Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 1.8 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 149.981 km |
KM-stand laatst | 149.981 km |
Fijne auto met (helaas) veel tekortkomingen
- 149.981 km
Omdat ik jaarlijks voor woon-werk verkeer dik 20.000 kilometers rijd, werd het tijd om mijn Toyota Paseo uit 1996 aan de kant te zetten en uit te kijken naar iets die wat beter geschikt was voor snelwegkilometers en met een wat grotere koffer.
Als Toyota liefhebber heb ik wekenlang gezocht naar een geschikte Avensis, Carina, Avensis Verso of Previa. Helaas zijn 80% van deze auto's reeds geëxporteerd naar Afrika en zijn het merendeel die nog overblijven diesels. En laat ik nu net helemaal geen fan zijn van diesel, ik wilde dus absoluut benzine of lpg. De keuze bij Toyota was dus dusdanig beperkt dat ik wat ben beginnen zoeken bij andere merken.
En dan viel mijn oog op een Mazda 6 met bijna alle optie's; verwarmd en elektrisch leder met geheugenfunctie, automatische climate control, cruise control,... en een respectabele kilometerstand en op benzine! Helaas geen automaat, maar er moest ergens wat water bij de wijn want anders was ik nu nog bezig met zoeken!
Contact opgenomen met de (particuliere) eigenaar, de dag zelf nog gaan testrijden en overgegaan tot aankoop. De testrit beviel me heel erg goed. Wat harde stoelen, maar toch niet oncomfortabel, fantastische wegligging en een zéér prettig schakelende vijfbak.
Een weekje later zou de auto gekeurd worden voor verkoop, en, hij werd... afgekeurd!
Er blijkt een remklauw vast te zitten en de vorige eigenaar neemt de kosten op zich. Ik krijg dus een nieuwe remklauw linksachter, plus nieuwe schijven en blokken ter waarde van net geen €600! Dit stemde me uiteraard erg gelukkig en bevestigde alleen maar dat de verkoper een heel aangenaam en eerlijke persoon was.
De auto uiteindelijk opgehaald en meegenomen naar huis.
Eerste indruk; heel erg stil op de snelweg ondanks de 3200 toeren bij 120km/u. Stiller dan menig nieuwe auto zelf.
Het stuur trilt lichtjes bij snelwegsnelheden en er zit een irritant rammeltje in het dashboard die me niet was opgevallen bij de proefrit.
De dag na het ophalen eerst en vooral een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd (alle filters, vloeistoffen, bougie's en multiriem).
Dag 2, ik wil het audiosysteem van de Mazda wat beter leren kennen en als liefhebber van de goeie ouderwetste CD wil ik de 6CD-wisselaar vullen met mijn favoriete muziek. Na het inwerpen van de 2de cd gaat het echter al mis, het display blijft staan op 'load' en het kantelscherm wilt niet meer dicht. Enkel de FM functie werkt nog. Dikke tegenvaller helaas.
Afspraak gemaakt bij de lokale Mazdadealer die een andere radio monteert die ook een 6CD-wisselaar heeft, enkel heeft deze geen touchscreen en navigatiesysteem, maar dat stoort me niet. Ik gebruik toch steeds mijn TomTom. Ik kan weer luisteren naar mijn CD's dus ik was tevreden.
De 120pk sterke 1.8 motor is net goed genoeg om mee te komen met het dagelijkse verkeer. Je wint er geen races mee, maar om relaxt van punt A naar B te komen is het prima. Enkel bij lage toeren durft de motor wat te brommen en als je even wilt inhalen moet je echt wel een versnelling lager, want onder de 3500 toeren zit er weinig leven in de brouwerij.
De koppeling van de Mazda blijkt wel erg zwaar. Het was me niet bijzonder opgevallen eerlijk gezegd, tot ik er voor het eerst mee in de file stond. Mijn linkerbeen schreeuwde het uit na 5 minuten stoppen en starten en ik was heel blij dat het verkeer weer op gang kwam.
Na enkele weken dagelijks gebruik zijn dit de indrukken:
POSITIEF;
* Het Bose-geluidssysteem klinkt werkelijk subliem, goede bass, helder geluid en als je wilt kan je er het halve dorp mee doen trillen.
* De 64L grote benzinetank blijkt goed voor een rijbereik van gemiddeld 800km! 1 keer heb ik goed mijn best gedaan en toen kreeg ik er zelf 912km uit. Er gaat gemiddeld 55 liter in per tankbeurt en het gemiddelde ligt tussen de 6,5 en de 7,0 liter per 100km. Prima waardes voor een relatief grote auto met kleine motor.
* De auto komt het best tot zijn recht op de snelweg. Stil, goed overzicht, weinig tot geen last van dode hoek, geen windgeluid en een prettig werkende cruise-control. Enkel het trillen in het stuur stoort me, hierover later meer.
* Het nemen van een op- of afrit kan met de Mazda 30km/h sneller dan met de gemiddelde andere gezinswagen. De wegligging is subliem!
* Grote koffer, zeker met de achterbak plat (erg handig trouwens, de hendeltjes in de koffer!) er gaat met gemak 2 sets wielen in en ook een tripje naar de Ikea blijkt geen probleem!
NEGATIEF:
* Het sportief afgeveerde onderstel blijkt niet echt comfortabel. Je voelt elke put, oneffenheid of richel in de weg erg goed.
* De koppeling gaat zwaar. Niet aangenaam in de file en bij stadsverkeer.
* Er zit nu en dan een rammeltje in het dashboard en in het deurpaneel.
* De ophanging maakt een luid 'knakkend' geluid bij het op- en afrijden van een drempel bij iets hogere snelheden
* Trilling in het stuur bij 100km/u +
* Automatische ruitenwissers zijn volkomen waardeloos.
* Zwakke handrem, durft zelf wat te kraken bij het parkeren op een steile helling. De hefboom zo hoog mogelijk trekken en de auto altijd in versnelling achterlaten blijft dus noodzakelijk.
Zoals dus gezegd stoor ik me mateloos aan de automatische ruitenwissers. Ze reageren echt véél te laat dus moet je constant zelf ingrijpen. Er zit een gevoeligheidsschakelaar op de hendel maar die lijkt helemaal niets te doen.
Wederom naar de Mazda garage om te vragen of ze dit niet kunnen uitprogrammeren zodat ik een normale, regelbare, intervalstand krijg in de plaats. Helaas blijkt dit enkel mogelijk bij oudere modellen. Ik moet er dus maar mee leren leven, bijzonder vervelend, gezien het toch wel erg vaak regent hier in België...
Ook bij 's nachts rijden zie ik amper iets voor me, de koplampen blijken bijzonder zwak dacht ik, maar na het monteren van 2 nieuwe H11 lampen (gewone Halogeen, geen namaak-led of xenon) en een goede schuur- en polijstbeurt van de koplampen is het zicht er met 200% op vooruit gegaan, een echte aanrader dus als de koplampen van je auto wat dof beginnen te worden! Prima zelf te doen overigens.
Voor de rest is het altijd starten en lopen met de Mazda, ik rijd er tot dan toe -ondanks de tekortkomingen- graag mee en het geluid uit de Bose-installatie blijft me enorm bekoren!
Het trillen in het stuur begint me uiteindelijk toch wel erg te storen dus verwisselde ik bij de volgende beurt (augustus 2021, 157.000km) de voorste wielen met Toyo banden met de achterste, waar de originele(!!) 14 jaar oude Bridgestone Potenza banden nog opzitten naar de vooras. Het valt me echter wel op, dat de wielen waar de Toyo banden omliggen maar liefts 120 gram lood hebben per wiel. Het trillen is uiteindelijk wel opgelost maar de 14 jaar oude banden blijken zoals verwacht nogal waardeloos in de regen.
WEDEROM DE CD-WISSELAAR STUK!!
Het is een zonnige ochtend in augustus en ik ben vrolijk onderweg naar mijn werk. De CD waar ik naar aan het luisteren was speelt zijn laatste nummer en de ik schakel de wisselaar over naar de volgende CD, maar, er klinkt helemaal geen geluid! Het zal toch niet weer, dacht ik. Maar helaas, de CD wisselaar is opnieuw stuk. Wederom een heel diepe zucht. De Mazda dealer raadde me ten sterkste af om een aftermarket-headunit te gebruiken omdat die niet compatibel zou zijn met het Bose systeem en het geluid barslecht zou zijn. Ik moet dus ook maar leren leven met een radio zonder CD functie dan, en ja, dat is voor mij een enorm groot minpunt. De afleiding en geluidskwaliteit van Bluetooth en AUX tijdens het rijden kunnen me niet plezieren. Dan maar rondrijden met enkel de FM functie.
Voor de komst van de winter besluit ik 4 winterbanden te monteren, 2x Michelin Alpin banden (jonggebruikt) en 2x nieuwe Nexen Winguards. Ik werk zelf bij een garage en heb de banden zelf gemonteerd. Ik kon het haast niet geloven, maar er moest toch echt op alle 4 de wielen opnieuw meer dan 100 gram lood! De banden 180° verdraaien, dezelfde band op een andere velg leggen.. niets mocht helpen helaas. Met een klein hartje de snelweg opgereden, en, ondanks de grote hoeveelheid lood op de velgen is het trillen al heel wat minder, maar nog steeds niet helemaal weg.
NIEUWE REMMEN
met Kerstdag opnieuw tijd voor een beurtje, de teller staat inmiddels op 165.000. De laatste tijd had ik last van trillingen in het stuur bij remmen op hogere snelheid, de voorste remschijven blijken krom. De remblokken zien er nog als nieuw uit, maar er zit een behoorlijke hoeveelheid roest aan de binnenzijde van de schijven dus bestelde ik online een nieuw setje schijven en blokken van het merk ATE, ik wilde beslist geen goedkope meuk, dus kon ik bij het afrekenen iets meer dan €200 neerleggen.
Het weekend erop aan de slag gegaan, en wat blijkt, aan beide kanten zitten de onderste geleidepennen muur- en muurvast! Na minutenlang verwarmen en geweld met een hamer komen ze er uiteindelijk toch los. Helaas vol met roest en dus niet meer te redden. De boel dan maar provisorisch opgeschuurd met een slijpschijfje en nog een weekje doorgereden in afwachting van de nieuwe onderdelen.
De nieuwe remmen werken prima en buiten het feit dat de ATE blokken gigantisch veel stof creëren heb ik geen klachten... Tot ik 3 weken later merk dat de auto nogal abrupt tot stilstand komt als je hem laat uitrollen.
De Mazda wederom opgekrikt en deze keer blijkt rechtsachter een remgeleider vast te zitten! Nieuw remzadel en geleidepennen en weer door. Linksachter blijkt nog in orde.
VOORJAAR 2022, BANDEN
Inmiddels is het voorjaar gearriveerd en is het tijd om de winterwielen op te bergen. Ik heb voor de zomer een setje 2dehands velgen gekocht, met nog 2 goede Hankook banden, en 2 versleten Hankook banden. De Toyo banden van vorig seizoen hadden nog ruim 5mm profiel, dus die had ik hergebruikt om de 2 versleten banden te vervangen. De 2 Hankooks die er al op lagen heb ik ook opnieuw uitgebalanceerd, en ja hoor, opnieuw meer dan 100 gram nodig voor alle 4 de wielen. ik besluit alle 4 de banden eraf te halen en de velg zonder band op het balanceerapparaat te leggen. Hoewel de velgen visueel nauwelijks tot geen slag of onrondheden hebben, moet er toch gemiddeld zo'n 50-60 gram op... zonder band!!
De Hankook banden blijken helaas volkomen waardeloos op de snelweg, de auto lijkt alle kanten op te willen gaan. Het veranderen van de bandenspanning lijkt niet te helpen. Dan maar de Toyo's naar de vooras. Helaas is het trillen ook terug.
In een laatste poging bestel ik 4 nieuwe Goodyear Eagle F1 Assymetric 6 banden. Een topband die ook op de Lexus van mijn vader ligt, die ik op die auto ook zelf gemonteerd heb. Daar moest maximum(!) 35 gram op. Dus in de banden zit nauwelijks hoogteslag of onoffenheden.
Deze banden op de originele Mazda velgen blijken al iets meer succes te hebben bij het balanceren, er hoeft 'slechts' gemiddeld 70 gram op, met één wiel die maar 40 gram behoeft.
Voel goede moed ga ik de weg op, maar helaas, terug trillingen. Ik heb alle 4 de wielen op alle mogelijke plekken gewisseld en ergens anders zelf opnieuw laten balanceren. Het mag allemaal niet baten helaas en de auto blijft trillen.
Ook het feit dat ik nog steeds geen CD's kan beluisteren stoort me -en ik heb tegen het advies van de Mazda garage in- toch een niet originele radio gemonteerd. Het is een 2dehands android-radio die ik voor €100 op de kop heb getikt. Omdat de Mazda dealer me zo bang maakte voor dit soort radio's, schakelde ik voor de eerste keer met een heel klein hartje en met weinig goeie moed de radio in, en, wat blijkt? NIETS van wat de Mazda dealer me vertelde blijkt te kloppen. De stuurwielbediening werkt prima, het geluid klinkt nòg beter dan met de orignele radio(s) en de CD-functie werkt prima. Tevens kan je ook heel wat meer instellen aan het geluid dan met de originele Mazda radio. De beste man bij de dealer had dus ongelijk en ik had hem veel beter wat eerder genegeerd!
VAKANTIE ARDENNEN
Ik ben met de Mazda drie dagen op vakantie gegaan naar de Ardennen en dat is me heel erg goed bevallen. Het trillen op de snelweg heeft me uiteraard gestoord, maar daar terplaatse heb ik me wel enorm geamuseerd met deze auto. De wegligging en de fijne versnellingsbak zijn een waar feest op de Ardense wegen en je kan in de bochten met gemak mee met de BMW rijders en de gekke locals :-)
De 1.8 motor heeft in dit sterk bergachtige gebied wel wat moeite om de vaart erin te houden. De airco moet uit en enkel met plankgas in 4de versnelling wil de auto 120km/u behouden wanneer de snelweg bergop gaat. Ik was alleen op vakantie dus als je met je gezin en wat bagage op vakantie wilt, dan heb je echt minstens de 2.0 motor nodig!
Verder op vakantie geen klachten gehad (buiten het trillen.) en slechts 1x moeten tanken daar. Ondanks de sportieve rijstijl en de vele bergachtige wegen toch slechts 7.0l/100km over een afstand van 1300km in 3 dagen tijd! Hier ben ik erg tevreden mee, top!
APK KEURING, NA 1 JAAR EN 20.000KM'S.
De teller wijst net geen 170.000kms aan en er is een jaar verstreken. tijd voor een nieuwe APK (keuring) dus. Ik verwachte geen problemen en die waren er dan ook niet! De Mazda komt zonder enige opmerking feilloos door de keuring. Als cadeautje krijgt de auto van mij een uitgebreide poetsbeurt en hij staat er terug als nieuw bij!
Na de keuring heb ik ondanks het mooie lenteweer terug de winterwielen op de auto gemonteerd. Het trillen is met deze set gelukkig heel wat minder dan de zomerset dus rijd ik voorlopig verder met deze set. Ik heb even getwijfeld om voor een set aftermarket velgen te kiezen in de hoop het trillen definitief uit te sluiten, maar ik heb voor mezelf besloten om buiten de eerstvolgende beurt geen extra kosten meer te maken aan deze auto.
De teller staat eind mei op 172.500, het is dus opnieuw tijd voor een kleine beurt. Deze 1.8 motor stond wat bekend om het olieverbruik, maar daar heb ik eigenlijk geen noemenswaardige klachten over. Na 7500km is er nog geen halve liter olie weg en ik hoef dus ook nooit bij te vullen. Daarbij valt wel te zeggen dat ik het onderhoudsinterval van 20.000km véél te lang vind en ik zelf dus iedere 7.500km een beurt doe, en ik ook 10W40 olie gebruik, niet de dunnere 5W30. Buiten een nieuwe set ruitenwissers geen (nieuwe) klachten, of toch,...
Want niet veel later bij een wasbeurt valt me op dat er op de velg linksachter wel erg veel stof ligt. En ja, je raadt het al, er zit weeral een remgeleider vast. Ik doe er voorlopig niks aan want ik ben het constante vastzitten van de remmen van deze auto wel een beetje zat. De auto remt verder prima en ik ben niet van plan om nog maar €1 uit te geven aan deze auto buiten het volgooien van de benzinetank.
Het trillen van het stuur, de belabberde automatische ruitenwissers, de zware koppeling en de constant vastzittende remmen hangen me inmiddels de keel uit en daarom ben ik nu opzoek naar andere auto.
Het zal terug een Toyota worden en wel specifiek een Avensis Verso, benzine automaat.
We hebben al 20 jaar een handgeschakeld exemplaar in de familie en wat is dat een fijne auto zeg, geen trillingen, geen vastzittende remmen, normale ruitenwissers en hopen comfort. Na 250.000kms buiten één defecte bobine werkelijk nog geen euro aan extra kosten hoeven te maken.
De enigste reden dat ik dat specifieke exemplaar niet overneem, is omdat ik echt een automaat wil en mijn peter er niet vanaf wilt :) en dat zegt wel genoeg.
Ik ben dus nu volop op zoek naar exemplaar die aan de export is weten te ontsnappen en zal dus waarschijnlijk op korte termijn de Mazda laten gaan.
Om alles samen te vatten na 1,5 jaar en ongeveer 30.000kms?
Een erg fijne reisauto waar ik hoge verwachtingen van had, maar helaas met heel wat ziektes die ik niet van een merk zoals Mazda had verwacht. Ik ga de fantastische wegligging, de praktische koffer, de sublieme geluidsinstallatie en het fijne 'reisauto' gehalte missen, maar mijn vertrouwen in dit merk heeft een ferme deuk opgelopen en hoewel ze tegenwoordig bloedmooie auto's maken, keer ik definitief terug naar Toyota (en Lexus)
UPDATE DECEMBER 2022:
Na een lange zoektocht heb ik eindelijk de Toyota gevonden waar ik zo lang naar op zoek ben geweest.
De Mazda is met een kilometerstand van 184.000km gewisseld van eigenaar en ik ben er zeker van dat deze auto nog een hele tijd meekan!
Sinds de vorige aanpassing van deze review (tellerstand toen ongeveer 175.000) is het volgende nog voorgekomen:
- Het motortje van de centrale vergrendeling in de bestuurdersdeur heeft de geest gegeven, die was deze zomer al aardig aan het brommen en die heb ik net op tijd nog kunnen vervangen door een tweedehands exemplaar. Nu dit motortje geen lawaai meer maakt, viel me plots op dat het motortje van de centrale vergrendeling aan de deur links achteraan nu ook al wat begint te ratelen... tsja..
- De middenconsole is met de koudere temperaturen enorm beginnen te kraken, heel storend!
- De waardeloze automatische ruitenwissers heb ik "opgelost" door aan de passagierskant een versleten ruitenwisser te monteren. Deze laat na het vegen een heel spoor van vocht achter waardoor de sensor denkt dat het regent en dus veel vaker de ruitenwissers inschakelt.
Voor de rest geen noemenswaardige problemen meer gehad. De auto is ook vlekkeloos gekeurd voor verkoop zonder enige opmerking. Het blijft natuurlijk wel een Japanner!
Ik kijk uiteindelijk met een gematigd positief beeld terug op deze auto. Waar ik in het begin nog dacht dat Mazda betere auto's maakte dan menig Toyota, bleek elke maand dit gevoel ondanks de fijne rijeigenschappen en ruim interieur telkens wat te minderen en te minderen, die uiteindelijk geleid heeft tot de verkoop van deze auto.
Zalige (weliswaar hard afgeveerde) wegligging en sublieme geluidsinstallatie, nooit langs de kant van de weg gestaan, nooit echt grote mechanische problemen gehad maar toch heel wat 'kleine' vervelendheden die op termijn wel erg begin te storen vatten deze auto het best samen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.