Mazda 6 SportBreak 2.0 Executive (2003)

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 - interieurMazda 6 - interieur

Uitvoering6 SportBreak 2.0 Executive
Bouwjaar2003

Mazda 6 2.0 Executive gekocht, Ford Mondeo Tdci (130) Ghia ingeruild.
De Mazda is een mooiere verschijning dan de Ford. In eerste instantie lijkt de Mazda kleiner maar na een test met heel het gezin (5 personen) blijkt de Mazda van binnen verassend ruim te zijn.
Nu was ik natuurlijk al verwend met de Ghia uitvoering van Ford maar de Executive uitvoering van de 6 is minstens zo luxe.
Navigatie, radio-cd wisselaar, lederen bekleding, climat-control en xenon verlichting. De 2.0l motor is zeer soepel en pakt goed op bij de lage toeren. De hoge toeren kosten toch iets meer moeite dan dat ik gedacht had. ook het vaker omschreven motor geluid is bij deze 6 ook aanwezig (niet echt storend maar een kwestie van wennen denk ik).

De auto is altijd dealer onderhouden en ziet er op wat steenslag na picobello uit.
Het verbruik bij de normale wettelijk toegestane snelheden is ca. 1:12.

update: 23-08-2006.

De teller van de auto staat inmiddels op kmst 120235. Dit is gemakkelijk bereikt na een paar vakanties naar o.a. Duitsland en Denemarken.
De auto voldoet nog steeds, toch zijn er soms wel wat aantekeningen.
O.a: Deze auto’s zijn een crime om een trekhaak te plaatsen, je moet de auto half slopen om het plaatsen te kunnen bewerkstelligen. De trekhaak wordt n.l. in de chassisbalken geplaats welke opgengemaakt dienen te worden. Hier wordt de auto niet beter van (roest gevoeligheid).
Deze roestgevoeligheid is toch zeer zeker aan wezig (bij het plaatsen van de trekhaak vielen mij talloze plekjes roest op langs kitranden en plaatwerkdelen).

Bij de eerstkomende beurt bij de Mazda dealer moet ik ook een keer laten kijken naar de voorwielophanging deze geeft af en toe een gevoel van speling door in het stuurwiel. Ook wil een van de xenon koplampen wel eens een rare stand aannemen bij het inschakelen van de verlichting na het starten van de auto.
Heb op o.a. duitse forums wel een gelezen dat dit toch allemaal wel bekende klachten zijn.
Als de dealer dit kan oplossen ga ik nog vele fijne kilometers met de Mazda afleggen.

update 09-01-2007

Onlangs is de grote beurt uitgevoerd bij de plaatselijke Mazda dealer.
Hetgeen geschiede bij kmstand 127235. Er is gwoon een standaard grote beurt uitgevoerd volgens de 120000 beurt (komt doordat de auto een tussen beurtje heeft gehad bij aanschaf bij een VW dealer.

Er zijn geen spannende dingen geconstateerd. Wel heb ik de dealer gevraagd te kijken naar het gevoel van speling in het stuurwiel bij het optrekken/remmen en verkeersdrempels nemen. Dit is opgelost door de stuurkolom uit elkaar te nemen te reinigen en weer te voorzien van nieuw vet (stuurt weer perfect).

Verder heb ik nog even gevraagd naar de linker xenon te kijken die vaak 2 à 3 keer inschakelen van de verlichting nodig heeft om aan te springen.
Hier was helaas weinig anders aan te doen dan de ontsteking unit à plus minus €400 te vervangen hetgeen ik toch wel een beetje duur vond en zodoende er voor gekozen heb dan toch maar de verlichting een paar maal aan en uit te moeten schakelen.

Op naar de volgende 20000km.

update 18-09-2007.
De Mazda gaat er weer uit.
Dit ligt niet aan de Mazda maar aan de eigenaar die weer eens een keer wat anders wil.
De huidige kilometerstand bedraagt nu 142.000 km.
De auto voldoet nog steeds goed. Vooral in de vakantie met fietsen op het dak en op de trekhaak.
De achtervering zou dan eigenlijk wel wat hulp kuinnen gebruiken.
Verbruik ligt nog steeds rond 1:11 à 12.
Z’n opvolger gaat een Subaru Outback worden.

Tot nu toe voor mij nog geen problemen. Uit de onderhouds historie opgevraagd bij de dealer waar het onderhoud altijd uitgevoerd was bevatte geen bijzondere verrichtingen. Waarschijnlijk kan ik binnen kort wel een keer een uitlaat vervangen mede door het feit dat ik veel kortere afstanden rijdt dan de vorige eigenaar.

Ook de remblokken moeten eerdaags vernieuwd.

Ik zal deze review bijwerken zodra er zich iets voorvalt.

update 18-09-2007.
Hij gaat eruit. Dat is de Mazda dus niet aan te rekenen, maar hij heeft toch wel een paar kleine aandachts puntjes.
Vermoedelijk een probleem rechtsvoor met de wielophanging of stuurinrichting of aandrijfas. Voelt als een soort speling tijdens optrekken in een bocht.
Xenon verlichting blijft zo nu en dan weigeren dan weer de linker, dan weer de rechter koplamp.

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 (5D/6H)