Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)
autoreview









Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
Eerste kennismaking
- 94.000 km
Na een jaren durende (in)actieve zoektocht heb ik mijn Mazda gevonden! De afgelopen vier jaar ben ik op zoek geweest naar een Mazda mx-5 op verschillende forums en liefhebber sites, omdat de middelen niet beschikbaar waren en ik geen barrel wou kopen heb ik nooit gereageerd op een aanbod. In de tussentijd had ik wel een miniatuur (foto) gekregen!
Afgelopen april liep ik weer een mooi exemplaar tegen het lijf. De middelen waren aanwezig dus ik nam contact op. Na twee maal telefonisch contact waarin ik een aantal gerichte vragen kon stellen (ik had inmiddels al vier jaar forum ervaring ;) ) besloot ik te gaan kijken. Voor mij een enkeltje van twee uur, dus ik was zeker van plan de auto te kopen. Tussen de twee telefoontjes door had ik de auto, na wat research, ook zien staan op een dorps-prikbord op facebook. De inwoners van het dorp mochten de auto overnemen voor 1000 euro minder dan op het liefhebbersforum, ik dus ook! Uiteraard zat er daarna weinig onderhandelingsruimte in de prijs en wist ik wat ik ging betalen toen ik er heen reed.
Aangekomen op locatie stond de Mazda klaar in het zonnetje. Vrouwlief stond ons op te wachten, meneer zou later aanschuiven. We kregen een kopje koffie aangeboden en hebben een clubblad voor Mazda mx-5 jes doorgenomen. Eenmaal in gesprek kwamen we er achter dat de auto de bijnaam "Runner" heeft, refererend aan het kenteken. De koffie was op, dus op naar de proefrit. Na wat uitleg over allerlei functies kon het dak neergeklapt worden, na de eerste bocht was de auto verkocht! Binnenwegen, snelweg, rotondes en een rondje rond de auto en 30 minuten waren verstreken. Ook is het dak nog dicht geweest om te testen en dit ging met een lengte van 1.85cm goed.
Terug op locatie was meneer aangekomen, hier heb ik een nog uitgebreidere uitleg van gekregen over de auto en de verschillende functies. Ik kreeg een tas aangeboden met allerlei onderhoudsmiddelen van de luchtfilter tot de leerbehandeling. De auto is zeer compleet met hardtop (in kleur gespoten op basis van de tankdop), hardtop standaard, hardtop hoes, tonneau cover, bagagerek, beschermdoek voor de stoffen kap en de originele achterlichten. Verder is de auto aangekleed met stoelverwarming, cruise control en airco. We zijn verder in huis gegaan om de koop af te handelen.
Tijdens binnenkomst krijgen we zowaar een lunch met verse broodjes en beleg aangeboden, zeer attent. Na de lunch zijn alle administratieve zaken afgehandeld en heb ik samen met meneer de hardtop op de auto gemonteerd. De rit naar huis, helaas met gesloten dak, was genieten.
Eerste APK
- 91.000 km
Er zat nog maar vrij kort een APK op dus dat moest gelijk gebeuren. Ik had gevraagd de remolie te vernieuwen en bij overige zaken mij te contacteren. De auto kon door de APK, er waren geen afkeurpunten. Wel wat adviespunten, mede omdat ik had aangegeven op vakantie met de auto te willen. Vervangen van de achterbanden en alle vier de remblokken. Akkoord. Eén remklauw wilde niet meewerken, dus die is ook vervangen. Al met al was ik mijn korting van de dorps-prikbord weer kwijt, maar het waren gelukkig alleen slijtagedelen.
Eerste vakantie en algemene review
- 97.000 km
Vakantie! dat is ook mede waarom ik deze auto wilde hebben. Begin Juli zijn we afgereisd naar de Moezel in Duitsland. De heenweg alleen maar regen gezien helaas. Eenmaal aangekomen heb ik de auto voor het appartement neer kunnen zetten op één van de beperkte plaatsen. De volgende dag een rit gepland naar een volgend dorpje met een mooie rit langs de Moezel, heerlijk met het dakje open. Terugweg ben ik omhoog gereden en via een aantal heuveltjes en slingerwegen terug gegaan, lekker sturen. Want lekker sturen is waar deze auto om bekend staat. Toen terug naar Nederland met het dakje open, dat is toch wel af te raden bij 120 kilometer per uur. Veel windgeklapper waardoor het niet relaxed rijdt. De cruise control is ideaal voor deze lange ritten.
Inmiddels staat de auto zonder hardtop voor de deur en wordt deze gebruikt voor beperkt woon-werk (thuiswerken is de norm) en wat plezierritten in de omgeving. Met mijn lengte (1.85cm) vind ik het comfort net aan acceptabel, wel heb ik de zonneklep verwijderd voor meer zicht. De auto rijdt heerlijk in de bochten en heeft veel grip, ook wordt ik niet door de (kleine) auto geslingerd bij wat heftiger rijgedrag. De stoelen zitten als gegoten en de stoelverwarming is aangenaam. Zeker bij regen is de airco aangenaam, in zo'n klein hokje kunnen de ramen snel beslaan en is een airco in een cabrio zeker een toevoeging. Tijdens een aantal ritten met familie/vrienden laat ik de mede passagier ook altijd even rijden, leuk om de glimlach dan waar te nemen. Een veelgenoemde reactie is dat de auto heerlijk rijdt.
De auto is geleverd met alle onderhoudspapieren vanaf 2010. Hij was al sinds 15 jaar in bezit bij de vorige eigenaren die hem met de kop er af hadden gekocht. Er is altijd veel aandacht aan de auto besteed. Om dit ook door te zetten heb ik er een coating op laten zetten waardoor de auto er mooier uit ziet (zie foto's) en makkelijker wast. Ook heb ik alles onder de motorkap laten schoonmaken en zijn daar alle kunststof/rubber delen in een middeltje gezet. De auto is in 2008 een dinitrol behandeling ondergaan en is daarna driejaarlijks bijgewerkt, omdat dit snel na het bouwjaar is gedaan heb ik er vertrouwen in dat de auto minder snel gaat roesten. Wat toch wel een probleem kan zijn bij deze auto's.
De volgende vakantie volgt eind augustus naar Frankrijk, ik hoop dan weer mijn ervaringen te delen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.