Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M (2013)

autoreview

Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M (2013)

Signalement

Uitvoering6 SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een goede keus!

  • 3.200 km

Na van vele walletjes te hebben gegeten is het tijd voor iets meer vastigheid in de vorm van een auto die ik 4 jaar zal moeten rijden. In mijn vierwielige geschiedenis alleen en met het gezin kwamen achtereenvolgens Volkswagen, Opel, Ford, Volvo en Citroen, Volvo en Fiat, Peugeot en BMW op het toneel, waardoor ik niet direct een merkvaste indruk ga maken op u als lezend publiek.

De laatste jaren hebben we heerlijk kunnen toeren in een warmbloedige BMW 5 twin turbo die absoluut niet opleefde tegen het imago van betrouwbare auto, en derhalve mijn vergevingsgezindheid jegens het merk in het algemeen en sommige dealers in het bijzonder, enorm op de proef heeft gesteld. Zozeer zelfs dat het gegarandeerd mijn laatste BMW op eigen naam is. Helpt u het mij herinneren?; het vlees blijft zwak.

Echter, de zaak gooide hier roet in het eten en liet me de keus voor het uitzoeken van een nieuwe lease bolide. Aangezien het leasebudget leuk is, maar ik me nog de klasse, nog de pk's wil (lees=bijtelling) veroorloven toch eens gaan neuzen in de illustrere dealerwereld en de showfoto's die uit de brochure toelonken.

BMW viel af uit principe en door nog andere zaken waar ik later op terugkom.

Mercedes werd beproefd en hoewel ik niet ongelukkig was met de proefrit in de C220, bleek de enige leuke uitvoerig in het uitzwaaimodel Edition C voorbehouden aan de 25% bijtellers en derhalve niet interessant.

Proefgereden in de 508 en erg onder de indruk van de moderniteit van het interieur en de ruimte. Helaas bleek Peugeot daarmee geen geld meer over te hebben om er ook nog een enigszins potente motor in te zetten. Oftewel, neemt u vooral een kop koffie en een kaakje mee voor tijdens het schakelen.

Lexus werd me aanbevolen door een vriend en toen ik me online aan had gemeld voor de proefrit duurde het 1,5 week voordat ik hierover gecontacteerd werd; toen had ik het druk en had Lexus pech.

Volvo is nauwkeurig bekeken, maar laat ten tijde van mijn keus er alleen de V60 D2 beschikbaar zijn in 20%? Met 115 pk durf ik niet naar links. Gelukkig is er nu de D4, echter voor mij te laat.

Renault werd bezocht, maar gezien mijn lengte was de Megane niet ruim genoeg. Op een of andere manier geeft een hemeltje tegen mijn kruin mij een wat claustrofobisch gevoel. Mag ik hier aan toevoegen dat ik ook geen zin heb om op P3 te gaan zoeken naar een van de 500 zwarte Megans?

Volkswagen is niet onaardig, maar het model van de Passat had na 2009 niet meer veranderd moeten worden; het oog wil ook wat. De Passat CC had nog een kans gemaakt, als....

Toch nog eens bij BMW naar binnen. Wat zitten die 3's ergonomisch goed; toch nog in twijfel tussen een even goed rijdende kale 3 met de zelfde bijtelling als een met opties afgekegde GT-M en het pleit was eigenlijk al beslecht.

Nog niet verteld, maar wel waar, is dat ik vanaf het begin een oogje had op de '6 en de meeste hiervoor genoemde auto's vergeleek met mijn proefrit in dit automobiel. Voor mij bleef deze auto de onbetwistte winnaar in de contest en heb ik deze GT-M net 4 weken geleden in ontvangst mogen nemen bij Koops Nieuwegein. Samen met de dealer doorgerekend wat de schade zou zijn bij TS+ Lease met enkele gewenste opties en bij de GT-M. Uiteindelijk is het de GT-M geworden vanwege het zeer complete standaard pakket (oa Bi-xenon, 19", camera, keyless entry, intelligente stoelen in leder etc.

Ze rijdt absoluut fenominabel; de zit is prima en alle instellingen heerlijk intuitief. Tijdens het uitproberen van alle toeters en bellen wordt je regelmatig gefaitteerd met een orkest van bromtonen en flitsende lampjes veroorzaakt door die witte verf op het asfalt en medeweggebruikers die te dichtbij komen. Niet altijd welkom en daarom gelukkig gemakkelijk uit te schakelen.

Wat is opvallend aan deze rooie Rika? Om toch niet teveel op te vallen tussen die zwarte Megans hebben we het dak in hoogglans zwart gewrapt. Daarnaast hebben we de bruine sierlijst op het dashboard in de soul rode kleur laten spuiten; opeens lijkt de binnenkant bij de buitenkant te gaan passen en wordt het weer één auto.

Toegegeven, bij een sprint van 0-100 houdt ik wat seconden over in vergelijk met de 535D, maar door de handbak en de goede aangrijping is er altijd voldoende koppel voor een leuke tussensprint op de linkerbaan. Het leukste is om gewoon nonchalant de deur achter je dicht te gooien en met piepjes en knipperlichten uitgezwaaid te worden terwijl de auto zichzelf vergrendeld (=de kinderhand).

Aangezien algemeen bekend is dat Mazda zichzelf moeilijk weet te verkopen, hoop ik hiermee een paar busladingen de showroom in te krijgen. De 6 en trouwens ook de nieuwe 3 zijn echt de moeite van de testrit waard!

Inmiddels de 25000 gepasseerd.

  • 25.000 km

Inmiddels hebben we de rooie Rika 8 maanden in 'bezit' en hebben we wat meer beeld bij de auto. Ze is dan al teruggeweest voor zijn eerste onderhoudsbeurt en het oplossen van enkele kleine garantiepuntjes.

Onze ervaringen tot dusver zijn absoluut positief. De auto is betrouwbaar en rijdt heerlijk, de vele opties vervelen nog steeds niet en we zijn nog onverminderd enthousiast over de gekozen kleurstelling. Hoewel we er zelf helemaal aan gewend zijn, krijgen we nog vaak complimenten over Rika en dat vindt ze weg leuk. De 19" sloffen van deze jonge dame staan haar goed en gaan ons inziens juist niet ten koste van de rijkwaliteit. Het contact met de weg is ons juist voldoende.

Het rijgedrag is nog steeds prima en het trekken van de oerhollandse caravan van rond de 1600 kg gaat zonder slag of stoot. Af en toe mag ze in Duitsland even los en dat is best even wennen, omdat het stuur enigszins zenuwachtig wordt. (De functie active steering is niet beschikbaar). Zoals gezegd; dit is even wennen, maar dan gaat het ook vanzelf en doet ze niet onder voor de Duitse automobielen. We vragen ons weleens af wat er zou gebeuren met de prestaties als deze dame met een of meerdere turbo's werd uitgerust...

Windgeruis is beperkt; ze is stiller dan menige duitse tegenspeler en van windgeruis bij de spiegel hebben wij geen last.


Aangezien ik de luxe heb om af en toe ook in andere auto's te rijden, collega's, huur auto's etc, valt me op hoe licht de Mazda gebouwd is, zonder een kwetsbaar gevoel te krijgen zoals bij de Ampera (hier lijken de deuren wel van karton, zo licht). Toch hadden de deurpartijen en middenconsoles van ons iets steviger afgewerkt mogen worden. Dit veroorzaakt overigens geen storende piepjes en kraakjes.

We rijden rustig verder tot de volgende review.

Alweer meer dan een jaar in bezit

  • 45.000 km

Na 45000 kilometer is Rita een beetje ingereden en valt er al iets te zeggen over de betrouwbaarheid.

Die is top, dus. Zover geen enkel probleem gehad, behalve wat trillingen bij het remmen veroorzaakt door een bekend probleem met de schijven. Is direct verholpen.

Als sportieve rijder heb ik de handbak vaak in 'S' staan. Het is heerlijk dat de auto in een streep doorhaalt van laag in zijn toeren tot aan de 5000 tpm.
Ondanks de beleving van acceleratie wint hij het bij een sprint niet van een doodgewone 320 EDE van BMW of een 1.8T van Audi en komt wat trekkracht tekort.

Ondanks een update begint de USB nog steeds steevast op nummer 1 (en dat gaat vervelen). Windgeruis is niet storend, maar wel aanwezig. Dat merk je gek genoeg pas aan de audio die toch wel hard klinkt bij stilstand...

Andere zaken die we missen: automatisch inklappende spiegels, thuiskomlichten die aangaan bij ver- en ontgrendelen van de auto zijn zo van die luxigheden die leuk waren geweest op de GTM.

Ondanks bovenstaande puntjes staat de auto nog steeds als een huis en hebben we vanuit prijs/kwaliteitverhouding geen moment spijt van de keuze gehad. We zijn ook nog steeds erg tevreden over de looks en weggedrag.

Matig tevreden

  • 110.000 km

Inmiddels is de 6 alweer enkele jaren in gebruik en is het tijd om weer een update te schrijven.

De hoeveelheid "stukken" met de auto vallen mee; de kosten ervan niet. De laatste was bij ca 75000 km zonder twijfel de meest kostbare; een blad van de turbo gaf het op en vond zijn einde in de motor... Die bleef overigens draaien en bracht zelfs nog een paar keer thuis voordat hij terechtkon bij de garage. Daar aangekomen mochten de koppen volledig gereviseerd worden. Gelukkig is alles onder garantie vervangen.

20000 km daarvoor is hij een keer afgesleept vanwege een motorstoringslampje. Wat het probleem echt was, is vergeten; wel dat het een haar scheelde of de motor was in de spreekwoordelijke soep gelopen. Ook dat onder garantie opgelost.

Daartussenin is de auto verrast door een hagelbui waarna er iets minder dan 500 putjes uitgehaald moesten worden. (Onze Peugeot uit 2004 stond ernaast en had er 50).

Onlangs de sleutel laten vervangen; de behuizing was kapot; het is opvallend dat Mazda op dat moment alleen complete sleutels tegen dito hogere kosten kan leveren.

Al met al dus inmiddels ook de keerzijde van rooie Rita op motorkwaliteit leren kennen.

Overigens is en blijft de 6 een gewaardeerde verschijning op de weg.

Nog een krap jaar en dan mag een nieuwe leaseauto worden uitgezocht. De 6 gaat dan naar 22%, een categorie waarin zich op dat moment veel sterke concurrenten zullen bevinden...

en we gaan nog even door... nog even.

  • 140.000 km

Met het einde van de leasetermijn in zicht nog een uitzwaaireview van rooie Rika.

Het blijft een heerlijke auto om mee te rijden. Door de 19" wielen voel je precies wat er zich onder de auto afspeelt en is zal hij je niet vaak verrassen door onder- of overstuur.

In het afgelopen jaar weer een aantal flinke stukken gereden en zonder uitzondering kom je fris op de bestemming aan.

De mankementen zijn gelukkig ook 'beperkt' gebleven tot het vervangen van de koppeling(!). Rika schokte al een tijd bij het op laten komen van de koppeling en -hoewel storend-, was hier wel mee te rijden. Toen ik het een keer aangegeven heb bij de dealer was het verdict dat de koppeling niet meer oke was en werd deze bij gratie van de leasemaatschappij vervangen (=altijd prettig).
Daarna reed hij weer als nieuw en dat doet hij nog steeds.

Zojuist is hij teruggekomen van APK en onderhoud, overigens zonder problemen.

Toen ik deze week een leen CX3 meekreeg viel me op dat Mazda in de afgelopen 4 jaar een aantal zaken wel en een aantal zaken nog niet verbeterd heeft:
Goed:
- welkomstverlichting is inmiddels geinstalleerd
- spiegels klappen bij vergrending automatisch in
- DAB radio
- adaptieve cruise control werkt maar rijdt zelfs op de meest veilige instelling nog erg hard op een file af om dan plotseling in de ankers te gaan.
- heads-up display; leuke feature -en onmisbaar; de snelheidsmeter in het klokkenspel eronder is namelijk te klein in vergelijking met de reusachtige toerenteller.
- ventilatieroosters met een italiaanse touch

Nog niet op orde (of zelf niet goed gekeken)
- binnenverlichting is nog niet op orde: de raamschakelaars zijn -op een na- nog altijd in het duister gehuld.
- volumeknop onbereikbaar onder de neergeklapte armsteun.
- deur op afstand op slot is ook echt op slot; van binnen kun je aan de hendels trekken wat je wilt; open gaat hij niet
- scherm is alleen met draaiknop te bedienen, geen touchscreen.

Rooie Rika mag er binnenkort uit en zoals eerder aangegeven ben ik -overigens ook om praktische redenen- de Mazda showroom voorbijgereden voor het uitzoeken van een nieuwe lease auto.

De nieuwe lease auto, die overigens van een heel ander allooi is, is inmiddels in bestelling en zodra deze voor de deur staat ons verhaal op Autoweek verder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.