Mercedes-Benz 250 D (1992) #2

autoreview

Mercedes-Benz 250 D (1992)

Signalement

Uitvoering250 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 183.000 km

Ja, beste lezers ook ik ben overstag met mn merk. Na enig zoeken vond ik een Mercedes 250 D 4 deurs sedan, die nog geen 85.000 km had gelopen, uiteraard orgineel aantoonbaar. Ik heb dus mijn veelgeprezen Megane diesel met 253000 km weggedaan op deze Mercedes. Ja, beste lezers, een auto met alle opties van 1999 ruilen voor een auto uit 1992 met nagenoeg geen opties, dit geeft bij sommige bekenden toch vragende blikken of ik niet echt de weg kwijt ben en nog wel in het bezit ben van al mn geestelijke vermogens. Ook ik was wel enthousiast maar had toch enige bedenkingen vwb. het deel van het missen van mn vier airbags uitgezonderd de ABS dan. Echter gezeteld in m’n nieuwe bolide met de gigantische motorkap en degelijk uitziend dashbord, bekwam ik weer mn rust en vetrouwen terug in de automobielindustrie.
Kortom ik voel me safe en helemaal happy ook zonder dergelijke moderne vindingen zoals airbags, brakeassitant, remkrachtverdeler enzo voort.
Is dus een duidelijk compliment aan de Mercedesjongens en meisjes die deze mastondont toenertijd ontworpen hebben.

De auto is geimporteerd uit Duitsland en in werkelijke nieuwstaat. uiteraard zitten allen relevante papieren bij de auto. overigens geen schade auto. De bekleding is de zogeheten Karo Schwarz uitvoering. Ik heb sedert jaren weer raamslingers en geen airco. Wat ik wel heb is is standaard een electr. schuif/ kanteldak, centrale vergrendeling. Vier hoofdsteunen en een airbag aan de best.zijde. En nog een paar kleine, voor Mercedes, grote extra’s zoals een waarschuwingsknipperlichtje voor de autogordels. Ja.... het zit erop...
Ook nog ABS en dat was het wel, geloof ik. Wat ik nog vergeten was te melden voor de echte kenners. Er zit nog een orginele Becker Mexico radio in en voorts heeft de Benz achter hulpveren om de achterkant wat hoger te zetten cq te houden tijdens belasting.

De rust die de auto uitstraalt is onbetaalbaar. De bedoeling is dat ook deze Duitse jongen veel km’s gaat maken tbv woon- werkverkeer. Ik zal u dan ook op de hoogte houden van mijn belevingen.
Vooralsnog loopt de 5 cilinder als een zonnetje. Wordt dus zeker vervolgd.

gisteren, 3-10, is de Mercedes voor de eerste apk keuring in mijn bezit naar de garage geweest. Zal even opsommen wat er moest gebeuren.

Alleen een kleine beurt met de verplichte roetmeting, apk keuring en als service van de garage hebben ze de koplampen een klein beetje bijgesteld, ietsje te hoog.
Blijkt dat de koplampen iets zakken als het contact uitgezet worden en dus dan na stelling door een monteur, iets te hoog uitkomen, bij starten.

Kortom geen schokkende zaken en natuurlijk ook gelijk laten doorsmeren met de kleine beurt. Weet u het nog? doorsmeren? wel dit is een auto die dit ouderwetse begrip nog nodig heeft.
Dus weer een jaar rijden met nieuwe apk erop.

update 21/12/07

Ja beste autoweek lezers, de 100.000km is gepasseerd deze week in het afgelopen weekend heeft mijn eega de ton erop geklokt. Er is een foto van maar te klein om hier op de review te plaatsen.
27/12 krijgt mijn 1 tonner een grote beurt, voor het eerst sinds hij bij mij woont.
Ben zeer benieuwd. rij nu dagelijks 2x 187 km woon-werkverkeer en de Benz geeft geen krimp. Ook niet als hij de hele nacht buiten heeft geslapen.
Kan mn geluk niet op met dit Duitse machien. De 5 cylinders knorren als nooit te voren. en dankzij de snelwegkilomters iedere dag begint hij nog een beetje sportief te worden vwb de accelaratie en snelheden. Mis alleen wel mn winterbanden die ik (nog) niet bezit voor deze Duitse mastondont. Maar die komen nog wel...
Wordt dus zeker vervolgd als hij de 100 000 km beurt heeft gehad, stay tuned!!!!
Heren/ dames van de redactie misschien ook gelijk iets voor U?

De beurt (1000000) zoals beloofd. Wel, er is vervangen, een riem van de fan, deze was gescheurd en is preventief vervangen, remvloeistof vervangen, ruitenwisserblad vervangen en uiteraard de gebruikelijke werkzaamheden bij een grote beurt, zoals oliefilter en de gebruikelijke zaken. kortom mijn Benz is weer cum- laude ’geslaagd’ voor zn grote beurt. op naar de volgende 100000 km erbij...
Blijf kijken want ook dit wordt hier weer opgetekend.

Beste lezers (M/V) t is langzaam aan gewoonte maar hieronder komt weer een beschrijving van de kleine beurt.

Begin maart 2008, bij 120000 km is er weer een kleine beurt geweest.
Voor de scherpe lezer, u heeft gelijk de interval tussen de beurten hoort 10.000 km te zijn maar gezien het feit dat ik heel veel rij rek ik dit op tot ongeveer 15/20000 km tussen de beurten. Anders kan ik beter bij de dealer intrekken.

Ook nu weer uiteraard geen noemenswaardige kosten, maar wel ik mij wel te pletter van ben geschrokken is de prijs voor 6,5 liter olie. Ruim 106 euroos. Ongeloofelijk, exhorbitant dure meuk...Kan iemand mij dit nog uitleggen met droge ogen?
Het betreft hier weliswaar volsynthetische olie, maar dan nog.
Ben nu zover dat de olie maar wat langer blijft zitten, althans daar denk ik aan.
De beurt zelf was net 90 euro dus waar hebben we het nog over?
Geloof dat het tijd wordt voor nationale actie tegen de hemelschrijende hoge brandstof- en olieprijzen.
Inmiddels gaat de ’funf’er’ (nee niet die andere..)nog steeds zonder klachten en alles werkt nog als nieuw.
Ja dat maakt weer wat goed. Rij nog dagelijks heen en weer door half Nederland en het bevalt me nog steeds, even de files en bijbehorende reistijden buiten beschouwing gelaten.
Ook heeft mn funf’er vier nieuwe Bridgestone turanza’s gekregen in de schoenmaat 205/60/15.
Dit omdat de Vikingen die er onder zaten bij aankoop op waren. Overigens is dit
ook een goede slijtvaste band die zn werk goed heeft gedaan.
Dus de spaarpot is weer leeg en we gaan weer over het wegennet in nieuwstaat.

Qua autosport nog steeds geen Mclarenachtige wereldprestaties maar ik kom wel wat beter mee na al die km’s dan toen ik de Benz pas in mijn bezit had. Hij lijkt ietsje sneller geworden. Maar ik ben nog steeds kansloos tegen een TDI, DTI, DCI en hoe al die moderne rotzooi allemaal ook mag heten tegenwoordig.
Maar aan mijn D mankeert nooit iets...
En dat is t verschil.

stay tuned wordt vervolgd.

JAAA lezers hier iszie weer met een update.

Twee weken terug heeft mijn bens de 140.000 km beurt gehad. Wat er is gebeurd ga ik u deelgenoot van maken, lees mee;
een grote beurt en als klacht, de kachel lijdt een eigen leven, de kachel wordt warm op de meest onverwachte momenten en koelt ook weer spontaan af na verloop van tijd.
Dit is dus nagezien door het personeel van de garage. Er werd een reparatie aan de kachel uitgevoerd, waarmee we dachten het euvel gevonden te hebben, bleek dus niet zo, dus weer terug half augustus. Is dit trouwens een bekend verschijnsel, of ben ik de enige?
Verder weer de gewone zaken van de grote beurt, filters enzo. Voorts zijn de wielen gewisseld voor gelijkmatige bandenslijtage, voor naar achter en viceversa.
Ik ga nu richting de 150000 km en verder weer niets bijzonders.
Het leven is een feest aan het worden met mn Mercedes W124. Ik ga het steeds meer waarderen als ik erin rijd.
Wel is het rechter koplampglas naar de ratsmodee als gevolg van het niet vegen van Rijkswaterstaat. Bij de Botlektunnel, het gebeurt hier altijd trouwens, een steen ter grootte van een tennisbal op de lamp en vervolgens op de voorruit waar nu uiteraard ook een pit/ put in zit. RWS bedankt weer!!

Zal dus nog vervangen moeten worden, ik denk bij de kleine beurt in oktober ofzo.
Ik hou u op de hoogte va&n mijn avonturen op het Nederlandse snelwegennet en zal hier een bloemlezing presenteren over enige tijd. Bedankt voor uw aandacht en kom gerust weer eens langs.

NOG EVEN OP VERZOEK VAN WIBI HET VERBRUIK,
GEMIDDELD 1 OP 15/16 PER LITER DIESEL. RIJ IK WEL GEM 125/135 KM PER UUR OP DE SENLWEGEN. BOVEN DE 140 GAAT IE ECHT EEN FLINKE BORREL DRINKEN. PS BEDANKT VOOR JE REACTIE.

ja mercedesvrienden, daar ben ik weer met de update. Ik ben weer door de apk met mn beauty. Hij is weer goedgekeurd zonder problemen, de normale lucht en brandstoffilters zijn vervangen en hij kan dr weer tegen. Nieuwe olie en een of ander display moest erin, dit was voor de verlichting ofzo? Het zal wel. Trots als een pauw dat ook dit weer een jaar ertegen kan. Ik was en ben zo tev reden dat de 207 CC het veld heeft moeten ruimen voor een A 200 CDI Avantgarde. Ook hier zal ik een revieuw voor inrichten. De reden hiervoor is de allerbelabberste ervaring met de Peugeot dealer in Rotterdam. Ook het storingpatroon van de 207 CC stelde mij niet gerust. Denk aan bijvoorbeeld een kapotte katalysator bij 12000 km. Dus hop, een ster erbij die hopelijk wel zonder storingen kan functioneren. Ik hou u op de hoogte.

PROBLEMEN

lampje aanjagerknop vervangen.
lampje kacheldraaischakelaar rechts defect,is nu vervangen.
Kachel wordt spontaan warm zonder handelingen te verrichten.

en weer meer kilos op de klok zonder problemen

  • 198.000 km

Hia allemaal,
In het bijzonder mijn Mercedes leesvrienden. Ik ben een tijdje weggeweest met mn revieuw om redenen van verblijf in het buitenland en weinig tijd voor mn koets. Ik zal julle even updaten zoals dat tegenwoordig heet. Ik ben verleden jaar feb vertrokken naar het buitenland waar ik zes maanden verbleef. Goeie temperaturen daar maar hier stond de benz stil, behoudens wat lichte fitnesstochtjes die werden gedaan door een goede vriend, die ik zeer waardeer overigens. Een man die een stuk als de funfer op zn waarde weet te schatten en haar behandeld als een kroonjuweel afkomstig uit de collectie van Elisabeth in de tower. Na terugkomst ervoer ik samen met mn zwarte funfer een der zwaarste winters ooit in de geschiedenis en ik denk ook in de geschiedenis van de 250d, liefkozend de funfer genoemd, uit pure (jolige) arrogantie naar dat merk uit Munchen, wat zo vaak bejubeld wordt, maar zelden iets goeds neer zet. Mijn 250d heeft mij gelukkig schadevrij op winterbanden van Vredestein, hele goeie stappers trouwens, de winter doorgeholpen met het woon werk verkeer. Niet bang voor zout sneeuw en pekel en andere wintesre troepjes. Hulde aan mn funfer.
Hoe is t verlopen vraagt u zich af? Wel ik kan u zeggen goed. Na het regliere onderhoud, diverse beurten met niets op de bon aan stukgegane onderdelen had ik de laatste beurt bij een kleine 2 ton toch wat vervanging nodig.
Uiteraard weer zeer vakkundig gedaan door de mensen van mn dealer in de provincie Zeeland. Hulde voor de perfecte service en zorg voor mn zogenaamde youngtimer die alleen maar ouder wordt. Wat diende er te gebeuren? Wel een tweetal potten van de uitlaat maakten herrie, lees schotje en alle vier de schijven en remblokken rondom waren aan vervanging toe. Wel ff slikken maar goed het mag met 2 ton bijna op de klok. Dus naast dit alles, ook een grote beurt met nieuwe sapjes en filtertjes voor mn schoonheid. Het rijdt weer gewoon 83 heen en 83 km s terug per dag en dat een hele week lang. Geen enkel probleem, ook niet met deze temperaturen die mn zwarte schoonheid wel wat warmer doet worden in haar binnenste. Dit vanwege het feit dat ik geen airco heb alleen een schuifdak.
Kortom, na lange afwezigheid ben ik weer terug en gaat het goed met mn 250D zonder wat als opties. Inmiddels had ik vermeld dat de andere auto des huizes de 207 CC al was vervangen door een A- klasse avantgarde 200 cdi met zes gangwissels. Dit gaat ook buitengewoon goed met deze kleine nazaat van de w124 serie. Vooralsnog dus geen reden voor andere merken en zal ik wel tot en met mn laatste adem in een Mercedes blijven rijden en als laatste gereden gaan worden ooit. Voorlopig ben ik meer dan zeer tevreden over mn W 124 en mn A 200cdi, niet in de laatste plaats door mn dealer hier. Wordt vervolgd.

ff updaten

  • 216.000 km

Hoi trouwe lezersvrienden M/V, leuk jullie weer te ontmoeten na een tijdje afwezig te zijn geweest. Inmiddels staat de klok op ruim 216000 en ben ik onderweg naar de 220.000 beurt. In de tussentijd kan ik kort zijn, na een zeer strenge lees pekelwinter nog steeds geen krimp van de 250D. Wel is er tijdens de beurt gezien dat er een slang van de ruitensproeier was gescheurd. Deze wordt vervangen bij de 220k beurt. Verder houden de winterbanden zich nog prima, ook na niet gewisseld te zijn deze zomer. Nog ruim 7 mm profiel na twee jaar. Ik zal jullie weer als vanouds bijpraten.
Stay tuned, ondertussen rij ik nog 160 km per dag met mn trouwe metgezel.
Stay tuned...

beurtje....

  • 216.000 km

Hallo beste lezers, ik wil u graag op de hoogte stellen van de kleine beurt, die vandaag gedaan werd. Ik kan u mededelen, tot vervelens toe, er niets nieuws te melden is. Wel is de voorruit vervangen door de dealer. Waarom de dealer? Omdat ze goed zijn, snel vakkundig en servicegericht en verstand van zaken hebben. Immers de halve voorkant moest verwijderd worden om de ruit te vervangen, waar een gigazntische grote barst in zat. Ik had wat meer veertrouwen in de dealer omdat het gehele ruitenwisserhuis/armatuur eruit moest. Ja dat ding van ruim achthonderd euro dacht ik? Dus vervangen die ruit en weer geweldig zicht. Verder nog een stukje slang vande ruitensproeier wat gescheurd was. Verder niets niets niets!!! Geweldige machine toch?
Stay tuned voor de volgende grote beurt!

veren en apk enzo

  • 230.000 km

Lezers en ook lezeressen natuurlijk, van harte welkom wederom. Ik ben zoujuist weer de garage uitgerold met een nieuwe APK voor een jaar. Wat er verder mis was? Eigenlijk alleen een gebroken voorveer, ik had al een tijdje het idee een "bonk", danwel "pok" te horen over bepaalde drempels en bulten in de weg. Na onderzoek van de dealer kwamt tijdens de APK en grote beurt dit tevoorschijn. Een gebroken kapotte veer linksvoor. Dus vervangen dan maar. We rijden weer als nieuw en zijn weer tot de winter onder de pannen met het onderhoud. Wel was mijn verbazing groot dat de winterbanden noog steeds eronder konden blijven zitten. Na de (warme) zomermaanden hihi en t echt warme voorjaar zijn deze banden niet verder gesleten dan een normaal patroon wat ook zomerbanden doen. Er zit nog ruim vijf mm op gemiddeld, dus voor komende tijd in Nederland zeker voldoende. Ik ben dus weer tevreden met de oude funfer en haar gedrag vwb onderhoud. Ook tevreden over de dealer! De kosten zijn ruim, dat wel maar de grootste klappers zijn de synthetische olie en de btw van de beurt. Vooruit maar weer, op naar de komende beurt weer. Blijf wel gezellig meelezen he? Goed weekend allemaal.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.