Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf27.950 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijnste Mazda 6 tot nu toe

  • 46.840 km

Vorig jaar juli heb ik in Duitsland vlak over de grens weer een Mazda6 gekocht nadat ik onverwacht de Honda na anderhalf uur op internet al kwijt was. De berekening om een Mazda6 uit Duitsland te halen kwam op een besparing van pakweg € 3.000 uit.

Het is een Mazda6 Sportbreak 2.0i Sky-G HP (165PK) GT-M (Sportsline in Duitsland) uit februari 2014. Toen we die kochten stond er 28.000 km op de teller. Het was een Jahreswagen van Mazda Duitsland zelf geweest. Scheckheft en schadevrij.

Persoonlijk was ik ook erg benieuwd naar de nieuwe motorenrange die Mazda Sky-active heeft genoemd. En ik moet zeggen, dat het geenzins teleurstelt. Er zit geen turbo op en ondanks dat is het koppel iets meer dan 200nm. Bovendien is het gemiddelde verbruik na bijna 20.000 km zeer acceptabel en hoef ik geen diesel meer. Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is gemakkelijk haalbaar. Met een 1.500 kg caravan erachter rijdt de auto 1 op 9, hetgeen ik ook heel acceptabel vindt temeer omdat ik ook nog een surfbox op het dak heb. De auto is relatief licht ten opzichte van de andere auto's in het D segment. Ten opzichte van de Honda scheelt het me € 14 MRB per maand.

De motor pakt goed op en is vlot te noemen. Ook bij lage toeren valt het me mee. Autoweek vond dat wat tegenvallen. Het schakelt weliswaar niet zoals de MX5 maar wel met gevoel en behoorlijk precies. Ondanks de vrij platte banden en 19 inch lichtmetalen velgen (standaard op de GT-M) vind ik de auto redelijk comfortabel rijden, maar op de winterbanden met 17 inch is het wel beter en minder sportief.

Aan de auto in deze uitvoering ontbreekt je werkelijk niets. Navigatie van Tomtom, die wat sneller mag maar zeer goed te bedienen is door een touchscreen en een soort MMI bij de versnellingspook. Ook kun je op het scherm andere zaken als de audio, telefoon en de setup van de auto bedienen. Het lukt me alleen niet de Tomtom automatisch naar de nachtinstelling qua kleurbeeld te krijgen. Net als in de 2008 uitvoering kun je de audio en wat andere functies met spraak ook bedienen. Handsfree bellen is ook standaard. De auto heeft volledige leren bekleding met rode stiksels en de voorstoelen zijn zeer goed elektrisch verstelbaar. Vooral daarom heb ik deze uitvoering willen hebben. Ik vind het leer mooi en de stoelverstelling onder de knieën beter dan bij de handverstelling bij de minder luxe uitvoeringen. De achterbank is voor andere passagiers goed bereikbaar en gemakkelijk om te toveren tot een geheel vlakke laadvloer met de knoppen achterin de auto waarin bij 1.700 liter te verstouwen is. Met de vakantie met de caravan met twee personen is het een zee van ruimte. Ook de gewone kofferbak is ruim en goed te bepakken te noemen met 520 liter.

De auto heeft verder bi-xenon verlichting die met de bochten meedraait. Als je de auto in het donker start zie je de lichten ook draaien en in de goede stand komen. Parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera wat een zeer handige feature is, vooral ook met de caravan achter de auto hangen. Verder zit er dodehoekdetectie op, die soms wat ijverig is, maar beter op tijd dan te laat, en een rijbaanassistent die een bromgeluid laat horen als je boven de 70 km/h over de lijnen gaat. Dat doet die echter ook vaak als je de snelweg verlaat ondanks dat het knipperlicht ingeschakeld is. Waarschijnlijk rijd ik dan nog net over de belijning. Het bandenspanningssysteem zit op de ABS sensoren en vraagt geen extra investeringen bij een set winterbanden.

De auto is met de caravan rustiger en beter te rijden dan de Mazda 6 diesel uit 2008 die we hadden. Ook valt de trekkracht ten opzichte van de diesel me reuze mee. Verbruik heb ik het al over gehad, ook acceptabel.

Het tanken met de auto blijft een vreemd punt. Als de benzinetank nog een streepje op het display heeft (ik schat 3 l) kan ik toch maar zo'n 55 liter tanken terwijl Mazda een tank van 62 liter opgeeft. De boardcomputer klopt qua verbuik en range wel. Deze staat nu op een gemiddelde van 6,4 l per 100 km en klopt redelijk met het werkelijke verbruik.

Er zijn twee hele kleine minpuntjes te noemen en dat is de ontvangst van de radio, die ik in de Honda beter vond en het feit dat na de winterbandenwissel de boardcomputer een waarschuwing geeft dat er een bandenwissel moet plaatsvinden. Dit kan de dealer gewoon uitschakelen en betekent verder niets, maar je schrikt op dat moment wel even.

Al met al zoals de titel al aangeeft tot nu toe de fijnste Mazda 6 die ik gehad heb. Misschien is het zelfs de fijnste Mazda wel die ik gehad heb vanwege hetgeen hierboven allemaal beschreven staat.

Fijnste Mazda6 nog steeds

  • 72.000 km

De Mazda6 blijft zich goed houden terwijl de kilometers behoorlijk doortikken.

We rijden ongeveer 19.000 km per jaar. De auto blijft goed en als nieuw rijden. De afwerking blijft zeer goed en doet niet onder aan de grote Duitse merken. Dat geldt zeker niet voor de betrouwbaarheid denk ik. Die is en blijft bij Mazda goed.
Alles functioneert nog zoals het hoort.

Verbruik houd ik bij op AutoWeek en is met name door de caravan gemiddeld wat lager, maar nog steeds ruim 1 op 14! Zonder caravan rijdt de auto met gemak 1 op 16. En dat dus met een turboloze motor. Eat your heart out kleine turbootjes!

De motor op zich blijft ik prettig vinden, trekt goed door vooral wat hoger in de toeren, maar ook lager in de toeren heb ik geen klagen.

Heb ik dan niets te klagen, nee bijna niet of het moet zijn dat de bandenspanningsensoren soms wat overijverig zijn terwijl er niet aan de hand is.

Lekker nog een paar jaar doorrijden met deze fijne Mazda6! De fijnste Mazda zal ik niet meer zeggen omdat we ernaast een nieuwe MX5 hebben...

Ingeruild

  • 93.000 km

We hebben de auto ingeruild op een nieuwe Mazda CX5 GT Luxury.
De Mazda 6 is een hele fijne en betrouwbare auto gebleken. De inruilwaarde blijkt ook helemaal prima.
Het verbruik is ook zeer acceptabel gebleken 7 liter per 100km inclusief een caravan aan de haak is prima voor een auto uit het D segment. Dat halen de Duitse torretjes niet...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.