Mazda 626 1.8 GLX (1991)

autoreview

Mazda 626 1.8 GLX (1991)

Signalement

Uitvoering626 1.8 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf87.250 km
KM-stand laatst129.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ingetogen sportiviteit

  • 129.000 km

Deze Mazda 626 is voor mij in 2017 puur een emotionele aankoop geweest.
In november 2002 kocht ik namelijk exact dezelfde, dat was destijds mijn tweede auto op 19 jarige leeftijd.
Ik had een blauwe sedan van 89, maar kwam deze op het spoor via internet en kocht hem bij de Mazda dealer in Oudewater. De auto was van mijn oudoom geweest en dat was als tiener vanaf 1994 al direct voor mij DE auto waar ik verliefd op werd.
Toen ik in 2007 mijn rode 626 hatchback kocht met vierwielbesturing, besloot ik om de sedan weg te doen, wel met buikpijn maar drie auto's was op dat moment gewoon te veel.

Toen deze wagen dus zich aanbood in 2017, viel ik zowat van mijn stoel, want het was dus een Mazda 626 "Triton" versie. Dat klinkt leuk en stoer maar eigenlijk valt dat wel tegen. Het is namelijk in feite niets anders dan een "gewone" 626 met de lichtste motor uit de serie van die tijd, de 1.8-12v, 92 PK carburateur. Qua uitrustingsniveau hebben we het over een GLX pakket, dus wel elektrisch bediende ramen, spiegels en centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, 14 inch lichtmetalen velgen en een spoilertje, met een "Triton" logo op beide zijkanten in plaats van GLX , in de folder noemden ze dit in 1991: Ingetogen sportiviteit.

De auto had toen pas 87.000 km gereden en met 750 euro was het echt in mijn ogen een buitenkansje, dus haalde ik de auto op in Friesland.

Nu ruim 5 jaar en dik 40.000km later, zijn er wel wat achterstallige dingen opgelost, maar de auto heeft me nog nooit laten staan.
Na 29 jaar bleek de originele distributie er nog op te zitten, die heb ik dus maar gauw laten vervangen.
Naast het standaard onderhoud, zijn ook rondom alle veerpoten en schokdempers vernieuwd wat het rijcomfort en stabiliteit behoorlijk heeft verbeterd, de oude dempertjes waren net fietspompjes.

Het is bepaald geen strepentrekker, van binnen ook relatief saai, maar voor mij is het pure nostalgie.
Mijn oudoom overleed in september 2017, en had nog een glimlach op zijn gezicht toen ik hem de foto's liet zien van deze auto. Toen 95 jaar, mopperde hij nog lachend "jongen, wat moet je toch met die ouwe lullen bak", maar elke keer als ik er in rijd dan zie ik hem voor me, en krijg ik dat gevoel dat als jochie ook had.
Bij hem op schoot in de Mazda sturen en parkeren, want met stuurbekrachtiging in die tijd was dat luxe.

De auto rijdt verder uiterst modern ondanks zijn leeftijd, hij is stil, comfortabel en heeft bijna alles dat je onderweg nodig hebt, behalve cruise control en airco, maar dat was in die tijd een veel te dure optie voor de 626, het was leverbaar maar kostte zomaar 3-4000 euro, en dan kwam de prijs uit boven de toen zo "magische" grens van 40.000 gulden. Deze 1.8 Triton zat daar net onder.
De auto kan qua prestaties aardig mee met het verkeer, verbruik ligt zo rond de 1:12, 1:13 als ik rustig aan doe.
Het nodigt niet zo erg uit om heel hard te rijden, maar 130 is geen bezwaar voor het motortje, dat loopt als n Zwitsers uurwerk.

Wat zijn de verdere plannen?
Ik wil nog een keer een lange rit maken met de auto, misschien Oost Duitsland of Frankrijk, mits de benzine prijzen een klein beetje dalen want mede daardoor staat de auto nu meer stil dan dat ie rijdt.

Zitten er nog reparaties aan te komen?
Eigenlijk niet, alles is nog origineel en behoorlijk roestvrij, behalve dat er links voor gelast moet gaan worden binnenkort omdat er een gat zit bij de bevestiging van het voorscherm. Dat is 'n bekend kwaaltje en een lastig punt, maar nu nog goed op te lossen.

Mazda, it just feels right!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.