Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack (2013)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack (2013)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst64.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 21.000 km

EEN MAZDA?

Deze Mazda 6 kwam er na de geboorte van ons eerste kindje. Ongelooflijk hoeveel spullen je ineens moet meesleuren bij een simpel gezinsuitstapje. Ik ben ook nog diepzeeduiker, een hobby waar een hoop materiaal bij komt kijken, dus u kan zich voorstellen dat ik echt wel wat ruimte nodig heb. Mijn vorige auto, een Renault Clio diesel, volstond echt niet meer.

Waarom dan een Mazda 6? Gewoon omdat dit model veruit het mooiste is dat je in deze categorie kan krijgen. Hij ziet er gewoon een pak aantrekkelijker en sportiever uit dan een Insignia, Mondeo of Passat. Ik ben al van kindsbeen af een grote BMW-fan, maar een 3-reeks touring is gewoon niet ruim genoeg. En een 5-reeks touring met niet al te veel kilometers kost gewoon het dubbele van deze Mazda. En dan heb je nog niet dezelfe luxe uitrusting... Ik had helemaal niks met Mazda, ze hebben veel te lang anonieme blikken dozen gemaakt. Maar sinds de CX-5 zetten ze het ene mooie model na het andere in de markt, en ze hebben een ijzersterke reputatie als het gaat over kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat volstaat voor mij!

Het werd een benzinemotor omdat ik amper 10.000 km per jaar rij, met heel wat stadsverkeer. Mijn keuze viel op een metallic zwarte directiewagen met 13.000 kilometer op de teller. Net ingereden, en 8.000 euro minder dan de (Belgische) nieuwprijs. Je moet wel gek zijn om zo'n auto nieuw te kopen...

De auto heeft een stoffen interieur en de standaard 17duims alu wielen, maar verder een hoop luxe: elektronische airco, natuurlijk, maar ook verwarmde zetels, ingebouwde navigatie, parkeersensoren, dodehoekwaarschuwing, verduisterde achterruiten, automatische xenonlichten, regensensor,...

AFLEVERING

Dit is eigenlijk een tweedehands, maar toch stond hij bij aflevering gewoon in de showroom van de officiële Mazda-dealer voor me klaar. Helemaal gepolierd, kraaknet interieur... echt als nieuw. En de zaakvoerder heeft drie kwartier (!) uitgetrokken om elke functie en elk knopje in detail uit te leggen. Wat een service, en wat een verschil met mijn onverschillige en peperdure Renault-dealer. Nu snap ik waarom ik in de buurt zo veel Mazda's van deze dealer zie rondrijden...

HET EERSTE HALF JAAR

Intussen staat de teller op 21.000 km. Het zou maar erg zijn natuurlijk, maar ik heb van deze auto echt nog geen seconde spijt gehad. Vooral de aandrijflijn is voor mij een revelatie. Na jaren met een diesel te hebben gereden, apprecieer ik de zachte loop van de 2.0 SkyActiv benzine echt wel. Geen herrie, geen trillingen, en wat een plezier om hem op een snelwegoprit of verlaten weggetje eens tot 5.000 toeren te laten doortrekken! Ok, van 90 naar 120 in de 6e versnelling gaat niet echt vlot. Maar met deze versnellingsbak is terugschakelen niet bepaald een straf. Dit is echt een Japanse BMW, zij het dan met voorwielaandrijving. Schakelen gaat lekker mechanisch, echt klik-klak, zoals in een sportwagen.

Qua verbruik zit ik nu aan 7,2 liter per 100 km. Een pak meer dan de fabriekscijfers, maar dat blijkt tegenwoordig normaal te zijn. Niet slecht, aangezien ik veel in de stad rij, en mijn rijstijl toch eerder als "vlot" te omschrijven valt ;-)

Zelfs op de schandelijk slechte Belgische wegen is het onderstel precies goed: comfortabel maar zeker niet zompig. In sommige tests lees ik dat de 6 een te hard onderstel zou hebben voor een gezinswagen, maar het valt me op dat het dan bijna altijd over de luxere versies met 19-duimswielen gaat. Op de 17-duimers merk ik daar niks van. Op de snelweg hoor je wel iets meer geruis dan ik verwacht had, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Ik rij graag met de auto, en vooral met déze auto. De rij-eigenschappen primeren voor mij op luxe... al moet ik wel toegeven dat ik de verwarmde zetels en vooral de elektronische hulpjes al niet meer zou kunnen missen.

En die extra ruimte, die heb ik echt al gebruikt. Ik kan het aantal keren dat deze auto al helemaal volgeladen heeft gezeten, niet meer tellen. Hoe heb ik het ooit gered met dat Cliootje? Mazda pakt graag uit met het oprolscherm voor de kofferruimte, maar dat vind ik helemaal niet handig. Het neemt gewoon heel veel plaats in, en het beperkt de bagagruimte enorm. Bij mij verdween het op dag 2 al onder de bagagevloer, en ik zie het er niet meteen weer uitkomen.

Wat me ook minder bevalt, is de afwerking van het interieur. Het deksel van de luidspreker bovenop het dashboard zit los. En op kasseiwegen steekt een rammeltje in het dashboard de kop op... Niet echt geruststellend, dat mag de dealer bij het eerste onderhoud echt even oplossen. Op zich geen ramp natuurlijk, maar het is een beetje in tegenspraak met de Japanse degelijkheid.

Maar in het algemeen is dit een heerlijk rijdende reisauto waar je met plezier instapt, en waar je tevreden nog eens een keertje extra naar omkijkt als je bent uitgestapt. Ik vind het echt een mooi ding, en daar lijken de meeste mensen het wel mee eens. Ik krijg heel goeie reacties op deze Mazda... Vreemd dat je ze in België voorlopig toch nog weinig ziet rijden. Een toppertje! Wie duizenden euro's meer betaalt voor een BMW met een basismotor, minder uitrusting en minder ruimte, is gek... of kan het niet over z'n hart krijgen om met "maar" een Mazda rond te rijden.

GPS-troubles

  • 22.500 km

Het ingebouwde navigatiesysteem deed plots moeilijk na 22.500 km. Bestemming ingeven lukte nog, maar bij het berekenen van de route bleef het systeem hangen en kwamen er vreemde foutmeldingen. Dit was een tijdje op te lossen door de motor af te zetten en opnieuw te starten, maar op den duur hielp dat ook niet meer. Naar de dealer dus, die meteen toegaf dat er met dit systeem al heel wat problemen werden gemeld. Nu is mijn navigatiesysteem bijgewerkt met de meest recente update, en het probleem zou opgelost moeten zijn. Hopelijk, want ik ben zo'n typische GPS-rijder die overal geraakt maar nooit weet waar hij zit...

EERSTE ONDERHOUD

  • 26.000 km

Ik rij nu één jaar met de Mazda, tijd dus voor het eerste grote onderhoud - eigenlijk ongelooflijk dat je in theorie een jaar lang niet naar zo'n auto moet (laten) kijken. Alles ok, maar goed ook met 26.000 km. Kostprijs 252 euro BTW inbegrepen (Belgische dealer), service en afhandeling prima. Verbruik blijft stabiel op 7 liter per 100 km, met veel stadsverkeer lijkt mij dat zeker niet slecht. Vervangwagen was een 323F uit de late jaren '90... Het mag duidelijk zijn dat er sindsdien echt een enorme weg is afgelegd. Deze 6 is tot nu toe een toppertje!

Nu al een facelift?

  • 35.000 km

Ligt het aan mij, of zijn ze bij Mazda wel héél snel met een facelift voor 'mijn' 6? Tenslotte is het model amper 3 jaar op de markt. Prima dat Mazda z'n product verbetert, vooral het interieur ziet er in de nieuwste versie wel iets beter uit. Maar ik vrees wel dat de marktwaarde van mijn 'oude' model hiermee een deuk krijgt...
Verder niks dan lof over deze auto: rijdt super, absoluut probleemloos, verbruik is nu stabiel op 7,2 l/100km, ondanks vrij veel stadsverkeer en vlotte rijstijl.
Een nadeel van de grote binnenruimte is wel de breedte van de auto: als vaste parkeergaragebewoner staat ie intussen vol met kleine putjes en krasjes, met dank aan buren die iets te enthousiast hun portier opengooien. En op dit metallic zwart (dat ik overigens nog altijd super vind) zie je dat net iets te goed.

Onderhoud en... opnieuw GPS-troubles

  • 46.000 km

Deze zomer de auto volgestouwd met vrouw, 2-jarig zoontje en een massa bagage, voor een rondreis van 3 weken door Noorwegen. Prachtig land, onvoorstelbaar decor en heerlijke, kronkelende bergwegen. Zonder strenge snelheidslimieten (en tegenliggers, blinde bochten en onverlichte tunnels) zou dit een race-paradijs zijn! Zelfs met de volgeladen Mazda, die voor zo'n ruime gezinswagen echt strak stuurt en "licht" de bocht om gaat. Enig nadeel is het gebrek aan trekkracht onder 3.000 toeren, dat wel begint op te vallen wanneer het steil bergop gaat. Gelukkig is veel terugschakelen met deze bak geen straf, integendeel. En op de Duitse autobahn haal je 200 km/u zonder moeite, en 215 op de teller met wat aandringen.

Het enige minpunt stak de kop op op de terugweg: de GPS verloor voortdurend het signaal, de kaart op het scherm draaide heen en weer, het ding was volledig de weg kwijt. En het probleem bleek blijvend... Ik heb het systeem opnieuw laten updaten bij de dealer tijdens het jaarlijks onderhoud, en nu werkt het weer perfect. Regelmatig updaten is dus de boodschap, niet zozeer om de meest recente wegenkaarten te hebben, maar gewoon om het ding te laten functioneren... Vreemd.

Dat jaarlijks onderhoud kostte me bij de (Belgische) officiële dealer 192 euro. Voor een jaar rijden met een toch vrij hoogtechnologische auto van dit formaat kan je dat volgens mij gerust spotgoedkoop noemen. Ook het verbruik blijft dalen, nu 7 liter per 100 km.

Foutmelding

  • 62.000 km

Bij de eerste koude nacht verscheen er een foutmelding op het dashboard: "Accubeheersysteem inspectie vereist", samen met een knipperend i-stop-lampje, wat betekent dat de start/stop niet meer werkt. Problemen met de batterij betekenen meestal een auto die (snel) niet meer start, dus ik meteen naar de dealer. Daar werd de batterij nagekeken, en er bleek niks mis mee te zijn. De foutmelding werd verwijderd. Sindsdien blijft ze geregeld terugkomen, meestal op koude ochtenden maar zonder startproblemen of andere merkbare gevolgen.
Heeft hier nog iemand ervaring mee?

Afscheid

  • 64.000 km

Na iets meer dan 3 jaar heb ik de Mazda 6 verkocht. Hij maakt plaats voor een VW Golf 7 GTI, waarover ik snel een review zal opstarten. Zij die vinden dat ik hiermee verraad pleeg en me aansluit bij de Duitse mainstream, kunnen hieronder hun commentaar kwijt ;-) Maar ik droomde al langer van een sportieve auto die geen blijvend gat in mijn financiën brandt, en nu onze zoon iets groter is en de hoeveelheid mee te zeulen spullen dus iets kleiner, was het moment aangebroken om kofferruimte in te ruilen voor pk's en (nog meer) rijplezier. De herverkoopwaarde bedraagt net iets minder dan de helft van de nieuwprijs, dit lijkt mij nog niet zo slecht voor een auto van 4 jaar.

Mijn uiteindelijke oordeel over de Mazda laat zich kort samenvatten: dit is een toppertje, en ik snap nog altijd niet waarom er niet veel meer van rondrijden. Ik zet even de (voor mij) belangrijkste plus- en minpunten op een rijtje:

PLUS:

- Ik blijf het een hele mooie auto vinden, die eerste indruk is dus blijvend. Ik keek altijd nog even achterom nadat ik hem ergens geparkeerd had, en ik stapte er met plezier weer naartoe. En omdat een auto voor mij meer is dan een gebruiksvoorwerp, is dat belangrijk. Een Japanner die je ook met het hart koopt!

- Combinatie van motor en versnellingsbak. De motor is niet de sterkste maar wel zijdezacht en gecultiveerd, ook bij hogere toeren. En de pook is lekker mechanisch en strak. Laatst was ik op vakantie nog met een Hyundai overweg, en het verschil was op beide vlakken gigantisch.

- Weggedrag: voelt veel kleiner aan dan hij is, helt nauwelijks in de bochten en is superstabiel bij hogere snelheden (ik betrap mezelf geregeld op 150 km/u zonder dat ik voelde dat ik zo hard ging).

- 100% betrouwbaar: het is natuurlijk nog een nieuwe auto maar ik ben er nooit ergens mee gestrand en ben nooit naar de dealer moeten hinken.

- Goedkoop in onderhoud: 7,1l/100 km lijkt mij prima voor een 2.0 benzine, een onderhoudsbeurt bij de officiële (Belgische) dealer kostte gemiddeld 200 euro en de originele Bridgestone Turanza's zitten er nog steeds veilig op na 64.000 km.

- Prijs/kwaliteit: veel uitrusting die je bij premiummerken op de optielijst vindt, is gewoon standaard voor een pak minder geld.

- Zeer goede service bij de dealer: misschien moesten Mazda-dealers extra hard knokken om hun klanten te houden in de lange periode van saaie, anonieme Mazda's?

MIN:

- De benzinemotor van 145pk mist wat power en vooral koppel om het beste uit de auto te halen. Wellicht is dit niet echt relevant voor familiaal gebruik, maar zoals ik al zei is een auto voor mij iets meer dan een gebruiksvoorwerp ;-)

- Rammeltjes en kraakjes in het dashboard en het interieur, iets te veel naar mijn zin. Mijn auto heeft wel nog het oorspronkelijke interieur, van voor de facelift.

- Elektronica niet feilloos: een vreemde terugkerende foutmelding over de accu (zonder verdere gevolgen) en een ingebouwde GPS die twee keer gereset moest worden.

- Zeer kwetsbare lak.

De plussen wegen dus aanzienlijk zwaarder dan de minnen, en ik kan de Mazda 6 absoluut aanraden aan iedereen die een fijne rijdersauto wil en niet per se een BMW-, Mercedes- of Audi-logo op de motorkap wil hebben!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.