Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019) #3

autoreview

Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019)
Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019)Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019)Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019)Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019)Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M (2019)

Signalement

UitvoeringMX-5 RF SkyActiv-G 132 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst39.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 30.500 km

Van de RF zijn nog weinig reviews te vinden op deze site. Daarom besloten om er toch een te schrijven. Vorige maand onze MX5 NC coupé (2008) ingeruild op deze grijze MX 5 RF. We wilden toch graag een iets nieuwere auto met minder kilometers en iets luxere uitrusting. Een softtop is geen optie omdat we de auto niet binnen kunnen stallen. Het is dus een RF geworden. In gesloten toestand oogt deze auto echt als een sportwagen. Ik vind hem zelf erg geslaagd qua lijnvoering. Je ziet ze niet veel rijden dus rijdt je iets unieks. En andere weggebruikers kijken ook regelmatig om of steken een duimpje op. leuk! Bewust gekozen voor de update versie van na eind 2018 met ruimere uitrusting en iets aangepaste motor.

Achtergrond
We hebben deze auto gekocht bij de Mazda dealer in Doetinchem met een sluitende (digitale) onderhoudshistorie. Ze hebben deze auto begin vorig jaar uit Zwitserland gehaald. Officieel is de MX5 in december 2019 op kenteken gezet. Er is volgens de digitale historie pas daadwerkelijk in gereden vanaf eind juni 2020. Wij zijn de 2e eigenaar. Het is een GTM uitvoering dus met alles erop en eraan. Bijvoorbeeld lederen bekleding met stoelverwarming, Bose audio met 9 speakers, parkeersensoren achter met achteruitrijcamera (zit bij ons boven het nummerbord i.p.v. in de achterbumper) veel veiligheidsassistenten zoals dode hoekwaarschuwing, meesturende Led lampen voor met grootlichtassistent, waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, verkeersbordherkenning, navigatie etc. De dealer heeft een velg met stoeprandschade gratis vervangen door een nieuwe. Ook is de navigatie kosteloos ge-update en is de lelijke sprietantenne vervangen door een Stubby antenne. Er komt ook nog een rvs uitlaatsierstuk op. Verder heeft deze auto nog een verlengde fabrieksgarantie tot eind 2024 en daarnaast 1 jaar Bovaggarantie.

Eerste rijindruk
Deze auto rijdt comfortabeler dan de NC. Dat voel je bijvoorbeeld op verkeersheuvels. Hij ligt strak op de weg en reageert snel op stuurbewegingen en gas geven. Ook maakt de uitlaat een sportieve brom (wel beschaafd). Is 132 pk genoeg? Ik ben van mening dat dit genoeg is voor een auto van iets meer dan 1000 kilo in Nederland. Volgens autojournalisten is de 132 pk een betere keuze dan de 160 pk versie. De huidige 184 pk versie is de beste keus maar die verbruikt ook weer meer en is duurder in de verzekering etc. Het is tenslotte een 2e auto. Deze auto komt naar mijn idee het beste tot zijn recht op kronkelige dijkweggetjes waar je 60 tot 80 km per uur kan rijden en minder op de snelweg. Zeker met het dak open is dan wel erg luidruchtig. Met mijn 1,89 en slanke postuur pas ik er net in. Ook met het dak dicht. Mensen met een lang bovenlichaam en meer kilo’s krijgen het lastig….een kwestie van uitproberen. Het openen en sluiten van het dak is een ware attractie. Kinderen en andere voorbijgangers kijken er met open mond naar. Het dak sluit binnen 13 seconden.

Minpunten
Wie mooi wil zijn moet soms ook wat mindere eigenschappen op de koop toe nemen. Het windgeruis bij het open rijden boven de 90 km per uur is minder prettig maar dat wist ik op voorhand. Het is een kleine auto dus veel ruimte is er niet. Ook de bagageruimte is met 127 liter beperkt. Ook mis ik een dashboardkastje. Het cabriogevoel is iets minder dan in de NC omdat de achterstijl blijft staan en niet wegklapt zoals bij de NC. Maar ook dat was bekend. Ook jammer dat er standaard geen parkeersensoren voor op zitten met de lange neus. Dat geldt ook voor het ontbreken van adaptieve cruise control en inklapbare buitenspiegels. Ook vinden we het leer van de stoelen wat zweterig bij warm weer. Bij de nieuwste versie is dit leer geperforeerd. Ook is de machine grey lak helaas erg gevoelig voor steenslag. De dealer heeft de ergste en grootste plekjes bijgewerkt maar je blijft kleine puntjes zien. Enige remedie is de hele voorkant overspuiten maar dat gaat mij voor nu nog even net te ver. Verder ziet deze MX5 er nog erg netjes uit. En ja, de al eerder genoemde lange antenne, dat kan toch wel anders Mazda? En de achterlichten zijn niet volledig Led. Ook jammer dat de portieren niet automatisch vergrendelen bij bijvoorbeeld 30 km per uur rijden. Maar het is allemaal slechts klein leed.

Problemen
Na een paar flinke buien en het wassen van de auto zag ik dat er wat water rond de rails van de bestuurdersstoel stond. Ogenschijnlijk kan ik zelf geen oorzaak vinden. Daarom een afspraak gemaakt bij de garage om er naar te kijken. Dan kijken ze meteen naar een kleine beschadiging aan een van de velgen die ik pas thuis constateerde toen we de auto net hadden opgehaald. Ook wordt het uitlaatsierstuk er dan opgezet. Nu vooral genieten van het open rijden wanneer het kan!

Update

  • 31.500 km

Update 17 augustus 2023
Een aantal weken geleden is de auto naar de dealer geweest i.v.m. de lekkage klachten. Na onderzoek bleek het waterafvoerkanaal achter de bestuurdersstoel verstopt te zitten. Deze is schoongemaakt en de andere afvoerkanalen zijn ook meteen nagekeken. Onder de voorruit liep het water ook wat moeizaam weg aan de linkerkant. Verder een beschadiging op de voorruit en de kleine beschadiging op één van de velgen bijgewerkt. Netjes allemaal opgelost door de dealer dus. Tot slot is het RVS uitlaatsierstuk geplaatst. Ziet er beschaafd en stoer uit! We zijn nog steeds erg blij met de RF. Elke autorit blijft een belevenis die een glimlach op je gezicht brengt. Met het dak dicht kun je er ook prima de snelweg mee op. Een stuk minder lawaai dan in de NC in gesloten toestand. Heel kort even de 170 aangetikt in Duitsland. Gaat op zich prima maar de auto wordt wel wat nerveuzer dan bijvoorbeeld de CX30. Zoals eerder aangegeven, bochtige (dijk)weggetjes zijn het leukste om te rijden.
Viel ons nog een nadeel op van de RF. Als we achteruit de oprit afrijden raakt iets aan de voorkant het schuine gedeelte van de oprit. Vermoedelijk een rubberen spatlap in de wielkast. Sinds we rubberen matjes op het schuine gedeelte leggen geen last meer gehad. Voor zover ik weet is de auto niet verlaagd. De komende weken nog even lekker genieten van het open rijden!

Update

  • 35.133 km

De MX5 is deze week naar de Mazda dealer geweest voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Naast olie en filter vervanging is het volgende gebeurd:
- vervangen ruitenwisserbladen;
- nieuw luchtfilter;
- afwateringsgootjes doorgeblazen;
- batterij afstandsbediening vervangen;
- update MZD systeem i.v.m. soms uitvallen USB bij afspelen muziek;
- nakijken soms krakende windblokker, krakende bijrijdersstoel en rammeltjes cabriokap in open toestand. Garage heeft geen afwijkingen geconstateerd. De mobiteitsgarantie is weer met een jaar verlengd.

Sinds de laatste update maken we in ieder geval eens per week een rit om de auto in goede rijdende staat te houden. Ook in de de afgelopen zachte winter was dit mogelijk. We rijden deze auto niet met pekel op de weg of als het hard regent. Dan gebruiken we de CX30 als we echt ergens heen moeten. De MX5 bevalt verder prima. Geen enkel probleem ondervonden. Het blijft leuk dat je behoorlijk wat bekijks hebt met deze RF uitvoering omdat weinig mensen deze kennen. We hopen de komende maanden weer lekker te genieten van ritjes in deze fijne en leuke auto. Elke keer stap je weer met een glimlach op je gezicht in deze auto. Vooral de sportieve lichte brom van de motor en rijden over kronkel weggetjes bezorgen een hoop plezier. Uiteraard heeft de MX5 ook wel wat kleine minpuntjes die ik al eerder heb benoemd. De zwakke lak vind ik zelf erg jammer. Er zit behoorlijk wat steenslag op de neus veroorzaakt door de eerste eigenaar. Ik heb het vermoeden dat deze veel snelwegkilometers heeft gemaakt en net iets te dicht achter zijn voorgangers reed. De steenslag komt veel voor bij de zogenaamde premium lakken van Mazda (rood en grijs). Mag wat mij betreft de naam premium niet dragen ondanks dat de lak een mooie diepe glans heeft. Binnenkort maar even de ergste putjes langslopen met de lakstift. Ander puntje van kritiek is de Mazda App waarin wij de onderhoudshistorie zelf niet meer kunnen inzien. Hebben hier al diverse keren contact over gehad met Mazda Nederland maar helaas nog steeds niet opgelost. Onze dealer probeert het nu op te lossen. Even afwachten dus.

Accu leeg

  • 39.000 km

Afgelopen zaterdag bleek de accu leeg. De MX5 rijdt minstens elke week een rit van minimaal 45 minuten. Een beroep gedaan op de mobiliteitsgarantie en met de auto meteen doorgereden naar de dealer. Afgelopen maandag stond al een onderhoudsbeurt ingeland plus Apk. De lege accu werd vermoedelijk veroorzaakt door de marterverjager die op de accu is aangesloten. Deze laten vervangen door een exemplaar op batterijen. Verder geen bijzonderheden. Voor de zekerheid de afwatergootjes laten schoonmaken onder hoge druk. Voor het onderhoud, Apk en marterverjager 400 euro achter gelaten bij de Mazda dealer. Het afgelopen jaar eigenlijk elke week wel een langere rit gemaakt. Behalve de accu soms een probleem dat bij het afspelen van muziek op de usb stick het geluid wegvalt. Volgens de garage komt dit vaker voor bij dit model. Vervanging van de boosdoener is echter erg kostbaar (800 euro). Dus hier van afgezien. Elke rit blijft verder genieten. De RF blijft veel bekijks trekken. Zeker als het dak open of dicht gaat. Maar ook tijdens het rijden. Hopelijk kunnen we de komende zomer weer lekker veel open rijden!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.