Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 64.000 km |
Van CX-3 naar CX-30
- 61.000 km
Van CX-3 naar CX-30, waarom toch?
Na ruim 2 jaar heb ik mijn CX-3 ingeruild op een maatje grotere CX-30, die qua model tussen de CX-3 en de CX-5 is gepositioneerd. Mazda liep hier wat vast op zijn eigen modelnaamgeving, want een CX-3 is in de basis gebaseerd op een uitgerekte Mazda 2 en de naam CX-4 was al in gebruik in China…
Prima auto zo’n CX-3 (zie desgewenst mijn review) en an sich weinig reden tot klagen behalve twee zaken : (1) ik kon er niet echt een lekkere rijhouding in vinden @te weinig lendesteun en (2) een handbak in combinatie met Adaptieve CC was iets waarvan ik dacht dat ik eraan zou wennen, maar niets was minder waar na 4 jaar ACC met een automaat. Dus stilaan de zoektocht gestart naar een andere auto, heel goed wetende dat ik een vrij grote afschrijving zou moeten slikken & dat was het ook. En al helemaal per gereden kilometer. Pijnlijk. Maar goed, 1x die mentale & financiële knoop is doorgehakt, blijf ik niet bij de pakken zitten. Uiteindelijk een redelijke inruildeal kunnen sluiten en mijn CX-3 heeft intussen een nieuwe thuis gevonden. Omdat ik niet meer lease – ik wil geen EV omdat ik thuis niet kan laden - was het een uitgave uit eigen zak.
Mijn CX-30
De auto wordt in benzineversie altijd geleverd met een atmosferische tweeliter in 2 vermogensvarianten, respectievelijk met 122PK en 180 PK. Deze laatste is de Skyactiv X, de eerste de G. Na wat zoeken vond ik bij de Mazda specialist waar ik al 3 auto’s heb gekocht wat ik wou : de 180PK uitvoering met automaat en in de duurste uitvoering, Luxury . Voor de verandering geen Duitse import maar een Belgische auto uit 2019 onderhouden in het Mazda dealer netwerk en met een km-stand van ca. 60.000 km. De lakkleur is Polar Silver en het interieur is een combinatie van zwart (stoelen) en donkerbruin (armsteun, dashboard, deurpanelen) leder. Ik was er vrij snel uit dat dit het zou worden.
Nu met wat ervaring, hoe bevalt een CX-30? Net als bij mijn andere reviews leg ik er de tests uit de autotijdschriften naast uit die periode en vul deze aan met mijn eigen bevindingen.
Pluspunten
Het design : er circuleren wat grappen op Internet dat de Ferrari Purosangue een uitgerokken CX-30 is. Ja, er is wel “wat” gelijkenis qua lijn maar ja… Ik vind het zelf een mooie auto maar over kleuren en smaken etc. Die plastic randen over spatborden vallen sterk op bij een lichtkleurige auto, maar mij stoort het niet. Veel auto’s in die klasse hebben dat would be ruige randje ook – het geheel staat op 18” velgen met daaromheen prima Bridgestone Turanza banden die ook de winterperiode zullen moeten trotseren. En als ik er mee rijd kijk ik naar het fraaie interieur, niet naar de lijnen etc van de carrosserie. Er is ook een grappig detail dat ik las op Internet : alle 6 knipperlichten en ook het verklikkerlampje op het dashboard gaan niet zomaar aan/uit, ze lichten fel op en “dimmen” bij het uitgaan alvorens weer fel op te lichten. De CX-30 heeft verder een dubbele uitlaat L/R en naar mijn mening erg fraai vormgegeven lichtunits voor en achter. Nogmaals, smaken verschillen (en tuurlijk is een Purosangue x² keer fraaier!). Het Polar Silver is ook een lakkleur die niet snel vuil wordt. Ik wil dat mijn auto’s binnen spic & span zijn qua matten en leder resp. leder / Alcantara, maar de buitenzijde boeit me behalve de ruiten niet zo. Paar keer per jaar carwash aan 15E is prima.
De motor : de Skyactiv X combineert op papier de voordelen van een diesel (koppel / laag verbruik) met die van en benzinemotor (meer vermogen / hogere toerentallen) door zijn gedeeltelijke compressieontbranding. Daar zijn tonnen literatuur over te vinden, ik beperk me tot mijn ervaringen. Zeer soepel, trillingsvrij en bijzonder stil lopend blok bij een soepele rijstijl. Boven de 4.000 toeren draait de motor in de andere cyclus qua verbranding, maar in de praktijk kom je daar dus nooit met een normale rijstijl. Maar dan gaat ie dus ook echt vooruit.
Adaptieve CC : werkt super samen met de automaat en dat was ik wat écht gemist had na mijn 4 jaar met de Volvo V60 in de CX-3. In vergelijking met de V60 reageert de Mazda wat rustiger ipv bij het minste gaatje kickdown te doen om even later weer te moeten afremmen. Als je wat dieper rommelt in het menu wordt de Adaptieve CC een gewone CC, maar daar zie ik het nut niet van in. Nog niet gebruikt dus en ook niet zinnens.
Het onderstel : het blijft een compacte cross-over natuurlijk, maar het stuurt echt prima met weinig rolneigingen. Wat een verschil met de CX-3 die bij tijd en wijle wat gevoelloos aanvoelde; begrijp me niet verkeerd, de CX-3 deed goedmoedig en soms wat plomp wat ie moest doen, maar zonder iets van feedback. Remmen kan ik niet echt over oordelen, als motorrijder / MX-5 rijder probeer ik altijd zo min mogelijk te remmen. Jammer genoeg heeft de CX-30 een elektronische handrem, ik ben er geen fan van en weer iets dat vroeg of laat onderhoud nodig heeft en stuk gaat. Nu ja, vooruitgang zeker?
De uitrusting : die is in de Luxury uitvoering ronduit rijkelijk te noemen voor de klasse. Een greep : een erg mooi afgewerkt volledig lederen interieur, 10-voudig elektrisch verstelbare stoel met 2 geheugens, verwarmde stoelen / stuur, elektrische achterklep, een glazen schuif / kanteldak (jeuj!!), het premium Bose sound system met 12 speakers ipv 6 of 9 (erg blij mee, klinkt super), een HUD dat info projecteert in de voorruit (mijn CX-3 had een opklappend plastic schermpje – werkt even goed maar ziet er goedkoop uit), 360 graden camera’s die prima werken, intelligente LED lampen met grootlicht assistent en uiteraard alle denkbare veiligheidssystemen in 2019 in deze klasse, maar dan wel standaard geleverd. Keyless entry werkt qua ontgrendelen gevoelsmatig sneller aan dan op de CX-3 en mijn MX-5, als je de klink aanraakt gaat ie van slot, bij de andere moet je een knopje op de handgreep indrukken en een fractie van een seconde wachten. Details. Het privacy glass dat Mazda op zowat alle modellen toepast is smaakgevoelig en moet wel je ding zijn. De afwerking staat op een hoog niveau en al helemaal in deze prijsklasse. Wel ontkomt deze Mazda ook niet aan het verfoeide pianolaklaagje in de middenconsole dat al krast als je er nog maar naar kijkt. Wel een goede tip over gelezen op dit forum, maar moet ik nog doen! Bedankt daarvoor mede CX-30 reviewer.
Paar geinige zaken : ik had destijds op mijn BMW 3-serie het optionele spiegelpakket en dat heb ik nu ook weer, bij achteruit rijden kan de L of R spiegel kantelen zodat je de stoeprand perfect ziet. Bandendruk per band weergave vond ik ook wel een gimmick, net als het feit dat de ruitenwisser achter niet enkel een interval stand heeft zoals 99% van de auto’s maar desgewenst ook continu kan wissen. Het wisserblad is trouwens versleten, slordig van de garage, want geen goedkope auto. En verlichte CX-30 drempelverlichting bij het instappen is wel leuk, enkel voorin, dat dan wel weer.
Misser op dit front : het blijft bouwjaar 2019 dus Carplay is nog met een kabel en draadloos laden kan niet. Verder heeft de auto gelukkig nog steeds een “I-drive” knop met 5 sneltoetsen (media, navi, home, back, favorieten) + een aparte volume draaiknop. Ik heb wel wat ervaring met Mazda qua bediening, maar na een half uur was alles perfect naar mijn wensen ingesteld. Het centrale scherm heeft geen touch functie bij stilstand meer, maar eerlijk, na samengeteld jaren CX-3/MX-5 rijden heb ik dat nog nooit gebruikt. Er zitten ook geen haptic feedback of hoe het ook heet (?) toetsen in het interieur, de 2 zone klimaatregeling bedien je gewoon met fysieke toetsen en de temp L/R met 2 draaiknoppen.
Twijfelpunten
De zichtbaarheid rondom : ik vind het niet top, beter dan de CX-3 en de tech met spiegels en camera’s helpt uiteraard. Had dit ook al geschreven in mijn review van de CX-3 maar een grotere Volvo V60 is echt makkelijker om mee te maneuvreren / parkeren. Ik zit ook graag laag in de auto maar dan wordt de zichtbaarheid beperkt door de middelste hoofdsteun van de achterbank en de achterwisser, het maakt inschatten van hoe ver / dicht een achterligger rijdt lastiger dan nodig zou moeten zijn.
De automaat : die wordt in tests door journalisten steevast afgeraden. Ik rij 10 jaar MX-5 dus ja de handbakken van Mazda staan op een veel hoger plan, maar ik zocht als dagelijkse auto nu opnieuw en zeer bewust een automaat. Het is een eigen Mazda ontwikkeling dus geen ingekochte Aisen of ZF. Bij mijn rijstijl stoort het hoegenaamd niet, bij soepel rijden schakelt ie onmerkbaar en vlot. Maar : het is zo afgesteld om het toerental zoveel mogelijk tussen 1.250 en 1.500 toeren te houden. Genoeg koppel om normaal mee te komen, dus geen probleem maar de garage raadde toch aan om geregeld in Sport te rijden (dan wordt er beduidend later geschakeld) en ook op de autostrade eens terug te flipperen en wat langer in een lagere versnelling te rijden dat het blok eens wat meer toeren draait. Wie naar de vlog van Rijt Auto’s kijkt weet tot wat moderne GDI & lage toeren leidt -> juist, walnutblasting van het inlaattraject en da’s niet goedkoop. Dan liever wat E5 extra. Bij flipperen in D wordt wel zo snel mogelijk terug overgegaan naar D, maar tik je de pook naar links dan kan je het zelf bepalen. De CX-30 heeft best wel goed geplaatste flippers aan het stuur, mja, blijft een crossover met weinig sportieve ambities. Jammer dat je niet kan zien in welke versnelling je rijdt.
Minpunten
Het verbruik theorie versus praktijk : kan de 2.0 Skyactiv X zuinig ruiden? Ja. 4,X L/100 km is perfect haalbaar, maar dan rijd je echt iedereen in de weg. Ga uit van 6 – 6,5L/100 km als je wat vlot wil rijden zonder gek te doen. Omdat ik weinig kilometers doe is dat geen breekpunt, maar het door Mazda beloofde zuinigheidswonder is het bij ons gebruik niet, de CX-3 kwam met zijn 165 PK +/- aan hetzelfde verbruik, de MX-5 zit er een stuk boven eveneens met een 2.0. Wellicht delen die 3 blokken best wel wat onderdelen, de MX-5 is uiteraard langs geplaatst achter de vooras, de andere 2 dwars.
Het “nanny gehalte” : de elektrische koffer opent niet bij draaiende motor, erg vervelend als je snel iemand moet afzetten. En het werkt ook nog eens traag in vergelijking met wat ik van Volvo en BMW gewoon was. Wel handig is dat er een tweede knopje zit waarmee je de auto tegelijk ook op slot kan doen. Een andere nanny is het feit dat de auto niet van de automatische handrem wil als je je gordel niet draagt. Nou wat hoor ik je denken? Nou dat : ik heb een superlastige garage om achteruit in te parkeren, 2x voetpad / 2x fietspad en de rijbaan dwarsen, met nauwelijks ruimte op overschot in de breedte qua inrit… Laat ons zeggen dat een modernere bredere poort ipv dit jaren 70 exemplaar qua breedte laten steken meteen een stevige verbouwing van de gevel impliceert.
De binnenruimte : ruimer dan de CX-3, vooral in de koffer valt het op. Onze usecase vergt zelden meer dan 2 zitplaatsen, maar achterin kan je prima zitten. Er zijn 2 uitstroomopeningen voor de airco (CX-3 heeft dat niet) maar geen mogelijkheid om een telefoon o.i.d. te laden. Er is wel een onbegrijpelijke ergonomische misser -> de beduidend grotere / diepere koffer maakt dat… je de achterbank niet kan omklappen zonder de voorstoelen te verschuiven. Vervolgens kunnen ze weer naar achter door de vorm van de stoelen. Echt. Hou dit in je achterhoofd als je wat langer bent en geregeld de achterbank moet omklappen. Jammer dat ze niet verschuifbaar is in de lengte, een Twingo had dit 30 jaar geleden al.
Keyless entry : hoe goed het ook werkt bij het openen van de auto, je kan er niet op betrouwen bij het verlaten van de wagen. Idem bij mijn vorige CX-3 en mijn MX-5. Ik durf er geen % op kleven – het is sowieso >95% betrouwbaar - maar feilloos is het zeker en vast niet.
Het onderhoud door een zelfsleutelaar : een heikel punt bij elke moderne(re) auto, zeker als er een vorm van hybride technologie aan te pas komt. Basis onderhoud zoals een oliewissel etc. kan ik perfect zelf doen, maar voor groter onderhoud zal die toch naar de garage moeten, helaas. Zelfs bij mijn 2017 MX-5 loop ik er al wat tegen, door het ronduit fantastische lente- en zomerweer (not) heeft die amper gereden. Geregeld bijgeladen maar toch foutcodes omdat de batterij op een bepaald moment toch een te lage boordspanning heeft gehad en opgeslagen. De batterij is OK, maar wel codes en verklikkerlichtjes en dat uiteraard op een moment dat totaal niet uitkwam (zondag, 28 graden, 50 km van huis…); enorm vervelend en deze CX-30 is nog een stuk complexer.
Is het nu een aanrader of niet?
Ik rij er graag mee, of de Skyactiv X technologie de meerprijs waard is, moet ieder voor zich uitmaken. Voor de zuinigheid moet je het alleszins niet kopen, voor het rijplezier en het comfortabel en soepel rijden wel. En de luxe uitrusting en mooie afwerking voor het segment krijg je er op elke CX-30 bij. Waar ik de CX-3 een 7/10 zou geven, krijgt deze 8/10. En mijn MX-5 10/10 😉
Winterse update
- 64.000 km
Even een update na 6 maanden.
Vanochtend was het stervenskoud (-5 graden C, hier vrij uitzonderlijk) en de CX-30 zijn Diesotto blok gaat dan enthousiast maar "kletterend" aan de slag. Het interieur warmt voldoende snel op en ik wil nooit nog een auto zonder stuurverwarming ;-)
Maar dan toch enkele ergernissen : het blok (watertemperatuur) gaat vlot naar 70 graden, maar naar bedrijfstemperatuur was echt 30 km rijden en ja, de thermostaat werkt zoals die moet. Traject van 30 en 50 km/h als max. snelheid dus geen snelweg, de norm helaas in Vlaanderen. Ook de motorkap was na 55 km nog steeds compleet aangevroren dus het blok lekt weinig warmte.
OK goed mee te leven, wel enorm vervelend was dat het even lang duurde tot de veiligheidssystemen tot leven kwamen - ik heb dit al meermaals ervaren bij koude en vochtigheid. Dat knippert dan de hele tijd als gevaarmelding "rijhulpsystemen niet actief, rij voorzichtig" of iets dgl. in je dashboard.
En de kers op de taart was een melding van te lage bandenspanning, gestopt, visueel niks aan te zien & geen rare geluiden of rijgedrag dus gewoon doorgereden want ik had haast. Zal wellicht een bug zijn want zowel mijn MX-5 en de vorige CX-3 haalden ook dit soort fratsen uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.