Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #2

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-30 Skycruise

  • 2.000 km


Ik keek al een paar jaar uit naar een nieuwe auto. Het oude model Mazda CX-3 had ik al eens bekeken, maar die was net iets te klein en qua uitrusting niet “premium” genoeg. Na het verschijnen van de nieuwe Mazda 3 in 2019 was ik verkocht. Het zou een Mazda 3 worden, alleen wou ik nog even wachten op beschikbaarheid van de Skyactiv-X motor. Maar onverwacht werd in de zomer van 2019 de CX-30 aangekondigd. Perfect voor mij: niet te klein, niet te groot en net ietsje hoger op de poten dan de Mazda 3. Voor bejaarde ouders maakt dat net het verschil bij het instappen.

Ik heb gekozen voor het hoogste uitrustingsniveau in Belgie, de Skycruise. Hiermee krijg je een auto die letterlijk volledig is uitgerust. En dat voor een prijs waarbij je bij de Europese concurrentie een basisauto krijgt zonder opties. De prijs/kwaliteit zit dus erg goed. De motor werd de nieuwe Skyactiv-X. De kleur werd Soul Red Crystal.

Het interieur
Wie instapt merkt het direct, dit is een premium interieur. De gebruikte materialen voelen erg goed aan, de binnenbekleding is volledig in zachte materialen. Een familielid die niets afweet van auto’s viel dit toch direct op: dit interieur is luxe en erg mooi en aangenaam.

Het dashbord is erg clean. Geen veeldaad aan knoppen en schermen, alleen wat noodzakelijk is. Maar wel nog voldoende knoppen voor de essentiële zaken zonder dat je in het menu systeem moet gaan rommelen. Het geheel straalt een zekere rust en sereenheid uit.

Die sereenheid ervaar je ook tijdens het rijden. Zolang je rustig rijdt, is het bijzonder stil in de cabine. Je krijgt het gevoel dat de wereld in stilte aan je voorbij glijdt. Deze auto nodigt uit om rustig te cruisen en gewoon te genieten van die stilte. Als je muziek opzet, kan je alle subtiele details van die muziek horen, ook op de snelweg.

De interieurinrichting is erg compleet. Verwarmd stuurwiel, verwarmde zetels, zelfdimmende binnen (en buiten)spiegel, enz. De bestuurderszetel kan volledig elektrisch ingesteld worden. De zetels bieden veel zijdelingse steun. Toch een puntje van kritiek: ter hoogte van de schouders is de zetel hierdoor wat “beklemmend” als je wat bredere schouders hebt.

Een tweede puntje van kritiek: de temperatuurknoppen werken met een draaiknop met kliksysteem, maar als je de knop één klik verder draait, reageert de regeling soms niet. Dit gebeurt bij beide knoppen en is dus geen defect van die knop zelf.

Eén tip: hij lijkt alsof het klimaatsysteem soms niet goed werkt, ofwel wordt het te warm ofwel blijft het te koud. Dit is echter eenvoudig te verhelpen: in de instelling schakel je de automatische koppeling tussen de klimaatregeling en de zeterverwarming uit. Dan werkt dat prima.

Infotainment – Mazda Connect

De Bose geluidinstallatie is gewoon erg goed. Je moet echter wel even de tijd nemen om die goed af te regelen, want met de standaard instellingen klinkt het allemaal wat vlak. Het basgeluid en treble mag je flink verhogen, zodat de mid-range minder doorweegt. Dan klinkt de muziek wat minder vermoeiend.

De Bose Audiopilot is een noise compensation system van de audio installatie. Het lijkt eerst niet veel verschil te maken als je stilstaat, maar deze optie treedt pas in werking tijdens het rijden om weggeluiden te compenseren. Dit is de reden waarom je ook op de snelweg alle details van de muziek goed blijft horen. Voor de radio is DAB+ standaard aanwezig, wat bij andere merken vaak nog een betalende optie is.

Het Mazda Connect systeem bestaat uit een beeldscherm op het dashboard en een draaiknop tussen bestuurder en passagierzetel. Het doet me erg denken aan het BMW idrive systeem. Zelfs het menusysteem doet me een beetje denken aan een vroegere versie van dat BMW systeem. En dat werkt dus prima en vooral erg snel.

Het ingebouwde navigatie systeem is acceptabel, maar niet bijzonder. Verkeersinfo komt binnen via TMC (radio) maar dat is totaal niet te vergelijken met online verkeersinfo van pakweg Waze. De kaarten bevatten de locaties van de flitspalen maar … er is geen enkele mogelijkheid om een waarschuwing te krijgen als je een flitspaal nadert. Een gemiste kans, moeilijk kan dat toch niet zijn?

Via de head up display (HUD) krijg je op je voorruit heel wat informatie geprojecteerd, zoals je huidige snelheid en instructies van het navigatiesysteem. Het systeem herkent ook verkeersborden die worden ook in de head up geprojecteerd. De HUD projecteert echt op de voorruit en niet op een stuk plastiek zoals bij goedkopere systemen. En Mazda hield ook rekening dat je misschien een polaroid zonnebril draagt. Ook dan blijft de HUD info goed zichtbaar, wat redelijk uniek is.

Mazda Connect ondersteunt ook Carplay zodat je de iphone kan koppelen. Helaas kan dit enkel via een usb kabel, niet via bluetooth. Je kan dan allerlei iPhone apps gebruiken op het scherm van de auto, zoals Waze of TomTom GO voor de navigatie. Wat veel beter werkt dan de ingebouwde navigatie. Spijtig genoeg heeft ook dit een aantal beperkingen: gebruik je Carplay navigatie, dan werkt de ingebouwde verkeersbordherkenning niet meer en dat is bijzonder jammer.

Buiten
Of je hem mooi vindt, moet je zelf uitmaken. Ik vind hem uiteraard erg mooi, vooral in het Soul Red Crystal. Telkens de lichtinval verandert, ziet dat rood er anders uit.

De deuren kan je via de knop op de afstandsbediening openen, maar je kan de sleutel ook in je zakken laten. Via een sensor in de deurklink gaat hij automatisch open of dicht. De achterklep openent gemotoriseerd, voor mij was dat geen must. Je kan echter de ruiten en schuifdak niet openen/sluiten via de afstandsbediening en dat mis ik tov mijn vorige auto.

Door het privacy glas (donkere ruiten achteraan) kan je niet zomaar binnenloeren in de auto.

Een leuk detail: er zijn geen ruitensproeiers voor de voorruit. Als je sproeit, komt de vloeistof uit de ruitenwisser zelf, zodat die enkel op de ruit terecht komt en niet alle kanten opspat. Het zijn dergelijke kleine details die mij blij maken. De ruimte waar de wissers in rust liggen wordt ook verwarmd. Handig bij ijsvorming maar dat heb ik met deze warme winter nog niet kunnen uitproberen.

De intelligente LED koplampen zijn de moeite waard. Het is een soort automatisch grootlicht, maar die selectief lichtbundels kan uitsturen in bepaalde richtingen terwijl andere delen van de weg in het donker blijven, zodat je nooit iemand zal verblinden. Op donkere snelwegen worden verkeersborden reeds van ver belicht, en lijkt het alsof ieder verkeersbord interne verlichting heeft. Soms reflecteren borden iets te fel, zo sterk is die lichtbundel.

Bij lage snelheden gaat er nog extra “breedhoek” verlichting branden, wat handig is omdat bochten vooraf verlicht worden. Iemand die me zag wegrijden, beschreef het als een halo van licht rond de voorkant van de auto.

Rijden

Je moet een proefrit maken om het zelf te ervaren. Deze auto is gewoon plezierig om mee te rijden. Hij stuurt erg nauwkeurig. Het is geen echt hoge SUV maar je rijhouding is toch wat meer rechtop dan bij de Mazda 3 en je hebt een beter overzicht op het verkeer.

De ophanging van de CX-30 is vrij hard. Zelf stoort me dat niet maar van sommige passagiers kreeg ik toch de opmerking dat je diepe putten in het wegdek wel erg goed voelt. Het voordeel is dan wel dat de auto nauwelijks wiegt noch overhelt in de bochten. Zeeziek zullen je passagiers alvast niet worden.

Motor en mild hybrid

De SkyActiv-X motor werd in 2018 met veel trompetgeschal aangekondigd: een krachtige 180pk en toch erg zuinig alsof het een diesel is. Als je reviews op youtube bekijkt, lijken alle journalisten en reviewers wat teleurgesteld. Die 180pk lijk je volgens hen niet te voelen.

Op het internet heb ik de koppelcurve van deze moter terug gevonden. Onder de 2000 toeren is het koppel inderdaad vrij laag, en dat is de reden van de teleurstelling van de journalisten die enkel nog koppelrijke turbomotoren gewoon zijn. Vanaf 2000 toeren krijg je een gezonde 190Nm, en daarmee kan je al vlot optrekken. Vanaf 3000 toeren haal je het maximum koppel van 225Nm en dat blijft behouden tot bijna 5000 toeren.

Voor mij is het gewoon een vlotte motor die soepel rijdt en je hebt nooit een tekort aan kracht, vooral in combinatie met de automaat die snel terugschakeld indien nodig. Als je echt eens de 180pk wil voelen, moet je met deze atmosferische motor bereid zijn om in de hogere toeren te klimmen.

Bij gewoon rijden klinkt de SkyActiv-X als een normale benzinemotor. Als hij koud is of bij lage toerentallen klikt er vaag wel een “geklop” van een diesel door, maar je hoort dat nauwelijks.

De 6-traps automaat werkt prima, daar heb ik geen opmerkingen over. De sportstand moet ik nog uitproberen, daarmee wacht ik tot de motor grondig is ingereden.

De motor is een “Mild hybrid”. Net zoals bij een echte hybride, zit er een kleine lithium-ion batterij in, die remenergie opslaat. Die energie wordt dan gebruikt voor de elektrische systemen, maar ook om een duwtje te geven bij het wegrijden. Je merkt er eigenlijk niets van, behalve bij het start/stop systeem.

I-stop is het start/stop systeem. Wanneer de motor moet herstarten, gebeurt dit niet via de startmotor zoals bij andere auto’s, maar via het mild hybrid systeem. En dat is heel bijzonder: het ene moment ligt de motor nog stil, het volgende moment draait hij gewoon alsof hij nooit stilstond. Geen geluid van een startmotor, geen trillingen, niets van dat alles. Waar een gewoon start/stop systeem snel op de zenuwen werkt in een file, zie ik geen reden om de start/stop uit te schakelen op deze Mazda.

Verbruik

En dan het verbruik. Volgens de NEDC normen zou de auto gemiddeld 5,2 liter/100km verbruiken, maar dat haal je uiteraard niet. De WLTP normen geven een gemiddeld verbruik op van 6,5 liter met de automaat. Mijn (winter)verbruik zit daar met 7 liter ietsje boven, maar ik verwacht dat dit nog beter wordt als de motor meer ingereden is. Wie een verbruik zoals een diesel verwachtte, zit dus met verkeerde verwachtingen. Wel is het verbruik in puur stadsverkeer een stuk lager dan bij mijn vorige wagen. Wellicht zit daar het grote verschil en niet op de snelweg.

Opmerkelijk: de boordcomputer geeft een verbruik aan dat 0,5 liter lager is dan wat ik zelf bereken aan de pomp. Sjoemelsoftware bij de japanners?

Veiligheid

Het aantal veiligheidssystemen is indrukwekkend. Dank zij een 5-tal camera’s en 5 radarsensors kan de auto inspelen op allerlei gevaarlijke verkeerssituaties.

Op een parking waarschuwt hij voor mogelijke botsingen met auto’s of mensen bij het manoeuveren en desnoods gooit hij de remmen dicht. Dat is dan wel even schrikken, want eerst krijg je een luide afkeurende biep en vervolgens hij remt uit alle kracht.

Op de openbare weg waarschuwt het systeem ook voor gevaarlijke situaties, zoals op kruispunten. De dodehoek detectie helpt goed bij het inhalen, dit zou eigenlijk op iedere auto verplicht moeten zijn.

De radar cruise control met stop & go functie maakt rijden op een snelweg aangenamer. Dit is wel enkel verkrijgbaar met automaat.

De file assistent is een variant daarvan bedoeld voor lage snelheden tijdens een file. De auto is daarbij in staat om zelf te accelereren en stoppen in een file. Hij houdt netjes afstand tot de voorligger. Met de de besturingshulpfunctie volgt hij ofwel de rijstrookstrepen ofwel het voorliggende voertuig. Maar mijn eerste ervaringen zijn dat je hier niet teveel mag op vertrouwen. Sturen doe je dus nog altijd best zelf. Toch maken al deze systemen tesamen het filerijden een stuk aangenamer.

In slechte weersomstandigheden heb enkele malen meegemaakt dat het veiligheidssysteem waarschuwt voor een onveilige situatie, zonder dat hier een duidelijke aanwijzing voor was. De luide biep is dan wel even schrikken.

Omdat het zicht achteraan niet goed is, is de achteruitrijcamera een must. Ten slotte biedt het camerasysteem een 360 graden “drone” zicht op de auto zodat parkeren net ietsje makkelijker wordt. Na een tijdje kan je dat ook niet meer missen.

Slot

Ik ben erg tevreden met het luxe gevoel dat je krijgt in de CX-30 met het hoogste uitrustingsniveau. Hij lijkt niet goedkoop, tot je gaat vergelijken met de concurrentie met een vergelijkaardig pakket aan opties. Dan is hij makkelijk 8.000 euro goedkoper.

Ik ben benieuwd hoe het verbruik zal evolueren en zal later hierover terugkoppelen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.