Mercedes-Benz 250 D (1992) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 250 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 115.965 km |
KM-stand laatst | 173.976 km |
Mijn nieuwe aanwinst : Mercedes W124 250d
- 115.965 km
Op 4 Augustus 2012 was het eindelijk zover.
Na jaren auto's van de zaak te hebben gereden, en wegens verandering van werkgever, was nu het moment daar om weer op zoek te gaan naar een "eigen" auto.
De keus was niet moeilijk, daar ik al jaren liefhebber ben van Mercedes Benz, metname van de W124 serie.
Enige kennis en ervaring met dergelijke auto's had ik al, had eerder een 92-er 250D mét veel km-ervaring en een 95-er 300D Aut. Mof2 eveneens mét de nodige ervaring, had ik mijn zinnen gezet op de volgende wensen waar mijn nieuwe aanwinst aan zou moeten voldoen :
1. weinig kilometers, met de gedachte : hoe heeft een W124 aangevoeld toen deze nieuw was?
2. 5-cilinder diesel, vanwege de fraaie sound!
3. handgeschakeld, omdat ik de automatenbakken die MB toen monteerde niet fijn vind in het gebruik.
4. airco, eenmaal verwend.....
Vanwege het feit dat ik diverse bedrijven, die met regelmaat dergelijke auto's in de verkoop hebben staan, al jaren volg op op internet, wist ik dat dit niet zou meevallen. Ware het niet dat ik Duitsland bij een dealer, mijn inmiddels huidige trots in de verkoop zag staan.
Na diverse mailtjes en telefonisch contact was het zaterdag 4 Augustus 2012 zover. De eerste kennismaking...
Het is geworden een :
Mercedes Benz W124 sedan, 250D 66kW handgeschakeld.
Bouwjaar 12-1992, van 1e eigenaar afkomstig,volledig gedocumenteerd, alle boekjes en papieren en historie bekend en aanwezig.
Geheel schadevrij, rook- en huisdier vrij etc.
Voorzien van de volgende fraaie opties:
1. Airco
2. Groen getint glas
3. Electrisch bedienbaar stalen schuif- kanteldak
4. 8-gaats 15inch lichtmetalen velgen
5. Hoofdsteunen achterin
6. Stoelverwarming voorin
7. Centrale portiervergrendeling
8. Verstevigde voorstoelen (verenpakket)
9. Grotere brandstoftank, 90 Liter !
10. Zwart karo-bekleding
11. Becker grandprix 2000 cassette
12. Oxykat
13. Zelf nog laten inbouwen : Tempomat (cruise-control) met originele handle van MB.
Na het zien, kijken en horen van de Benz, en zeker na het maken van de proefrit, de beslissing genomen, en de Benz gelijk meegenomen naar NL. (exportkenteken had ik al geregeld).
Uiterlijke staat :
Geen schade, beschadigingen aanwezig, geen steenslag etc. Deze Benz heeft alleen gereden bij droog weer, verder altijd garage gestald geweest! De Benz was gelukkig (nog) niet gepoetst, dus ik kon duidelijk zien hoe hij er écht aan toe was. Ooit zijn er in het verleden 2-delen gespoten wegens oppervlakkige krassen, dit is haast niet waarneembaar, maar werd mij wel netjes verteld door de verkopende partij.
Interieur :
Wie neu, zoals de Duitsers dit kunnen zeggen, ribbels op stuurwiel alsmede op de versnellingspookhandle, houtwerk glimt en is krasvrij, tellernaalden zijn knaloranje etc.
Technisch :
Uitmuntende staat, correct en tijdig dealeronderhouden, geen achterstallig onderhoud.
Bewust gekozen voor de Mof1 vanwege: beplating op de flanken, bumpers in kleur, chroomaccenten, betere lak-kwaliteit en voorzien van goed meubilair en een luxueuzer afgewerkt interieur.
Begin km-stand na aanschaf : 115.965 km.
De eerste paar honderd kilometer "extra" rustig aangedaan, vanwege het lange stilstaan van de Benz, dit was aan alles te merken. Ga maar na, een kleine 116.000km in bijna 20 jaar!
Bij 116.695 km :
De Benz een heel grote beurt laten geven, alle vloeistoffen ververst, olie, filters vervangen, banden vervangen, want deze waren vierkant geworden.
Onvoorstelbaar om te zien dat zelf de tectyl die in de fabriek is aangebracht op de auto, nog geheel aanwezig is. Motor, bak en cardan kurkdroog. Tijdens het rijden geen rammeltje en kraakje waarneembaar. Dit is genieten.
Het mooiste van deze serie Benzen : bouwkwaliteit, materiaalgebruik, loopcultuur én sound van de 5-pitter, dit klinkt als muziek in de oren, werkt rustgevend en het rijden met dergelijke Benz is gewoon ontspannen!
Bij 125.361 km : 1e olieservice, uiteraard geen bijzonderheden.
Bij 126.848 km :
Klepstoters, kettingspanner en motorsteunen laten vervangen. Nu het kouder wordt, en na ca. 11.000km verder was er een een klepstoter(s) hoorbaar. De kettingspanner preventief laten vervangen (leeftijd) en de motorsteunen waren niet noodzakelijk, maar de motor schudde te veel naar mijn zin bij stationair draaien.
Verbruik :
Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 16, mét gebruik van airco. Uitschieters van 1 op 15,5 tot ruim 1 op 18 heb ik ook gehaald.
Olieverbruik : ni-hil, tussen de beurt niets bij hoeven vullen.
Wat ik nog steeds opmerkelijk vindt aan deze serie van Mercedes, ondanks de leeftijd merk je hier niets van bij het dagelijks gebruik. Comfort staat op een hoog niveau, en met hoofdletters geschreven. Doet nog steeds niet onder voor veel heden daagse auto's !!
Ik hoop van deze Ster de komende jaren te gaan genieten.
Afscheid nemen is niet altijd aangenaam ! Exit Mer
- 173.976 km
Beste mede-forummers,
Recent afscheid genomen van mijn trots, de omstandigheden gaven daar aanleiding toe, helaas....
Gelukkig een kleine 2 jaar van kunnen genieten, en een slordige 58.000km genoten van deze fantastische 5-pitter.
Gelukkig is mijn Mercedes naar een liefhebber gegaan in België, die net als ik, erg geniet van deze geheel niet verprutste en geheel originele W124 en deze ook zal koesteren!
Voor de verkoop nog even een verse APK keuring en een oliewissel gegeven, en voor de 3e keer op rij glansrijk geslaagd.
Hierbij nog een aantal afscheidsfoto's van mijn W124-er.
Geniet van jullie Benzen en blijf deze koesteren!
Met vriendelijke groet,
PJM
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz 500 E vs. Mercedes-AMG E 63 S - Dubbeltest

De restauratie van een W124

Lancia Thema 8.32 vs. Mercedes 500 E - Classics Dubbeltest

Mercedes-Benz 350 SL (1971) - Klokje Rond Klassiek

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw
