Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 Takumi (2024)

autoreview

Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 Takumi (2024)

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 Takumi
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst12.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar Mazda

  • 12.000 km

Een CX5 van 2 jaar inruilen op een nieuwe Tucson PlugIn en om meerdere redenen (zie review) die nieuwe auto niet fijn vinden, uiteindelijk. Tja, wat doe je dan. Blijf je je ergeren aan de toch niet-zo-geweldige service van de Hyundai dealer, of accepteer je je verlies..?. Zij gaven aan niets aan mijn pijnpunten van de Tucson te kunnen doen en we zijn na die boodschap rechtstreeks de straat over gestoken, terug naar de Mazda dealer.... CX-30 waren we eigenlijk bij binnenkomst meteen van gecharmeerd. Wat compacter dan de CX-5 maar dat hinderde niet. Het luxe gevoel van het interieur vonden we bij de CX-30 vrijwel gelijk aan de CX-5.
Gekozen voor de 2.0SA-X automaat in Takumi uitvoering. De luxe waren we gewend en de automaat was bekend uit de CX5.

Een maand later stond onze nieuwe auto in Zircon Sand kleur op de oprit. Geen spijt, na het eerste half jaar en 12000 kilometer. Auto past me prima qua rij-eigenschappen. De 2.0x is in de lagere toerentallen een redelijk rustige motor, maar kan desgewenst ook als de spreekwoordelijke brandweer er vandoor. Wat me opvalt is dat de snelheidsbeleving niet echt het 'duwtje in de rug' voor je tentoonspreidt, maar dat hij toch heel snel uit de startblokken kan komen. Was even wennen, maar dat waardeer ik inmiddels wel.
De CX-30 is lager dan de CX5 en de wegligging bevalt me daardoor eigenlijk beter. Ik heb de indruk dat ik klaverbladen en lange bochten nog sneller kan nemen dan met de CX5 zonder dat de auto een krimp geeft. Veilig gevoel.
Verbruik op lange stukken is ca. 1:18,5. Korte binnendoor stukjes ca. 1:14. Ach ja.

De kleur is fantastisch. (vinden wij) Los van het feit dat we hem mooi vinden, zie je er namelijk niet snel aan dat hij vuil is :-)

In de eerste 12000 kilometer zijn er geen rare dingen voorgekomen of ongeplande garagebezoeken nodig geweest...

Tip: Als je de keus hebt... Overweeg serieus de Matrix LED lampen i.p.v. de standaard LED verlichting voor die ook al prima is. Die Matrix LEDs hadden we op de CX-5 en nu dus ook op de CX-30. Daar zijn ze eigenlijk nog beter door tussentijdse wijzigingen... Bij automatisch groot licht regelt hij zelf dat hij om de tegenliggers heen schijnt. Hij kan delen van het lichtbeeld dimmen. Hij schakelt dan niet continue tussen groot- en dimlicht.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.