Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2000)

autoreview

Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2000)

Signalement

UitvoeringPremacy 1.8 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een ruimte!

  • 156.000 km

Toen onze kinderen de vorige auto ontgroeiden, kozen we voor een bescheiden MPV, weer van Japans fabrikaat vanwege de al ervaren betrouwbaarheid.
Gunstig in de wegenbelasting omdat hij voor zo'n ruime MPV erg licht is: 1210 kg; bij andere merken zit je zomaar op 1400 kg.
Een heerlijke stevige, hoge zit met voldoende mogelijkheden om je houding en comfort te optimaliseren. Ook de stuurkolom is goed verstelbaar. De armsteun voor de chauffeur zit eerder in de weg dan dat je er profijt van hebt.
Stevige achtervering, waar ik erg naar verlangde na mijn vorige wagen (Toyota Corolla LB, die bekend staat om de zwakke achtervering). Dat is een groot pluspunt in onze hobbelige woonwijk, maar ook met een volle kofferbak of aanhanger.
Achterin vind je 3 volledige stoelen, dus niet 2 of 2½, met véél beenruimte. De 3 stoelen zijn elk afzonderlijk verstelbaar, opklapbaar (de middelste wordt dan een tafeltje) en zelfs uitneembaar.
De Premacy is een fantastisch ruime wagen met erg veel mogelijkheden om de bagageruimte nog uit te breiden tot 1850 liter (!) met het uitnemen van de achterstoelen.
Prestaties vind ik voor een 1.8 nog wat tegenvallen. Echt lekker vlot optrekken op de invoegstrook is er niet bij. Staat tegenover dat het brandstofverbruik me meevalt; tot nu toe gemiddeld 1 op 13,0; volgens de boekjes en tabellen moet je rekenen op ca. 1 op 11.
Optrekken vind ik lastig; de slag van de koppeling is erg kort, wat in de eerste versnelling snel leidt tot bokken.
Geluidsnivo in de auto is redelijk. De hoedenplank sluit de kofferbak niet goed af waardoor wel vrij veel bijgeluid wordt ervaren.
Het reservewiel is slechts een thuiskomer.

Moeilijke koppeling

  • 157.000 km

Nu ik een week of 6 met de Premacy rijd, vallen mij enkele mechanische dingen op.
Ten eerste heb ik nog steeds moeite te wennen aan de koppeling bij het optrekken in de eerste versnelling; de slag van de koppeling lijkt erg kort. Of is het de pit van de 1.8 motor, waar ik nog aan moet wennen? Doorschakelen is geen probleem.
Ten tweede is de remkracht ongelijk; als ik met constante kracht rem, voel ik de auto enigszins pompend remmen (kromme schijf?)
Tenslotte zit er een rammeltje onder de auto, ter hoogte van de bestuurdersstoel. Misschien een losse schutplaat. Ook vermoed ik een versleten reactiestangetje.

Verder heb ik een klein stuk gereden met mijn vouwwagen achter de auto. Dat rijdt heerlijk! Door de stevige achtervering kan ik - veel beter dan met mijn vorige auto - over drempels en slechte wegen rijden. Qua trekkracht merk ik nauwelijks dat de vouwwagen (bruto ca. 600 kg) erachter hangt.

Toch eruit gegroeid

  • 233.000 km

Ik heb 6 jaar lang met veel plezier in de praktische Mazda Premacy gereden.
Maar ons gezin raakt steeds meer geïnteresseerd in Scandinavische vakanties. Voor een trip van 5000 km is de Premacy niet meer erg ruim voor 4 volwassen inzittenden plus bagage.
Enkele SUV's en crossroads overwogen, maar de opvolger van de fijne Premacy is de Mazda 5 geworden.
Premacy, bedankt voor je trouwe diensten en veilige km's.

Koplampen opgefrist

  • 220.000 km

Sinds 2016 was het doffer worden van de koplampen een dingetje voor de APK.
Op internet vond ik een goedkope creatieve manier om zelf de dof geworden kunststof koplampen van de Mazda op te frissen: fijn schuren, polijsten met tandpasta en aflakken met harde blanke lak. Het resultaat bleek verrassend en duurzaam.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.