Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Comfort (2020) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7.100 km |
KM-stand laatst | 39.500 km |
stil en comfortabel
- 3.000 km
Na een 3 tal jaren te hebben gereden met een DS4 (70.000 kilometer) overgestapt naar een mazda CX 30. de belangrijkste overwegingen om deze stap te maken waren het verwachte comfort en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen aan boord.
In positieve zin valt het comfort op; met 100 kilometer per uur is de auto stil en zeer comfortabel afgeveerd. De ruimte voor iedere passagier is voldoende. De knoppen zijn kleiner dan bij de DS4; ik vind dat jammer. de layout van alle bedienbare knoppen is logisch; tenminste ik ken nu al de weg daarin. Adaptive cruisecontrol; heerlijk.
Alhoewel de auto meer vermogen heeft dan de DS voelt dat niet zo. De auto hangt veel meer over in de bochten dan ik gewend ben; het voelt bijna aan alsof die zo gaat schuiven. Het optrekken lijkt langzamer te gaan; logisch, dit is geen turbo motor dus de optimale trekkracht ligt bij veel meer toeren. Overigens een bewuste keuze voor dit een Skyactive X techniek te gaan.
De motor hikt wel af en toe dat schijnt erbij te horen. Daarnaast is die ongelofelijk soepel. bij ieder toerental lijkt er voldoende trekkracht te zijn. Samenvattend ik ben wel in een andere wereld gestapt met de overgang van een auto met de 1.3 puretech naar de 2.0 skyactive x zuiniger maar ook een compleet andere rijdynamiek. Iets dat ik in een proefrit niet had achterhaald.
5000kilometer
- 14.000 km
Inmiddels al gewend aan de Mazda. heel plezierig is de mooie soepele motor met de dito geweldige handbak. het maakt de auto heel comfortabel op de lange afstand, voor zover dat in Nederland voor komt. het interieur doet nog steeds weldadig aan en de bediening van het scherm kent steeds minder geheimen. het is heel netjes intuïtief in elkaar gezet.
het optrekken zonde de turbo die in de vorige auto zat bekoort steeds meer, de snelheid om in te voegen wordt nog steeds makkelijk gehaald en dat is toch het meest belangrijke. Voor het rijden met aanhanger is dit zonder turbo toch veel makkelijker. Continu heb ik het gevoeld at de auto het makkelijk aan kan.
Voor de achter passagiers is de auto ook prima. voldoende plaats en een acceptabele instap. Wel iets minder ruim dan een van de vorige auto's. Het komt nu dan ook nog maar sporadisch voor dat er achter passagiers zijn.
het verbruik blijft rond de 5,7 liters /100 kilometer. iets onzuiniger dan ik had verwacht. een verbruik in de avond (130 km per uur) heb ik nog niet beneden de 6 liter gekregen, hoe veel dan ook ik bezig ben met het anticiperen.
Wat ik ronduit vervelend vind is het corrigeren bij het sturen. we wonen wat buiten af en in deze tijd komt het vaker voor dat een tractor of een ander landbouwmachine ons tegemoet rijdt. Gewend om dan de snelheid iets te laten zakken en uit te wijken naar de half verharde berm... nou daar heeft de Mazda een duidelijk eigen mening. het stuur wordt gecorrigeerd naar het botsen op de tractor.... Daar ben ik nog steeds niet aan gewend.
De eerste keer dat we veel spullen mee moesten nemen was ook even slikken. De kofferbak is op papier groter maar in de praktijk kan even veel mee. de bak is niet plat wat ook het meenemen niet vereenvoudigt.
Toch zijn we steeds meer overtuigd geraakt van de auto en mogelijkheden.
winterbanden en infotainment
- 19.000 km
De winter is er en de winterbanden zijn gekocht, inclusief bijbehorende velgen., 18 inch in plaats van de 16 inch die er standaard op zitten. Zoals ik het zeer comfortabel afgeveerd noemde in de eerste review , merk ik dat het voor mij veel plezieriger is om met banden te rijden die iets lager zijn; scherper sturen, beter de bocht door geeft me toch een veiliger gevoel; zeker als de kruiptijd over is en we weer een normale snelheid mogen rijden.
kritiek heb ik op de kwaliteit van de standaard instelling van de muziek; weinig bass, veel scherpe nasale toontjes. Met de equalizer die er in zit is het oplosbaar, alleen iedere rit opnieuw de banden opnieuw instellen wordt toch wel heel vervelend. Maar zoals de radio klinkt zonder dat te doen werpt me 30 jaar terug, toen ik in mijn eerste opel ascona ook extra boxen monteerde om het geluid iets meer diepte te geven.
In de auto ontbreekt nog de achteruitrij camera. Is besteld maar nog niet compleet binnen. De radar detectie instelling is gericht om pas op 80 centimeter een signaal te geven. Een stand die vervelend is zonder, omdat je door de hoge plaatsing van de ramen niet goed ziet wat er aan paaltjes overal staan. Dus ik blijf wachten totdat die erin is gebouwd.
maar met 215/55/18 banden..een hele fijne reisgenoot die op winterbanden en het huidige brandstofmengsel toch nog 5,9 liter per 100 kilometer gebruikt
in de bergen en los gekomen
- 28.000 km
De mazda doet stil zijn werk. Zo stil als dat die is.. dat blijft iedere rit genieten. Toch ook aangelopen tegen het gevolg van een ongeblazen motor. In de bergen is het echt terug schakelen. lekker stil en zuinig rijden rond de 2000 toeren is er dan niet bij. Bij vals plat was het zoeken naar de 3500 toeren om mee te kunnen blijven gaan. Hetzelfde geldt voor het rijden met een wat beladen aanhanger Zorgen voor toeren is het devies om mee te kunnen blijven komen in het verkeer.
Vanwege het gekoppelde pechhulpcontract aan de onderhoudsbeurt ook bij een merkgarage geweest. Goede service, goede afspraken, goede ontvangst, goede uitleg maar ook wel een behoorlijk hogere prijs. onder de 1 cent per kilometer voor onderhoud ga ik niet meer halen.
op naar de vakantie
- 36.500 km
Pas op de Duitse autobahn toont de auto de werkelijke kwaliteiten. Stil, stabiel en zuinig en behoorlijke kruissnelheid zijn de trefwoorden. Met de cruise-control aan gewoon doorrijden en het gemak om bijna altijd de correcte snelheid te zien. Enige minpunt was het verbinden van de telefoon aan de auto; die mislukt de laatste tijd wel eens. De auto bevalt uitstekend, zo goed dat er binnenkort een andere op de stoep staat.
evaluatie; de laatste kilometers
- 39.500 km
Fantastische service van Louwman. Doordat het opbouwen van de gewenste achteruitrij camera is heel coulant de auto omgeruild, nadat we 32.000 kilometer hadden gereden. Let wel met een gewoon gesprek in een keer een goed aanbod. Die pluim wil ik echt uitdelen.
De sleutels zijn ingeleverd en de volgende CX30 staat voor de deur. Een moment om even terug te kijken. De pluspunten: een ongelofelijk stille auto, goede stoelen en heel erg netjes afgewerkt. Hou je van comfort rusten een niet te hoog verbruik, dan is dit een hele goede keuze. Ook in de storm is de auto gewoon koersvast; op een 42 liter reed ik altijd wel een kleine 700 kilometer. De achterbank plat; er kan zeker voldoende meegenomen worden.
Wennen was dat de auto wat minder koppel had. Ook is de last die ik erachter kon hangen; 1300 kilo wat beperkt. Vervelend was dat het schakelen naar de telefoon navigatie soms ronduit moeilijk ging. Dat de achterbank niet neer te klappen is zonder de voorstoelen te verschuiven en dat die niet vlak is. verdeeld waren de mede berijders over de adaptive cruisecontrol en zijlijn detectie.
Ik vind het prima dat de auto veel afstand houdt, dat mensen ertussen komen als je aan het inhalen bent; immers met 100 km per uur schiet het toch niet extreem veel meer op. Zijlijndetectie en bijsturen... dat is wennen, zeker op buitenwegen. je gaat immers daar dicht tegen de lijn rijden als er een tegenligger komt. De auto stuurt dan terug. Voor mij prima maar wel wennen.
het is het einde van sprintjes, dat kan de auto niet. maar ik kies voor comfort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-G 150pk M-Hybrid Automaat Exclusive-line l ACC l CAMERA l ECC l HUD l LED l NAVI l 9.000km
- 2023
- 9.205 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-G Hybrid Adapt. Cruise Carplay Head-Up Dodehoek
- 2022
- 51.736 km

Mazda CX-30 2.0 SA-X 180 pk Automaat Comfort, Navi, Clima, Cruise, Android/Apple
- 2020
- 98.339 km