Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 150 Homura (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 e-SkyActiv-G 150 Homura |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 21.951 km |
Eerste ervaringen
- 3.000 km
Eerste ervaringen
Sinds een maand de bezitter van een nieuwe Mazda CX-30 2.0 Skyactive-G 150 pk Homura met als opties metallic lak (Soul Red) en een afneembare trekhaak.
Deze auto aangeschaft bij Mulder Mazda in Barendrecht. Hier kom ik nu al een paar jaar en dit is een zeer fijne garage, zowel in het aanschafproces als in de aftersales.
Motor
Gekozen voor de Skyactiv-G met 150 pk en 213 nm koppel en een automaat. Dit is een fijne motor. Bij lagere toeren trek je de straatstenen niet uit de straat maar bij wat meer toeren lekker pittig. De auto laat zich gewoon lekker soepel rijden, ook vanaf lage toerentallen. Voor het gevoel krijg je niet zo'n duw in de rug als met een kleine turbo, maar in de praktijk ben je er (net zo) soepel en vlot mee onderweg. Tot de 120 kmpu hoor je de motor eigenlijk niet. Je rijdt dan met relatief lage toerentallen (2200 tpm).
Deze auto is voorzien van cylinder-uitschakeling. Ik had hier al ervaring mee in een Seat Leon en nu valt me eigenlijk hetzelfde op, men zegt dat je het niet hoort of voelt, maar ik hoor en voel het wel een klein beetje. Bij bepaalde toerentallen een soort roffeltje en een lichte trilling. Dit is vooral tussen de 1500-2000 TPM, daaronder en daarboven merkt je het eigenlijk niet. Prima mee te leven en het verbruik is op 2 cylinders wel echt laag.
Als je op de cruise-control rijdt, dan rij je eigenlijk wel altijd op 4 cylinders heb ik gemerkt. Gemiddeld zit ik nu op een verbruik van ongeveer 6.5 liter op 100 km.
De automaat schakelt ook in deze auto weer perfect. Nagenoeg onvoelbaar, stil, snel en soepel en alert. Dit is een prima schakelende en vooral betrouwbare bak. In mijn vorige Mazdas schakelde hij na 90.000 en 50.000 km nog net zo als toen hij nieuw was. Die betrouwbaarheid bleek ook bij een Autobild duurtest, waarbij de automaat in een CX-5, gekoppeld aan de diesel met veel meer koppel, na 100.000 km geen enkele slijtage vertoonde.
Exterieur
Ik vind het een mooie auto, zeker in deze kleur. Alleen de grote kunststof randen vind ik niet super, maar dat maakt de rest van het ontwerp ruimschoots goed. Vanuit alle hoeken een modern en fris design. De afwerking vanbuiten is perfect. Overal kleine en gelijke naden tussen portieren en overige carrosseriedelen. De deuren vallen met een stevig geluid dicht. De chromen rand onder de ramen geeft een chique uitstraling. Deze auto is nog voorzien van 2 echte mooie uitlaatpijpen. Geen nep uitsparingen in de kunststof bumper.
De 18 inch velgen zijn zwart, wat bij de zwarte randen van de spatborden mooi staat en lekker makkelijk is, omdat je er bijna niks op ziet.
De auto is voorzien van Led verlichting voor en achter, waarmee je in het donker een perfect zicht hebt en wat er ook nog eens mooi uitziet. Jammer alleen dat de dagrijverlichting Halogeen is, wat een gelig licht geeft. Ik zet mijn dimlicht nu maar aan, dan zie je het niet gelukkig omdat de dagrijverlichting dan uit gaat. Ook werken de lichtstrips in de achterklep niet bij de "basis" verlichting. Dit is jammer want zoveel kan dat nooit kosten.
Interieur
De auto is vanbinnen strak en netjes en over de afwerking en gebruikte materialen is geen twijfel. Deze is erg goed. Alle interieurdelen sluiten netjes op elkaar aan en alles wat je met handen of benen kan aanraken is van mooi zacht materiaal. Er zijn op hele slechte wegen geen rammels te horen en dat geeft een "premium" gevoel van rijcomfort. De bekleding is stof en deze heeft rode stiksels net als op het zwarte dashbord en op de portieren.
De ruimte voorin is prima en achterin redelijk. Ik ben zelf 1,81 meter lang en kan dan ook prima achter mijzelf zitten achterin. Het is niet de ruimste in zijn klasse, maar zeker meer dan voldoende. De zit achterin is overigens prima. Een fijne stevige bank met middenarmsteun. Ook het interieur is voorzien van Led verlichting.
Dan de kofferbak, deze is voor een dergelijke auto prima van een bruikbaar formaat. Door het handige opbergsysteem met dubbele bodem, kun je kiezen voor een vlakke laadvloer, of meer ruimte. De afwerking van ook de kofferbak is netjes met mooie zachte materialen.
Deze uitvoering heeft een automatisch openende en sluitende kofferklep. Ik kan het voordeel hiervan nog niet zien. De nadelen wel, het gaat niet erg snel en geeft een irritante piep bij openen en sluiten wat zich niet laat uitzetten.
Deze auto is voorzien van het Standaard Mazda (Harmonic Acoustics) audio systeem met 8 speakers. Voorin is er, ondanks de afwezigheid van een subwoofer, best een aardige bass en de hoge en middentonen klinken zuiver. Het optionele Bose klinkt beter, maar dit is voor een standaard systeem gewoon prima.
De tellerunit is deels digitaal en deels analoog. Mooi rustig en toch uitgebreid. Het Head-Up display geeft de relevante snelheids- en navigatieinformatie recht in het zicht wat prettig is. De auto is voorzien van Apple carplay en Android Auto (gebruik ik), wat prima werkt. Sinds dit modeljaar (2024) kun je dit draadloos gebruiken en ook je telefoon draadloos opladen. Als je niet draadloos kunt laden met je telefoon, zitten er in de middenarmsteun 2 USB aansluitingingen en een 12 volt stekker.
Het infotainmentscherm is helder en overzichtelijk en sinds dit modeljaar iets groter (10,25 inch). Nog steeds niet heel groot maar voor mij groot genoeg en mooi scherp. Het laat zich intuïtief bedienen met de centrale knop op de middenconsole. Het is geen touchscreen tenzij je android auto gebruikt, dan kun je het wel als touchscreen gebruiken.
Ik gebruik altijd de navigatie van Google Maps en niet die van Mazda zelf. Dat werk prima. Ook de navigatie-aanwijzingen van Maps worden in het Head up Display geprojecteerd, wat erg handig is. Er zijn van Mazda 5 jaar gratis kaartupdates overigens.
Op het scherm heb je een zeer scherp beeld van de achteruitrij camera. Erg handig met inparkeren.
De veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid. Lane departure warning, dode hoek waarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter, adaptieve cruise control, licht en regensensor aut dimmende binnenspiegel, keyless entry etc. Teveel om op te noemen. Daarnaast ook nog eens een topscore in de Euro NCAP crash test. Een veilig gevoel. Wel heeft deze auto ook de zeeeeeer irritante snelheidswaarschuwing. Als je 1 km te hard rijdt krijg je een pingel om je oren. Dit geluid laat zich gelukkig met een simpele drukknop op het dashboard uitzetten. Dit moet je dus wel iedere keer doen als je de auto start helaas. Hiermee hoor je echter ook andere belangrijke systemen zoals het Rear Traffic Alert niet meer, wat dus onhandig is.
Weggedrag
De auto is redelijk straf geveerd, maar niet oncomfortabel. Ik vind het een heel prettige combinatie van vering en demping, stevig maar niet heel stug. Met deze auto is het ondanks de wat hogere koets, leuk sturen op bochtige wegen. Deze besturing is prima. Stevig en direct en niet al te licht.
Prijs
De mazda CX-30 is geen koopje, maar als je kijkt naar de (veiligheids) uitrusting die je krijgt voor de vanafprijs heb je een rijk uitgeruste, degelijke en mooie auto.
Ik ga nu wat meer kms maken en zal deze review regelmatig updaten bij positieve en negatieve ervaringen. Vanwege het nog lage aantal KM's, geef ik betrouwbaarheid 4 sterren. Voor het verbruik durf ik nu al 5 sterren te geven want dat is gewoon erg netjes voor een auto van van dit gewicht met een automaat en 150 PK
Caravan
- 4.000 km
Met Pasen voor het eerst wat verder met de Caravan weggeweest naar Zuid Limburg. Een mooie rit om de auto te testen met, helaas, veel wind en regen onderweg. De auto trekt deze caravan (Adria Action) makkelijk. De caravan is beladen 1100 kilo en hiermee heeft de auto geen enkele moeite. Met een kogeldruk van ongeveer 65 kilo en de kofferbak vol zakt de auto ook niet door. Hij is, ook mede door de gestroomlijnde caravan, zeer stabiel. Vrachtwagen voel je nauwelijks. Ondanks de harde wind ook nog vrij zuinig. Met 100 kmpu gereden en het verbruik was heen en terug een ruime 1 op 9. De motor is lekker soepel en de automaat maakt het rangeren op de camping een makkie. Paar leuke hellingen gereden in Limburg en ook dat gaat soepel. Had hiervoor een 186 PK skyactiv X, die was bovenin de toeren iets pittiger maar in de dagelijkse praktijk voel je het verschil nauwelijks. Wel zijn de versnellingsbakverhoudingen wat langer lijkt het, dan bij de sterkere versie. Dat verklaard denk ik ook grotendeels de wat tragere (op papier) acceleratie van 0-100.
Op de camping was me eerder al opgevallen dat de kofferbakverlichting niet werkt, hiervoor ga ik even terug naar de garage.
1e onderhoud
- 21.951 km
Op 9 oktober bij ruim 20.000 km de eerste onderhoudsbeurt laten geven. Auto is in de afgelopen kms probleemloos geweest en rijdt vanzelfsprekend nog steeds erg fijn. Veel kms gemaakt dit jaar in de bergen (Alpen) met caravan en ook daar is het een fijne auto. De automaat is daar erg fijn en het grote afremmende vermogen van de motor is ook prettig op lange afdalingen.
Er was 1 ding opgevallen en dat is dat er geen remenergie meer gegenereerd wordt (althans dat zie je niet meer op het scherm), dit gebeurd alleen nog bij afremmen op de motor. Bij de beurt is hier naar gekeken, er er bleek een foutcode te zijn die gewist en en er is een update uitgevoerd. Helaas werkt het nog steeds niet dus daar ga ik nog een keer voor terug. De hybride accu raakt wel steeds vol gewoon, dus of er alleen op het scherm iets fout gaat of in het opladen ook is een beetje onduidelijk.
Desondanks staat het verbruik nu op 1 op 16 (6,25 l per 100 km) en dat is ongeveer de fabrieksopgave, wat netjes is voor een redelijk zware auto.
Op naar de volgende mijlpaal, de 40000 km. Bij tussentijdse problemen of veranderingen in het gebruik zal ik me melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 2.5 e-SKYACTIV-G 140 Nagisa Automaat !
- 2024
- 22.128 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury 1e Eig., Dealer ondh, 186 PK, Navigatie, Leer, A. Rij-camera, Head-Up, Bose, Stoel & Stuur verw, Stoel geheugen, Apple Carplay / Android Auto, A. klep electr.
- 2021
- 17.784 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury | LEER | BOSE | SCHUIFDAK | STOEL-STUURWIELVERWARMING | CAMERA | NAVIGATIE
- 2021
- 95.379 km