Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Exclusive-Line (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 RF SkyActiv-G 132 Exclusive-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 34 km |
KM-stand laatst | 3.400 km |
Toch weer een MX-5 RF
- 34 km
Uiteindelijk ook maar eens een review maken over de MX-5 en CX-3
Na veel verschillende roadsters gehad te hebben; Nieuwe Suzuki X90, Mercedes SLK, Nieuwe Opel Tigra, Nieuwe Opel Astra Twintop terecht gekomen bij de nieuwe Mazda MX 5 1.8 Hanabi in 2015. Na een aantal jaar deze ingeruild de softop geeft toch op de rijksweg veel lawaai, zeker met slecht weer, dit was niet de daily driver die ik zocht. Ook met parkeren hield ik mijn hart vast of het dak nog heel zou zijn. Ondanks dat toch 58.000 km mee gereden. De overstap naar een MX-5 RF kon ineens gemaakt worden, eens even proefrijden een Gun Metal Gray exemplaar, dit is wat ik zocht. Na een dikke 100.000 km ingeruild voor een CX-3 voor meer ruimte praktischer en weer wat nieuws. Echter het cabrio gevoel bleef trekken, afgelopen maand de stoute schoenen aangetrokken, een MX-5 RF, Aero Gray in Amsterdam te koop. Nieuw dus, eerst onderhandelen voor de prijs voordat we gaan kijken, uiteindelijk uitgekomen dus …….proefrijden maar, vrijdags kleur bekeken (die kon ik niet) proef gereden, rijdt als de eerdere MX-5 RF alleen met extra’s die we met de Comfort CX3 hadden, parkeer radar en vele snufjes ook die tegenwoordig verplicht zijn. (gelukkig in het menu uit te zetten). Zaterdag gehaald en natuurlijk de eerste kilometers gemaakt van de rijksweg af, binnenwegen met veel sturen en max 80 km p/uur. Deze MX-5 RF is in de uitvoering Exclusive Line, de 1,5 motor Skyactiv-G die ik eerder ook al had in de GTM. Een zuinige motor die ondanks het ontbreken van een turbo best van zijn plek wil en een heerlijke grom heeft. Racen doen we er niet mee, veel kilometers worden op Belgische binnenwegen gemaakt. De begin kilometerstand was 34, nu rond de 1600 na twee weken. Het is gewoon weer thuiskomen, mooi weer, rijksweg af en dak open en in een aantal seconden klaar. Rond de 20 graden kunnen ook de ramen weer erbij open zonder dat het irritant wordt, tot max 80 km p/uur is dat goed te doen. Gelukkig wonen wij vlak bij de grens wat voordeel van de benzineprijs meebrengt maar ook heerlijke cruise gebieden (Haspengouw & Belgische Brabant, de Ardennen) Mijn ervaring met de eerdere MX-5 heeft het besluit versneld om er nog een te kopen ondanks de pensionering. Het is ook zo dat we aan de beperkte ruimte gewend waren en we zijn maar met twee.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaring met de nieuwe MX-5 RF.
De GTM waarmee we meer dan 100.000 km hebben gereden was eigenlijk probleemloos van beurt naar beurt gereden, gemiddeld verbruik 5,2 liter op 100 km en bij veel rijksweg 6,2 liter op 100 km, de motoren zijn gelijk Skyactiv-G 132 pk alleen de nieuwe MX-5 heeft Bose in plaats van Harman Kardon, mooi maar als we open rijden gaat de muziek uit, ik hoor graag de roffel uit de uitlaat en de vogeltjes fluiten.
Klein kostenoverzicht van de MX-5 RF in Gunmetal Gray die we eerder hadden;
Aanschaf februari 2020, 23.000 km op de teller
Juli 2020 de 40.000 beurt 410,00 euro
Maart 2021 de 60.000 beurt inclusief achter banden 908,00 euro
Mei 2021 uitlijnen wielen 80,00 euro
November 2021 de 80.000 beurt 477,00 euro
Maart 2022 nieuwe voorbanden 339,00 euro
September 2022 beurt + airco stuk 91.000 km 1.400,00 euro door fout Mazda dealer Rotterdam
December 2022 nieuwe achterbanden stuk gegaan 98.000 km schadeherstel velg 581,00 euro
December 2022 linker raam bediening motor stuk 160,00 euro
April 2023 ingeruild 104.000 km.
Ale met al eigenlijk de garage gezien voor reguliere beurten en banden, de airco leiding was stuk gegaan bij de dealer, gereedschap op laten vallen op de alu buis. Helaas moest ik voor de kosten opdraaien. Het is moeilijk een goede dealer te vinden die de klant nog hoog in het vaandel heeft staan.
We hopen met de nieuwe MX-5 veel veilige en prettig km’s te maken en niet te veel te verbranden in de zon, echt een dingetje om op te letten.
We zijn twee maanden verder
- 3.400 km
Update 3400 km 14 mei 2025
In vergelijk met de mx5 RF uit 2017;
De besturing is directer, dat is goed te merken, scherper echt prettig.
Het navigatiescherm is groter en duidelijker en goed te gebruiken met draadloos Android, goede verbinding.
De geperforeerde stoelen zijn top, geen natte rug meer, lijkt dus te werken.
Bijna alle irritante piepjes weg gekregen, ook de stuurcorrectie die uitermate hinderlijk is.
Verbruik zonder airco open max 80 km p/u, gemiddeld 4,9 liter op 100 km
Met airco aan gesloten dak en met snelweg ca. 100 km p/u, gemiddeld 6 liter op 100 km.
Netjes lijkt me, gelukkig ook geen olie verbruikt net als de vorige 2017 versie.
Heerlijke stuurauto waarmee je relaxed open kunt rijden tot 90 km p/u zonder veel herrie, daarboven doen we hem dicht en de airco aan.
Ik hou jullie op de hoogte
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 132 Kazari | € 5.000,- VOORRAAD VOORDEEL!! | Rijklaarprijs! |
- 2025
- 8 km

Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 132 Exclusive-Line | €3.000 instap voordeel! | uit voorraad leverbaar! | Rijklaarprijs! | achteruitrijcamera | Navigatie |
- 2025
- 7 km

Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 132 Exclusive-Line NIEUW | JUBILEUMVOORDEEL 5.000,- | DIRECT LEVERBAAR
- 2025
- 10 km