Mercedes-Benz 190 (1985) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 190 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Das beste oder nichts
- 98.000 km
22 december 2014, 88.000km, De Eerste Indrukken
Afgelopen september heb ik bij Gijs Jansen uit De Groeve een Mercedes 190 gekocht. Ik liep al enkele maanden met de gedachte om een Mercedes aan te schaffen uit de W201 of W124 reeks. De eisen cq wensen waren (1) niet te duur.. (2) in goede staat.. (3) bouwjaar vóór 1988.. en tot slot (4) een acceptabele kilometerstand.
Na een zoektocht langs enkele W124-series (MB200, MB200e) zat er toch niet die auto tussen waar ik direct een goed gevoel mee had en over had. Totdat ik deze 190 op internet tegenkwam. Een mooi exemplaar, betaalbaar en met een lage kilometerstand. Binnen 24 uur was de koop gesloten, binnen 48 uur waren de papieren en betalingen geregeld en binnen 72 uur stond de auto voor mijn deur. De rit van De Groeve (Drenthe)naar Udenhout (Noord-Brabant) was een rit van 250km waarbij ik de auto kon leren kennen.
Dit is heel andere koek dan de auto's en autorijden anno 2014! Wat zijn de auto's dan toch letterlijk groter geworden. En wat is de 190 toch overzichtelijk en vooral Comfortabel (nb: bewust geschreven met een hoofdletter C). Waar ik met mijn andere 'moderne' auto moet afremmen voor een verkeersdrempel, zoef je met deze 29 jaar jonge dame over de obstakels alsof ze er niet zijn. Ongelofelijk.
Natuurlijk zijn het overmaatse stuurwiel, de vier versnellingen en de weke stoelen niet meer van deze tijd. Maar een auto als deze en dan vooral het genoemde Comfort en de degelijke bouw zijn ook niet meer van deze tijd, maar dan in het voordeel van de Mercedes. Deze auto kostte in 1985 bijna hfl. 50.000,-, wat in die tijd een klein kapitaal was. Dat geld zat niet in de karige standaarduitrusting, maar vooral in de bouwkwaliteit. En daar profiteer ik, als derde eigenaar van. Een auto van die leeftijd in deze staat is iets wat getuigt van een uitzonderlijke bouwkwaliteit. Niet voor niets werd de auto destijds de 'baby-benz' genoemd, oftewel een S-klasse in pocketuitvoering.
Terug naar 'mijn' auto. Ik heb nu circa 2 maanden van de auto genoten en sinds 1 december staat-ie in de stalling. Ik maak gebruik van de 'overgangsregeling' van de motorrijtuigenbelasting. Dat wil zeggen dat je maximal 120 euro betaald per jaar, maar dat in de maanden dec, jan en febr de auto niet gebruikt mag worden.
In die 2 maanden heb ik circa 1.000 km gereden en vooral de auto bewonderd, gewassen en gepoetst. Mijn bedoeling is om hem (of is het haar) zo goed en zo origneel als mogelijk te houden.
26 december 2014, 88.500km, Poetsen
Gisteren heb ik de isolatie verwijderd die gelijmd is aan de binnenzijde van de motorkap (zie foto 4). Deze isolatie is aan het verteren en raakt deels los. Een 'pokkeklus' om de lijm en het vreemdsoortige schuim te verwijderen. Het is bijna gelukt. Komende week de laatste resten verwijderen.
22 november 2016, 92.600km, Bijna Winterslaap
Nog een paar dagen en de 190 mag weer genieten van zijn winterslaap. Niet geheel verdiend, want het afgelopen seizoen zijn er slechts 1.500km gereden.
Da's niet zo veel, maar het waren wel ritjes die de moeite waard zijn. Bijvoorbeeld een ritje naar de Ardennen; In alle rust en dan komt de 190 goed tot zijn recht. Zelfs een keertje 140-150km/u op de klok is geen probleem. Maar liever niet, want stel je voor dat er iets stuk gaat......
En dan nog recentelijk een tikje gehad van een inparkerende auto. Beetje lakschade, achterlichtunit kapot en bumper beschadigd. Toch al snel schade die in de papieren gaat lopen. Gelukkig is de schade via de verzekering gedekt en is de auto vakkundig gerepareerd door de mensen van Marlomar te Son.
Op dit moment wordt de olie ververst. Volgend weekend de tank vol met benzine, lak dik in de poets, de banden op 2.8 en lekker 3 maanden binnen staan. Welterusten!
25 september 2019, 98.000 km, 5 Jaar verder!
Zoals in de aanhef vermeld, is de 190 nu al weer vijf jaar in mijn bezit. Ik heb er relatief weinig mee gereden omdat het bezit van de auto voor mij het belangrijkste is. Daarnaast ben ik er erg zuinig op en gebruik de auto alleen voor plezierritjes en bij voorkeur tijdens droge weersomstandigheden.
Naast een jaarlijkse kleine beurt is er nooit iets loos aan de auto. Af en toe blijft het lampje van de oliedruk branden, maar het olieverbruik is vrijwel nihil. Ik blijf me erover verbazen hoe goed de bouwkwaliteit is van deze auto.
Ik kan dit jaar nog twee maanden gebruik maken van de 190 vanwege de Youngtimer-wegenbelasting die ik betaal. Dat is ruim genoeg tijd om in ieder geval nog een leuke trip te plannen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.