Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 - interieurMazda 6 - interieur

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst189.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Motorpech...wat een ellende heb je dan

  • 189.000 km

De opel was na jaren trouw gebruik toe aan vervanging. Na goed zoeken en speuren en het lezen van vele reviews viel mijn oog op deze Mazda 6. Ik vond het altijd al een mooie auto en de betrouwbaarheid waarom deze japanners bekent stonden bekrachtigde mijn keus. Daarbij was ik ook op zoek naar een auto die wat vlotter was dan mijn Astra. De mazda paste met zijn 320NM koppel en 130 pk goed in.

Na er 2 jaar met veel plezier in te hebben rondgereden begon er opeens een oliedruk lampje te branden. Het probleem heb ik nooit genegeerd en ik ben daarom ook direct terug gegaan naar de Mazda dealer alwaar deze in onderhoud was.

Men kon echter niks vinden. En ik werd heengestuurd. Binnen 2 maanden kreeg ik echter steeds vaker deze klachten terug maar elke keer kon er niks worden gevonden. Het olie verbruik werd wel hoger. Onder het mom "baat het niet, schaat het niet" werd de carter zeef vervangen wat inderdaad leek te helpen. Totdat ik weer 2 maanden zonder enige waarschuwing op de snelweg kort het lampje zag oplichten met een harde klap en rattel die daarna volgde. Daar stond ik dan...met een motor die vast was gelopen. Boos op de dealer omdat er nooit wat gevonden kon worden en ik nu met deze problemen zat terwijl ik het nooit had genegeerd.

Om het verhaal kort te maken. Ik kwam er met de dealer helaas niet meer uit. En heb daarom de auto zelf laten maken door zelf het blok naar een revisie bedrijf te brengen. Het probleem bleek uiteindelijk aan een beschadigde zuigerwand te liggen die olie doorsijpelde waardoor er sludge ontstond. Dit zorgte ervoor dat de olie kanalen niet meer voldoende smering kregen omdat de druk wegviel en het oliedruk lampje dus ging branden.

Totale schade:

-beschadigde krukas;
-kapotte krukas lagers;
-kapotte drijfstang lagers;
-2 drijfstangen afgebroken;
-2 beschadigde zuigerwanden.

Kortom een hoop geld.

Het goede nieuws? Hij rijd beter dan ooit. Ik heb er inmiddels weer 10.000 km bij opzitten en het olie verbruik is weg. Daarbij is de auto stiller en zuiniger dan ooit.

Hiervoor draaide mijn auto 7.1 op de 100 km. en moest er per 2 weken een liter olie bij.

Nu loopt de auto 6.6 op de 100 km en heb ik na 10.000 km nog geen druppel hoeven bijgooien aan olie.

Raar dat de dealer dit dus blijkbaar normaal vond want ik gaf aan dit niet echt normale waardes te vinden. Volgens de dealer lag het altijd aan mijn turbo maar ook die heb ik bij het revisie bedrijf laten nakijken en die was nog Ok. Hij zit er nu gewoon in en de auto rijd beter dan ooit.

Dan de auto. Op bovenstaande smet ben ik erg blij met de auto. Er is voldoende trek kracht aanwezig bij hele lage toeren. Je krijg veel auto voor weinig geld en bijna alles is standaard. Clima, cruize, goed audio systeem etc..

De afwerking laat hier een daar te wensen over. Dan met name achterin. Het binnenwerk in de achterklep laat geregeld los en er zijn irritante naden zichtbaar. Ook hoor je af en toe iets rammelen. Als ik dan het dekzeil opnieuw vastklik is het weg maar het euvel komt altijd terug.

De motor maakt relatief veel lawaai. Het is niet een auto waarin je geen gesprekken kan voeren...begrijp me niet verkeerd want hij is echt stil, maar voor zo'n grote en mijns inzien luxe auto had de motor isolatie beter gekunt. Daarbij heeft de revisie van mijn blok heel veel goed gedaan want de auto is stiller dan ooit.

Koop ik er weer een? Geen idee. Ik vind de nieuwe 6 een erg mooie auto maar dit hele gebeuren heeft mij een knauw gegeven. Helemaal gezien de botte opstelling van de dealer. Mijn generatie 6 schijnt voor een dieselmotor inwendig erg dunne oliekanalen te hebben waardoor sludge een veelvoorkomend probleem blijkt te zijn.

Ze kunnen dus toch stuk die japanse auto's

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.