Mazda MX-5 1.6 (1999)

autoreview

Mazda MX-5 1.6 (1999)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 82.000 km

Een jongensdroom is in vervulling gegaan! Eindelijk een cabrio voor de deur. Na de ervaring dat het met de kwaliteit van mazda wel goed zit hebben we besloten op zoek te gaan naar een iets oudere mx5 (nb) en onze fiat seicento die als tweede auto naast de Mazda3 MPS dienst doet in te ruilen. Ondanks het feit dat ons gezin uit 3 personen bestaat (zoon van 6) kwamen we tot de conclusie dat er in de seicento nooit met meer dan 2 personen gereden wordt dus een tweezits roadster moet ook geen probleem zijn.

Na enige tijd zoeken en meerdere auto’s bekeken te hebben stuiten we, in onze eigen woonplaats op een groen exemplaar uit 1999 met 73000km op de klok. In dit geval een 1.6 touring door het autobedrijf geimporteerd (zoals zovelen) uit Duitsland.
De Duitse gestempelde onderhoudsboekjes bleken netjes bij de auto te zitten en de staat van de auto mag gezien zijn/haar leeftijd prachtig genoemd worden.

Omdat we al in meerdere exemplaren een proefrit hadden gemaakt was vergelijken redelijk eenvoudig en alles leek prima in orde dus tot aanschaf over gegaan.

Deze versie van de mx5 is uitgerust met electrische ramen, electrisch verstelbare buitenspiegels en centrale vergrendeling (handbediend), abs en 2 airbags. Redelijk basis maar meer heb je in zo’n auto niet nodig...

Vlak na aflevering direct een (sier)rolbeugel gemonteerd hetgeen de auto, ons inziens net iets meer afmaakt. Tevens de standaard windvanger vervangen door een groter exemplaar.

Tot nu toe bevalt de auto super....Zelfs met iets lagere buitentemperaturen is open rijden een genot. Raampjes omhoog en rijden maar. Liefst over bochtige binnenwegen zodat het woon werkverkeer iets langer duurt dan normaal. Dit is een auto waar je echt nog rijplezier uit kunt halen. Het kontakt met de weg is gevoelsmatig heel goed. Je voelt exact wat de auto doet en bochten rijden is een genot. Het geluidsnivo met de softtop erop is heel acceptabel. De radio hoeft er zeker niet harder door te worden gezet. Aan de andere kant, wie heeft er behoefte aan een radio in deze auto. Het sturen zelf geeft afleiding genoeg.

Update 04-07-08

Inmiddels flink wat ritjes achter de rug en voornamelijk open kunnen rijden. De auto gedraagt zich voorbeeldig. De wegligging is onvoorstelbaar. Bochten insturen is plotseling erg leuk (en ik dacht het al leuk te vinden in onze 3 mps). De stoffen stoelen zijn vervangen door 2 zwart lederen exemplaren uit een schade auto. en een grilletje gemonteerd tegen steenslag. Tot nu toe niets dan lof voor deze auto. Het vermogen is bepaald niet super maar meer dan voldoende om leuk me te komen. Bovendien vraagt het rijden in deze auto niet om ’hard rijden’. Als ik daar behoefte aan heb pak ik de mps. De mx5 is gewoon leuk zeker tot 120km/uur prima te doen daarboven wat lawaaiig maar niet storend.

Update 11-11-08

Nog steeds blij met de aankoop. De auto blijft in gebruik voor het woon werkverkeer (100 km/dag) en is gewoon een fijne rijmachine. Nergens enig spoortje van lekkage zelfs niet na de zwaarste buien. Het enige nadeel van rijden met de softtop (gesloten) is dat het vrij lawaaiig is in de auto en dat het contrast dan wel erg groot is als je na een ritje in de mx in de mazda3 stapt. Inmiddels een goedkope bluetooth autoradio gemonteerd en die voldoet voor het bedrag dat ervoor betaald is prima in deze auto waar je aan superaudio toch niet zoveel hebt. De originele kentekenplaathouder is vervangen door een exemplaar dat naadloos op de bumper past. Staat mijns inziens beter al bleek het eerste exemplaar niet goed gemonteerd waardoor er nu zo\'n irritant 1\'tje op mijn kenteken staat (verloren). Een week geleden de bijgeleverde winterbanden gemonteerd. Die kregen we bij de auto op de originele mx5 velgen. Helaas blijkt nu dat de auto bij 110km/uur verschrikkelijk trilt en ook balanceren heeft niets geholpen. Wordt binnenkort naar gekeken en anders gaan de zomerbanden er weer op. Opvallend is overigens het feit dat de verwarming in de auto supersnel voor erg warme lucht zorgt.

Update 16-11-08

Inmiddels eerder deze week het bijgeleverde setje winterbanden (merk Arktic) gemonteerd. Die bleken bij 110 km/uur zoveel trillingen in het stuur te geven dat de banden opnieuw werden gebalanceerd. Probleem bleek hiermee niet opgelost en na inspectie van de banden bleek het om zogenaamde gecoverde banden te gaan. Via het mx5 forum een mooi setje pirelli winterbanden kunnen kopen waarna het probleem opgelost bleek te zijn.

Update 24-01-09

De auto wordt nog steeds dagelijks voor het woon/werkverkeer gebruikt dus al met al zo'n 600km per week. Had voor de winter even mijn twijfels of de auto geschikt zou zijn om in de winter normaal dagelijks te blijven gebruiken maar dit blijkt probleemloos te kunnen. Ook de softtop is gewoon voldoende. Door het relatief kleine glasoppervlak is ontwasemen zo gebeurt. Het interieur in no time warm en de auto dus comfortabel te gebruiken. Alleen de metalen pookknop die ik in de zomer gemonteerd heb bleek op sommige dagen stijf bevroren en wel zodanig dat mijn hand er aan vast plakte.... Verder is het zelfs bij erg lagere temperaturen : starten en lopen..Geen problemen met vocht in de auto alleen na een flinke regenbui wil er nog wel eens straaltje vocht vanaf de dakrand naar binnen komen als het portier dichtgedaan wordt.

PROBLEMEN

  • 82.000 km

Vlak na aankoop uit voorzorg 1 band vervangen ivm een beschadiging aan de wang hiervan.

Trillende auto bij 110 km/uur na montage winterbanden (merk Arktic....)
Probleem opgelost nadat bleek dat deze banden gecovered waren. Na montage van een set pirelli\'s snowcontrol geen problemen meer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.