Mazda CX-30 SkyActiv-G 122 Comfort (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-G 122 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 85.379 km |
KM-stand laatst | 94.000 km |
Japanse Italiaan met vleugje bolhoed
- 88.606 km
Sinds eind maart de auto gekocht die al een tijdje op mijn verlanglijstje stond. Omdat ik ook nog een bedrijfsauto heb, waar niet privé mee gereden wordt, maken we niet veel kilometers. plm. 8000-9000 per jaar. De eerste ervaringen waren geweldig. Vind het een prachtige auto, hij rijdt fantastisch, is comfortabel en lekker stil. Mooi interieur, niet teveel knoppen en geen overdreven grote beeldschermen. Groot genoeg voor mijn vrouw en ik. De meeste kilometers rijden we met 2 personen en gaan niet iedere maand kennissen helpen verhuizen waar we een reusachtige kofferbak voor nodig hebben.
Jaren geleden ook met een mooie Mazda gereden (Xedos 6) en die heeft een heel fijne herinnering achter gelaten. Super betrouwbaar en de voordeligste auto waar ik ooit mee gereden heb. (TCO)
Na 5 maanden en 3000 kilometer kom ik erachter dat ik niet zo'n fan ben van moderne autotechniek. Dat was me al eerder opgevallen bij een huurauto of auto van collega die ook behangen waren van veiligheid hulpsystemen dus eerlijk is eerlijk wat ik nu schrijf is niet uniek voor Mazda.
Koop je een 4 cilinder 2.0 liter motor omdat je niet zo'n klein turbo tolletje wil, (die het overigens prima doen) heeft deze auto cilinder uitschakeling wat de auto doet trillen als dat systeem in werking treedt. Niet erg maar je voelt het en is niet uit schakelbaar.
Ben meerdere keren door buren erop geattendeerd of zie smorgens bij daglicht, als je snachts thuisgekomen bent, dat de kofferklep openstaat. Die gaat elektrisch open en sluit niet na een minuut bij geen gebruik. Bij het opbergen van de sleutels bedien je heel gemakkelijk, ongewild, dat knopje. De sleutel heeft een heel groot zend bereik dus ik zie het niet altijd dat hij weer opengaat! Als je de kofferklep opent maken de motoren een weinig vertrouwenwekkend zangerig geluid. Dat doet de X3 van mijn zwager beter.
Persoonlijk heb ik liever gasveren. Misschien ben ik er over 10 jaar wel blij mee want als de auto geen kuren krijgt wil ik hem wel zolang houden.
De auto blijft met regelmaat aangeven dat de batterij van de sleutel vervangen moet worden. Het maakt niet uit of je er dure of goedkope knoopcellen gebruikt Grundig, Varta, Duracell CR2032 knoopcellen, de melding blijft zich met regelmaat herhalen.
Misschien ben ik ouderwets maar vind het lane control super irritant, kan je gelukkig wel makkelijk uitzetten maar iedere keer dat je de auto start staat hij weer aan! Net als adaptive cruse control. Ik zou willen dat het adaptive uitschakelbaar was want rij meer dan de helft van de tijd op CC. Het adaptive systeem wordt irritant als iemand je met klein snelheidsverschil inhaalt en vlak voor je weer invoegt of als je op voorgeprogrammeerde veilige afstand van je voorganger rijdt er iemand denkt "oh wat fijn deze meneer geeft mij de ruimte om ertussen te komen" met als gevolg dat mijn auto vrij wild in de remmen gaat. Dat is wel op te vangen door een beetje gas bij te geven, maar mensen vertrouw een beetje op dat roze papiertje wat je ooit gehaald hebt en laat je niet afleiden door die smartphone dan heb je dit soort systemen niet nodig.
Elektrische handrem, waarom? De laatste keer dat ik een handrem heb gebruikt is tijdens het rijexamen waar ik een hellingproef moest doen. Nu moet je een hele start procedure met veiligheidsgordelprotocol volgen om hem van de handrem af te krijgen. Dat wordt wel een routine maar de auto is mijn moeder niet die me wil opvoeden.
Head up display is echt fijn alleen werkt de verkeersborden herkenning matig. Mijn voorkeur gaat net als bij het actuele nieuws uit naar geen nieuws boven nep nieuws.
Lakkwaliteit is erg kras gevoelig. Parkeer je langs een beukenhaagje heb je direct krassen, je poetst ze er wel weer uit maar zo gevoelig heb ik het nog nooit eerder meegemaakt. De krasgevoeligheid is ook zichtbaar op de kunststof delen van het interieur. Dat is toch wel een kwaliteit dingetje.
Ben ik nog blij met de auto? Ja! Wordt er alleen al blij van als ik hem zie staan en het is een genot om ermee te rijden maar het voelt een beetje of je met een prachtige vrouw in een fijn restaurant zit en zij schuift alles met een lepel naar binnen.
Bijna jarig
- 94.000 km
Bijna 1 jaar en 8600 km verder. Over de auto, nog steeds een van de mooiste modellen die je voor het geld kan kopen (persoonlijke mening) en als ik een nieuwe auto zou mogen uitzoeken denk ik wederom voor een CX30 zou kiezen. De ergernissen over de veiligheidssystemen heb ik een beetje geaccepteerd en een omgangsvorm voor gevonden. Nog steeds jammer dat je niet in een keuzemenu je voorkeuren kan opslaan zoals met de stand van de stoel en spiegels wel het geval is. Het rijden is nog steeds een genot. De stilte, de strakke stuureigenschappen, het fraaie hoogwaardig afgewerkte interieur geeft ons een gevoel van luxe zeker t.o.v. onze vorige auto (Mitsubishi ASX Intense waar we ruim 8 jaar probleemloos mee gereden hebben). De kleur "Soul Red" nodigt uit om hem regelmatig te wassen en poetsen. Heel bevredigend om hem weer te zien shinen.
De interieurruimte is voor 2 personen helemaal goed. Als je volwassen passagiers meeneemt is dit een beetje behelpen. Dat wisten we en vonden het geen probleem maar komen er in het gebruik achter dat we vaker met passagiers rijden dan we ons konden herinneren. De verhoogde instap wat handig is met een versleten knie is ook minder hoog dan we hadden. Dat merkt mijn partner het meest als het weer tijd is voor een injectie in de knie.
Het verbruik van de auto vind ik zeer netjes. Geen idee wat het Mild hybrid systeem voor invloed heeft op het verbruik maar ondanks de grotere cilinderinhoud en hogere gewicht verbruikt de CX30 iets minder dan de ASX (0.5l / 100km) bij een identieke rijstijl. Omdat de auto altijd keurig dealer onderhouden was kon de Mazda app met informatie over service historie e.d. op onze naam gezet worden. Kon ook gebruik maken van Mazda pechhulp. Heb na 27 jaar het ANWB wegenwacht abonnement opgezegd. Achteraf niet handig. Ik maakte keurig op tijd via de app een afspraak voor een servicebeurt bij de dealer. Werd een paar dagen voor de servicedatum gebeld door de garage dat zij een afspraak zagen staan maar dat er helemaal geen ruimte was in de werkplaatsplanning met het verzoek om de afspraak te verzetten. Dat werd 6 weken later vanwege een vakantie en ietwat lastige planning. Op een zaterdag morgen allemaal waarschuwingen en alarmbellen bij het starten van de auto. Ik bel mazda pechhulp maar mijn abonnement net was verlopen, niet op tijd voor een servicebeurt weggebracht! We hebben ons gered maar rijden deed hij niet. s'maandags kwam de dealer en constateerde dat een steenmarter zich tegoed had gedaan aan enkele essentiële kabels. Dat was een duur grapje maar daar kon de auto en de dealer niets aan doen. Enkele weken later voor de geplande servicebeurt weggebracht. De dealer was prettig en coulant maar wel ruim 20 km van onze woonplaats. Vond de originele onderdelen onnodig kostbaar. Voorbeeld: interieurfilter kost meer dan 3x meer dan een universele en daar zit 2 jaar garantie op terwijl de dealer zegt dit volgens voorschrift ieder jaar te vervangen. De onderhoudsinterval, iedere 12 maanden of 20k km vind ik vlot. Wat ik vervelend vindt is dat ik in december een brief van Mazda kreeg dat de dealer waar ik nu 2x contact mee had gehad zijn dealerschap kwijtraakte en ik nu nog verder moet rijden voor het officiële onderhoud. Ik ga vanaf nu terug naar mijn universele garage waar we al meer dan 20 jaar klant zijn en lekker dichtbij zit, meedenkt met de klant en zich in de jaren heeft ontpopt al deskundig en integere monteur.
Hoop op deze manier nog jaren plezier van deze auto te hebben. Mochten we besluiten de auto in te ruilen overweeg ik een CX5. Vind ik minder mooi en zou de genoemde minpuntjes van de CX30 mogelijk compenseren. Maar voorlopig niet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.