Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 143pk Executive (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 CiTD 143pk Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jarenlang vervent Volkwagen rijder te zijn ben ik in 2006 overgestapt naar Mazda. In het verleden heb ik al eens een 626 gereden die mij geen dag in de steek heeft gelaten. Sterker nog de auto neemt nog steeds deel aan het verkeer in mijn woonplaats.
Na een zoektocht tussen een Volkswagen Passat, Opel Vectra, Ford Mondeo en de Mazda was de keuze voor de Mazda 6 niet moeilijk. De meeste dealers blijken weinig aandacht hebben voor hun klanten en willen je blijkbaar snel afschepen met een paar folders om vervolgens weer aan de koffie te gaan. Behalve bij Fakkert in Zwaag. Ik werd daar perfect geholpen en ging met een heerlijk Mazda gevoel naar huis. Na een proefrit van een dag vrij snel besloten voor een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD Executive.
In juni 2006 is mijn Mazda afgeleverd. Als extra heb ik er een afneembare trekhaak op laten monteren, zwaardere speakers, zonneschermpjes achter en parkeersensoren.
In het eerste begin schakelde de auto wat hakkerig maar na verloop van tijd schakelt deze als een mes door de zachte boter. Het brandstof verbruik viel mij iets tegen (1:12) maar gaande weg de tijd liep deze terug naar 1:14 -1:15.
Wat opvalt in de Mazda is dat deze zo stil is. De auto zoeft werkelijk over de weg. Je moet gewoon oppassen dat je niet te hard rijdt. Ook het vermogen van de motor is een genot. Terugschakelen met de 6 bak is niet nodig, gewoon gasgeven en de auto accelereert heel makkelijk.
De stoelen zijn zeer comfortabel en na wat zoeken heb ik nu een heerlijke zitpositie gevonden. Ze bieden voldoende steun aan de benen, rug en lenden. De instelling van je stoel kan je inprogrammeren op de sleutel. Erg handig wanneer mijn vrouw gereden heeft. Simpel de deuren ontgrendellen, openen en de stoel kiest automatisch jouw positie.
De Xenon verlichting heeft mij werkelijk verbaasd. Het zicht ’s-nachts is geweldig. Strepen en borden lichten gewoon op. De automatische schakeling van het licht heb ik iets gevoeliger laten zetten waardoor bij schemer of bewolking de lichten aanspringen. Ook de regensensoer werkt perfect. Deze reagert snel en eenmaal in de AUTO stand doet deze vanzelf hun werk. Ook wanneer het contact uit is geweest.
Het navigatiesysteem is overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Ook het beeldscherm is goed af te lezen en in te stellen naar eigen inzicht. De gesproken toelichting is duidelijk en goed te verstaan. Het TMC systeem geeft de verkeersinformatie goed door. Vaak klopt de lengte op de 100 meter nauwkeurig. Files en of ongelukken worden zichtbaar aangegeven en zelfs de flitsers ontbreken niet. Alleen wanneer de TMC is afgestemd op Radio 1,2 of 3 is de informatie niet geheel compleet. Het volgen van omleidingen is niet altijd handig aangezien in Nederland de files op de meeste secundaire wegen niet aangegeven wordt.
Een behaagelijke temperatuur in de auto is makkelijk te regelen. Ook het ontwasemen van de ramen werkt prima en is makkelijk in te stellen.
Er kan niet vaak genoeg over geschreven worden maar de auto ligt als een huis op de weg. Geen bocht is hem te gek, of je hem nu snel of langzaam neemt het maakt de auto niet uit.
Momenteel staat er 35000 km op de teller en geniet ik nog elke kilometer vandeze auto.
PROBLEMEN
Een paar weken na aflevering gaf het raam aan de bestuurderszijde een harde tik wanneer deze boven aansloot. Dit bleek een los boutje te zijn. Verder moesten bij de eerste (20000 KM) beurt de schijven vóór, afgeslepen worden i.v.m.trillen bij afremmen met hoge snelheid. Verder geen bijzonderheden.
Momenteel zit er een vreemde tik in de kofferbak wanneer ik over een hobbelige weg rijdt. Dt blijkt van de beschermhoes te komen die de kofferruimte afdekt. Ook trillen de remmen weer. Bij de komende beurt zal ik dit aangeven.
Intussen eerste service beurt gehad. 4 nieuwe banden aangezien de voorste redelijk versleten waren en achter waren de banden aan het ’cuppen’ Ook remschijven voor vervangen en achter afegdraaid. Vreemd probleem, volgens de garage heeft dit te maken dat na stevig en stoppen met rempendaal ingedrukt de schijven iets kunnen vervormen omdat ze niet gekoeld worden door de rijwind. Daarnaast werd ook aangegeven dat het ook aan het materiaal kan liggen. Na de eerste keer trillende remmen juist extra gelet op het ingedrukt houden van het rempendaal na stevig remmen maar probleem kwam terug. Rammel in de kofferbak blijft ook. Er schijnt een modificatie geweest te zijn maar deze was al uitgevoerd. Ik kon de monteur het geluid niet laten horen omdat het verdwijnt na herplaatsen van het kofferbakscherm. De rammel komt na verloop van tijd terug. Hiervoor ga ik nogmaals naar de garage.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.