Mercedes-Benz 200D (1966)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 200D |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1966 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 13.050 km |
KM-stand laatst | 15.800 km |
Die 'Heckflosse'
- 13.420 km
Die Mercedes-Benz W110 baureihe (Duits voor modelreeks) is de opvolger van de zogeheten Ponton-versie (W120).
De W110 is een 4-deurs sedan, tevens ook de voorloper van de E-klasse. De W110 werd geproduceerd van 1961 tot 1968.
Deze wagen is ook erg bekend onder de naam 'Heckflosse'. Deze naam is afkomstig van de karosserievorm en is het Duits voor "staartvin".
De in vergelijking met zijn Amerikaanse tijdgenoten harmonische staartvinnen waren volgens Mercedes hoekmarkeringen, die handig waren bij het inparkeren.
De W110 is een letterlijke kopie van de W111, de S klasse, met als verschil de grootte en de varianten in de motoren.
De W110 had een kortere neussectie ten opzichte van de W111.
Zowel de W110 als de W111 en W112 maakten gebruik van de zogenoemde "Einheitskarosserie", het koetswerk was hetzelfde en alle wagens hadden dezelfde binnenruimte en kofferbakruimte (Behalve de verlengde 300SE W112 die 10 cm langer was ten gunste van de beenruimte achterin).
Het carrosserieontwerp stamt af van het team van de toenmalige hoofdontwerper "Karl Wilfert" samen met "Friedrich Geiger", allebei Duitse auto-ontwerpers die van 1933 tot 1973 actief waren bij Mercedes-Benz...
Dit was de eerste wagen die uitermate getest werd op veiligheid. Het dashboard en de bekleding was soepel waardoor verwondingen konden vermeden worden.
In de W110 werd verder voor het eerst een veiligheidskooi met geïntegreerde kreukelzone toegepast.
Vooral de diesel werd een succes, door de betrouwbaarheid en lage kosten in onderhoud was dit ook een ideale wagen gebruikt door taxi-bedrijven.
Hier gaat het om een Mercedes-Benz 200D (W110) uit april 1966.
4-cilinder diesel, 40kW.
De totale km-stand weet ik niet goed, want de kilometerteller gaat maar tot 99 999 en gaat dan terug naar 0. :-p
Carrosserie is in héél goede staat.
Chromé blinkt ook nog mooi, maar ga deze regelmatig opblinken dat het mooi blijft.
In de koffer ga ik wel wat werken. Onder de rubberen mat is de lak wat weg en roestvorming (mede door de vochtigheid denk ik). Binnenkort als het goed weer wordt, herspuiten en behandelen, onder de kofferbak ga ik hetzelfde doen.
Interieur is typisch jaren '60 en ook nog in goede staat, lederen beige zetels, dashboard is ook inorde.
Knappe afwerking voor die tijd al, zelfs de richtingaanwijzers springen vanzelf uit na afslagen. De verwarming & ventilatie heeft 2 aparte zones, 1 zone voor kant bestuurder en 1 voor kant passagier, zelfs in de jaren '60 hadden ze er al aan gedacht :)
Snelheidsmeter is verticaal met een vloeistof dat stijgt naargelang uw snelheid, wel raar maar mooi gedaan.
Het betreft een handgeschakelde 4-versnellingsbak aan het stuur. Is wel even gewoon worden mede met de grote schakelgangen, maar dit lukt wel goed.
Voor te starten moet je het contact aanzetten, daarnaast aan een knop trekken, dan gaat er een gloeilamp branden links naast het stuur en als deze uitgaat mag je doortrekken aan de knop en start de motor.
Claxon is in het stuur, maar zit een hapering op, dit moet ik eens nakijken.
Temperatuurmeter is kapot dus deze moet ik eens proberen te herstellen want is toch redelijk belangrijk vind ik.
Kwa techniek is de auto ook nog goed, motor draait mooi, vorige eigenaar heeft er 2 jaar geleden de waterpomp laten vervangen.
De differentieel is wat nat (zweet wat) maar is nog niet zo'n erg, de auto is 48 jaar dus is redelijk normaal.
Gisteren de koelvloeistof vervangen. Thermostaat getest en werkte ook nog naar behoren.
Het is nog een echte Mercedes-Benz, je voelt je King of the Road en dan die mooie blinkende ster aan het eind van die lange motorkap die fier rechtop staat is fantastisch.
Zijn wendbaarheid is zeer goed maar in de bochten is het natuurlijk niet zoals een nieuwe auto, hij is zwaar gebouwd.
Je hebt er trouwens veel beziens mee onderweg.
De Heckflosse nodigt uit tot rustig rijden en is héél comfortabel.
Ook is hij héél groot binnen, vooral in de koffer is er plaats zat.
Hopelijk heb ik er veel geniet van ... :-)
Uitgevoerde werken
- 13.850 km
Een oldtimer van 48 jaar oud heeft toch soms wat opknapbeurten nodig.
Dus dik 14 dagen geleden ermee begonnen.
- Eerst nieuwe koelvloeistof in de radiator gedaan, was wel nodig. Radiator uitgespoeld, kwam nog wat roestkleurige vloeistof uit daarna nieuwe ingegoten en ontlucht. Terug inorde nu :-)
- Nieuwe koelwatertemperatuurmeter gemonteerd, daar de andere stuk was.
- De kofferbak binnenin vertoonde wat roestvorming mede door de vochtigheid denk ik. Helemaal afgeschuurd met een stalen borstel op de slijpmolen en daarna ontvet. Twee lagen roestwerende grondverf erop gespoten en daarna 2 lagen zwarte lak.
- Alle rubbers van de ramen bijgewerkt.
- 4 nieuwe banden, met witte rand, zeer mooi trouwens. Andere banden waren verduurd en versleten.
- De bodemplaten onder de vloerbekleding langs de binnenkant hadden hier en daar ook wat roestvorming. Deze helemaal afgeschuurd met stalen borstel. Ontvet en 2 lagen roestwerende grondverf erop gezet. Enkele dagen later geverfd met zwarte lak. Een dikke week laten uitharden en bodembekleding er terug ingelegd. :-)
Alle werken zijn nu eigenlijk gedaan maar vanaf dat het een beetje goed weer wordt, moet de lak nog gepolierd worden, want is ook wel nodig.
Daarna kunnen we bollen met een proper opgekuiste oldtimer ... ;-)
Groot onderhoud
- 14.784 km
Nu was het eens de tijd om een groot onderhoud uit te voeren, aangezien dit nog niet gebeurd was van zolang hij in mijn bezit is.
motorolie+filter, nieuwe dop carter, mazoutfilter, klepspeling nagekeken = ok,
riem alternator aangespannen, olie bijgevuld in injectiepomp, nippels gesmeerd, nieuwe olie in de versnellingsbak, nieuwe olie in de achterdifferentieel (pônt), nieuwe dichting kleppendeksel, …
Dit onderhoud was blijkbaar echt wel nodig, motorolie zag goed vuil, olie versnellingsbak was van geelachtige kleur en er was te weinig olie in de achterdifferentieel ...
Nu kan hij er weer voor enige tijd tegen :-)
Klaar voor de zomer ...
- 15.600 km
Einde vorig jaar en begin dit jaar nog wat werken aan de Heckflosse uitgevoerd. Namelijk het achterspatbord (gardeboe) + de koffer laten herspuiten daar er wat roest aan was ...
Ook zat er wel wat speling op de versnellingspook, deze helemaal uiteen gehad en nieuwe bussen ingestoken, nu terug als nieuw ... :-)
Bij het vernieuwen van de versnellingspook zag ik dat de koppelingscilinders (nemer & gever, zit tussen het pedaal en het koppelingshuis) dat ze wat olie lekten. Heb ineens dan maar nieuwe besteld en die er ook op gemonteerd.
De bekleding vanonder het dashboard was ook afwezig, dus een nieuwe voor gekocht en deze ook bevestigd. Hij geraakt stilaan af zo :-)
Er stond als ik hem kocht een Philipsradio van de jaren '80 in gemonteerd. Via Nederland een originele Becker Europa kunnen kopen, deze erin gezet en is veel mooier en terug origineel zoals het was in de Golden Sixties ... :-)
Ook de radiator volledig laten reviseren.
Het enigste wat er nu nog moet gebeuren zijn de 2 motorsteunrubbers van de motorophanging vervangen, want degene die er nu nog opsteken zijn tot op de draad versleten ... Dit zal voor 1 van de dagen/weken zijn ... het zal een verschil geven als de nieuwe gemonteerd zijn ... :-) Let's the summer coming ...
Verkocht
- 15.800 km
Mijn bedoeling was om de Heckflosse bij te houden en dus nooit meer te verkopen.
Maar het lot heeft anders bepaald ... :-p
Ik reed heel graag me de Heckflosse, toch vond ik er wat minpuntjes aan.
Ik ben een grote fan van cabrio rijden, en vond het telkens spijtig dat als ik er me reed, dat het dak niet open kon ... Ook vond ik hem te traag, maar dat is natuurlijk de charme van zo'n wagen hé ...
De schakelgangen vond ik ook te groot.
Ik heb altijd al een R107 (SL-versie) willen kopen van de jaren '70 of '80 ... Maar als ik zo één zou kopen, moet ik wel 1 wagen terug verkopen, omwille van plaatsgebrek. En oldtimers moeten nu eenmaal binnen staan.
Dus toch uiteindelijk gekozen om de Heckflosse te verkopen en een R107 aan te kopen. Bij de verkoop nog de stuurkoppeling moeten laten vervangen daar er speling op zat volgens de man van de keuring ...
Toch heb ik er spijt van langs 1 kant want het was een speciale wagen en het had zijn charmes zo'n auto van 50 jaar oud. Ook de kleurcombinatie en het model sprak veel mensen aan die ik onderweg tegenkwam.
Nu tijd voor een nieuw avontuur, R107 ...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz W110
Lees ook

Speciale Volkswagen Golf R in 8 minuten uitverkocht

Toyota-importeur haalt retro-EV Microlino naar Nederland

Dit is de Lexus LBX: helemaal nieuw, bijzonder compact

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege
