Mazda Premacy 1.8hp Exclusive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Premacy 1.8hp Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Premacy kochten we van een familielid, met name omdat het een goede kans was om op een fors grotere auto over te stappen. Als service-auto voor onze auto-hobby voldoet de Premacy prima, al is het trekgewicht net te laag voor een grote trailer.
Rijden met een Premacy is niet schokkend dynamisch. Het is een kloeke wagen, die wat overhelt in snel genomen bochten, en over het algemeen redelijk voorspelbaar rijdt. Lange bochten zoals je tegenkomt bij op-en afritten van snelwegen kun je wel met een aardige snelheid nemen. De traction control grijpt zelden in, alleen bij echt gladde wegen. Wat heel goed kan met deze auto is ontspannen kilometers maken. Lange lange lange afstanden overbrug je in no-time.
@75.000km: inmiddels in een paar andere auto’s gereden (Scenic, Zafira) en ik doe geen recht aan de rijeigenschappen van de Premacy in het bovenstaande tekstje. Fijn ding, als je van lekker doorrijden en bochten houdt maar toch een gezin mee moet sjouwen: proefrijden. Zeker in vergelijking met de concurrentie.
Alle zooi die je kunt bedenken kan mee. We hebben een compleet motorblok achterin gedumpt, vastgemaakt aan de ogen in de bodem van de kofferbak en rijden maar. Al je vrienden kunnen dan ook nog mee, of natuurlijk je drie schatjes van kinderen. Nuja.
@75.000km: we hebben een rubberen mat geregeld voor de achterbak want het is allemaal aardig besmettelijk.
PROBLEMEN
Het klassieke Premacy-probleem met de stabilisatorstangen voor steekt ook bij ons de kop op. De rubbers van die stangen hebben veel te verduren, en
gaan kraken. Dat is verder niet heel boeiend. Bij een beurt kunnen ze voor E35 nieuwe stangen van Nipparts bestellen en monteren.
@75.000km: nog steeds niet vervangen, beetje smeren bleek genoeg.
Rechts achter de wielkast in de laadruimte zit een luik. Bij een aantal andere exemplaren stond daar water in. Bij ons niet.
Het interieur is grijs. Daar zie je veel op. Regelmatig even schoonmaken, en gelukkig gaat dat eenvoudig.
Het verbruik van deze auto is ongeveer 1:12. Denk hierbij aan lange stukken snelweg, waarbij redelijk wordt doorgereden. Hieer zou je eigenlijk de diesel voor moeten nemen, die is zuiniger. Als we de airco uitzetten komen we tot 1:13; maar meer ook niet.
@75.000km: De auto rijdt verder als nieuw. Fijn ding. De airco had problemen, veel viezigheid, weinig koude lucht en veel herrie. Er is het een en ander aan vervangen; de vorige eigenaar gaf er kennelijk niets om (of de garage waar de auto in onderhoud was heeft er niet op gelet).
@100.000km: ingeruild voor een kleinere auto die de trailer die we toch graag willen trekken wel kan hebben. Samenvattend: fijn mee gereden, toffe bak. Heel geschikt voor lange afstanden en veelrijders. Zonde om te verkopen maar ja, het blijft een personenauto en geen trekauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren