Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #14
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 53.500 km |
De eerste kilometers
- 48.500 km
Na 5 jaar met veel plezier in een Mazda 2 te hebben gereden hebben we vorige maand een stapje op de Mazda ladder gezet naar een CX30. Behoefte aan wat meer ruimte, een trekhaak en de oplopende kilometerstand van de 2 deden ons doen besluiten naar een andere auto uit te kijken. Onze keuze voor een CX30 stond eigenlijk al vast. We vinden het een schitterende auto, zowel exterieur als interieur, vooral dat interieur… Dit werd gesterkt door ervaringen van vrienden met hun Mazda 3 en onze ervaring met de 2. We zijn uitgekomen bij een Machine Grey exemplaar met wit leder interieur, een must na onze 2 met licht interieur, in Luxury uitrusting en de Sky-ActivX motor met 6 bak.
Algemeen 'wat valt op' na de eerste ~1500 km:
○ Rust aan boord. Wat een genot! De 2 was vrij rumoerig door windruis, dit is in de CX30 zo goed als afwezig. De auto is echt heel erg stil. De motor spint ergens heel erg op de achtergrond.
○ De handbak is zoals verwacht van Mazda, een parel. Soepel, strak en geen slag verkeerd.
○ De Sky-ActivX motor is erg soepel en stil. Zoals bekend van de atmosferische Mazda motoren moet er wat toeren gemaakt worden om het vermogen aan te spreken, maar dan gaat 'ie ook wel goed van z'n plaats. In het dagelijks verkeer voldoen de eerste 3000 toeren van de toerenteller echter prima en dat vertaalt zich ook in een zeer acceptabel verbruik. Het gemiddelde van de eerste tankbeurt bedroeg 1 op 17,4. Het karakter van het blok maakt het een comfortabele cruiser i.p.v. een scheurneus. Precies wat ik in een auto zoek.
○ Bose audio is goed, zeker met de rust in het interieur komt muziek goed tot z'n recht.
○ Mazda heeft de ergonomie goed voor elkaar. Overzichtelijke fysieke knoppen waar je ze verwacht en de controller voor het infotainment doen alles wat je wilt, wanneer je het wil en wat je verwacht.
○ Adaptieve LED koplampen maken het weer dag in de nacht, wat een bak licht! Op de 2 zaten al full LED koplampen, maar die van de CX30 zijn van een ander niveau.
Rij-hulpsystemen
○ Adaptieve cruise was even wennen, maar nu zijn we wel vrienden. Je moet even leren wanneer de auto wil afremmen etc. Bij inhaalacties even wat eerder richting aangeven of tikje gas erbij als je nog even op je voorganger in wil lopen. Het mooie van dit systeem is dat het niet uitschakelt als je de koppeling intrapt. Met de handbak betekent dat dat je bij het afremmen of optrekken met de adaptieve cruise ingeschakeld kunt op of terugschakelen.
○ Auto hold (automatisch de rem vasthouden) heb ik uitgeschakeld. Of eigenlijk: schakel ik niet in. Het systeem staat standaard uit bij starten. Naar mijn idee werkt het start-stop niet lekker in combinatie met de auto-hold. Het startstop systeem van de Mazda werkt i.v.m. het mild hybrid gedeelte van de aandrijflijn net even wat anders dan bij andere auto's. Waar een traditioneel startstopsysteem de motor start zodra je de koppeling intrapt, slaat bij de Mazda de motor niet aan bij het intrappen van de koppeling of het in de eerste versnelling schakelen, maar pas als je daadwerkelijk weg wil rijden. Dus pas als je de rem loslaat of iets gas geeft en de koppeling op laat komen. Wanneer je op een verkeerslicht af komt rijden en moet stoppen, de auto de laatste meters terwijl je nog remmende bent in z'n vrij zet en dan de koppeling loslaat slaat de motor af d.m.v. het start-stopsysteem. Als vervolgens de auto-hold ''aan'' gaat en je de rem loslaat spring de motor weer aan. Wellicht werkt het prima als je tot een volledige stop komt, de auto-hold z'n werk laat doen en vervolgens pas de bak in zn vrij zet en de koppeling loslaat. Dit zit echter niet in mijn systeem. Ik hou dus lekker zelf de rem even vast waar nodig en wanneer ik weg wil rijden loopt de motor in een fractie van een seconde als ik de rem loslaat, zeer soepel.
○ De Auto-emergency brake vindt mijn rijstijl niet leuk. Ik heb 'm van de middelste stand naar ''laat ingrijpen'' gezet. De eerste 1000 kilometer heb ik al twee keer in de gordel gehangen omdat de Mazda vond dat ik niet hard genoeg remde, wederom bij het afremmen voor een verkeerslicht. De ingreep was echter zo vroeg, dat ik bijna m'n achterligger achterin had zitten want de Mazda remt écht vol tijdens zo'n ingreep. Op standje ''laat ingrijpen'' geen probleem meer mee gehad tot nu toe.
Aanpassingen
○ Om uiterlijk een paar puntjes op de i te zetten heb ik inzetstukken voor de onderste grille geplaatst die matchen met de hoofdgrille. Dit maakt de auto mijns inziens af aan de voorzijde.
○ Helaas is het kunststof van het instrumentencluster erg krasgevoelig. Een klein stofje willen wegvegen kan al resulteren in krassen. Ik heb daarom een schermbeschermer (screenprotector bekt toch beter) van Screenprotech geplaatst (https://screenprotech.com?sca_ref=7169811.FFSj2GFsQl), een Amerikaans bedrijf. In eerste instantie stonden de kosten me tegen en had ik een versie van een Chinese groothandel besteld voor een paar euro. Mijn normaal gesproken aanwezigeovertuiging om deze webshop links te laten liggen werd bevestigd. Slechte kwaliteit, slechte pasvorm. De Screenprotech versie past perfect naadloos, is onzichtbaar en maakt de helaas al aanwezige krasjes zo goed als onzichtbaar. Direct bestellen en plaatsen als je een moderne Mazda hebt!
Wat ik verder nog ga doen is even een reclamevrije kentekenplaathouder monteren en het kunststof rondom de auto in de keramische coating zetten. Dit verdiept het zwart en het zorgt er ook voor dat er geen lelijke lichte plekken in het kunsstof komen -bij iedere 107,c1, aygo etc die ik zie rijden jeuken m'n handen om de achterbumper aan te pakken-.
2024 afsluiting
- 53.500 km
Een jaarafsluiting na ~6500 km en een kleine 3 maanden met de CX30.
Vooral vers gewassen en glimmend blijf ik het een prachtige auto vinden waar ik graag nog even naar omkijk. De kunststof delen van de carrosserie staan inmiddels in de keramische coating wat een mooi, duurzaam diep zwart als resultaat heeft.
Inmiddels heb ik ook wat langere snelweg-etappes met de Mazda gereden, met veel genoegen. De stilte in het interieur tot ~140km/h (veel harder niet getest) blijft een genot. Ten opzichte van de vorige auto (Mazda 2) stap ik telkens veel meer uitgerust uit, voornamelijk door het stille interieur.
Inmiddels ben ik ook gewend aan de Auto-hold functie, dat werkt nu prima met start-stop, was even een maniertje waar ik aan moest wennen. Er is veel commentaar op het telkens opnieuw in moeten schakelen van dit systeem, maar ik vind het wel prettig dat het standaard uit staat. Wanneer gewenst is het 1 druk op de knop en is het ingeschakeld.
Het verbruik van de laatste 6500km is uitgekomen op 1 op 17 (aan de pomp gemeten), de auto zelf geeft 1 op 18 aan. Ik heb 3 tanks E98 opgereden maar merk daar weinig verschil in met E95. Zowel in het verbruik als in de rijeigenschappen niet.
Voor '25 staat er een auto-vakantie op het programma waar ik met veel plezier naar uitkijk. Dat wordt geen straf met de CX30!
Zeur puntjes:
Afgelopen tijd heb ik om moeten rijden naar werk en dat ging over stukken 60 wegen zonder middenstreep. Op deze wegen heb ik de hulpsystemen uitgeschakeld (met 1 fysieke knop, lezen jullie mee touchscreen-menu in menu merken?) omdat de auto de neiging had om naar het midden te sturen door de zijlijnen, niet fijn met tegenliggers...
Een ander punt is de elektronische achterklep. Leuk dat het erop zit, maar het gaat wel traaag. Had van mij niet gehoeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 E-SKYACTIV X Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Homura | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km