Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 122 Luxury (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 e-SkyActiv-G 122 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 24.909 km |
KM-stand laatst | 55.800 km |
Eerste 1200 km
- 26.200 km
Een andere auto, na 4,5 jaar een Toyota Yaris hybride. Die deed het vooral heel betrouwbaar en zuinig, maar voor mij een rationele auto.
Ik rij regelmatig vanuit Belgie naar Nederland, afstanden van 150 tot 200km enkele reis, en daar zocht ik een comfortabele auto voor. De Yaris, tja, na een uur begon mijn rug te klagen en ging ik op zoek naar oordopjes, want zo stil als de Yaris in de stad is, was de Yaris best lawaaiig op de snelweg.
Bij Van Herck in Turnhout, stond een prachtige zwarte CX-30, Skydrive uitvoering. Dat is zo'n beetje full-options. Ik denk dat alleen een schuifdak nog mist van de optie lijst. Persoonlijk mis ik dat niet.
Een greep uit de lijst... Elektrische ramen en spiegels, elektrische achterklep, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenstanden, voledige automatische airco, lederen bekleding, HUD, Apple Carplay, regensensor, automatische verlichting, key less entry, navigatie, Bose audio systeem, een assortiment rijhulp systemen... Verwarmde stoelen en stuur... Adaptieve cruisecontrol etc...
Wat valt op de eerste twee weken:
- wat een heerlijk stille auto, ook op de snelweg, Mazda heeft de geluidisolatie echt op orde!
- prachtig geluid uit de speakers.
- heel mooi en degelijk afgewerkt, hoogwaardige materialen. Een gevoel van luxe als je instapt.
- fijne bediening van functies door normale knoppen of via de grote draaiknop op de middenconsole.
- fijn multimedia systeem wat inituitief werkt.
De auto rijdt fijn, stuurt direct, tikkeltje stug op korte richels, heel stil. Tijdens regen hoor je het water niet opspatten in de wielkasten. Motor is op de achtergrond hoorbaar, een ongeblazen 2 liter 4 cilinder, met 6 traps automaat. Evetueel manueel te bedienen met flippers aan het stuur.
Een update zal volgen bij meer km's.
1 ste update
- 32.800 km
Nu bijna een half jaar in bezit en kan nu wat uitgebreider info geven.
Het is nog steeds een heerlijke auto, comfortabel en stil.
tevreden over het gebruik, wat uitkomt op 6.3 l/100km gemiddeld, gemeten aan de pomp. Niet verkeerd voor een 2 liter atmosferisch blok en automaat.
Wat vreemde zaken:
- Keyless entry werkt prima bij instappen, maar sluit niet altijd af bij verlaten van de auto.
- Bij wegrijden gaat de parkeerrem er automatisch af (prima), maar soms ook niet..
- Cruisecontrol met radar. Je stelt de gewenste snelheid in en de auto houdt zelf afstand tot je voorganger. Indien nodig stopt de wagen vanzelf. Een tik op het gaspedaal en de auto vervolgt zijn weg weer.. Heerlijk ontspannen rijden,
2de update
- 40.000 km
Wegens omstandigheden wat minder gereden van verwacht. Toch nog 15000 km afgelopen jaar gereden.
Inmiddels 40000km voorbij. Geen bijzonderheden, onderhoudsbeurt gehad zonder een probleem. Benzine tanken en rijden maar.
De auto is zuinig op lange afstanden met 100km/u, vooral in NL... Verbruik schommelt dan rond de 5 liter per 100km, net zo veel als de Yaris deed.
Ik rij zeer tevreden verder in de Mazda.
3de update
- 55.800 km
Weinig te melden, de auto rijdt zonder een probleem verder.
Onderhoudsbeurt laten doen, geen opmerkingen van de dealer, buiten dat de banden langzamerhand aan vervanging toe zijn. Die staan op de planning, wellicht weer de Turanza's die er nu op liggen, die bevallen prima.
Het blijft een heerlijk rijdende auto, kan flinke bochtsnelheden aan. Stuurt veel communicatiever en fijner dan de Volvo C40 (van vriendin) waar ik regelmatig mee rij. Daar merk je de hogere bouw en gewicht duidelijk in de bochten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 Homura | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 140 Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km

Mazda CX-30 E-SKYACTIV X Nagisa | 7-inch digitale meterset | Achterklep automatisch openen/sluiten | Achteruitrijcamera
- 2025
- 10 km