Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 Nagisa (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 e-SkyActiv-X 186 Nagisa |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 2.650 km |
Terug naar Mazda
- 310 km
Na een korte overstap naar VW nu terug op het bekende Mazda honk.
De T-Roc weer ingeruild en ingestapt in een prachtige CX-30 SkyActiv X Nagisa.
Mazda is voor mij geen onbekende, ik heb 8 jaar en bijna 200.000 km tevreden rondgereden in een CX-3.
Het werd toen tijd voor iets anders en na ook goede ervaringen met een Golf 5 GTI en Golf 6 TSI gekozen voor een VW T-Roc. Dat bleek helaas geen gelukkig huwelijk.
Bij Mazda Mulder in Barendrecht een goede deal kunnen maken en binnen 2 weken de sleutels in ontvangst mogen nemen.
Het is een manuele transmissie geworden, Mazda maakt immers zo’n beetje de beste handbakken in de wereld.
Qua motorisering was het geen uitgemaakte zaak.
Voorheen was de CX-30 leverbaar met 2.0 122, 150 en 186 pk.
De eerste 2 opties zijn komen te vervallen en vervangen door een 2.5 met 140 pk. Dezelfde motor die in bijvoorbeeld een CX-5 ligt maar wel ruim 190 levert.
Dat blijkt een motor te zijn die het best tot zijn recht komt als je veel snelweg km’s maakt, op relatief korte stukken is het een vrij dorstig blok.
Ik heb daarom ook gekozen voor de SkyActiv X met 186 pk, bepaald geen straf!
De Nagisa uitvoering is een hele mooie stijlvolle mix van klassieke sportiviteit. De zwarte 18” wielen, volledig zwarte grill en de terracotta lederen / alcantara bekleding maken het geheel af. Oog voor detail hebben ze daar wel gelet op de mooie eveneens terracotta kleurige stiksels wat terugkomt in het interieur.
Ik durf de stelling wel aan dat Mazda als het aankomt op afwerking kan meedoen met de premium merken.
Wat rijden betreft is het een totaal andere beleving dan zijn voorganger. Het interieur vouwt zich min of meer ook om je heen, lekker sportief. Net als het onderstel en de besturing, ondanks dat de Mazda wel wat zwaarder is.
De stoelen zijn wel iets aan de korte kant, maar dat neem ik op de koop toe, ik kan er mee leven.
Het verbruik is nu al heel goed te noemen, gisteren een ritje van 150 km met voornamelijk snelweg en een verbruik van 5.1 op 100. Het SPCCI lampje brandde vrijwel de gehele tijd wat zoveel betekent als een optimale en zuinige (diesel-achtige) verbranding.
Als het goed is heb ik een 2025 model welke voorzien moet zijn van Alexa spraakbesturing, dit kan ik echter nergens vinden. Even opnemen met de dealer.
Ook nieuw moet zijn dat je via de app een bestemming kan toevoegen aan de navigatie, dit lukt wel.
Of was dit voorheen ook al mogelijk? Ik zie de reacties graag tegemoet in de comments.
Nu lekker km’s maken en als er tussendoor interessante zaken te melden zijn zal ik zeker een update plaatsen.
Einde inrijperiode
- 1.310 km
Nu 3,5 week verder en de teller staat op 1310 km totaal.
Een mooie kilometerstand om de eerste indrukken van toen te staven aan de ervaringen van nu.
Het is nog steeds een heerlijke rijders-auto, de zithouding is lekker actief, het stuurt direct en met name boven de 3000 toeren maakt het vlot meters.
Met een prima geluid uit de beide échte dempers, geen sierstukken of zelfs plastic neppers zoals bij sommige andere merken.
Het interieur is wel echt een feestje, zeker in de Nagisa uitvoering, leuk is dat ik daar vaak - of eigenlijk alleen maar - positieve reacties over krijg.
De stoelen zitten met mijn lengte van 2 meter best oké, alleen is zoals bekend de zitting wat aan de korte kant. Het stuur kan ver genoeg naar mij toe voor een comfortabele houding. De kunststof knopjes op het stuur voelen degelijk aan, hetzelfde geldt eigenlijk voor alle knopjes in de gehele auto. Het zit goed en degelijk in elkaar.
Softwarematig zit alles goed in elkaar, nog geen storingen gehad of gekke dingen zoals bij de voorganger het geval was.
Apple Carplay start direct op, als ik word gebeld loopt dat ook direct via Carplay.
Zelfs de navigatie sneltoets bij de pook is bij indrukken ingesteld op Google Maps. Werkt allemaal zeer vloeiend en netjes. En draadloos.
Enige waar ik nog niet achter ben; in- en uitzoomen met Maps, iemand een idee?
De telefoonlader is wat glad, daardoor schuift mijn telefoon door het minste of geringste van het inductieplaatje af waardoor deze niet meer laadt.
Ben van plan hier iets voor te maken wat de telefoon fixeert.
Het verbruik dan, omdat ik zuinig ben op de techniek ben ik van mening dat alles op elkaar moet inslijten de eerste 1000 km dus daarom relatief rustig ingereden. Op de B-wegen waarbij de snelheid tussen de 80-90 ligt zag ik regelmatig een verbruik van 4.0 op de teller staan. Op de snelweg bij 100 km/h is 4.5 - 5.0 geen uitzondering. Al met al had ik volgens de boordcomputer een totaalverbruik gerealiseerd van 5.8 op 100. Een nette score. Dacht ik. Er ging na het tanken 44 liter in na 689 km; wat 6.4 maakt.
Een aanzienlijk verschil dus, ik ga dit even in de gaten houden.
Verder heb ik van Marktplaats van iemand (die hier toevallig ook actief is) een hoge kwaliteit screenprotector aangeschaft voor het tellerglas en het navi schermpje.
Zijn er verder dan nog dingetjes? Niet wat me zo te binnen schiet..
De app werkt goed, bannenspanning kan je daar in aflezen, locatie van de auto en of alle ramen, portieren en de kofferbak gesloten zijn.
Ah ja! De Bose audio… ik vind het wat tegenvallen. Ja het klinkt oké, ja er zit wel bass is als je deze wat opschroeft naar +2 maar ik word nu niet van de stoel geblazen ofzo. Totdat… ik onderin het menu de speciale Bose instellingen vond. Daarmee creëer je als het ware een dolby surroundgeluid, en jeetje wat knapt dat er van op! Moet er wel bij vermelden dat het effect over de DAB+ minder aanwezig is als met Spotify. Dan klinkt het kraakhelder, meer dan voldoende volume en heel gedetailleerd.
Dit was het weer voor nu, alle opmerkingen en vragen lees ik graag in de comments!
Voor nu fijne feestdagen en een goed uiteinde gewenst!
Kleine update
- 2.650 km
Mooie zonnige zondag, tijd voor een kleine update.
Wat bevalt goed;
- de algehele kwaliteitsbeleving, alles sluit mooi op elkaar aan, de gebruikte materialen lijken hoogwaardig en het ziet er allemaal chique uit.
- stilte aan boord, goede isolatie.
- stuurt prettig, hele fijne versnellingsbak, hangt lekker aan het gas.
- keyless, werkt helemaal prima, even 1 tel wachten op het piepje en hij sluit 10/10 x zoals het hoort.
- geniale ruitenwissersproeier, het dak blijft daardoor mooi schoon.
- Bose audio, heerlijk.
- snelle hardware, verbinding met Apple CarPlay is binnen 5 seconden tot stand gebracht. De spraakbesturing (Siri) werkt ook goed.
- looks, black on black, het is persoonlijk maar wat mij betreft smoelt het erg goed. Lastig schoon houden, vooral nu, dat wel.
Wat bevalt minder goed;
- laat ik meteen maar beginnen met de grootste irritatie en dat is de zeer optimistische boordcomputer. Hij geeft aan gemiddeld verbruik van 5.5, heel netjes dacht ik zo. De pomp zegt echter dat er 46,3 liter in moet na 736 km. Dat maakt nog geen 1:16 oftewel 6.3. Hoe betrouwbaar is dan mijn verbruik van 4.6 over een rit van 100 km met voornamelijk snelweg?
1 tank als een bejaarde leeg gereden, eens zien wat er mogelijk is, 5.5 vond ik een mooie waarde maar als ik alles op alles moet zetten om (in de praktijk) 6.3 te rijden??
- dat Mazda al ruim een half jaar adverteert met software wat er helemaal niet op zit. De Alexa spraakbesturing (mis ik dan weer niet zo ivm Siri) maar ook geen route aanwijzingen in het HUD bij navigeren via Maps. Heb ik dan stiekem een voorloper gekregen als zijnde nieuw?
- auto sluit wel erg snel, je hebt bijna geen tijd om na het uitstappen vanaf de andere zijde nog iets van de achterbank te pakken.
- kofferklep opent niet echt hoog, wat lastig onder staan als je lang bent.
- de remmen vind ik wat matig, je moet fors trappen voor enige vertraging,
- zeer krasgevoelige sleutel met priegelknopjes. Die van de CX-3 was fijner.
- dodehoekdetectie en parkeersensoren zijn geen overbodige luxe ivm het wat krappe zicht rondom.
Dit was het tot zover, ik zal aanvullen waar mogelijk en reacties zie ik wel verschijnen in de comments :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 Homura | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 E-SKYACTIV X Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km