Mercedes-Benz 250 D (1991) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 250 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 347.500 km |
EINDELIJK EEN W124
- 209.000 km
INLEIDING
Na zo goed als een jaar eigenaar te zijn van de auto vind ik de tijd eindelijk rijp om jullie van een review te voorzien.
Zoals jullie konden lezen in de review van mijn BMW E30 316 wou ik in 2009 al een W124, maar is het er maar niet van gekomen. Toen ik vorig jaar stilaan een tweede wagen kon gebruiken, stond het vast, nu moest er écht een W124 komen, want anders zouden ze te oud worden en zou ik er mijn hele leven spijt van hebben gekregen.
Zodoende naarstig het net afgezocht op zoek naar een gezonde 250D. Ik wou er geen van de eerste generatie hebben, ook al heb je dan de fiscale oldtimervoordelen, en liefst eentje van de tweede generatie. Die vind ik de mooiste met hun oranje pinkers en “bekleding” in contrasterende kleur aan de onderzijde van de wagen, Sacco-Bretter genaamd. Ook al ben ik mij er van bewust dat er astronomische kilometerstanden werden/worden gehaald met dit type Mercedes, toch had ik er graag eentje met max. 200.000 km op de teller, als het moest voor wat meer geld.
Na een tijdje speuren de mijne gevonden en zonder veel nadenken gekocht. De verkoper is er eentje die gespecialiseerd is in import van oudere Benzen. Mooi meegenomen was een jaar garantie, maar achteraf is gebleken dat je toch steeds bedrogen uitkomt. Om een lang verhaal kort te maken, de wagen had bij betaling van het voorschot al te maken met een “flippende” elektrische voorruit. Deze zou voor aflevering gerepareerd worden. Natuurlijk was dit niet het geval en daar de verkoper redelijk veraf woonden, toch het saldo betaald en de auto meegenomen. En uiteraard kwamen er nadien steeds uitvluchten, tot ik moe getergd de zaak op eigen kosten heb laten repareren, tezamen met nog een verborgen gebrek (zie later) in de hoop een schikking te kunnen treffen. Dat laatste was na talloze beloftes en dreiging met een rechtszaak dan toch onmogelijk.
Ik heb bewust gekozen voor een 250D omdat deze motor veel geroemd wordt. Met 94 pk is het nog een trager dan gemiddelde auto, maar ik mag veronderstellen dat het toch een stuk vlotter rijdt dan een 200D. Daarbij komt nog eens het schitterende motorgeluid van de vijfcilinder. De hogere taksen en verbruik maakten me niet zoveel uit. Het hoefde ook niet per se een T-modell te zijn, daar zijn er zoveel minder van gebouwd en mogelijks ook wat meers ge/misbruikt.
Ik ben dus overgegaan tot aankoop van sedan van 1991, in de kleur Anthrazitgrau, met elektrische voorramen, een elektrisch schuif/kanteldak en een nooit gebruikte trekhaak. De carrosserie en het interieur waren opvallend net. Enkel een blutsje in het kofferdeksel en wat krassen op de voorbumper. Het interieur was volledig smetteloos met een nooit gebruikte asbak.
COMFORT EN RIJ-EIGENSCHAPPEN
Ik kan stellen dat mijn 250D de comfortabelste auto is waarmee ik al gereden heb, samen met een Citroën Xantia. Hij filtert putten, bulten en verkeersdrempel op wonderbaarlijke wijze weg.
Als je bochten met wat snelheid neemt, voel je duidelijk dat de carrosserie zich mee in de bocht legt, maar toch voelt het stabiel aan. De rechtuitstabiliteit is bij weinig winderig weer nagenoeg perfect, je moet dan heel weinig correcties uitvoeren. Bij winderig weer is het, zoals gekend, wel wat oppassen geblazen, maar we moeten daar ook niet in overdrijven.
Het interieur is best stil te noemen. Het motorgeluid blijft echt op de achtergrond, maar als je richting 3.000 tpm gaat klinkt de motor prachtig door, ik hou ervan. Windgeluiden ook zeker niet overdreven.
De zetels zitten perfect. Zelfs na een rit van 700 km niets van last, terwijl ik dat zeker wel heb in sommige andere auto’s (bvb. BMW E46 compact van de mama). Beroepshalve rijd ik minstens 2x per week tot 12u aan een stuk in deze auto en nogmaals, geen rugklachten. Ook op de achterbank kan iedereen uiterst comfortabel zitten, niet voor niets was het een super populaire taxi indertijd (en nu nog in bepaalde landen).
De auto is ook zeker niet overdreven onderstuurd, zeker minder dan mijn Golf VI. Hij voelt echt neutraal en gebalanceerd aan.
Het zicht over de lange hoekige motorkap en de ster maakt mij iedere dag gelukkig.
Accelereren en hernemen, dat doet zowat elke recente auto vlugger, maar dat went wel. En als je wat later dan je normaal zou doen opschakelt (bvb. op of na 3.000 tpm), zit er toch wel vaart in hoor.
Zeer aangenaam vind ik de achterwielaandrijving, zeker dankzij het beperkte vermogen. Zo kan je bochten nemen met het gas erop zonder problemen.
De draaicirkel is ook zeer klein.
Dankzij het open dak, mis je enkel airco op zeer warme zomerdagen, zoals er in België waarschijnlijk nog geen 40 per jaar zijn. De Benz wasemt ook niet overdreven aan in de winter.
VERBRUIK
Het verbruik houd ik constant bij en ik kom uit op een 7 liter per 100 km. Dit vind ik fantastisch, wetende dat het geen kleine motor is die geen brandstofbesparende kunstgrepen heeft ondergaan. Ik rijd er vaak ritten van 20 tot 40 km snelweg mee tegen 120 km/u, maar ook 2x per week 300 km stad en binnenwegen.
LOOKS
De auto begint qua looks wat te demoderen, dat merk ik aan de uitlatingen van collega’s, familie en vrienden. Maar dat deert mij totaal niet, ik vind het nog altijd een sublieme simpele stijlvolle stevige sedan. Lekker hoekig ook.
ONDERHOUD EN REPARATIES
Als je een auto koopt van 21 jaar oud, dan riskeer je sowieso reparaties. Ik heb er bewust eentje gekocht met een onderhoudsboekje, met weinig kilometers op de klok en in nette staat, maar toch heb ik serieus in de buidel moeten tasten.
Ik hoop dat ik bijna door al het achterstallig onderhoud door ben, zodat ik nu echt goedkoop kan gaan rijden.
Een overzicht van de gemaakte kosten :
- Reparatie “flippend” raam : dit ging vanzelf naar beneden en wou dan niet meer omhoog tenzij je de motor aflegde. Er bleek een stuurdoos stuk te zijn. Daarnaast had ik ook een plas vloeistof aangetroffen onder de wagen. Dit bleek te wijten te zijn aan verweerde rubberen dichtingen in het kleppendeksel en de geleidingsbuis. Door die lekken was de isolatiemat van de motorkap volledig verrot van de olie. Al deze herstellingen kostten mij bij een MB-specialist maarliefst 1.275,00 euro.
- Ook heb ik een groot onderhoud laten uitvoeren door dezelfde MB-specialist. Daarbij werd de olie gewisseld, het stuur rechter laten zetten, een occasie pinkerglas rechtsvoor (stuk wegens vliegend steentje) en vervanging van de rubbers in de versnellingsbak. Kostprijs : 485,00 euro.
- Zelf vervangen nieuw ruitenwisserblad : 18,50 euro.
- Aankoop originele W124 stalen velgen + 2 jaar oude winterbanden : 200,00 euro.
- Uitlijning : 40,00 euro.
- Zelf uitgevoerd klein onderhoud (olie + oliefilter) : 60,00 euro.
- Zelf vervangen schijfremmen en blokken achteraan : 39,00 euro.
Subtotaal op 19/12/2013 en 1 jaar eigendom, op 10 maand 25.000 km gereden : 2.117,50.
Vandaag naar de keuring geweest en de enige opmerking was een versleten kogelgewricht. Dit wordt dus binnenkort hersteld. Volgend jaar vervang ik waarschijnlijk ook wel de schijven en blokken vooraan. En dus hoop ik dat ik er bij deze voor even klaar mee ben. Ik troost mij met het feit dat zo’n Benz een stuk minder afschrijft dan iets nieuws.
EEN JAAR VERDER
- 221.000 km
Inmiddels rijd ik alweer meer dan een jaar met mijn Benz.
Na de keuring bekeken of ik zelf het kogelgewricht kon vervangen, maar daar heb ik van af gezien. Daarom een afspraak gemaakt bij een MB-specialist. De dag voor de afspraak ging de auto plots erg schudden achteraan. Ik bemerkte een zwarte vloeistof op de rechter schokdemper achteraan. Daarom maar aangegeven dat de achterste schokdempers ook mochten vervangen worden. Tenslotte diende ook mijn multi v riem inclusief riemspanner enz. vervangen te worden. Deze zat wat scheef, maakte geluid bij lage toeren en zou op den deur kapotgegaan zijn. Alles samen 780,00 euro moeten betalen, dit in januari 2014 met een km-stand van 213.000.
Eind maart 2013 heb ik de Benz ook nog een groot onderhoud gegeven (olie, luchtfilter, oliefilter en dieselfilter) en heb ik de remschoenen van de voetrem :) vervangen. Deze waren niet veel meer waard. Dit kostte mij 110,00 euro. Kort daarvoor heb ik ook getracht wat piepjes en rammeltjes weg te werken middels het spuiten van WD40. Dit heeft tot op heden zijn vruchten afgeworpen. Tenslotte heb ik met een Dremel wat oppervlakkige roest verwijderd dat zich bevond achter de deurvanger. Daarop heb ik roestomvormer aangebracht. Zien hoe het evolueert.
Subtotaal op 27/03/2013 en 15 maand eigendom, op 14 maand 37.000 km gereden : 3.007,50 euro. Mijn jaarlijkse verzekeringspremie bedraagt een kleine 300,00 euro en de jaarlijkse wagenbelasting 585,00 (nog 2 x te betalen, daarna bijna gratis want oldtimer). Daarnaast heb ik ook nog een pechverhelping van 150,00 euro per jaar afgesloten. Het verbruik zit op 7,2 liter/100 km.
Conclusie :
Ik vind het een erg aangename wagen om mee te rijden en dat vind ook m'n vriendin en de mensen die er al mee (mee)gereden hebben. Hij voelt robuust aan, ligt zeer goed op de weg, heeft zachte zetels, straalt rust uit, stuurt erg goed, heeft een korte draaicirkel, maakt een prachtig geluid... Het comfort heb ik 4 sterren gegeven en geen 5 omdat de vergrendeling niet middels een afstandsbediening gebeurt en de deuren met wat kracht moeten toegegooid worden. De wagen heeft altijd al gestart en ik kan me niet inbeelden dat daar binnenkort verandering in zou komen.
Mindere punten vind ik het gebrek aan airbags en ESP (ABS heeft hij wel), de afwezigheid van een afstandsbediening voor de vergrendeling en geen neerklapbare achterbank.
De reparatie- en onderhoudskosten blijven hoger dan mijn andere auto, een 3 jaar oude Golf VI. Anderzijds is de afschrijving op de Benz heel wat lager. Ik denk dat we kunnen concluderen dat autorijden altijd veel centen kost, dat je bij een ouder type minder kapitaal kwijt bent, maar wel vaker naar de garage moet. Toch heb ik helemaal geen spijt van deze aankoop, beetje bij beetje komt hij 100 % (hoop ik) in orde te staan. Ik denk echt dat deze mits tijdig onderhoud en mits een reparatie hier en daar echt nooit helemaal stuk zal gaan. Wat roest betreft, op dat ene plekje dat verwijderd is, zit er ook nog eentje rechtsachter in de flank van de kofferbak. Daar roest het van binnenuit. Dit laat ik momenteel nog zo. Het zit nog onder de lak.
BEVINDINGEN NA 50.000 KM
- 235.500 km
Sinds vandaag heb ik zelf 50.000 km met m'n 25OD gebold.
Op km-stand 234.000 heb ik 'm nieuwe olie en een nieuwe oliefilter gegeven, evenals twee nieuwe achterbanden. Deze laatste had ik al 3 jaar liggen. Ooit eens een set velgen met banden gekocht van een VW Golf VI, die maar 500 km hadden gereden. Is exact dezelfde maat als op de Benz, dus die zijn eindelijk van pas gekomen. Dit alles heeft mij € 33,00 gekost. Ook heb ik wat "zweet" opgemerkt aan de servopomp. Dit hou ik in de gaten.
Er is helemaal niets stuk gegaan in de afgelopen 15.000 km, de legendarische betrouwbaarheid laat zich eindelijk gelden.
De motor had wel al wat last van wat getik. Daarmee bedoel ik bij een koude start een tik of 10. Tijdens mijn werkzaamheden laat ik de motor vaak urenlang draaien, ook stationair dus. Dan kwam het voor dat de motor perfect rond draaide en dat er dan enkele seconden getik te horen was, dat dan weer even overging om weer kort terug te komen. Dit is de laatste tijd veel meer voorgevallen, de motor tikt nu bijna altijd. Daarom heb ik onlangs Hydraulic Valve Lifter Concentrate van Wynn's bij de olie gevoegd, dit om de klepstoters te lossen. Vandaag heb ik ook Diesel Power 3 van Wynn's bij 50 liter diesel gevoegd, dit om de injectoren te reinigen. Dit alles kostte € 35,00. Voorlopig merk ik geen beterschap. Ik wacht enkele weken af en ga desnoods langs bij de Benz-specialist, het stoort me enorm, ook al rijdt de auto er niet slechter om.
Subtotaal op 30/06/2013 en 18 maand eigendom, op 17 maand 50.000 km gereden : 3.075,50 euro.
Het verbruik hou ik niet meer bij. Dit is over 46.500 km 7,1 liter/100 km gebleken, een stuk minder dan verwacht. Onlangs zelfs een tank van 6,15 liter/100 km gescoord!
De liefde is wel wat afgenomen. Een hele dag erin doorbrengen, mat toch wel af. De acceleratie is niet meer van deze tijd of je moet altijd doortrappen tot minimum 3.000 tpm, ik heb geen cruise control, armsteun, airco of afstandsbediening van de cv... Dus voor intensief gebruik, ga je toch beter voor wat hedendaagser. Moest ik enkel een rit van en naar het werk hebben, ik maakte er een sport van om er zo lang mogelijk mee te rijden. Nu denk ik om er nog maximaal 2 jaar dagelijks mee te rijden.
Plussen zijn de naar mijn mening mooie looks, de zeer goed ondersteunende zetels, het gunstige verbruik (een opa- chauffer moet zeker 6 liter halen!), de zeer veilige wegligging (ligt zeer neutraal op de weg en op de limiet zeer veilig onderstuurd), de korte draaicirkel, de ruime zitruimte achteraan, de ruime koffer, de betrouwbaarheid ondanks zijn leeftijd...
WAT JE ZELF DOET, DOE JE NIET ALTIJD BETER
- 248.400 km
Toen m'n Mercedes er weer 13.000 km bij had genageld, vond ik het tijd voor een grote beurt. Bij een kennis met een brug kon ik daarvoor terecht. Alles ging goed, olie afgelaten, nieuwe olie erop gedaan, nieuwe luchtfilter gestoken, nieuwe dieselfilter gestoken en toen ik de oliefilter wou vervangen ben ik een van de twee moertjes om deze mee vast te zetten verloren in de motorruimte.. Het was donker in de loods en mijn zaklamp werkte niet. Daarom het lumineuze idee opgevat om de auto even van de brug te rijden om zo in het daglicht het betreffende moertje te kunnen zoeken. Natuurlijk was er op die paar seconden tijd al twee liter olie in het rond gevlogen. Niet alleen had ik de loods en de brug besmeurd, ook een deel van mijn motor(ruimte). De dag erna het moertje teruggevonden en gemonteerd, twee liter bijgevuld en terug de baan ermee opgegaan. Echter na 250 km startte de auto steeds moeilijker. Kortom, de startmotor was helemaal onder de olie gelopen en ik diende daarom een gereviseerd ruilexemplaar te laten plaatsen. Tevens diende de motorruimte opgekuist te worden. Dit alles kostte mij € 600,00. Zuur geld... Maar nu heb ik wel een nieuwe startmotor; Deze zal ik niet meer kunnen verslijten :) Tot overmaat van ramp werd voor het vervangen van de startmotor de batterij afgekoppeld, daardoor vroeg de radio (Becker Europa) de beveilgingscode, die mij niet bekend was... Voor € 25,00 heb ik deze kunnen bekomen.
Deze reparaties zijn dus ontstaan door mij toedoen. Daarom reken ik deze kosten niet mee in mijn kostenoverzicht.
Sedert de vorige beurt is er overigens niets stuk gegaan. De laatste 28.000 km waren bijgevolg probleem- en kosteloos (m.u.v. het relaas hierboven natuurlijk).
De kosten van het onderhoud bedroegen € 96,00.
Subtotaal op 28/10/2014 - 22 maand eigendom - 63.400 km gereden : 3.171,50 euro.
Ik ben blij dat het minder minder warm is dezer dagen, zo is het weer wat comfortabeler rijden zo zonder airco. Op de warmste dagen heb ik gewoon met de Golf gereden (zie eventueel andere review).
Dus de liefde is weer volop aanwezig. Het is echt een top-kar. Ik het recentelijk zelfs ontdekt dat je kan vertrekken uit élke versnelling (dus 1 t.e.m. 5!). Accelereren, koppelen, schakelen, remmen... alles gaat alsof het een nieuwe is. Het énige waaraan je de leeftijd en kilometerstand kan afzien, is het feit dat een stuk van de stoffen bekleding van de bestuurderszetel totaal is weggesleten, dit komt wellicht door het veelvuldige in- en uitstappen door mezelf. Het verbruik was in de periode juli-september altijd lager dan 7 liter/100 km.
Nog voor het einde van dit jaar moet de auto naar de jaarlijkse keuring. Ik verwacht geen opmerkingen, laat staan problemen.
TWEEDE JAARLIJKE KEURING
- 254.500 km
Een week geleden heb ik m'n Benz weer ter keuring moeten aanbieden en deze heeft hij met glans doorstaan. Geen enkele opmerking
Kort voor die keuring heb ik m'n kar wel weer bij de specialist gebracht met het verzoek het "gebonk en gerammel" uit de voortrein te horen. Dit niet alleen met het oog op de keuring, maar ook omdat het mij begon te enerveren. Ik werd gebeld met de melding dat de rammels konden vermeden worden voor een € 40,00 (zonder uren), maar dat er nog wat herstellingen dienden te gebeuren, meer bepaald zou het achterste deel van de uitlaatlijn lek en niet-repareerbaar geweest zijn en zouden zouden de schijven en blokken vooraan helemaal op zijn geweest. Daar ik dit niet kon verifiëren maar we zo kort voor de keuring zaten, heb het maar laten doen door de garage. Dikke factuur gekregen van € 835,50.
Subtotaal aan onderhoud en reparaties op 18/12/2014 - 24 maand eigendom - 69.500 km gereden : 4.007,00 euro (4607,00 als je zelf kapot gemaakte startmotor meerekent).
Kortom : alweer een duur jaar met de Benz. Tot op heden blijkt het een aangenaam rijdende auto die nog meekan in deze tijd, maar met veel hogere kosten dan een recent exemplaar. Daar deze heel veel minder afschrijft dan een recente auto, denk ik dat het zowat op hetzelfde neerkomt. Ondanks de kosten, heb ik beslist er toch nog minstens anderhalf jaar mee door te rijden, al kan ik niet ontkennen dat ik hoop dat die kosten nu eens eindelijk gaan minderen.
Ik heb ook eens naar het "getik" laten luisteren en dit betreffen versleten klepstoters. Dit zou op korte termijn niet erger worden noch de motor stuk maken, dus vooralsnog ga ik daar m'n centen niet aan spenderen. Er zit nog steeds een rammeltje in het schuifdak en van 2 van de 3 ventilatiemonden is de verlichting weggevallen.
KLEIN ONDERHOUD
- 261.000 km
Opnieuw heb ik 13.000 km na de vorige beurt, de auto voorzien van nieuwe olie en een oliefilter (€ 34,50). Het enige wat daarbij opviel was dat de er veel olie te bespeuren was aan de linker onderkant van het blok. Ik denk dat dit restanten zijn van mijn olielek waarbij de startmotor overleden is. Wanneer ik eens wat tijd heb ga ik alles schoonmaken en na een maand eens kijken.
Voor de rest geen opmerkingen of gebreken.
Nu in de wintermaanden spuit ik de auto wekelijks af om de roestduivel voor te blijven. Het verbruik is steevast 7,2 l/100 km, al was het recent ook eens 6,9 l/100 km.
Wat vooral opvalt aan de wagen is de rust in het onderstel en de spoorvastheid. Hij rijdt echt als op rails, hetzelfde gevoel als ik bij m'n BMW E30 had. Zou dit te maken hebben met de achterwielaandrijving? De Benz rijdt het lekkerst van al op wagen waar je 70 of 90 mag met glooiende bochten. Dan gooi je 'm de bochten door. Boven de 120 km/u rijd je ook meer dan 3.000 tpm en hoor je de motor wel goed. Bij (sterke) wind is het dan weer een heel onstabiele auto, daar is hij bovengemiddeld gevoelig voor.
Subtotaal aan onderhoud en reparaties op 11/02/2015 - 26 maand eigendom - 76.000 km gereden : 4.041,50 euro (4.641,50 euro als je zelf kapot gemaakte startmotor meerekent).
Sedert ik op een km-stand van 35.000 een busje van 350 ml Hydraulic Valve Lifter van Wynn's bij de olie had gevoegd, was het getokkel van de klepstoter(s) redelijk constant gebleven. Plots werd het weer heviger. Bijgvolg heb ik er weer zo'n busje bijgegooid (kostprijs € 11,00) en is het weer beter; dit alles op een km-stand van 265.000. Zodra het weer verergert ga ik over tot het vervangen van de klepstoters, ofwel tezamen met een vriend ofwel door de mb-specialist.
Recent heb ik met een ontvetter ook de met olie besmeurde motoronderdelen proper geveegd. Zoals gezegd evalueer ik bij het volgende onderhoud.
OP BRUGPENSIOEN
- 287.500 km
Op 08/07/2015 kreeg de 250 D verse olie en een nieuwe oliefilter, luchtfilter en dieselfilter van me. Dit kostte me € 63,00. De km-stand bedroeg toen 275.500 km.
Sedertien heb ik er alweer 12.000 km bij gereden en plan ik binnenkort weer een oliewissel. Momenteel bedraagt de km-stand 287.500, wat betekent dat ikzelf al meer dan 100.000 km met de getokkeld heb!
Ondertussen heb ik de auto al 2 x naar de garage gebracht omdat de chauffage enkel warme lucht blaast. Zet de verwarming dan uit, zou je denken. Ook al zet je deze uit, dan blijft er toch continu hete lucht uit de rooster voor de voorruit komen... De garagist dacht dat de rubbertjes in de regelklep versleten waren, maar vervanging bracht geen soelaas. De hele klep vervangen door eentje van de sloop heeft het ook niet kunnen oplossen. Dit kostte me € 40,00 ex montage (factuur nog niet gekregen). Meteen werden ook de remblokjes vooraan vernieuwd. Tevens heb ik een roestplekje ontdekt op de wielboog links achteraan. Geen idee waar dat vandaan komt, want de auto wordt quasi wekelijks gewassen. Er zijn noch wel een paar putjes en krasjes, dus misschien dat ik 'm ooit wel eens binnen steek bij een carrossier.
Tenslotte doet het icoontje van het voorgloeien op het dashboard weer vreemd. De auto rijdt en start nochtans perfect. Dat deed hij nog al eens en toen was er een gloeikaars defect. Ik houd dit in de gaten, maar zolang alles goed verloopt, ga ik geen kosten maken.
Wie mijn relaas heeft gelezen, weet dat ik de auto zeer waardeer en kosten noch moeite bespaar om 'm in goede staat te houden en 'm tegelijk niets ontzie. Op 34 maanden reed ik er 102.500 km mee... voornamelijk werkkilometers. En in de warme maanden snakte ik enorm naar airco en deurvergrendeling met afstandsbediening zouden de job ook aangenamer kunnen maken. Mijn vriendin hekelde dan weer het gebrek aan veiligheidsvoorzieningen. Bij toeval kwam ik te weten dat een kameraad van me z'n vader een auto te koop had. Om een lang verhaal kort te maken : deze voldeed bijna volledig aan mijn wensen, dus ik ben tot aankoop ervan overgegaan. Zodoende wordt het gros van de kilometers thans gedaan met m'n C 220 CDI stationwagon van 2010 (meer hierover binnen enkele maanden in een aparte review). In tussentijd rijd ik toch nog een km of 200 per week met de 250 D. Volgende zomer wordt deze 25 jaar en dus oldtimer. Bijgevolg gaat de verkeerstaks dan van € 585,00 naar de volle € 35,09 !!! Je begrijpt dus dat ik de Benz niet de deur zal uitdoen, maar er regelmatig van zal blijven genieten. Als er eens wat mis is met een van de andere auto's ben ik meteen al gedepanneerd.
Tenslotte wil ik opmerken dat afgelopen zomer de Benz zuiniger was dan ooit. Zelfs een tank van 6 liter rond gehad en nooit meer dan 6,7 liter geweest.
Subtotaal aan onderhoud en reparaties op 09/11/2015 - 34 maand eigendom - 102.500 km gereden : 4.145,50 euro (4.745,50 euro als je zelf kapot gemaakte startmotor meerekent).
ALWEER GEKEURD
- 296.300 km
We zijn alweer een jaartje verder. Tijd voor een update!
In december 2015 werd de Benz weer gekeurd zonder opmerkingen. Kort ervoor voorzag ik 'm zelf van verse olie en een nieuwe oliefilter voor de prijs van € 40,79.
Sedertdien heeft de garage vanalles ondernomen om het verwarmingsprobleem op te lossen. Men is begonnen met het vervangen van een rubber in een kachelkraan, uiteindelijk door het vervangen van de kachelkraan door een sloopexemplaar om uiteindelijk vast te stellen dat de fout zat in de draaiknoppen op het dashboard. Daarachter bevindt zich een chip/printplaat. Uiteindelijk veel gedoe geweest en toch wel een € 100,00 kwijt. Ik heb meteen ook alle dashboardverlichting laten repareren, zo is de auto vanbinnen weer als nieuw :)
Ook bleken de gloeibougies aan vervanging toe, zodoende deze alle 5 laten vernieuwen voor € 97,20.
Tenlsotte vond ik op een dag een klein beetje diesel op de garagevloer. Van een kennis vernam ik dat dit niet per sé dient te leiden tot vervanging van de hele dieselpomp, maar dat het lek zich kan bevinden aan een of andere dichting. Dit bleek het geval, dus het probleem werd verholpen voor € 27,00. Hierbij werd vastgesteld dat er zich een of andere niet-originele terugslagklep bevond aan het inspuitssyteem. Deze werd verwijderd, wat als gevolg had dat de motor veel vlotter aanslaat bij het starten en meer nog, het "getik" waar ik al jaren over kloeg, van de baan is! Geen versleten klepstoters dus! Enkel na volledige koudstart tikken de klepjes een seconde of 5 à 10, daarna als een zonnetje.
Ook zelf nog een grote beurt gegeven voor de prijs van € 61,35.
Deze week werd de auto op km-stand 296.000 weer goedgekeurd zonder enige opmerking. Ik reed van keuring tot keuring de volle 7.800 km. Auto staat wel binnen en rijdt enkel lange ritten (ongeveer 2 x per week 2 x 40 km snelweg).
Nog steeds houd ik van m'n auto en kijk ik ernaar uit als ik er mee kan rijden. Nog steeds voelt deze degelijk aan en is het rijcomfort perfect. Nu de motor draait als een Zwitsers uurwerk, houd ik 'm zeker nog een tijdje bij.
Subtotaal aan onderhoud en reparaties op 23/12/2016 - 45 maand eigendom - 112.300 km gereden : 4.471,84 euro (startmotor reken ik vanaf nu niet meer mee).
TOPSNELHEID
- 298.900 km
Vandaag een bezoekje gebracht aan de wonderlijke beurs Techno Classica Essen in Essen (Duitsland). Op de 2,5 uur durende heenrit 174 km/u gehaald en op de terugrit zelfs 180 km/u - op de GPS - en dit met 4 personen en een weinig bagage aan boord. Als je weet dat de topsnelheid 175 km/u bedraagt, snap je dat ik meer dan in de wolken ben. De auto is immers 26j oud en heeft net geen 300k op de klok... als die klok tenminste de juiste stand aangeeft. Over 500 km, waarvan dus hele snelle stukken, verbruikte de auto exact 8 liter per 100 km.
Recent nog met dezelfde "bemanning" nog een andere lange rit gemaakt. Iedereen moest vandaag opnieuw vaststellen dat de auto supercomfortabel over de weg glijdt en zonder enige aarzeling keer op keer doet wat ervan gevraagd wordt.
Op naar de 300.000 km!
STARTPROBLEEM
- 302.000 km
De dagen waarop ik op kantoor werk en het weer enigszins droog is en zou moeten blijven, neem ik consequent m'n W124. Die ochtend stond de schilder echter voor de garagepoort geparkeerd. Gespeeld arrogant vroeg ik 'm zijn auto te verplaatsen omdat ik vandaag met een andere auto zou gaan werken. Ik kruip achter het stuur maar de Benz geeft geen kik! Van een afgang gesproken. :) Gelukkig heb ik nog de C-klasse (en de E30).
Daar de lichten en automatische ruiten het nog deden, kon ik de diagnose zelf stellen. De Benz is uitgerust met een niet-originele startonderbreker. Knopje op en je mag aan de sleutel draaien wat je wil, starten doet hij niet. Knopje af en starten maar. Nu was het alsof het knopje altijd op stond.
Da garagist is de auto komen takelen en heeft in de garage ondervonden dat de startonderbreker inderdaad de boosdoener was en heeft deze afgesloten. € 96,50, waarvan € 60,50 voor de takeling... Kan de trouwe Benz eigenlijk niet aan doen.
REMMERIJWERKEN
- 307.700 km
In december weer door de keuring gekomen. Wel 1 ding dat volgend jaar moet vernieuwd worden : de flexibele remleidingen achteraan. Op remmen bespaar ik niet (sja, wat mijn auto's betreft eigenlijk nergens op), dus afspraak gemaakt bij de garagist om deze te vernieuwen en de remvloeistof ook te vernieuwen. Dit was geleden van november 2015, dus misschien een beetje rap. De achterste remblokken moesten ook vervangen worden en dit na exact 100.000 km. Kost : € 148,50.
Dit jaar laat ik ook de roestplek op de wielkast linksachter repareren. 't Is zoals m'n vriendin zegt : het gaat er niet goedkoper op worden, dus doe het nu maar.
ACHTERSTE SCHOKDEMPERS
- 313.000 km
In april (op km-stand 309.000) begon de Benz achteraan wat te kraken en dit werd erger en erger. Ik bracht de auto naar de garage en meldde dat ik dacht dat de er een probleem zou zijn met een schokdemper. Ik liet in maart 2014 op 221.000 km nochtans nog 2 nieuwe achterste schokdempers plaatsen. Eerst werd mij gemeld dat het rubber van het achterste subframe de oorzaak van het gekraak was, maar na een proefrit bleek van niet. Toen heeft men toch maar 2 nieuwe dempers gestoken en was het gekraak weg. Kostprijs : € 290,00. Wat ik mij afvraag is of ik pech heb gehad of de vorige garagist gewoon 2 dempers uit een sloopwagen heeft geplaatst...
Recent bleek de volledige dashboardverlichting niet meer te branden bij het aansteken van de buitenverlichting. Na een uurtje ging dit vanzelf over, dus moet een slecht contact zijn. Ik hou het in de gaten. Ondertussen tokkelen we gestaag door, al mag ik bepaalde steden al niet meer binnen.
CARROSSERIEWERKEN
- 317.250 km
In de loop der jaren zijn er op een viertal plaatsen roestplekjes ontstaan. Een ervan bevond zich op wielkast linksachter en deze werd groter en groter. Ook had de verf losgelaten op enkele plaatsen op de Sacco-Bretter. Daarenboven had ik 2 x schade gereden. Vandaar dat ik beslist heb om de auto naar een carrossier te brengen, die alle roest verwijderd heeft. Hierbij werden de kofferklap, de twee achterdeuren en de Sacco-Bretter herspoten. Ik was doodsbang voor kleurverschil, maar je ziet het alleen als je het weet. Het is ook zo dat de nieuwe lak natuurlijk wat meer blinkt dan de 27 jaar oude lak, die toch wat swirls bevat. Dit alles heeft mij een flinke € 1.550,00 gekost.
Kort nadien ben ik naar de autokeuring gemoeten. Daarvoor had ik al een koplamp en beide lampjes van de nummerplaatverlichting vervangen. Ik heb hiervoor € 30,00 betaald. Voor de eerste keer dat ik de auto heb, geraakte deze niet door de keuring. Volgens de keurmeester zat er teveel speling op het kogelgewricht linksvoor. Ik heb dit meteen laten repareren en was hiervoor € 121,00 kwijt. Nadien kwam hij weer door de keuring.
Vandaag heb ik de Benz voorzien van nieuwe olie, oliefilter, dieselfilter, luchtfilter en carterplug. De kostprijs van deze onderdelen bedraagt € 60,00.
Toen de auto een nachtje met de deur open had gestaan, maar met het licht uit (volgens de carrossier), wou de auto niet meer starten. Middels startkabelst was hij zo weer gestart. Toen ik na de grote beurt een aantal keer moest starten wegens het vervangen van het dieselfilter, lukt het weer niet meer. Mogelijk is de accu aan zijn laatste dagen bezig, ik hou het in de gaten.
Het open dak wil sinds kort enkel nog kantelen en niet meer schuiven. Hier zal ik in de lente vermoedelijk laten naar kijken.
Het probleem van het wegvallen van de dashboardverlichting is niet meer voorgekomen.
Voor de rest blijf ik van mijn Benz houden en rijd ik er elke week toch een tweetal keer mee. Van keuring tot keuring had ik toch weer 13.000 km gereden. Nu hij qua exterieur weer als nieuw is, denk ik erover om de chauffeurszetel te vervangen. Wegens het vele in- en uitstappen is de linkerwang serieus kapot en de bekleding van het zitvlak bevat een scheur die ook groter wordt. Dan zou ik meteen een zetel met armsteun zoeken. Maar eerst een beetje sparen!
Subtotaal aan onderhoud en reparaties op 13/01/2019 - 70 maand eigendom - 132.250 km gereden : 6.767,84 euro
NIEUWE ACCU
- 317.500 km
De accu werd minder en nadat de auto twee weken had binnengestaan, was deze leeg. Dus zelf een nieuwe accu geplaatst en zo zijn we op dat vlak weer voor jaren goed. Kostprijs : € 93,00.
GEKEURD EN UITGELIJND
- 325.200 km
Op 02/12/2019 heb ik de W124 aangeboden ter keuring. Ervoor enkel de lichten laten afstellen, maar de auto dus niet laten nazien. De keurmeester kon geen enkele opmerking maken! Goed gedaan voor een 28,5 j oude auto met op dat moment 323.500 km de klok! Van keuring tot keuring heeft de Mercedes 6.750 km gereden. Met mijn Tesla Model S heb ik er 27.000 gereden op een half jaar...
Na de keuring naar een bandencentrale gereden voor een hoognodige uitlijning. De auto stuurde zwaar en trok naar links. Voor € 45,00 staat alles weer mooi uitgelijnd.
Vandaag staat er 325.200 km op de klok. De winterbanden gaan er een dezer af en dan geef ik de auto ook weer zelf een kleine beurt. De laatste keer was dat op 19/01/2019 met 317.000 km op de klok.
Beroepshalve doe ik de kilometers dus met een Tesla en als ik op kantoor werk neem ik steevast de Benz of de E30. Als ik een aanhangwagen moet trekken, staat de Benz al te popelen. Ik vind het een zaligheid om elke week met het hele wagenpark te kunnen rijden, elke auto heeft zijn pluspunten en charme. Als er toch eens iets scheelt aan de daily, weet ik dat ik kan vertrouwen op mijn Benz en dat voor bijzonder lage kosten, zodoende kan ik geen reden bedenken om hem van de hand te doen.
GEKEURD EN ROEST VERWIJDERD
- 328.500 km
Eerder deze maand moest ik de Benz weer laten keuren. Ongeveer 5.000 km gereden tussen de 2 keuringen. Moeilijk te geloven, maar hij werd afgekeurd omdat beide dimlichten toch hoog schenen (mijn garagist sprak over een schande). Ook kreeg ik een opkeuring (dus geen afkeur) voor roest boven het subframe achteraan. Men lichtte me toe me niet te hebben afgekeurd omdat het nog niet doorgeroest was, maar er toch iets aan te (laten) doen. Omdat ik toch naar de garage moest om de dimlichten juist af te stellen, samen met de garagist eens naar de roest gekeken. Na even zoeken, vonden we inderdaad 2 roestplekken met een diameter van pakweg 7 cm boven het subframe achter, boven de schokdempers. De garagist heeft het roest afgeschuurd, er roestomvormer op aangebracht en wanneer dit uitgedroogd was, het met dinitrol behandeld. Voor € 80,00 (en € 45,00 voor de uitlijn, zie hierboven) heb ik dus een jaar en 5.000 km gereden en is de roest een halt toegeroepen.
Ik heb de auto nu ongeveer 8 jaar in bezit en hij wordt volgende zomer 30 jaar. Ik blijf ervan houden om er minstens 1 x per week mee naar het werk te gaan. De Tesla is superfijn om mee te rijden, maar af en toe hierin ook! Verandering van spijs doet eten en zolang het betaalbaar blijft, houden we 'm bij. In België rijden nog relatief veel W124's en W201's, maar het begint toch te verminderen. Eerder door het invoeren van de lage emissiezones dan doordat de auto's het opgeven, schat ik.
ONDERHOUD
- 332.500 km
Recent de Benz voorzien van verse olie, oliefilter, carterplug, dieselfilter (luchtfilter vond ik niet nodig) en een flesje hydraulische kleppen olie van Bardahl. Dit laatste om te proberen het getik van de klepstoters wat te verminderen; baat het niet dan schaadt het niet. Ik meld binnenkort wel of het wat heeft uitgehaald, want ik denk dat ik voor het einde van het jaar de auto moet aanbieden op de keuring. Kostprijs van het onderhoud : € 111,43.
Voor de rest alles ok! Wel recent voor een 2de x geen dashboardverlichting gehad. Net als enkele jaren terug heeft dit zichzelf weer "hersteld". Ook is de dakhemel achteraan wat losgekomen. En ook heel even wou de ruit van chauffeursdeur niet vlot meer dicht, maar ook dit heeft zichzelf "herstel". We houden het in de gaten.
Overigens geen kosten gehad het voorbije jaar, maar ook slechts 4.000 km gereden.
KOSTELOOS JAARTJE
- 333.300 km
Vandaag de auto aangeboden voor de jaarlijkse keuring en met vlag en wimpel geslaagd! Enige opmerking is de staat van de zetels. De enige zetel waar nochtans sleet op zit is de chauffeurszetel. Daar is letterlijk een stuk uit de linker wang en een scheur in de zit, maar zit nog steeds comfy. Op 70 km na alweer 5.000 km gereden dit jaar en dus enkel de kost van het onderhoud, daarbuiten helemaal niets.
Niet zo lang geleden stond ik met m'n W124 voor een stoplicht en kwam er een generatiegenoot naast me staan in het huidige model E-klasse en ik kreeg een duimpje! Het is inderdaad een prachtige wagen die er als nieuw uitziet!
De klepstoters tikken als vanouds, dus het busje product heeft niet geholpen. Ook hoor ik de riem lichtjes piepen, dus hier laten we weleens naar kijken als ik nog eens naar de garage moet. Toen ik vorige week een ritje maken, bleef de auto een tijdje aan de gas hangen. Dus wanneer je ontkoppelde vloog de auto vanzelf naar de rode zone. Auto opzij gezet en eens aan de gaskabel gevoeld en deze bleef wel wat hangen. De garagist heeft de hele gasbediening eens goed gesmeerd. Als het zich nog voordoet, zal ik de gaskabel laten vervangen.
NOG EEN KOSTELOOS JAAR
- 347.500 km
Exact een week geleden moest de Benz weer naar de jaarlijkse keuring. Het voorbije jaar nipt 4.000 km bijgezet op de klok. Ik werd erbij geroepen door de keuringmeester. Deze zei de auto te moeten afkeuren omdat de gehele dashboardverlichting niet werkte. Ik wist niet dat dat een punt van afkeur was, maar kan het wet wel begrijpen dat je je snelheid moet kunnen aflezen. Ik vroeg of ik misschien mocht kijken of het aan een kapotte zekering lag en dat mocht gelukkig. Even de bewuste zekering vernieuwd (er zitten er extra in het zekeringskastje) en de auto kreeg een groene kaart! Wel staat er een nieuwe opmerking op : speling op het stuurhuis rechts. Als de auto nog eens naar de garage zou moeten, laat ik er wel eens naar kijken. Het afgelopen jaar dus geen enkele kost gehad, maar uiteraard ook niet veel gereden.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.