Mazda 323 Sedan 2.0 DiTD GLX (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323 Sedan 2.0 DiTD GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 74.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 218.000 km
Bijzonder fijne auto, zuinig bij een stevige rijstijl 1 op 17. En rustig aan is de 1 op 20 vrij makkelijk haalbaar. Is comfortabeler dan de 1.5 benzine. Verder goede stoelen voorin, overzichtelijk dashboard, kon in de GLX trim wel wat luxer. ABS zou welkom zijn.
Het is verder een vrij stille auto, stiller dan de benzine versies.
Inmiddels na aanschaf 45000 km verder en kan alleen maar concluderen dat de auto steeds beter gaat bevallen. Het spreekwoordelijk japanse starten en rijden is volledig van toepassing.
Door de goede ervaring tot nu toe ben ik nu zoekende naar een mazda 626 met DITD motor. Voornamelijk voor het trekken van een stevige aanhanger. De 323 heeft hier ook geen enkele moeite mee met 1400 kg aan de haak ondanks zijn 90 pk (maar wel lekker hoog koppel), maar wil graag wat meer over hebben.
Inmiddels (dec.2009)ca. 207000 km mee gereden en dus nog steeds in m'n bezit. Meerdere keren bezig geweest met een andere diesel, maar telkens weer besloten lekker door te rijden. Sinds dit voorjaar rij ik er dagelijks 170 km mee met een gemiddeld verbruik van 1 op 20,5 met normale rijstijl, zonder een fluwelen voetje te moeten hebben. De auto beviel altijd al , meer hij het is of ie steeds lekkerder gaat rijden en lopen. Inmiddels de dealer na wat akkefietjes de rug toegekeerd, doe onderhoud grotendeels zelf en de rest doet de universele dealer prima en naar volle tevredenheid. De tarieven liepen mij bij de merkdealer de spuigaten uit. Kortom op naar de 300000.....
Maart '10 : 218000 Probleemloos.
Juli 2010 : 235000 km tot nu toe. Kleine beurt en remcontrole en afstelling kleppen. Olie verbruik nihil en gemiddeld verbruik met ca 1000 km per week inmiddels 1 op 21,5 bij 70% snelweg en 30% lokaal. Hij wordt steeds zuiniger, zonder met een fluwelen voetje te rijden, maar ook niet blazen
PROBLEMEN
Door een fout, naar achteraf bleek, van een monteur wat problemen gehad met de distributieriem/spanner. Ben er niet mee gestrand, maar hij liep niet lekker. Keurig door de garage hersteld. Verder een probleemloze auto.
Na dik 45000 km dus nog geen problemen gehad op het bovenstaande na. Na 2 beurten en geen problemen verder een heerlijke auto. De beurten zijn overigens stevig aan de prijs, maar dat is mazda eigen. Dit moet mijns inziens beter kunnen , maar inmiddels doe ik olieverversen en filters zelf wat zeer goed te doen is en een flinke besparing met zich meebrengt.
Overigens nu een aantal malen BP Ultimate getankt en tot mijn stomme verbazing rij ik daar toch aanzienlijk zuiniger op rijdt. Een gemiddelde van 1 op 19 overall is nu heel gewoon. Terwijl dit voorheen zo rond de 1 op 17,5 was. Ben benieuwd of er soortgelijke ervaringen zijn, geloofde er namelijk zelf totaal niet in.
Bij 207000 nog steeds geen problemen gehad, op de stabilisatorverbindingstangetjes voor na. Deze bij 160000 km zelf vervangen, kosten 54 euro. Verder probleemloos, amper olieverbruik, ondanks het gebruik van "goedkopere" (volgens de dealer slechte olie.....jaja) 10w40 olie. Langzamerhand het idee dat de schokdempers hun beste tijd gehad hebben, dus die zijn binnenkort aan de beurt, maar verder probleemloos. Hier kan menig duitse diesel nog een puntje aan zuigen, gezien de trammelant in familie/vriendenkring met diverse tdi's en dti's... Dit is absoluut een ondergewaardeerde diesel.
218.000 : schokdempers achter vervangen (zelf) en rijdt stukken beter nu. Nu voor ook maar, de oude dempers waren toch veel verder heen dan gedacht. Ook stab.verbindingsstang vervangen omdat 1 niet los wilde : Kosten €54, bij mazda dealer,omdat ik em direct nodig had. Bij de Brezan heb ik er 2 voor..... Kosten voor Monroe dempers : €177,- . Op het internet nu een aanbieding voor €120,- voor de voorzijde. Scheelt weer €80,- met de Brezan.
AB. van de deurvergrendeling deed niks meer en na een tip op Problemcar.nl doet die het ook weer. Scheelt ook weer 150 euro met een nieuwe , die volgens de dealer nodig was. Wordt langzamerhand niet goed van die geldklopperij.....
Op naar de 300000.
235000: kleine beurt en nodige afstelwerk van kleppen, koppeling en remmen. Waar een werkplaats cdrom al niet goed voor is...
Verder still going
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.