Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2003)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.3 S-VT Active (2003)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.3 S-VT Active
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke Madza 6 sportbreak 2.3 S-VT Active

  • 65.000 km

Tja,... eindelijk een heerlijke wagen.
Tot voor kort was ik de gelukkige eigenaar van een prachtige Toyota Celica VVTi-L bouwjaar 2003. Naar mijn idee een pracht van een wagen met een nogal eigenwijze kont. Donkerblauw metallic, verlaagd, 18 inch, sportuitlaatje etc etc. Al jaren lang ben ik een auto gek en zou dus een mooie wagen rijden.... totdat.... ik pappa werd en mijn Celica vaarwel moest zeggen.

Na enig zoeken kwam ik uit op een Volvo V40, bouwjaar. 2004 met een 2.0 liter motor. Echt een zeer nette en sjieke wagen om te zien...maar... wat reed dat ding als een dweil door de bochten.
Natuurlijk was ik een verlaagde Celica gewent maar dit was mij echt te gek... bijna elke snelle bocht had ik het idee dat de voortrijn het zou begeven. Ik had het idee dat de auto over zijn voorwielen zou weg glijden. Het rammelen van het interieur en de (na bleek achteraf) te kleine kofferruimte deed mij doen besluiten om voor iets beters te kijken. Het moest groter, betrouwbaarder, sneller, mooier en betere wegligging hebben....

Via auto week de nodige stations vergleken, Ford Mondeo... Volkswagen Passat... BMW 320 en de Mazda 6. Nou is een Ford ...een Ford... weinig bijzonders het rijdt perfect..maar verders niet echt spannend. De Passat en de BMW zijn mij eigenlijk te duur... dus bleef de mazda over.

Omdat ik van stevig doorrijden hou moest het wel minimaal een 2.0 liter motor zijn en de auto moest alle opties hebben incl. leer en Xenon fabriekkaf. Al snel vond ik een prachtige Mazda 6 sportbreak uit 2003 en wel een zwarte 2.3 S-VT Active met full options,50.000 km. en als extra verlaagd. In Den Haag, bij Mazda dealer Wieringa, al snel tot de koop overgegaan en een redelijke prijs voor mijn Volvo terug gekregen.

Tot nu toe (ik rij nu bijna een jaar in de Mazda) niets dan lof voor de Mazda. De wegligging is stevig tot strak (mede door de verlaging) en voelt zeer betrouwbaar aan, wel heel goed oppassen met drempels..In tegenstelling tot andere mazda rijders heb ik geen last van trekken in het stuur of spoorvorming, dit ondanks de 17 inch lichtmetalen velgen. Wat betreft de velgen... de verflaag is niet van een beste kwaliteit, dus heb ik de velgen laten poedercoaten. Tijdens de laatste beurt de banden vervangen door een set Uniroal rain sport 2... deze banden bevallen mij goed (t.o.v de Bridge stones).

Motorisch valt er weinig te klagen... met de 2.3 liter motor kom je goed van zijn plek.. en voor een station is ie nog best rap ook. Soms geniet ik stiekem... het geluid van de motor is prachtig er zit een klein roffeltje in (in de verre verte lijkt het een beetje op een Subaru Inpreza.. maar dan wel een heel stuk zachter). De motor is een doorontwikkelde 2.0 motor van Ford, waarbij het slagvolume is vergroot. Het inlaattraject is aangepast en er is een extra balansas geplaatst zodat de motor rustig loopt.
Mazda heeft een naam hoog te houden als het om zoom zoom naaimachine motoren gaat.
Het schakelen verloopt soepel en strak, met lekker korte slagen. Naar mijn mening had de auto wel beter 6 versnellingen ipv 5 kunnen hebben.

Het verbruik licht geheel aan mijn rechtervoet, op lange stukken en normaal rijden is een verbruik van 8,5 liter op de 100 km haalbaar maar normaal gesproken met de nodige stadsritten erbij komt bij mij meestal het gemiddelde verbruik op 10 liter op de 100 km.
Wel viel het mij op dat er een behoorlijk verschil is met de airco aan of uit... dus ik gebruik de airco nu in Eco stand.

Het interieur is netjes, de zwart lederen bekleding houdt het goed, geen slechte of lelijke plekken. In vergelijking met bv een Ford, Opel of Volkswagen vindt ik persoonlijk het dashboard een stuk strakker eruit zien...nagenoeg geen piepjes of kraakjes.
Het Bose sound pakket valt me een beetje tegen, de woofer in de koffer is geen wereld wonder.

Afgelopen maand een uitgebreide grote beurt laten doen bij een mazda dealer bij ons in de buurt. Auto van der Burgh te Brielle is een Mazda/Ford dealer-Garage. Wat ik hier meegemaakt heb... is mij in het verkeerde keelgat geschoten. In een aparte dealer review zal ik deze dealer nader beoordelen... maar ik kan u wel vertellen... ik kom hier niet meer. Wat een ongeregelde boel is dat daar. De beurt zelf verders niets bijzonders, gewoon een grote beurt en APK.

Ik denk dat ik in de Mazda nog (mede door de lage gunstige Km stand)2 jaar zal doorrijden. Hierna zal denk ik wederom een mazda 6 station komen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.