Mazda Tribute 3.0 V6 4WD Touring (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tribute 3.0 V6 4WD Touring |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 113.957 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
2 jaar verder
- 138.350 km
De afgelopen 10 jaar meedere merken gereden, waarvan er 3 verschillende Mazda's.
In 2007 een nieuwe CX-7 gekocht. Gewoon altijd spijt van gehad. Luxe, maar geen fijne auto om mee te rijden. Geen wonder dat die is verdwenen, maar daar gaat het nu niet over.
Daarna een Mazda 6 en nu de Tribute uit 2002. De 6 rijdt gewoon superstrak. Daar kan de Tribute niet aan tippen, maar dat is dan ook een heel andere auto voor een heel ander doel.
Deze 4x4 sleurt mijn kar met enduro's gewoon door ieder weiland heen. En die V6 automaat.... Heerlijk !
Op LPG uiteraard. 14 uren achtereen doorrijden naar vakantiebestemming met een dikke kar erachter is geen probleem. Hij zit goed. Hoog en lekker veel uitzicht om je heen. Enig minpuntje is dan 1:6 verbruik, ook op LPG.
Nu zo'n 25000km verder ben ik alleen maar blijer met deze bak.
Tot nu toe eigenlijk weinig onderhoudskosten. Ok, er ging een keer een deurhendel stuk. De chrome rand van de motorkap viel er een keer vanaf. Er moest een replacement remolie dopje op (fabrieksmodificatie). Begin winter een nieuwe accu. En er is een setje van 3 nieuwe bobines op gekomen.
Dat buiten de normale beurten om. Dus eigenlijk al met al best weinig trammelant.
Wel veel gezeur gehad met de LPG installatie (Eurogas). Er ging recent zelfs nog een injector stuk. Geheel laten afstellen bij een LPG-specialist en nu is het prima (De motor ging afslaan soms bij gaspedaal loslaten naar stationair).
Tja, wat verder.
Geen roestproblemen. Voorbandjes willen natuurlijk wel slijten met 200pk op de voorwielen en automaat.
Rij zeer vaak met aanhanger en die merk je niet eens.
Deze zou zomaar nog 2 jaar kunnen blijven (en ik geloof ook dat dat gaat gebeuren)
Alweer een jaar met de Tribute
- 151.000 km
Zomaar weer een jaartje (en 13k) verder getuft met de Tribute en nog steeds blij met de bak.
OK, weer wat kosten bij de APK: de andere LPG-injector nu ook vervangen vanwege gaslucht, en nieuwe bestuurdersgordel vanwege doorslijten (2dehands ook best nog duur, 300 euro, door de gordelspanner). Ten derde nog een versleten fusee stangetje.
Verder geen onzin dus eigenlijk best goed; 900 euro voor een jaartje rijden.
Maar dat brandstof verbruik....
Beneden 1000 toeren gaat hij op benzine lopen. Dus korte ritjes zijn bijna altijd op benzine (koud ook op benzine). Niet zo economisch dit.
Binnenkort maar eens naar een andere LPG "specialist".
Alweer 5 jaar in bezit
- 198.075 km
Zomaar alweer 5 jaar lang blij met deze bak.
Minpuntje is natuurlijk de maandelijkse 125 euro voor de wegenbelasting, terwijl LPG inmiddels fors in prijs is gestegen.. Maar ach, nog steeds voordeliger dan benzine of diesel.
Voor een 19 jarige auto rijdt hij super.
Afgelopen zomer is er een bougie (achterkant blok) uit geknald. Gerepareerd met een helicoil, kostte €300 en inmiddels alweer 10.000 mee gereden sindsdien.
Oh ja, dat was een gelukje bij een ongelukje: de auto had sinds aanschaf rond de 80km/u (in overdrive) een irritante hik die nauwelijks was waar te nemen. Maar wel merkbaar en irritant, hoort niet bij een 6 cilinder.
Sinds de bougie reparatie dat probleem ook weg. Auto nog fijner !!
In een jaar tijd dus dik 30.000km gereden met de woage. APK kostte 880 euri's voor 4 nieuwe all season banden, paar nieuwe remslangen, nieuwe ABS schijf en nog wat kleine grapjes. Mag niet klagen.
Zo lang de kosten niet gekker worden, dan doe ik het ervoor.
Verbruik LPG:
1:7,5 autosnelweg
1:6 buurtrijden (+ benzine tot hij warm is)
6 jaar Tribute rijden
- 216.000 km
Kleine update.
Ook weer een grap beleefd augustus vorig jaar: huilend geluid onder de motorkap. Kon het niet thuis brengen. Maar na een paar weken bracht de oplossing zichzelf: motor sloeg af terwijl ik net het dorp binnen reed op de minirotonde (na een lange rit op autosnelweg...). Kon zo freewheelend een parkeerplaats in floepen langs de drukke weg. Soms heb je geluk.
Garage bellen, snel andere accu erin en ik kon zelf naar de garage rijden.
Bleek dat de dynamo was overleden (lager stuk: het huilende geluid dus...). En dat schijnt nogal een lastige operatie te zijn waarbij de gehele linker ophanging eraf zou moeten.
Maar de garage redde het om hem eruit te prutsen en een nieuwe erin zonder teveel werk. Klaar voor rond de 500 euri en het gehuil onder de motorkap is weg.
240,000 aangetikt
- 240.000 km
Ineens inhouden op de drukke autosnelweg.. Motorstoring lampje aan. Schrik alom.
Maar wat blijkt: overschakelen op benzine verhelpt het probleem.
Oei, ik herinner me dat de LPG specialist vorig jaar al zei dat er minstens 1 groepje van 3 nieuwe injectoren in zou moeten. Oepsie. Heb alweer 100.000km met de huidige set gereden. Weet ik veel. Maar online vind ik info dat je ze om de 20.000 tot 60.000km moet vervangen.
Verder ben ik na 7,5 jaar en 130.000km wel helemaal verknocht geraakt aan deze heerlijk glijdende limousine, ondanks de belachelijke wegenbelasting van 140 euro per maand. Gelukkig is LPG (nu nog) goedkoop.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.