Mazda Premacy 2.0 TiTD Exclusive (2000)

autoreview

Mazda Premacy

Signalement

UitvoeringPremacy 2.0 TiTD Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst183.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 183.000 km

Sinds 8 maanden zijn we overgestapt op een diesel. De kilometers met onze andere Mazda op benzine werden dusdanig veel per week dat een diesel een goed alternatief werd.
De Mazda 323 fastbreak met 1.3 motor beviel ons zeer goed. We hadden een GLX, dus redelijk ruim in de extra nuttige zaken. Wij op zoek naar een zelfde auto met diesel motor, helaas, onze zoektocht liep op niets uit.

Na een spontaan bezoek aan een Mazda dealer liepen we de Premacy met diesel motor tegen het lijf. Mooie auto, relatief veel kilometers 155.000, alhoewel afgezet tegenover 7 jaar, bouwjaar 2000, viel dat ook best mee. Testrit gemaakt en overstag. Uiteraard is deze auto iets groter dan de andere Mazda, maar wat een ruimte en praktisch nut. Het zitcomfort, veel zicht en de motor maakten ons enthousiast. De motor heeft voldoende kracht om ook vanaf 140 km/uur nog lekker door te versnellen.
Tuurlijk, de Fastbreak ligt strakker op de weg en is iets stiller, maar overall maakt de Premacy een goede indruk.

Kilometertechnisch, waar het om te doen was, is het best lachen. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 17. Normaal door rijden, maar tijdig schakelen.
Wat wel vervelend is is de dreun rond de 120 km/uur. De oplossing is of iets harder of iets langzamer.
Een aantal snelle ritten gemaakt en wat mij opvalt is het gemak waarmee de auto ook op hogere snelheid versneld. Voor je het weet rijdt je snelheden die niet goed zijn voor je rijbewijs.
Ik had van tevoren het gevoel dat de motor wellicht wat onderbemeten zou kunnen zijn, maar daar is geen sprake van, ook niet wanneer je met 5 personen op stap gaat.

Wat wel een nadeel is dat de auto minder stevig op de weg ligt bij hogere snelheden. Het lijkt of de auto gaat zweven. Het bochtgedrag is in eerste instantie voldoende, alleen ga niet een bocht in die lekker doorzwaait. De auto wil het liefst rechtuit.

De uitrusting is in orde, alleen de middenarmsteun zit vaak in de weg. Ik had liever een wat lagere middenarmsteun gehad met een vak erin, voor de kleinere zaken, nu moet je diep bukken om het bakje onder de asbak te bereiken.

Verder geen klachten over de uitrusting.

PROBLEMEN

  • 183.000 km

We zijn inmiddels een kleine 25000 km verder en tot nu niets aan de hand. Starten en lopen.
Wel zijn er wat puntjes geweest die gerepareerd moesten worden:

December 2007 begaf de condensor van de airco het, reparatie viel onder de garantie.

Met de nachtvorst i.c.m. een koude hoek van de straat startte de auto moeilijker. Net of de motor niet wil, een keer extra doorslaat. Daarop zijn de gloeibougies doorgemeten om te kijken of het daaraan lag en inderdaad 1 bougie was kapot. De motor start weer als een zonnetje. Reparatie viel onder garantie.

Een klonkgeluid linksvoor en piepende remmen achter. Bleek dat de remmen even schoongemaakt moesten worden. Probleem opgelost.

Waterlekkage, er kwam waar de gaskabel het interieur binnenkomt water naar binnen. Bleek het rubbertje verdwenen. Keurig laten maken en extra goed dichtgemaakt. Nu is alles weer droog. Reparatie viel onder garantie.

Al met al toch een paar keer extra naar de garage om wat zaken te repareren.

De auto heeft net een tussenbeurt gehad en hieruit zijn geen schokkende zaken gekomen.
Binnenkort een lange trip voor de boeg. Kijken hoe de auto zich staande houdt. Het relaas kunt u t.z.t. lezen.

Up date 11 november 2008

Inmiddels staat de teller bijna op 183000 kilometer. Tot nu toe weinig problemen gehad. De ABS sensor was kapot. Vervangen viel kostentechnisch wel mee icm een tussenbeurt.
Wel is de auto 2 keer even terug geweest omdat de riem te slap afgesteld stond. Klapperend geluid bij koude start. Service van de dealer.

Tot nu toe valt de auto zeker niet tegen. Lekkere relatief snelle comfortabele auto die lekker zuinig is. Het slechtste resultaat is 1:14 met vakantiebepakking en gemiddeld 150 km/uur. Het zuinigst is 1:18.5. De ruimte is ook een pluspunt, zeker met een kleintje en de daarbij behorende bepakking.

Een echt minpunt is het weggedrag bij sterke/harde wind. Dan is het niet meer lekker rijden. Had mijn 323F ook last van.

Tot zover mijn update.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.