Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 22.450 km |
Onverwacht fijne auto
- 22.450 km
Na 15 jaar Volvo gekozen voor deze Mazda CX30. Wij hebben de auto nieuw gekocht. De extra's, op de toch al meest luxe uitvoering, zijn het i-Activsense pakket, het schuif-/kanteldak en de trekhaak. Na 2 jaar rijden dus tijd voor een objectieve review.
Het interieur, met ledere bekleding, is ronduit fraai en mag wat mij betreft premium genoemd worden. De zithouding achter het stuur, en de mooie klassieke klokken, is heel fijn en je krijgt het gevoel echt deel uit te maken van de auto. De stoelen zijn goed maar iets meer zijdelingse steun zou het geheel nog beter maken. De centrale draai/klik knop om de multimedia mee te bedienen is even wennen maar wat mij betreft toch fijner v.w.b. bedieningsgemak dan een touchscreen. Verder kan ik iedereen die een aanschaf overweegt aanraden te kiezen voor het extra i-Activesense pakket met o.a. de rondom fantastisch werkende 360º camera's. Het veilig achteruit of vooruit rijden vanuit een haaks op de weg staande P-plaats is gegarandeerd. Wel een paar opmerkingen over de bedieningsknoppen op het stuur. Deze worden te snel geactiveerd bij een lichte aanraking en memory knoppen voor de bestuurder stoel zitten veel te laag in het dashboard.
Het rijden was wennen. Komende uit een Volvo 2.0 ltr Turbo mistte ik de Turbo boost. De 2.0 ltr Mazda e-Skyactiv-X gaat zonder minder goed van zijn plaats maar om een beetje opgewonden te raken moet je wel flink het gas in trappen waarbij de handbak wel prima schakelt. Ondanks dat de auto iets hoger is dan een sedan stuurt hij heerlijk door de bochten en helt nauwelijks over. Heb je een beetje sportief rij karakter dan wordt je er best wel blij van. Het geluidsniveau in de auto is laag en het Bose audio systeem geeft een goede klank en heeft meerdere instellingen.
Mazda is een betrouwbaar merk en ook een reden om particulier hiervoor te kiezen. Ik heb na 2 jaar en 22.500 km (niet al te veel natuurlijk) geen klagen. Onderhoud wordt elk jaar uitgevoerd en dat is het dan. Het enige minpunt was een slecht op te rollen veiligheidsgordel welke ook zonder problemen gratis is vervangen.
De onderhoudskosten zijn dus alleen 2 reguliere onderhoudsbeurten geweest welke zijn uitgevoerd door de Mazda dealer. Verder rijdt de auto gemiddeld 1:15 en gedurende een vakantie naar Scandinavië 1: 17. Ik tank regelmatig E5 benzine wat een tankbeurt wel wat duurder maakt. De reden is dat ik geen fan ben (ook als motorrijder) van de hoeveelheid ethanol die in E10 benzine te vinden is. Daarnaast vind ik het Skyactiv systeem best wel geavanceerd waardoor ik het gevoel heb de motor regelmatig te moeten vertroetelen.
De Mazda Dealer: Mazda heeft een beslissing genomen om vanaf 1 januari een aantal Mazda dealers de wacht aan te zeggen. Voor ons betekend dat de rit naar de dichtstbijzijnde Mazda dealer nu 28 km is i.p.v. 5 km. En dat is erg jammer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Comfort Aut. | Navigatie | Stoel/stuurverwarming | Climate control | Bluetooth | Xenon
- 2020
- 39.533 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury
- 2022
- 73.096 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv Luxury-Line M 150 Hybrid , Automaat, Trekhaak, I-Activsense Pakket, 360 Camera, Adap.Cruise, Bose, Apple Carplay, Navi, LMV 18 Inch, Stuur/Stoelverwarming
- 2021
- 42.865 km