Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #7
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 4.815 km |
mooi, fijn en luxueus
- 4.815 km
Betreft een leaseauto. Ik reed eerst privé Prius-3, daarna 1 jaar een Audi A3 E-tron en vanaf juni tot november een Passat GTE. Niet de minste auto's dus. De laatste 2 waren einde lease die ik op moest rijden, niet mijn eigen keuze maar we fijn in de bijtelling. En toen zelf een keuze maken, voor de bijtelling rond de €40.000. Na verschillende proefritten in een Mazda CX-30, Toyota CHR, Skoda Kamiq, Ford Puma, Hyundai Kona electric, Citroen Space Tourer en een Volkswagen T-Roc een selectie gemaakt van 2, de CX-30 en de T-Roc. Elektrisch blijkt geen optie omdat ik teveel kilometers maak en op plaatsen kom waar ik niet kan laden. Een praktische keuze dus omdat ik niet midden in de winter na mijn werk eerst nog een half uur bij een laadpaal wil staan.
De CX-30 en de T-Cross zijn beide mooie auto's naar mijn mening. De CHR viel af omdat ik hem gewoon niet mooi vind hoewel ik een groot fan ben van de technologie van het merk. Ik heb met de Mazda en de VW voor een laatste keuze een proefrit gemaakt op dezelfde dag samen met mijn vrouw die de hele voorgeschiedenis aan mij over had gelaten.
De T-Roc was herkenbaar en vergelijkbaar met de Passat, niet spannend, voorspelbaar, en prima rijdend. Toen we in de Mazda stapten zei mijn vrouw gelijk: wauw, dit is mooi! We hebben er 2 dagen een proefrit mee mogen maken en waren het er over eens, dit wordt hem!
Na bijna 5000km gereden te hebben is dat gevoel niet veranderd. Er zijn een paar zaken die opvallen in vergelijk met de auto's uit de VAG stal.
De sequentiële automaat is prima maar minder luxueus als de DSG. Je voelt meer van wat hij doet.
Bij accelereren voel je dat het een motor is zonder turbo. Hij wil werken en blijft gaan als je het gaspedaal in blijft drukken. Bij rustig rijgedrag is het een stille en comfortabele reisauto.
De adaptieve CC is wat nukkig en reageert nogal lomp, kwestie van mee leren omgaan. Ik kan er inmiddels mee lezen en schrijven.
Af en toe beslaan de ramen op de auto-stand van de airco. Ik zet hem dan even op max en binnen een minuut weer op auto. Je kunt je er druk om maken.
Dan kom ik nu op het punt waar het echt om gaat, het rijden.
Als ik instap neemt de auto bezit van me. Ik ervaar een rust in de auto, de materialen zijn geweldig. Het stuur voelt alsof ik het niet meer los wil laten. De stoel omarmt me. Zo anders dan in de Passat of en Audi waar ik alleen maar in een goede auto zat. De ergonomie is briljant. Alles op zijn plek. Geen touchscreen maar de knop in het midden werkt prima, ook met Airplay. Als ik zie hoe vaak ik het systeem nodig heb tijdens het rijden dan is het vergelijk met een touchscreen totaal niet relevant. Al met al een heerlijke auto die me echt betrekt bij het rijden, iets waarvan ik nooit had gedacht dat ik het zou zeggen.
Het verbruik is hoger dan wat ik had verwacht: 1 op 15. ik had beter verwacht vanwege de Scyactive-X technologie, en ik ben een rustige rijder.
Het comfort en het plezier om in de CX-30 te stappen is groot. Het is een goede keuze geweest ook al is de verfijning in de techniek soms iets minder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 E-Skyactiv X M-Hybrid 186pk Automaat Luxury 1e Eigenaar Dealer Onderhouden
- 2021
- 34.798 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Automaat,360,Camera,Schuif-kanteldak,Bose,Climate Contr,Trekhaak,stoel+stuur verwarm
- 2020
- 72.213 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Leder | Stuur/Stoelverwarming | Bose Audio | 12 mnd BOVAG garantie Whatsapp 06-53188999
- 2020
- 28.752 km