Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 S-VT GT-L (2009)

autoreview

Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 S-VT GT-L (2009)

Signalement

UitvoeringMX-5 Roadster Coupé 2.0 S-VT GT-L
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf77.500 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Thuiskomen: nr 4

  • 76.500 km

Door gewijzigde werkomstandigheden binnen het gezin was het handiger om van drie naar twee auto’s te gaan. Dit betekende verkoop van mijn Mercedes CLK, maar ook van mijn oude trouwe Mazda MX-5 uit 1990. Deze laatste had ik al bijna 20 jaar in mijn bezit, dus dat was wel even een dingetje…

Maar goed, de voorwaarde was wel dat er weer een leuke hobby-auto voor terug zou komen die ook moest kunnen functioneren als woonwerk-auto voor de winter. Zomers worden die ritten veelal op de motorfiets gemaakt. De zoektocht richtte zich vooral op roadsters. Ik heb gekeken naar Mercedes SLK, BMW Z4 en ook weer de Mazda MX-5. Ondanks dat zowel de SLK als de Z4 prachtige wagens zijn, ben ik toch weer gegaan voor de MX-5. Ik heb daar de grootste 'klik' mee. Daarbij komt dat de Mazda relatief goedkoop is in de maandelijkse lasten en onderhoud. Rijden doen ze allemaal goed, maar de Mazda heeft zijn lagere gewicht zijn voordeel en is daardoor een lekkere gooi- en smijtauto. Al moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat er geen 6-pitters zijn.

Tijdens de zoektocht heb ik ook het meest recente model geprobeerd (de ND), maar daar pas ik niet fatsoenlijk in. De stoel kan net niet ver genoeg naar achteren om een langere rit comfortabel te rijden en op de bijrijdersstoel zit ik met mijn knieën klem tegen het dashboard. Toen heb ik mijn pijlen gericht op de derde generatie: de NC. Ik wilde persé de eerste of de tweede facelift. De eerste versie heb ik namelijk al eens gehad en de facelifts vind ik nu net iets frisser ogen. Daarnaast zijn verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de NC1, zoals stoelen, interieur en motoren. Omdat ik mijn oude liefde ging inruilen, had ik wel een eisenpakket voor de opvolger: de 2.0 en alle opties, behalve de Recaro-stoelen! Nu zijn er niet zo heel veel opties dus dat ging makkelijk… Die Recarostoelen zijn fantastisch, maar ik ben wat breed gebouwd (;-)) en dan klemmen ze te veel.

De 2.0 modellen zijn er niet zo veel. Bij toeval kwam ik eentje tegen op internet en die stond bij JS-team te Almelo. Ik was net dat weekend met mijn vader (ook MX-5) aan het toeren bij de Moezel en op de terugweg hebben we even vrijblijvend gekeken. Het betrof een prachtige GT-L roadster coupe, met zaken als een 6-bak, LSD, Bilstein-onderstel, xenon, 17 inch, leren bekleding met stoelverwarming, cruisecontrol… all boxes checked!. Of we even een proefrit wilden maken… immers jullie zijn er nu toch… Tsja…Tuurlijk! Het ding reed fantastisch! Superstrak, vlot, mooi geluid. Het voelde meteen als thuiskomen. Omdat we op voorhand niet de intentie hadden om de auto te kopen hebben we bij terugkomst nog koffie gedronken en zijn toen huiswaarts gekeerd.

Maar de auto bleef in mijn hoofd… Wat meespeelde was dat ik een heel net inruilvoorstel had op mijn oude en dat het een bedrijf betreft waar ik mijn auto met een goed gevoel zou inruilen. Na zo’n lange autorelatie speelt dat wel mee hoor! Enkele dagen later heb ik de knoop doorgehakt. Ik ben naar Almelo gereden en nogmaals een proefrit gemaakt. Dat was puur ter bevestiging want ik wist het al lang. Ik heb de koop gesloten en de auto direct meegenomen. Bang dat ik anders spijt zou krijgen…

Een jaar later

  • 95.000 km

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Ik heb bijna 20.000km gereden met de Mazda en ik heb nog geen moment spijt gehad. De wagen is heerlijk om te rijden, zowel open als dicht. De onderhoudskosten vallen ontzettend mee. Het verbruik is ongeveer 1 op 12/13. Ik tank meestal Euro98 en daar kom ik net iets verder mee. Recent de auto laten voorzien van een grote beurt, nieuwe olie in de bak en nieuwe olie in het differentieel. En hij kwam probleemloos door de APK.

Afgelopen winter heb ik de auto nog voorzien van een set winterwielen. Ik zocht een mooie OEM-set, maar die vond ik niet. Uiteindelijk heb een set Enkei-wielen (ook Japans) besteld. Deze wielen zijn donker van kleur en die vind ik persoonlijk schitterend combineren met het aluminium silver van de lak. Eigenlijk is het haast zonde om deze wielen als winterset te gebruiken. Misschien wissel ik ze nog een keer om.

Later meer!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.