Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 Takumi (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-30 e-SkyActiv-X 186 Takumi |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 12.000 km |
Terug naar Mazda
- 12.000 km
Een CX5 van 2 jaar inruilen op een nieuwe Tucson PlugIn en om meerdere redenen (zie review) die nieuwe auto niet fijn vinden, uiteindelijk. Tja, wat doe je dan. Blijf je je ergeren aan de toch niet-zo-geweldige service van de Hyundai dealer, of accepteer je je verlies..?. Zij gaven aan niets aan mijn pijnpunten van de Tucson te kunnen doen en we zijn na die boodschap rechtstreeks de straat over gestoken, terug naar de Mazda dealer.... CX-30 waren we eigenlijk bij binnenkomst meteen van gecharmeerd. Wat compacter dan de CX-5 maar dat hinderde niet. Het luxe gevoel van het interieur vonden we bij de CX-30 vrijwel gelijk aan de CX-5.
Gekozen voor de 2.0SA-X automaat in Takumi uitvoering. De luxe waren we gewend en de automaat was bekend uit de CX5.
Een maand later stond onze nieuwe auto in Zircon Sand kleur op de oprit. Geen spijt, na het eerste half jaar en 12000 kilometer. Auto past me prima qua rij-eigenschappen. De 2.0x is in de lagere toerentallen een redelijk rustige motor, maar kan desgewenst ook als de spreekwoordelijke brandweer er vandoor. Wat me opvalt is dat de snelheidsbeleving niet echt het 'duwtje in de rug' voor je tentoonspreidt, maar dat hij toch heel snel uit de startblokken kan komen. Was even wennen, maar dat waardeer ik inmiddels wel.
De CX-30 is lager dan de CX5 en de wegligging bevalt me daardoor eigenlijk beter. Ik heb de indruk dat ik klaverbladen en lange bochten nog sneller kan nemen dan met de CX5 zonder dat de auto een krimp geeft. Veilig gevoel.
Verbruik op lange stukken is ca. 1:18,5. Korte binnendoor stukjes ca. 1:14. Ach ja.
De kleur is fantastisch. (vinden wij) Los van het feit dat we hem mooi vinden, zie je er namelijk niet snel aan dat hij vuil is :-)
In de eerste 12000 kilometer zijn er geen rare dingen voorgekomen of ongeplande garagebezoeken nodig geweest...
Tip: Als je de keus hebt... Overweeg serieus de Matrix LED lampen i.p.v. de standaard LED verlichting voor die ook al prima is. Die Matrix LEDs hadden we op de CX-5 en nu dus ook op de CX-30. Daar zijn ze eigenlijk nog beter door tussentijdse wijzigingen... Bij automatisch groot licht regelt hij zelf dat hij om de tegenliggers heen schijnt. Hij kan delen van het lichtbeeld dimmen. Hij schakelt dan niet continue tussen groot- en dimlicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-G 150pk M-Hybrid Automaat Exclusive-line l ACC l CAMERA l ECC l HUD l LED l NAVI l 9.000km
- 2023
- 9.205 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-G Hybrid Adapt. Cruise Carplay Head-Up Dodehoek
- 2022
- 51.736 km

Mazda CX-30 2.0 SA-X 180 pk Automaat Comfort, Navi, Clima, Cruise, Android/Apple
- 2020
- 98.339 km
Lezersreacties (0)
Reageren