Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019) #6

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-30 Skyactiv-X

  • 81.000 km

Eerlijk is eerlijk, ik had nooit gedacht dat ik als Alfa-liefhebber ooit Mazda zou rijden. Tot de CX-3 op mijn pad kwam. Wat een mooie, eigenwijze, heerlijk rijdende auto met die Skyactiv- techniek! Na de CX-3 volgden er dan ook meerder Mazda's op de oprit: een 6 Sportbreak, een 3 en sinds vorig jaar een CX-30. Hoog tijd voor een review dus waarin graag over die laatste mijn ervaring deel, hopelijk vooral nuttig voor diegene die aanschaf van een CX-30 overwegen.

Aanschaf

De CX-30 is in mijn ogen misschien wel de mooiste Mazda van dit moment. Hoewel, ik kijk stiekem ook wel uit naar de nieuwe Mazda6e die in de zomer van dit jaar ten tonele verschijnt ondanks dat dit een elektrische Mazda is. Wie weet ooit eens interessant.
Op zoek naar een geschikte opvolger van de 3, viel de keuze als gauw op een CX-30. Eén van de voorwaarden: ze moet rood zijn want wat zijn Mazda's toch oogstrelend mooi in die kleur! Gelukkig de 3 voor een zeer acceptabel bedrag kunnen verkopen, wat het leed een beetje deed verzachten bij aanschaf van een CX-30. Want waar de 3 nog enigszins betaalbaar is, blijkt de CX-30 toch echt wel in een hogere prijsklasse te zitten...

En daar staat ze dan. Een CX-30 Skyactiv-X Luxery voorzien van het volledige sportpakket, bij Mazda beter bekend als het Aero- pack, dus met voorspoiler, zij-achterskirts en zwarte spiegelkappen. Ook is de auto voorzien van zwarte raamlijsten en zwart dak. Dit in combinatie met de Soul red chrystal kleur, al die zwarte details én het wit lederen interieur maakt de Japanse schone erg fraai al zeg ik t zelf! Maar goed, smaken verschillen natuurlijk en gelukkig maar.

Bomvol opties

Misschien kan ik beter aangeven wat er niet op zit, want jemig wat zit deze CX-30 bomvol opties. Allemaal even nuttig zijn ze overigens niet, zoals het schuifkanteldak dat ik in de wintertijd niet gebruik en het adaptieve cruise controle dat toch soms wel erg zenuwachtig reageert. Wel benoem ik hier even het I-activesense pack wat zeker aan te bevelen is bij het overwegen van een CX-30 (of 3 die hetzelfde platform en interieur deelt). Dit systeem voorziet de Mazda namelijk van camera's rondom en automatisch filerijden, best handig! En o ja, als je dan toch de optielijst voor je hebt, kruis dan ook gelijk de adaptieve (led)verlichting aan. Dit systeem is zeer geavanceerd en verlicht daar alleen waar nodig is.

Skyactiv-X

De CX-30 heeft een prettige instap, niet te laag en zeker niet te hoog. Vanaf de best harde, maar lekker zittende én geperforeerde bestuurdersstoel heb ik zicht op het fraai en overzichtelijk dashboard. In mijn auto zijn de bruine details extra donker van kleur, horende bij de uitvoering, en dat steekt mooi af met het verder lichte interieur. Met een best stoer geroffel komt de Skyactiv-X middels de startknop tot leven. Alle veiligheidssystemen worden wakker en er komt muziek uit de Bose- geluidsboxen. Aan het begin klinkt de motor een beetje rauw, wat doet denken aan een diesel. Dat kan natuurlijk kloppen, aangezien het een benzinemotor is met dieseleigenschappen. Mazda noemt dit Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) waarbij simpel gezegd een mengsel van vooral lucht en benzine efficiënter tot ontbranding wordt gebracht. Daardoor zou het verbruik ook drastisch lager moeten uitvallen.

Eenmaal op weg, blijkt de X-motor meer dan genoeg pit te hebben. Dit is vooral merkbaar wanneer je wat meer toeren maakt, zoals bij inhalen. Er is best sportief mee te rijden, zeker in combinatie met het fijne, sportieve stuur en de goede wegligging! Een caravan van 1300kg trekt ze met het grootste gemak en dit lijkt zelfs iets soepeler te gaan dan met mijn eerder gereden Mazda 6 Sportbreak met 165pk.
Na enkele maanden viel het mij wel op dat de motor soms inhield bij laag toerental. Sofware-update bleek niet te helpen, maar op advies van mijn dealer tank ik sindsdien V-Power wat gelukkig wel werkt. Wellicht is de X-motor intussen wel doorontwikkeld, maar misschien goed om in overweging te nemen als je twijfels hebt tussen de X of G-motor. Neem dan ook gelijk even de hogere onderhoudskosten mee vanwege de duurdere bougies die bovendien op tijd vervangen moeten worden.

En het verbruik? Nee, die is met een gemiddelde van 1:16 niet zo revolutionair te noemen, hoewel ik ook enkele keren 1:18 in zomertijd heb behaald. Vertrouw overigens niet te veel op de boordcomputer, want die blijkt best optimistisch nadat je zelf hebt uitgerekend wat het verbruik na een tankbeurt is geweest....


Drive together

Het aantal engeltjes dat meekijkt valt tijdens het rijden wel erg op. Een piepje voor dit, een bliepje voor dat. Mazda noemt dit haar "driving attention alerts" onder het gedachtegoed van "drive together". Dat is fijn, maar zoals ik eerder aangaf, reageert het adaptieve cruisecontrol wel erg zenuwachtig als je te dicht een voorligger nadert of als een auto je voorbij rijdt en iets te enthousiast invoegt. Dit kan uiteraard uitgezet worden, maar dat moet je dan wel bij elke rit opnieuw doen. Verder valt het op dat auto's in het donker soms seinen omdat zij hinder hebben van het groot licht, terwijl dit dus gewoon allemaal automatisch geregeld wordt. Dit kan overigens ook niet zomaar uitgezet worden dat ik weet maar ik blijf het een vernuftige en handige optie vinden in elk geval. En o ja, soms plopt ineens het bericht op dat de camera's beperkt zicht hebben en dat er dus wat minder engeltjes meekijken. Opgepast dus! Ja, ja rustig maar dat moet toch zonder al die veiligheid ook? Had ik trouwens niet onlangs mijn auto gewassen, zodat de camera's helder zicht zouden moeten hebben..?

Rammel

  • 82.000 km

Enkele maanden geleden nog onder fabrieksgarantie het kachelhuis laten vervangen, een kwaal bij de CX-30 zo blijkt. Opgelet dus hiervoor, want kosten lopen op naar 2000,- voor vervangen.

Al een tijdje is er een rammel te horen die ergens vanuit de bestuurdersdeur lijkt te komen. Met warmer weer nauwelijks hoorbaar, maar met kou...Dit doet helaas echt afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Toch maar een afspraak gemaakt met met mijn dealer. Wordt vervolgd dus!

Sinds vorige week de Japanse schone voorzien van een autotatoeage, het Japanse teken voor energie.

Mazda 3

  • 90.000 km

Das een meevaller: de rammel in de deur bleek een loszittende slotcover te zijn...Tja, zo simpel kan het dus zijn.

Deze week kreeg de CX-30 gezelschap van een lekker eigenzinnige Mazda 3 sedan Skyactiv-G, uiteraard ook in Soul red chrystal, die we als tweede auto hebben aangeschaft. Wat een heerlijke, sportieve maar toch ook zuinige auto is dit! Ondanks dat ze elkaars platform en interieur delen, verschillen de CX-30 en 3 toch best veel met elkaar. Van de Mazda 3 komt een aparte review dus wordt vervolgd...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.