AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1994)

autoreview

Mazda Xedos 9

Signalement

UitvoeringXedos 9 2.5i V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De auto rijdt zeer geruisloos, zit heerljik, is zeer ruim en comfortabel en heel netjes afgewerkt. Natuurlijk alle denkbare opties zoals leren bekleding, cruise control, stoelverwarming, airco, alles electrisch. Alles is degelijk uitgevoerd en werkt dus ook nog. Het model is mooi gelijnd en was zijn tijd vooruit, en kan nu nog heel aardig mee. Hij is hooguit wat lager dan de gemiddelde auto nu.

Met deze auto wil je eigenlijk rustig zoeven, maar als je het gas even tot de bodem intrapt dan is (na even geduld, de kick-down reageert wat traag) de 175 pk voldoende om de meeste hinderlijke weggebruikers snel ver achter je te laten.

Ik rijd redelijk rustig, en het gebruik blijft dan beperkt tot een nette 1:10 gemiddeld. Oliegebruik is nihil.

Minpuntjes zijn het heel directe sturen, wat soms een beetje onrustig is. De cruise control corrigeert bij sommige snelheden wat te sterk, en dat is dan voelbaar. De spiegels hebben grote dode hoeken. De drietraps automaat met overdrive op iedere trap schakelt wel erg vaak bij langzame snelheden (maar heeft een "hold" functie waarmee je dat kan uitschakelen).

PROBLEMEN

In het begin wat problemen met de koeling. De radiator lekte en is vervangen door een gespecialiseerd bedrijf, in het oude blok geplaatst, € 350,-. Dit heb ik dus maar niet door Mazda laten doen, ik verwachtte dat dit onbetaalbaar zou worden. Bij de laatste grote beurt (wel door Mazda) zijn tevens remschijven geslepen, blokjes vervangen, handrem weer goed gangbaar gemaakt, koelvloeistof vervangen, uitgelijnd. Deze beurt kostte daardoor € 900,-. Gelukkig was de distributieriem al door de vorige eigenaar vervangen. Verder geen kosten.

O, ja, ook zijn eens de embleempjes van de auto gesloopt. En bedankt, verzamelaars, dit kostte mij € 80 euro. Gelukkig daarna nooit meer gebeurd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren