Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury (2021) #2

autoreview

Mazda CX-30
Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfort in hoofdletters

  • 24.000 km

Een tweede CX30. Nus is het een uitvoering met automaat. Voor degenen die zoeken naar een dergelijk voertuig. Er is verschil tussen de 180 en 186 PK uitvoering. Met name het koppel is bij het optrekken en wegrijden merkbaar.

Rijden met een automaat en een adaptive cruisecontrol is een genot. De kleine snelheidsverschillen vangt de cruisecontrol op waardoor het rijden heel comfortabel blijft. Alleen als het op enig moment grote tempo verschillen worden is het plezieriger zelf de regie te nemen. Het terug schakelen en weer optrekken is niet mijn keuze. Gericht op comfort kies ik dan liever een iets lagere snelheid waardoor er weer meer vloeidende rijstijl ontstaat. Ander nadeel is het rijden van bochten met deze adaptive cruisecontrol; dan wordt er spontaan geremd omdat een auto op de rechtuit in het zicht is.

Bij verkeerslichten is het wegrijden wel gemakkelijker. waar de handgeschakelde auto wel eens af sloeg, in vernelling zetten motor starten en wegrijden was niet altijd in sinq is dat nu over.

De kofferbak is ondieper maar de vloer is vlak, dat komt doordat de tildrempel is weggewerkt. Wel ontstaat een mooie plaats om de losliggende onderdelen netjes weg te werken.

het verbruik? Ja dat is significant hoger. Op lange ritten kom ik nu tot 5.2 l 100 km. Met de voorgaande was dat 4.6 per 100 km. oftewel tanken bij 650 kilometer of bij 730 kilometer.

Ik hoop vele kilometers te kunnen gaan rijden.

rijden in de winter

  • 31.000 km

Als een reisauto: fantastisch, op een constante snelheid rijden dat de auto op koers blijft in bochten en bij windvlagen merk je pas als je in een andere auto stapt. het is nu om de 630 kilometer tanken; waar er ongeveer 40 liter in gaat. merkloos tanken 30 kilometer minder euro 98 20 kilometer meer.

wat onaangenaam is alleen dat de achterbank om te klappen valt zodra de voorstoelen iets naar voren worden gezet en de kofferbak is niet al te groot.Handig is het wel dat de dubbele bodem ervoor zorgt dat je van alles kan vastzetten.

de auto heeft 186 PK en een koppel van 225 nm. zodra je wil inhalen mis ik wel het gevoed dat daar bij hoort. het zijn geen Arabische volbloeds die direct aan staan maar eerder een gronings of gelders trekpaard dat veel vermogen heeft .

Ik ben ook benieuwd waar de getallen op uit zouden komen als het nieuwe kabinet onzin maatregelen als de 100 kilometer overdag zou gaan schrappen. een gebruik van 1:12 is mijn vermoeden.

Samenvattend een prima auto als je houd van zee comfortabel rijden

een eerste beurt

  • 40.000 km

Vandaag de afspraak gemaakt voor een eerste beurt. Aangezien het onder garantie is gaan we naar de dealer. Betoverd als ik was over de techniek, een zelf ontbrandende benzinemotor, zo gedesillusioneerd ben ik nu daarover. De reden, na 40.000 kilometers zijn de bougies aan vervanging toe en is het verstandig om een nieuw luchtfilter te plaatsen.

gewend dat ik was aan een standaard tarief voor een beurt van rond de 230 euro was het acceptabel om met Europa pechdekking een prijs van 350 euro bij de Mazda te betalen; ik kwam er nog aan uit. Nu blijkt in die prijs het luchtfilter nog niet te zitten. extra...68 euro. ik ken wel prijzen daarvoor maar dan is dat 20 euro. Idem voor de bougies die nu aan vervanging toe zijn. Ik betaalde daar 40 euro voor ( was 3 cilinder) en nu...... 301 euro.

voor de rekenaars onder ons, de auto rijdt ongeveer 1:15, het is een automaat, en verreken dan als ware het benzine het onderhoud dan kom je uit op 1:13,5. Voor de portemonnee is het dus geen goede investering. De vorige was een handgeschakeld exemplaar en die reed ik 1:16,5. Daar is de bougie wisselboete nog niet opgenomen ad 1,5 cent per kilometer.

Nu hopen dat ze geen handje blaadjes voor de luchtinlaat moeten weghalen. Dat kostte vorige keer 70 euro. Al met al een comfortabele auto, stil geweldig rijcomfort betrouwbaar. Wel onpraktisch bij het willen meenemen van spullen. De bank kan niet plat zonder de voorstoelen te verzetten en dat verzetten is wel nodig omdat er anders niet zo veel spullen in kunnen.

Voor wie niet op geld let, geniet van stilte en betrouwbaarheid, het is gewoon een fijne auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.