Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2023)

autoreview

Mazda CX-30
Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst7.878 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 163 km

Nadat ik 5 jaar in een VW Tiguan heb gereden mocht ik op zoek naar een nieuwe lease-auto. De Tiguan was met name toegesneden op de ruimte vanwege de opgroeiende kinderen. Die zijn inmiddels zo goed als de deur dus ik kon op zoek naar een iets minder grote auto.
Zelf al jarenlang gecharmeerd door de looks van de Mazda-modellen. Vanwege de lange levertijden november '22 een proefrit gemaakt in de CX-30 met automaat. Van de automaat was ik snel gelezen, maar dat had de dealer zelf ook al aangegeven, die zou altijd voor de handbak gaan.
Ik vind zowel het exterieur als interieur prachtig vorm gegeven. Twijfelde wel nog even over de kleur. Uiteindelijk is het Machine Grey geworden in de Luxury uitvoering en daar zit alles op aan.
De eerst dik 100 km achter de rug en de eerste indruk is goed tot zeer goed. De stoelen (elektrisch verstelbaar) geven heel veel steun. De headupdisplay is subtiel aanwezig, het Mazda Connect systeem werkt intuïtief. Nu 2 dagen onderweg en het klik/draaisysteem werkt prima. De stilte in het interieur, tenzij je natuurlijk gebruik maakt van het Bose-geluidssysteem, is echt bijzonder in vergelijk met de Tiguan.
Achterin is de ruimte minder dan in de Tiguan, maar voor mij (1.81m) voldoende.
De kofferruimte is natuurlijk stukken minder dan de Tiguan maar voor de dagelijkse ritten en boodschappen meer dan voldoende.
Motor SkyActiv X 186 pk is voldoende soepel: Rustig, comfortabel bij het optrekken.
Al me al is de eerste indruk heel goed.

3 maanden onderweg -8000 km

  • 7.878 km

Inmiddels heb ik bijna 8000 km gereden in de CX-30, inclusief de nodige vakantiekilometers naar en in de Alpen.
De CX-30 bevalt tot nu goed, op sommige punten heel goed en op een aantal punten wat minder.
Qua rijcomfort bevalt de CX-30 goed. Hij staat wat lager dan de Tiguan en ook de zitpositie is wat lager. Dat geeft toch wat meer een rijdersgevoel dan de Tiguan. Op cruisesnelheden pakt hij oneffenheden prima op, bij wat hogere drempels geeft hij wat meer terugslag, dus dat vraagt wel enige voorzichtigheid.
Het motorvermogen op deze cruisesnelheden is prima echter bij versnellingen en zeker bergop is terugschakelen vereist ,soms zelf tot de 4.
De motor pakt pas bij ruim 3000 toeren goed op en dat was zeker in de Alpen af en toe even wennen.
De isolatie in het interieur is echt prima: er komen weinig buitengeluiden naar binnen. De BOSE-muziekinstallatie geeft prima geluid.
De afwerking binnen is verder voor mijn gevoel een klasse beter dan de Tiguan. Wel is de glanzende afwerking op de middenconsole erg ' vingergevoelig'.
De zitpositie als bestuurder is goed te verkrijgen gezien de elektrische verstelbare stoel. Het zitvlak had iets breder mogen zijn.
Ook de head-up display doet zijn werk prima. De ingebouwde navi doet het tot nu toe wat mij betreft prima en wordt ook in de HUD weergegeven op een heldere, duidelijke manier. Alleen het invoeren van het adres vraagt de nodige draai- en klik.
Deze draaiknop in combi met de voorkeursknoppen werkt ook prima. Ik was dit nog niet gewend maar binnen enkele dagen was ik er aan gewend.
De zitpositie achterin is voor 2 volwassenen tot ca. 1.80 goed te doen.
De bagageruimte achterin is minder dan de Tiguan maar voldoet prima tot nu toe.

Het benzineverbruik op basis van de tankbeurten is nu bijna 6l/100 km.
De boordcomputer geeft 5,6 l/100 km aan.
Bij langere afstanden en cruisesnelheden (90-100 km) komt hij hier zeker onder uit. De adaptieve cruisecontrol werkt prettig.
Ook de aanwezige verlichting is weer een stuk beter dan bij de Tiguan.

Pluspunten:
uiterlijk
afwerking interieur
rijdersgevoel
Bose muzieksysteem
draaiknop
verlichting

Minpunten
nauw zitvlak bestuurdersstoel
vermogen bij lagere toeren
vlekgevoeligheid glanzende panelen middenconsole

Al met al ben ik tot nu tevreden met mijn CX-30

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.