Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #15

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4,5 jaar ervaring

  • 152.000 km

In 2020 deze Mazda genomen om de goede testresultaten en ook omdat ik wel erg benieuwd was naar de nieuw X-motor van Mazda. We gaan al jaren met de caravan op vakantie en hadden vrijwel altijd een diesel voorin liggen. Mazda claimde dat deze motor dezelfde eigenschappen heeft als een diesel motor.

In de praktijk blijkt dat toch een beetje tegen te vallen. Zeker de motor heeft pit maar pas in de hogere toeren komt het koppel los. Bij een caravan is een hoog koppel bij lage toeren het lekkerste rijden. In de dagelijkse praktijk is het echter allemaal prima. De tussen acceleratie met invoegen is geen enkel probleem. In Duitsland de 215 op GPS aangetikt en dat allemaal zonder het gevoel dat de auto gaat zweven of vaag wordt. Ook niet met die snelheden.

De auto en ik hebben intussen ruim 150K gereden en ik moet zeggen dat de overall indruk erg goed is van de auto. Solide Mazda techniek fabelachtig goed interieur en een prima zitpositie, ondanks dat ik 1,98 meter lang ben. Fysieke knoppen waar dat nodig is en een buitengewoon intuïtief multi media systeem. Vooral de snel selectknoppen op het center console zijn erg praktisch. Daar kan menig merk nog veel van leren!

Omdat ik veel kilometers rij heb ik gekozen voor de automatische bak. Vooraf al veel verhalen gehoord over deze bak, maar tja, in de file regelt hij alles zelf inclusief stoppen en doorrijden. Verder is de bak helemaal precies zoals vakjournalisten hem omschreven. Traag. Het is fascinerend dat Mazda in staat is de meest fijne handbak te maken en ook meteen de meest slechte automaat kan maken. Met de caravan in de bergen is het een drama. De enige oplossing is de bak in manual zetten en het zelf regelen. En dat gaat goed met de flippers aan het stuur.

De betrouwbaarheid van de Mazda is ook typisch Japans. Erg goed. Eén maal een lege accu gehad na het wassen en poetsen van de auto. Het blijkt dat de auto, als de bestuurdersdeur openstaat, 10 A stroom trekt. Da's best veel en na 3 uur zat er niet voldoende meer in de accu om te starten. Afgezien daarvan, geen enkel probleem.

Mazda is een van de weinige auto's die een geïntegreerd head-up display heeft waarvoor niet een apart schermpje uitgeklapt hoeft te worden. Dit systeem projecteert direct op de voorruit en is echt vrijwel altijd zichtbaar. Zo goed zelfs dat ik mij erop betrap zelden nog op de klokkenwinkel te kijken.

Adaptive cruise control is fijn maar daar moet Mazda nog wel flink aan verbeteren. Het lijkt of de snelheid van het systeem te laag is waardoor de auto erg traag op veranderingen reageert. Bijvoorbeeld als er een auto voor je uitvoegt duurt het echt veel te lang voor het systeem dat signaleert en de snelheid weer oppakt. Datzelfde gevoel heb je bij wegrijden met de ACC. De auto voor je is al echt vrij ver weg als de auto gaat wegrijden en dan ook nog zonder de acceleratie te koppelen aan de auto voor je. Het gaat allemaal zo traag dat je automatisch zelf gas gaat geven. En ook de afstand die de ACC aanhoudt, ook op de meest minimale stand is groot. In de file soms wel een autolengte als we stil staan!

Koersvastheid van de auto is, zeker voor zo'n relatief hoge auto erg goed. Je kan bochten nemen die je veligheidsgevoel voorbij gaan zonder dat de banden zelfs nog maar beginnen te protesteren. Kortom een hele fijne auto en een heerlijke reisgenoot.

in September moet hij eruit. Dat zal met pijn in mijn hart gaan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.