Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

autoreview

Mazda MPV
Mazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPV - interieurMazda MPV - interieur

Signalement

UitvoeringMPV 2.0 CiTD Active
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda MPV, Multi Problem Vehicle

  • 82.000 km

Mazda MPV D 2.0 Review

Deze auto (van bouwjaar 2004, met 52.000 km, door de dealer onderhouden) heb ik in 2009 gekocht. We wilden graag een MPV, en gezien alle klachten over de degelijkheid van bijv. Renault Espace, Chrysler Voyager, en Alhambra/Galaxy/Sharan, moest het een Japanner worden. Over de Mazda vond ik op internet weinig klachten, dus dat leek een goede keuze. Helaas pakte dat anders uit…

In het dagelijks gebruik is de auto zeer comfortabel: rijdt goed, is wel groot, natuurlijk, en om te parkeren zijn sensoren handig. Je kunt de achterbank (3 zitten) in de vloer laten verdwijnen, en ook de twee stoelen op de tweede rij zijn er apart uit te halen (wel wat werk, want ze zijn redelijk zwaar). De rechterstoel op de tweede rij is ook zijdelings te verstellen, waardoor het instappen op de derde rij gemakkelijker gaat.

Een onhandigheid is het bevriezen van de schuifdeuren in de winter, ondanks goed schoonhouden en insmeren met vaseline/ siliconenspray. Dit komt door een constructiefout: er blijft na regen een plasje water staan in de deurdrempels (Volgens andere gebruikers leidt dit ook tot versnelde roest).

De betrouwbaarheid is echter niet wat men van een Japans merk mag verwachten: Wij kregen de volgende problemen:

61.000 km: Relais van ventilator kapot. Heb dit laten vervangen door Mazda-dealer Welling te Brunssum laten doen. Kosten vervanging: € 97, waarvan € 75 werkplaatskosten. Deze handeling kostte 4 minuten.

73.000 km: Elektrische motor voor het achterraam kapot. Kosten vervanging: € 245. Dit heb ik bij Mazda dealer Radrema in Maastricht laten doen.

79000 km: Turbocharger kapot. Kosten vervanging: € 2830. Dit heb ik ook bij Mazda-dealer Radrema laten doen. Op mijn vraag hoe het mogelijk was dat dit zo snel kapot gaat, antwoordde men dat het aannemelijk is dat ik te veel rijdt met een koude motor...

81.000 km: Koppeling kapot. Kosten vervanging: € 1885. Dit heb ik dan maar bij nog weer een andere Mazda-dealer laten doen, Firma Tollenaers in Lanaken (België). Ik had hem van tevoren gevraagd ook een ander defect te controleren: de motor valt enkele keren per dag zo maar uit. Hiervan kon men de oorzaak op dat moment niet achterhalen.

82.000 km: Het uitvallen wordt steeds vervelender, dus nogmaals naar Garage Tollenaers. Nu komt men tot de conclusie dat brandstofpomp kapot is... Kosten vervanging: € 1500.

Dit laatste heb ik niet meer laten maken; ik heb de auto aan Garage Tollenaers verkocht. Mijn angst was dat het volgende mankement een opgeblazen motor zal zijn, want dat schijnt bij deze types ook vaak voor te komen (Kosten € 6000-10000). Volgens een populair autoforum in Duitsland zijn zeer frequente problemen: turbo, koppeling, roestige remmen, roest in de wielkassen, overmatig oliegebruik en opgeblazen motoren.

Zie

http://www.auto-mobil-forum.de/marken/mazda/mazda-mpv-gen-ii-detail.html,605

Aldaar blijkt dat het hier geen "Maandagochtend"-auto betreft. Ik telde de volgende meldingen van defecten die optraden vóór 100.000 km:

Turbo defect: 9
Koppeling kapot: 21
Overmatige roest: 21
Opgeblazen motor: 20
Overmatig olieverbruik: 13
Brandstofpomp defect: 5

Ik kon niet vinden hoeveel Mazda MPV diesels er verkocht zijn in Duitsland, maar het zullen er niet bijster veel zijn, en dan zijn de meldingen van voortijdige defecten toch hoog te noemen.

Volgens enkele gebruikers aldaar zijn deze problemen bij Mazda bekend, maar doen deze er niets mee. Ik denk dat dat klopt, want alle Mazda-dealers die je er over spreek, doen alsof hun neus bloedt (“Nee mijnheer, NOOOóóóIT problemen met dit type gezien, het zal echt aan Uw rijstijl liggen"). Maar als je probeert de auto aan een tweedehands autohandelaar aan te bieden, dan blijken deze wel degelijk van de problemen op de hoogte te zijn, met als gevolg dat de restwaarde bijna nihil is.

Ik heb in twee jaar € 10.000 afgeschreven, plus nog eens € 6557 aan reparaties, dus zo ongeveer € 1000 per maand.

MAZDA: Maakt Automobilisten Zonder Dralen Arm

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.