Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2014)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2014)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst188.380 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EEN NIEUWE!!

  • 5 km

7 Oktober 2014 was het zover en eerder dan verwacht: de nieuwe 6 stond klaar. Een nog maagdelijke kilometerstand van 000005 km. De in soulred gespoten bolide stond glanzend en wel op mij in de showroom te wachten. De dealer nam ondanks mijn tegensputteren - want ik had de handleiding al bestudeerd en de rest, ach ik zou wel zien - nam er toch ruim een uur voor om alles uit te leggen. Eigenwijs als ik ben - van nature lees ik zelden gebruiksaanwijzingen, ondervinden doe ik zoals de meeste mannen op intuïtie (JA TOCH??) - moet ik erkennen dat ik wel iets heb gehad aan deze uitleg. Na het overhandigen van een flinke taart met daarop een marsepeinen foto van "mijn" 6 mocht ik dan toch vertrekken. Al binnen 100 meter raakte ik verstrikt in de menu's (even spelen). Dochterlief van 21 lentes jong, was meegegaan en wees mij fijnzinnig op de uitleg van de dealer (zij had wel goed geluisterd) en hielp me uit de brand.

Enfin. Na even warmgedraaid te hebben was het genieten van de 380 nm en 150 pk. Het ding trekt echt als een beul. Desondanks nog wel onder de 3500 t/pm gebleven. Stuurt aanzienlijk strakker dan mijn vorige 6 en is ook weer stiller. Eenmaal thuis de Mazda eens op het gemak bekeken. 't Is een beauty - althans dat vind ik. Heb bewust voor een Skylease gekozen en niet voor de +. De extra's die op de + zitten vond ik niet opwegen tegen de extra maandlasten - want buiten budget.

Na 200 km de 4000 t/pm maar eens aangetikt. Ook dan trekt de auto goed. Inmiddels al direct een dreunend geluid/onbalans waargenomen. Ik kon niet duiden waar het euvel zat. Na enkele dagen retour dealer die alle wielen opnieuw heeft gebalanceerd. De onbalans zat achter en is was opgelost aldus de monteur. Nou, mooi niet! De volgende dag weer terug. Boven 110 km p/u wordt de auto onrustig en begint de leuning van de bijrijdersstoel en de neergelaten zonneklep te trillen. Opnieuw naar de dealer en de auto achtergelaten. De volgende dag opgehaald met de mededeling dat alles oké was. Opnieuw gebalanceerd en uitlijning was bijgesteld. Lang verhaal kort: het zit er nog!! Tussen 110 en 140 is het goed mis en da's toch het gebied waar de naald van de snelheidsmeter bij mij veelal vertoeft.

Enkele dagen aangekeken en flink wat scherpe bochten gehoekt - wellicht moet het rubber zich zetten op de velgen of moest de boel loskomen, je bedenkt wat - doch de klacht bleef. Opnieuw contact opgenomen met de monteur. Deze verklaarde mij dat de 6 en in het bijzonder de Sportbreak hier vaker last van had. De bovenste ringen van de achterveren zijn extra stevig/strak gezet vanwege mogelijk extra gewicht in de laadruimte. Het euvel moet na ongeveer 6000 of 7000 km afnemen. Was bij hem ook het geval. Kortom, even kilometers maken en dan weer zien.

4500 kilometer:

Het lijkt er op dat het getril iets afneemt al is het boven 130 km p/u nog ruim aanwezig en steekt inmiddels wel een trilling de kop op in de stuurkolom. Onbalans kan mijn rijplezier behoorlijk vergallen. Het grootste deel van de dag rijd ik immers op snelwegen. Nog maar even de kiezen op elkaar dus.

Wat valt verder zoal op? De opbergmogelijkheden in de cabine zijn minimaal. Dat wist ik natuurlijk al(proefrit). Kaartenbakken in de portieren?? Mwah, mag je eigenlijk niet zo noemen. Kan nauwelijks een drinkflesje in. Ook het dashboardkastje is kleiner dan in de vorige 6 maar met verlichting. Dat dan weer wel.

Ik heb even moeten schuiven en stellen maar ik heb inmiddels een goede zit gevonden. De zitting kantelt nogal sterk naar achteren (niet verstelbaar) waardoor ik geneigd ben niet helemaal naar achteren te schuiven tot aan de rugleuning. Gevolg: rugpijn. Is nu opgelost.

Mijn Nokia C2- ouderwets ja, ik weet het - kon direct aansluiting vinden met het systeem in de auto. Werkt goed. Helaas, zodra ik heb zitten rommelen aan het toetsenbord op de telefoon, bijvoorbeeld voicemailbericht verwijderen - valt de verbinding weg en moet ik die opnieuw activeren. Omslachtig en soms lastig als ineens je telefoon gaat en niet is verbonden. Toch misschien eens in de gebruiksaanwijzing kijken ;-) Komt dit probleem overigens iemand bekend voor en is er een remedie?

Verder niets dan lof voor deze voiture. Als ik moet mekkeren dan is het hooguit de afrolgeluiden van de achterbanden (Bridgestone Potenza 17"). Geen kraakjes of rare dingen. De instelbaarheid van de gevoeligheid van de regensensor is prettig en werkt goed. Kunnen ze bij Peugeot nog wat van leren. Inschakelbare verlichting (automatisch) werkt soms wat traag, moet ik nog eens opnieuw instellen.

De geluidsinstallatie is afdoende, voldoende bas maar hoge tonen konden beter, een zesje hiervoor.

Bij aflevering een volwaardig reservewiel (thuiskomer) besteld. Het zal me toch niet gebeuren dat ik midden in de nacht of in een desolaat oord sta te tobben met een spuitbus (met beperkte houdbaarheidsduur). De band is, indien volgespoten toch al naar de filistijnen. Dat wiel kostte vanwege de afwijkende bandenmaat wel bijna 500 piek, een hoop geld. Een lichtmetalo met Bridgestone paste niet onder de vloerplaat dus jammer.

De eerste de beste week dat dochterlief de auto meenam, onderschatte zij de breedte en reed de rechter spiegel aan bonken. Ik vond de auto terug met een met plakband vastgezet spiegelglas, en dat al na een week. Gelukkig geen schade. Het spiegelhuis heb ik gecleaned. De spiegel kon ik met enige moeite weer in zijn behuizing klikken. Eind goed al goed dus....nou niet helemaal.

Vorige week liep ik naar mijn auto die ik vanwege bestratingswerk even elders moest parkeren. Ik vertrok laat in de ochtend en op de parkeerplaats stond alléén mijn auto. Een jongedame had haar auto willen keren en was vervolgens tegen mijn auto,gebotst. Dat begint dus allemaal lekker. Enfin, toen ik naar mijn auto liep, was de bestuurster in de weer met een briefje onder mijn ruitenwisser dat nu niet meer nodig was. Ze zijn er dus nog, nette bestuurders die niet na gemaakte brokken de benen nemen. Het resultaat van deze "parkeerplaatskus" heb ik op foto gezet. Komende week gaat Mazzie naar de spuiter voor reparatie van de wielkast, het linker achterportier en de linker velg. Hopen dat dit de laatste bluts is.

Het brandstofgebruik valt me niet tegen. De boordcomputer is zoals gewoonlijk iets optimistisch maar wijkt minder af dan in mijn vorige Mazda 6 namelijk 0.1 tot 0.2 L/100 km. Gemiddeld gebruikt deze auto (gemeten aan de pomp) 5.5 tot 5.6 L/100 km ofwel circa 1:18 terwijl het blok nog niet helemaal is ingelopen en dan rijd ik redelijk door. Bovendien op de snelweg af en toe flinke stukken in de 4e of 5e versnelling zodat op alle toerentallen de motor goed inloopt.

Voorlopig maar eens wat kilometers maken en de onbalans/trilling in de gaten houden. Ik heb overigens al gelezen dat meerdere bezitters van de 6 Sportbreak dezelfde klachten hebben. Het zal toch geen producteigenschap zijn mag ik hopen. Het probleem moet hoe dan ook worden gelost. Ik houd u op de hoogte.

UPDATE

  • 12.500 km

De eerste 10.000 km. zijn onder de wielen door dus tijd voor een tussenverslag. Zoals al aangegeven door mij - en meerdere berijders van de Sportbreak - lijkt de achilleshiel van deze auto de onbalans te zijn welke zich in het onderstel bevindt. Ook ik werd er niet goed van. De monteur die mij adviseerde toch door te rijden waarna de klachten langzaamaan zouden verdwijnen (te stugge achterveren) heeft deels gelijk gekregen. De trillingen namen inderdaad af vanaf zo'n 8000 km maar waren niet volledig weg. Omdat volgens mij het euvel zich richting voortrein had verplaats de dealer verzocht de wielen achter/voor te wisselen. Ik ben nu ruim 4000 km verder en ik moet zeggen dat de kwaal zo goed als geheel is verdwenen, in ieder geval tussen 100-150 km p/u is de auto rustig. Mee te leven dus, veel sneller rijd ik in de praktijk in Nederland toch niet. Pas nu rijdt de 6 zoals ie zou moeten zijn.

Bij het wisselen van de wielen - voor/achter heb ik verschillende bandenspanningen - heeft de dealer verzuimd de spanningsindicator te resetten. Toen ik dus de volgende dag in de stromende regen richting kerstmarkt naar Dusseldorff vertrok kreeg ik na ongeveer 20 km een waarschuwing: "lekke band". Fijn dan, hozen van de regen en ook nog op de snelweg. Naar een pomp gereden en banden op spanning gecontroleerd. Niets aan de hand. Indicator gereset en nooit meer melding gehad. Wel drijfnat geregend: het luchtapparaat stond niet onder de overkapping. Leuk begin van een dagje uit. Enfin.

Brandstofgebruik schommelt rond de 5.6 a 5.7 ltr/100 km. Netjes dus. Na circa 850 km geeft het systeem aan dat er moet worden getankt. Nog nooit meer dan 52 liter ingekregen. Bij een servicebeurt maar eens vragen of de vlotter in de tank anders kan worden afgesteld. Anderzijds: je weet wat er gaande is en wat de tankinhoud en het verbruik is. Rijden met een brandend waarschuwingslampje is alleen wat onrustig, een zo goed als lege tank (aldus het display) ook.

In de bebouwde kom heb ik vaak het portierraam iets open. Nooit een probleem voor de vorige 6, ook niet in de regen. Bij de nieuwe 6 af te raden. Alles meer dan 1 cm. open betekent ingeval van neerslag lekkage. Het water verzamelt zich dan in de handgreep (bakje) van het portier. Ook als de auto bij vertrek nat is zou ik afraden een raampje te openen. Bij elke bocht (naar rechts) een regenbui binnen. Ten opzichte van de vorige 6 wellicht een ontwerpfoutje. Wat wel aanzienlijk beter is t.o.v. de vorige 6 is de wiswasinstallatie achter. Het piesstraaltje (bovendien aan de verkeerde kant van de ruit gemonteerd) dat op de ruit druppelde (geen verstopping) was zinloos. Gaat nu goed: flinke straal en de ruit wordt goed gereinigd.

De bluetooth/handsfree-installatie van de gsm valt met regelmaat tijdens een gesprek uit. Moet de installatie steeds handmatig resetten. Te zijner tijd eens vragen of er een update is.

Over updates gesproken: na 3 maanden viel liveservice uit omdat het abonnement was verlopen. Geen actuele flitskastinfo en - belangrijker nog - file-informatie meer. Dit terwijl een collega van mij (zelfde auto maar nu 6 maanden oud) wel gewoon de verkeersinformatie ontvangt. De aanwezigheid van bestaande flitskasten detoneert mijn systeem nog wel. Raar. Ik vrees dat ik betaald moet gaan updaten. Voor circa 5 tientjes per jaar wel een jaar verkeersinformatie. Ruim 4 euri per maand is te overzien en zeker gezien de kilometers die ik per jaar rijd. Vreemd alleen dat Mazda met blijkbaar 2 maten meet. Iemand ervaring daarmee?

Voor de rest geen klachten van enige aard. De auto bevalt verder goed en is inmiddels goed los. In mijn beleving is ie snel zat. Het ding trekt als een lier. Wel pas bij 100 km p/u naar 6 schakelen. Daaronder is de motor wat brommerig/en schokt de auto af en toe. Even een weetje, verder niet hinderlijk.

Tenzij er eerder iets schokkend te melden valt meld ik mij bij de 20.000 km. weer.

Vervolg

  • 47.290 km

UPDATE

Het is al weer even geleden dat ik mij meldde met een verslag over het wel en wee van mijn "6". Afgelopen zomer een verre trip gemaakt naar Italië en ik moet zeggen: zonder een enkel probleem. Comfortabel en vooral snel. Op een lege autobahn in alle vroegte kon probleemloos 180+ worden aangehouden op de cruisecontrol. De auto wekt geen moment de indruk met dit tempo in ademnood te komen. Met volle bagageruimte en een passagier op de achterbank voelt de Mazda stabieler aan dan doorgaans het geval is. En dan doel ik op de achilleshiel van dit type met bouwjaar 2014: trillingen!

Zoals ik - en met mij vele anderen - al eerder aangaf, is er sprake van een soort onbalans in de achteras. Na wat gehannes met balanceren, uitlijnen en banden voor/achter werden de problemen destijds grotendeels opgelost. Grotendeels want - en ik ben vast te gevoelig - helemaal weg zijn de klachten niet. Anyway, onderweg naar mijn vakantiestek en beladen, waren de klachten zo goed als verdwenen. Je zou bijna met 4 grindtegels gaan rondrijden in de kofferbak. Komende tijd nwe banden, misschien dat ik dan voorgoed van alles ben verlost.....

Tussen mijn laatste verslag en dit verhaal zit ongeveer 30.000 km. Behalve 2 onderhoudsbeurten was er weinig mis. Oh ja, remschijven voor werden onlangs afgedraaid vanwege trillingen. Heb ik ook al meer gehoord van andere berijders. Heb tussentijds een nieuwe gsm aangekocht (smartphone) en ik moet zeggen dat een wereld voor mij openging. Geen getob meer met uitvallen van verbindingen - want nokia c2 - en het systeem connect feilloos. Opgelost dus. Lag aan de antieke gsm :-)

Piepjes, kraakjes zijn er niet. Olieverbruik niet meetbaar. Verbruik schommelt tussen 5.3 en 5.6 ltr/100km ofwel een ruime 1:18 gemiddeld. Tijdens de warme vakantierit waarbij gemiddeld 140 km p/u werd aangehouden met airco aan bedroeg het gemiddelde ongeveer 1:17, niet slecht dacht ik. Alleen een door mij in Frankrijk gehuurde Peugeot 308 HDI 1.6 deed dit beter, namelijk 1:21. Die huur had overigens niets met pech o.i.d. te maken. Was een tussendoortrip waarbij ik op de luchthaven een auto huurde.

Enfin. Tussentijds wel schade gereden aan een lichtmetalen velg. Met dank aan een medeweggebruiker waarvoor ik fors moest uitwijken tot tegen een hoge stoeprand. Dat geluid!!!! Ik vreesde een geheel verrampeneerde velg. Het viel enigszins mee. Heb de rand licht gepolijst waarna e.e.a. meeviel. Het blijft zichtbaar. Jammer.

Verder eigenlijk,weinig te melden. Probleemloze auto. Ben inmiddels gewend aan het veelvuldig schoonbranden van de roetfilters hetgeen tijdelijk leidt tot fors gebruik. Tenminste 1x per 500 km. Fors doorgassen en gedurende langere tijd in een lagere versnelling maakt niet uit. Hoort erbij zullen we maar zeggen.

Krijg wel regelmatig complimenten over de kleur van de auto (soulred). Vind e'm zelf ook nog steeds mooi. En...een voordeel: langere tijd niet wassen is geen probleem. Het duurt wel even voordat je ziet dat ie vuil is. Af en toe een doekje over de velgen en uitlaatsierstukken en hij is weer als nieuw.
Nu de winter maar weer eens door zien te komen. Wordt vervolgd.

UPDATE

  • 67.671 km

Inmiddels ook al weer de 60 K beurt achter de rug. Weinig bijzonders eigenlijk. Wel 2 nwe voorbanden. Achter nog ruim 4 mm dus die kunnen nog even. Gebruik blijft schommelen tussen 5.3 en 5.6 l/100 km in een mix van 60-40 buiten/binnen beb. kom. Wat mij betreft netjes. De auto is de afgelopen tijd alleen maar rustiger gaan rijden. In het begin was er immers de ellende met de trillingen. Tot aan illegale snelheden toe geen rare ervaringen meer gehad. Het onderstel zal in de loop der kilometers wel soepeler zijn geworden dus dat draagt in dit geval natuurlijk flink bij aan het comfort.

De bak schakelt perfect, korte slagen en trefzeker en redelijk stevig. Niets mis mee tot nu toe. Zit comfort blijft goed al merk ik wel dat de bestuurdersstoel af en toe moeite heeft om het één na laatste tandje vast te houden. Regelmatig schiet het onderstel daar uit. Had mijn vorige 6 ook al, bleek toen een breuk in het stoelframe. Met een gewicht van 75 kg ben ik toch niet te zwaar dacht ik. Blijkbaar toch een zwak punt.

Verder praktisch geen olieverbruik. Wel vind ik de keren dat het roetfilter wordt geregenereerd aan de forse kant. Soms wel 4x op 250 km. Met regelmaat lekker losbranden op de snelweg helpt blijkbaar niet. Met regelmaat schakel ik terug naar de vierde versnelling en "parkeer" de snelheidsmeter dan tegen de 140. Dit resulteert in een toerental van circa 3500. Waar mogelijk houd ik,dat zo'n 20 tot 30 km vol. En bij doorverwarmde motor even 5000 toeren aantikken bij het optrekken kan ook geen kwaad. In ieder geval heeft dit, zoals gezegd, geen invloed op het roetfilter ook al zie je 's avonds in de binnenspiegel in het licht van de koplampen van achterliggers bij lekker doorhalen dan wel een flinke mist.......
Enfin, opvallend blijft dan wel dat het gebruik met 3500 toeren blijft hangen op 6 l/100 km, netjes.

Op was geringe slijtagesporen na van de vloerbedekking linksvoor (geparkeerde voet bij gebruik cruisecontrol) verder niets kapot gegaan, geen lampje, nop. We rijden door naar de 80 K waarna ik me weer meld tenzij eerder nodig.

UPDATE

  • 85.500 km

Kort nadat de beide voorbanden waren vervangen - nog geen 5000 km verder - reed ik de linker voorband aan flarden op een metalen uitlaatklem die op het wegdek lag. Na een vreemd geluid te horen gestopt en gezien dat een stuk ijzer in het loopvlak stak. Eruit trekken gaf flink gesis dus fijn laten zitten en snel naar de dichtstbijzijnde benzinepomp gereden - gelukkig vlakbij huis. Daar verder gekeken en besloten de laatste kilometer naar huis te rijden, te parkeren en het reservewiel te plaatsen. Wat kon me gebeuren met een waarschuwingssysteem voor te lage bandenspanning. Helaas, eenmaal thuis was de band geheel plat, geen redden/repareren meer aan. Zou trouwens toch niet zijn gelukt aangezien het ijzer een winkelhaak had getrokken in het loopvlak. Ik was in ieder geval blij met het reservewiel van vijfhonderd piek (afwijkende bandmaat). Maar goed, was een gratis accessoire destijds.

Bij de dealer voorgelegd waarom het waarschuwingssysteem niet had gewerkt. De druk liep te snel terug waardoor de sensoren het verminderen van de bandomtrek niet meer konden bijhouden zo werd me verteld. Goed dat te weten. Bij een flink lek/gat in de band krijg je dus geen seintje voor teruglopende druk. Niet teveel op vertrouwen dus. Stel je voor: 100 km p/u en dan een snelle leegloper...

Enfin, nieuwe band en klaar.. Op naar Italië voor een welverdiende vakantie. Alles puik verlopen en vlotte reis gehad (als je de files wegdenkt). In het buitenland wel bemerkt dat het start/stopsysteem wat nerveus was. De motor sloeg uiteindelijk steeds na 23 seconden weer aan. Dit bleef zo, ook terug in Nederland. Inmiddels was de 80.000 km ruim gepasseerd dus het euvel gemeld en een afspraak gemaakt voor onderhoud. Gelijk aandacht laten schenken aan cuppende achterbanden. Maken nu wel veel herrie.

Banden bleken nadien nog ruim voldoende dus wisselen zat er (nog) niet in. Nog maar even 10.000 km verder rijden. Het start/stopsysteem gaf meer problemen. De auto logeerde 2 dagen bij de dealer maar niet opgelost. Dit euvel was totaal onbekend. Onlangs weer de auto weggebracht aangezien men had overlegd met de importeur en meende de oplossing te hebben. Het zou een van de brandstofkleppen kunnen zijn. Helaas, wederom een hele dag onderzoek en niet oplgelost, zelfs niet met 2 anders zesjes ernaast. De oplossing lijkt nu nabij. Technisch overleg op hoog niveau geweest en men sluit niet uit dat een injector lekt. Dit betekent afnemende druk waarna het blok aanslaat om de druk op peil te houden. Ikzelf merk niets van dit mogelijke euvel. Rijdt prima, lekt niet en brandstofgebruik is constant op gemiddeld 5.6 a 5.7 l/100 km. Deze operatie houdt wel in dat er flink moet worden gesloopt onder de motorkap, injectoren naar specialist die ze vervolgens in een drukbank zal zetten en doormeten. Ben benieuwd. Gaat een dag of drie duren. Blij dat er nog garantie rust op de auto. Loopt overigens eind oktober af.....

Op het start/stopsysteem na - ik kan het missen - blijft het een probleemloze auto. Onlangs een tweede ster in de voorruit met dank aan drie, elkaar inhalende vrachtauto's. Precies voor mijn neus. Laten repareren maar blijft een zichtbare reparatie.Verder geen bijzonderheden. Wordt vervolgd

UPDATE

  • 87.200 km

Eind vorige week mijn auto weer opgehaald bij de dealer. De 6 heeft 2 weken lang gelogeerd teneinde het probleem met de "start/stop" installatie te verhelpen. Accu's werden verwisseld, de brandstofrail met inspuiters werd getest en software werd herzien. Uiteindelijk vond men wel een lek in het brandstoffilterhuis dat zichtbaar werd nadat de monteur alle brandstofleidingen had verwisseld voor transparante exemplaren. Er was zelfs een videofilm van gemaakt waarop de luchtbellen zichtbaar waren. Meer dan voldoende overcapaciteit van de pomp dus die luchtbellen waren niet merkbaar in de prestaties. Men gokte/hoopte dat dit wellicht het probleem was aangezien de valse lucht leidde tot drukverliezen in het systeem. Deze dient constant 150 bar te bedragen, eronder betekent aanslaan van de motor, erboven kan niet, kortom, een kritische grens. Anyway, na 2 eindeloos lange weken - tussentijds reed ik rond in een Mazda 2 - de auto opgehaald en het even aangezien. Volgens opgave bedroeg de start/stoptijd nu 30 seconden i.p.v. 23 sec. Resterende lucht zou nog uit het systeem moeten verdwijnen. De monteur was het met mij eens dat het gevonden euvel niet logisch was voor de klachten. Na 200 km bleek dat de maximale vertraging wederom 23 sec. was, kortom, geen don... opgeschoten. Mazda onderkent het probleem dat nergens bekend is. Via de importeur in Duitsland is ook de fabrikant in Japan nu op de hoogte die met het probleem aan de slag gaat. Volgens Mazda halen die de onderste steen boven. Ik ga het meemaken. De 6 rijdt uitstekend en pas bij de volgende onderhoudsbeurt mogen ze weer aan de slag. Niets mis met een 2 maar met 1000 km p/wk valt hij toch in het niet bij het comfort en de power van een 6 diesel. Tussentijds zal men mij op de hoogte houden van de onderzoeksresultaten. Wordt dus weer vervolgd. Pfff

UPDATE

  • 101.500 km

Inmiddels de 100.000 km. op de klok. Weinig nieuws te melden. Onlangs een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Nieuwe banden achter (mag een keertje) en verder niets. Net voor afloop van de garantie begon de linker buitenspiegel kuren te geven. Niet altijd draaide het spiegelhuis bij het verlaten van de auto volledig naar binnen/of naar buiten. Motortje is defect. Wordt een nieuw exemplaar in gezet en staat in bestelling. Tegelijk zal dan ook het probleem met het start-/stopsysteem weer worden opgepakt. Is nog steeds niet verholpen. Na 25 sec. slaat de motor weer aan. Oorzaak: drukverlies binnen het brandstofsysteem maar waarom? Binnenkort alle injectoren verwisselen en bezien of dit helpt. De auto rijdt verder uitstekend en een stuk rustiger/stiller met de nieuwe achterbanden. Alle - geringe - trillingen verdwenen. Gemiddeld verbruik 5.7 ltr 100/km waarbij ik best wel fors doorrij. Ondanks dat ik met regelmaat flinke stukken in de 4e versnelling rijd om het blok zo af en toe eens lekker op te jutten en dat zonder mijn rijbewijs in gevaar te brengen, was ik toch enigszins verrast over de gevolgen nadat ik besloot enkele malen vanuit de 3e versnelling plankgas door te trekken tot aan de toerenbegrenzer .Man man man, de automobilist achter mij verdween in een gitzwarte roetwolk. Dit kunstje heb ik nog enkele malen herhaald en ik zie nu geen wolkje meer. beter ook voor de medeweggebruikers. Af en toe schoonblazen is dus nodig.

Tussentijds zag de vrouw bij het inparkeren nog een reeds geparkeerd staand ander voertuig over het hoofd. Gevolg: voorbumper gescheurd, fikse krassen en een flink beschadigde rechter koplamp (krassen). Weer keurig hersteld zonder dat de bumper behoefde te worden vervangen.

Verder geen bijzonderheden. Alles functioneert zoals het hoort. De 6 bevalt mij nog steeds prima. Enig punt van irritatie blijft de navigatie. Het systeem functioneert prima maar heeft een voorliefde om de route binnendoor te kiezen. Dit ondanks de instelling in het menu snelweg/snelste route. Heeft mij anderzijds wel vaak in het buitenland uit de files gehouden. Daarnaast reset het systeem zich regelmatig waardoor alle actuele flitsinfo wegvalt en ik het systeem opnieuw moet instellen vanuit het menu. Iemand daar ervaring mee?

Wordt weer vervolgd.

UPDATE

  • 105.040 km

Afgelopen week is de Mazda wederom uit logeren geweest bij de dealer vanwege het hardnekkige probleem met het start/stopsysteem. Eindelijk gevonden en opgelost!!! Drukverlies binnen de brandstofopvoerpomp was het probleem. Nieuwe pomp (onder garantie) en klaar. Kostte wel een dag werk maar het resultaat is er naar. Was een hoofdpijndossier voor de dealer die er alles aan heeft gedaan om dit probleem op te lossen.

Tegelijk met de pomp ook de motor van de linker inklapbare spiegel laten vervangen (ook garantie). Bij lage temperaturen draaide het spiegelhuis niet of maar gedeeltelijk naar binnen.

Kortom: geen problemen meer en op naar de volgende 100.000 km.

UPDATE

  • 121.500 km

Vandaag de 120.000 km beurt. Eigenlijk geen bijzonderheden te melden. Tijd voor nieuwe matten aangezien het exemplaar aan de bestuurderskant enkele gaten vertoont. Daarnaast twee nieuwe dempers voor de achterklep (terugroepactie) en een controle van de 4 maanden oude achterbanden. Deze zijn na 5000 km flink herrie gaan maken. De Bridgestone Turanza's zijn echter in goede staat en cuppen niet. Vorige en eerste exemplaren hadden dit euvel niet. De dealer doet er verder niets aan. Is niet ernstig, af en toe irritant. Verder is een minimale lichte trilling in het stuur waarneembaar bij het remmen. Nog niet genoeg voor ingrijpen. Te zijner tijd maar weer eens laten afdraaien. De 6 blijft gevoelig voor deze kwaal.

Voorts olie en filters en de eerste Apk. Dat was het wel zo'n beetje. Gemiddeld gebruik de laatste maanden gezakt naar 5.6 ltr/100 km bij gecombineerd gebruik snelweg/bebouwde kom. Binnenkort nog even op en neer naar Italië voor een korte vakantie. Kan de Mazda weer draven over de autobahn. Daar voelt ie zich toch het lekkerst. Op naar de 140.000 km!

UPDATE

  • 132.700 km

Onlangs vanwege de komende wintermaanden toch maar de voorbanden laten vervangen. Na 72000 km was er nog 2.7 mm profiel aanwezig, niet slecht. Rijdt weer prima, alleen nog even nabalanceren.

Omstreeks km 131000 begon halverwege de dag ineens het gevreesde gele lampje te branden: motorcheck! Dat wil je dus niet zien en al helemaal niet de waarschuwing dat ik voor controle/onderhoud mij snel bij de garage diende te vervoegen. Vloeistoffen zekerheidshalve gecontroleerd en nog diezelfde dag rustig naar de dealer gereden. Aan de auto zelf merkte je niets. Na de bekende stekkercontrole bleek dat er een foutmelding was: de katalysator warmde niet snel genoeg op. Nota bene aan het eind van een lange rit sprong het lampje aan! Enfin, er volgde een software-update en het probleem was opgelost. Wel bijna een week lang daarna om de 20 km regenereren van het roetfilter. Dat betekende dus een brandstofverbruik van 7.5 ltr/100 km. Waarom is me niet duidelijk maar het fenomeen stopte vanzelf. Een paar keer stevig doortrekken tot aan 5000 toeren ( doe ik tenminste eenmaal per week) gaf geen zwarte wolk achter de auto.

Sinds de update loopt de motor niet echt lekker. Vooral bij het accelereren in de 6e versnelling voelt het alsof er te weinig toeren wordt gedraaid en trilt de aandrijflijn. De klacht begint ongeveer vanaf 120 km p/u. Zodra de auto op de gewenste snelheid is, is het verschijnsel weg. Bij de komende 140000 km beurt maar eens laten nazien. Dan ook gelijk de remschijven afdraaien/vervangen. De trillingen nemen nu wel af en toe ernstige vormen aan. Tja, bekende kwaal bij Mazda.

Verder geen bijzonderheden op dit moment. Geen kraakjes o.i.d. Blijft een comfortabele snelle en rustige bak. Toch nog eens naar Duitsland rijden om een keer flat-out te gaan. Nooit verder gekomen dan 192 km p/u op de gps. Zit zeker meer in.

UPDATE

  • 140.200 km

Tja... en dan was er het alarmerende telefoontje van wagenparkbeheer. Vanwege slechte ervaringen met twee identieke Zessen die kort achter elkaar hun turbo verloren bij circa 160.000 km, diende ik op korte termijn de auto af te leveren bij mijn vaste dealer. Daar werden de injectoren gedemonteerd en gereinigd van de smurrie die er op zat en werden de brandplaatjes vernieuwd. Onder garantie van de importeur, dat wel....Ik heb de foto's gezien. Man man...wat een bende. Wat er bij de collegae misging weet ik niet maar e.e.a. had te maken met bovenomschreven problemen. Ik moet zeggen dat de zo af en toe vrijkomende grote wolken uit de beide uitlaten bij voluit accelereren, zo goed als zijn verdwenen. En ik maar denken dat dit mede te maken had met het schoonbranden van de roetfilters. Uiteraard blazen die natuurlijk wel schoon als je zo af en toe ff doortrapt tot aan 5000 t p/m. Rare dieselluchtjes heb ik niet meer waargenomen wanneer ik met draaiende motor stilstond voor bij voorbeeld een verkeerslicht.

Enfin, voor der zekerheid de eerste 500 km maar rustig aan gedaan, mede ook vanwege de tijdens een recente onderhoudsbeurt vervangen remschijven (daar zijn ze weer) en blokken. Ik moet zeggen dat het weer puik remt en zonder rare trillingen/rammels.

Wat nog veel mooier is - en dat valt me elke dag weer op - is dat de auto muisstil is. Ik bedoel daarmee dat de latente trillingen in de stoelen en ter hoogte van de achteras, weg zijn. Dit euvel is bekend bij de eerste serie Zessen en houdt verband met de ophanging. Op mijn verzoek alle mogelijke onbalans nog eens nagelopen door de dealer en het resultaat is verbluffend. Hoe een mens na verloop van tijd toch went aan alle hebbelijke- en onhebbelijkheden aan en in een auto. Ik mag er nog ruwweg een kleine 90.000 mee door en dat is geen straf. Voorlopig blijven de wielen op de auto. Er zou overigens sprake zijn geweest van geringe onbalans in het rechter achterwiel.

Verder behalve het reguliere onderhoud geen bijzonderheden te melden. Het verbruik is in de laatste koude periode gestegen naar gemiddeld 6.2: 100 km, niet iets om je voor te schamen. Op naar de 160.000 km.

UPDATE

  • 153.300 km

Tja....na 4500 km weer trillende remmen! Daarnaast binnen 400 km na reiniging gitzwarte wielen. Beetje erg zachte blokken? Enfin, de dealer van mijn ergernis deelgenoot gemaakt en op 21 juni 2018 na nog eens bijna 10.000 km, retour garage. Dat lag aan mij want ik had eerder geen gelegenheid. Alle lof weer voor Mazda Moerman, zonder blikken of blozen nieuwe schijven en deze keer van een zwaarder kaliber naar het schijnt. We gaan het meemaken. Gelijk even de airco na ruim 3.5 jaar laten servicen. Klaar voor de vakantie naar Italië waar naar verwachting veel kilometers zullen worden gemaakt inclusief enkele fikse bergpassen op tempo. Kunnen de nieuwe schijven zich bewijzen...Auto rijdt verder feilloos, stil, trillingvrij (nu wel) en trekt als een lier. Na terugkeer eind juli gelijk maar weer afspraak maken voor 160.000 km. beurt.

UPDATE

  • 181.350 km

Het is al weer even terug dat ik een update plaatste. Binnenkort voor de 180.000 km beurt. Ben ik een beetje laat mee. Ik rek bewust de intervallen wat op zodat ik voor de komende zomervakantie even vooruit kan. De 6 gaat er na 5 jaar uit dus dat is oktober 2019.

Wat is er zoal gebeurd de afgelopen periode. De leasemaatschappij heeft mij min of meer gedwongen over te stappen op winterbanden. Nooit mee gereden maar goed. Het gaat al 40 jaar goed zonder dus ik zie even geen noodzaak. Alles valt of staat met de manier hoe je rijdt (meestal). Klasse A banden van Dunlop gemonteerd. Ging meteen al mis. Bleek dat de bandenboer het balanceerapparaat verkeerd had ingesteld. 90 (!) gram per wiel. Of er grindtegels waren gemonteerd. Boven de 80 km p/u was de auto niet te houden. Is alsnog opgelost. Ten opzichte van zomerbanden is er meer afrolgeluid en blijft de auto wat onrustig (trillingen). Niet iets om nu wat aan te laten doen. Binnenkort snel nieuw zomerrubber laten monteren. Vier keer Bridgestone. Ben ik daar weer vanaf.

Verder is er eigenlijk niets gebeurd. De 2.2 gaat nog steeds als de brandweer. Verbruik iets gestegen nu gemiddeld 1:16.5. Zal aan het seizoen liggen en de banden wellicht. Wel tussentijds een terugroepactie voor de software van de inspuiting.

Het meubilair blijft goed en niets kraakt of piept. Wel jammer dat de lichtmetalen velgen nu wat gebruikerssporen gaan vertonen. Regelmatig poetsen houdt dat niet tegen. Daar komt bij, zoals al eerder aangegeven, dat sinds de nieuwe schijven en blokken, binnen 300 km de voorwielen zwart zijn.

Sinds de zwaardere remschijven aan de voorkant geen trillingen meer gehad. Wel beginnen ze achter iets onrustig te worden wat voelbaar is in het rempedaal. Binnenkort bij de onderhoudsbeurt even laten afdraaien.

Verder niets, nop, nada. De volgende auto mag geen diesel meer zijn. Iets met uitstoot/co2 enzo en natuurlijk afschrijving/restwaarde. Tja, was te verwachten. Ik denk dat de overheid een fout maakt maar goed. Het is zoals het is. De nieuwe diesels zijn aanzienlijk minder vervuilend, nog los van wat er op stapel staat. De werkgever schrijft benzine voor. Mazda valt gezien de uitstoot buiten de boot >140 gr/co2. Een CX 5 valt dus af. De X-motor komt te laat voor mij. Een driepitter zie ik niet zitten. Maar eens kijken bij Volkswagen (Tiguan) of Toyota (RAV4). Zorgen voor later. Voorlopig kan de 6 dit jaar nog lekker mee naar Italië.

EGR EN EXIT

  • 188.380 km

Medio maart snel naar de bandenboer gereden om mijn stugge winterbanden om te ruilen. Vier keer nieuw zomerrubber er omheen, balanceren en klaar. Stukken beter.

Omstreeks 182000 een onderhoudsbeurt uitgevoerd. De leasemaatschappij zag af van onderhoud door de merkdealer. Ook goed. Haal en brengservice en auto gereinigd door garagist ergens ver weg. Tot zover alles goed.

Na ongeveer 3000 km voelde ik in de bodemplaat en de stuurkolom tijdens accelereren een trilling die erger werd, tot zelfs voelbaar in de bak. In overleg de auto naar de dealer met de mededeling dat de auto trilt en in de cruisecontrol ter hoogte van 1750 a 2000 toeren schokt alsof het toerental te laag is bij een bepaalde snelheid. Bij flink gasgeven voelt het blok "vierkant" aan, niet soepel zoals gewoonlijk. Kwestie van software, dacht ik nog.

Enfin, de dealer heeft de injectoren gefinalized, alles nagelopen en gecontroleerd maar de klacht bleef. Verder onderzoek volgde. Ik heb nadien de foto's gezien van de gedemonteerde sensoren in het inlaatkanaal en ter hoogte van de EGR-klep. Zo goed als geheel dicht geroet! Hiermee nog op vakantie betekent onderweg stilvallen aldus de dealer die onlangs bij eenzelfde kilometerstand van een andere 6 dezelfde klacht kreeg. Lekker dan. Alles ultrasoon schoonmaken en de cilinderkop met inlaten idem. Kosten: een lieve 2 mille. Daar begint de leasemaatschappij dus niet meer aan en dus exit 6, zeer tot mijn leedwezen. Dat komt er dus van als je alle roetstoffen retour stuurt in de motor en ten behoeve van het milieu. Vroeg of laat sneuvelen die EGR-constructies. De oplossing is een illegale demontage van deze klep, afdoppen van het kanaal en softwarematig uitschakelen. Niet netjes natuurlijk maar zal absoluut gebeuren in handen van de volgende - buitenlandse - eigenaar.

Los van het hoe en waarom ben ik binnen enkele dagen een fijne auto armer die ik gelukkig zakelijk kon rijden want door al deze akkefietjes moet je er niet aan denken zelf het onderhoud te moeten betalen. De "nieuwe" staat al klaar, een fijne Volvo V70 met een minder krachtiger motor, dat wel. Mazda 6, bedankt voor de fijne kilometers, ik ga je missen......

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.