Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-7 2.3 DISI Turbo Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 37.000 km |
KM-stand laatst | 158.090 km |
Mijn Cx-7 Executive
- 57.000 km
Een auto review is plaatsen is geheel nieuw voor mij, daarom hoop ik op begrip als de review niet alle punten bevat die een ''goede'' review dient te hebben.
in de zomer van 2013 kreeg ik een ongeluk in mijn C-crosser, gelukkig kwam ik met de schrik vrij, minder geluk had de auto die was totaal in str***
Ik moest daarom opzoek naar een andere auto , de eisen die ik stelde waren :
* tot max 18.000 euro
* Ruim
* 4 wiel aandrijving (ivm met wintersport enz)
* lage km stand (zodat de auto nog lang mee kan
gebruik de auto alleen voor vakantie en 1 keer per
2 weken voor grote boodschappen.
* historie bekend
Voor het eerst van mijn leven ging ik ''de weg'' van het internet op een auto te kopen via internet. De zoektocht begon bij gaspedaal.nl
Verschillende modellen onderzocht
waaronder:
Honda CRv beetje een raar model sprak me niet aan.
Toyota rav 4 Leuke auto , maar die achterklep en ruimte is niet echt praktisch
Volvo xc-60 , voor die prijs alleen diesel met tonnen op de teller.
Mijn zoon kwam met de cx-7 , wist niet eens dat die bestond ;)
Ik zoeken en ja in Rotterdam stond een pareltje van een Mazda, ik was gelijk verkocht , afspraak gemaakt en de tocht van 3 uur (heen en terug) naar Rotterdam kon beginnen.
De auto:
Een cx-7 met slechts 37 duizend op de teller , eerste eigenaar geheel dealer onderhouden, 4x4 , in de meest complete uitvoering!
De eerste eigenaar zou wel een fantieke mazda fan geweest zijn omdat dit een executive uitvoering was met extra leerpakket naast standaard leer , stoelen, stuur pook ook inleg in deuren , dashboard. nieuwwaarde 51.000 euro VOOR een MAZDA !???
De eerste eigenaar was heel zuinig , want er was geen krasje te ontdekken.
Na een proefrit , gelijk besloten om tot koop over te gaan.
Nu oktober 2015 en 20.00 km later een reactie op de auto en mijn ervaringen;
De teller staat inmiddels op 57.000 km , en ik ben zeer tevreden over de auto.
Presaties : die zijn heel mooi voor een auto van bijna 1800 kg gaat hij heel snel, mag ook wel met de Mazda MPS 260 pk sterke motor.
Wat wel een puntje van kritiek is dat bij het wegrijden bij stoplichten de auto totaal geen kracht heeft op alleen koppeling op laten komen , in het eerste deel van de versnelling (denk een heel zuinige afstelling van de fabriek. Maar geef je gas erbij , dan draaien de kopjes naast je wel even , je ziet het er namelijk niet aan af , dat deze auto vrij rap is.
Inhalen in de 6e versnelling op de autobahn , geen enkel probleem , ga zo met de Duitsers mee ;)
Sneeuwpresaties , rijden in de sneeuw tegen de berg op , buiten verwachting goed voor een auto zonder manuale instelbare 4x4 programma's , de automatische 4x4 schakelt goed en soepel, echter het is geen Jeep , dus grote keien en 60 cm water ga ik uit de weg.
Betrouwbaarheid en kosten
De betrouwbaarheid is uitstekend , geen problemen , geen storingen geen gekraak al 2 beurten gehad en niks gevonden , vernieuwd, nou ja 4 nieuwe winterbanden van Pirelli. Auto is in Japan gebouwd , dus zal wel een rol spelen
Ben wel verplicht euro 98 te tanken , dit wordt door Mazda aanbevolen voor deze motor, ik rij toch weinig dus die paar euro in de maand zijn te verwaarlozen.
Verbuikt is ongeveer 1 op 10 bij korte ritjes , lange vakantieritten 1 op 12 , best netjes dus.
Ben erg blij met deze wagen, op naar de volgende 20.000 km .
22 oktober
Vandaag, een winterchick laten uitvoeren door de dealer, ook gelijk een inspectiebeurt erbij genomen , om te kijken of er iets aan vervanging (bijna) toe is.
Blij verrast, maar ook wel een betje verwacht niks gevonden, monteur zij letterlijk , hij lijkt wel nieuw, zowel van binnen als van buiten!
Ik tuf weer lekker de winter in , in april volgend jaar weer een grote beurt!
5 december, auto is vandaag naar de tuner geweest, van 259 pk naar 305 Nm van 380 naar 455 NM , moet nu zelf brandstof kunnen besparen .......
Ik zal mijn ervaringen in een later stadium meedelen, Volgende week lekker 7 weken op wintersport.
Ben weer terug van wintersport. Aardig wat sneeuw gezien , en wederom heeft de 4x4 mij niet teleurgesteld, voor een automatisch systeem zonder hoge en lage gearing, is het best taai.
50 cm sneeuw en je buldozerd er gewoon doorheen!. Heb wel goede winterbanden van Pirelli erbij gedaan voor extra grip!
in de lente een apk doen + beurt. De betrouwbaarheid is tot nu toe nog top!
Mei 2016 61.500 km
Volgende week een apk uitvoeren en beurt, week later naar de schade hersteller , wegens een klein ongelukje , krassen en deukjes ;(
ik laat tzt weten wat de technische staat is na al die jaren trouwe dienst.
!24 mei!
En we zijn weer terug van de beurt , stuurkogel moet vervangen worden??! en de remschijven moet men afdraaien , voor de rest is de technische staat nog heel mooi , en geen roest en dat voor een Japanner ;) as 30 mei de resterende werkzaamheden uitvoeren.
.
30 Mei
Auto is naar de dealer geweest , beurt +plus extra werkzaamheden zie 24 mei, 659 euro lichter .Morgen gaat de autohersteller krassen en steenslag aan de bumper wegwerken, ivm met een klein ongelukje en dan kan de Cx-7 er weer tegenaan! ;)
14 oktober 2017
Dit voorjaar is de Mazda zonder problemen de apk doorgekomen. Daarnaast een beurt gehad. Geen bijzonderheden.
Technisch gezien een heel betrouwbare auto met mooie prestaties!
Minpunt: sinds een tijdje kan de cd wisselaar geen cd meer aannemen, radio werkt wel maar cd's niet. Kent iemand dit probleem van de Mazda? Garage gaf aan het niet te weten en adviseerde mij een geheel nieuwe installatie.
4 originele velgen bijgekocht plus winterbanden.
Laat de winter maar weer komen!
Zomer 2018
Na een hele tijd weer een update.
Deze zomer is de auto meegenomen naar mijn nieuwe woonland, de import had nog wat haken en ogen , maar het is gelukt. De keuring is vlekkeloos doorstaan, kreeg zelfs een compliment voor de staat onder de bodem.
Bij de volgende beurt moeten remschijven en blokken vervangen worden. Nog geen Problemen gehad! Al met al rijden wij nog rustig door.....
Update na een tijd
- 158.000 km
Na jaren een update, de auto is een tijd geleden naar mijn zoon gegaan. Hij is dus nóg in de familie.
Mijn zoon werkt veel thuis dus de cz-7 staat veel in de garage.
Wat hebben we aan onderhoud gehad in de afgelopen tijd?
1x nieuwe accu.
De gwn kleine en grote beurten.
Dit jaar heeft mijn zoon een behandeling van de bodemplaat en de onderkant in het geheel, laten uitvoeren, heeft 8 dagen geduurd.
Nieuwe banden (continental /michelin)
Terugroepactie mazda ivm airbags.
Voor de rest nooit storingen/problemem gehad.
Ik heb het gevoel dat hij nóg even blijft!
Wat mij verbaasd is dat de motor, haast niks neemt. Ook is het onder de motorkap prachtig schoon.
Grote beurt
- 158.090 km
Vandaag een grote beurt voor de winter laten uitvoeren.
Olie ( goede van millers)
Filters (mann)
Bougies (Denso)
Koelvloeistof ( orgineel mazda)
De multiriem en spanner ( Gates)
Er zijn geen zaken aan het licht gekomen die aandacht nodig hebben.
We gaan dus rustig verder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.