Mazda 323 P 1.3i LX (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323 P 1.3i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 100.400 km |
Heimwee naar mijn Mazdaatje
- 100.400 km
Geschreven April 2013
Na bijna zeven jaar rijbewijs zonder auto besloot ik na het afsluiten van mijn tweede studie in 2010 dat het toch tijd was voor een auto. Een belangrijke reden was het gemak van spullen vervoeren en het beu zijn van het openbaar vervoer... En later werd de auto voor mijn werk zelfs noodzaak.
Voor 1800,- totaal kocht ik een mooie metallic blauwe Mazda 323 1.3 tweedeurs hatchback uit 1999 (foto is door mij gemaakt), met slechts 70.000 op de teller, inclusief APK en 4 nieuwe banden. Ik had geen voorkeur voor een merk, maar de kleur en het model (in de prijsklasse) stonden me aan en Mazda stond bekend als betrouwbare auto. En dat heeft hij in de drie jaar die volgden bewezen. De inruilprijs die ik in 2013 kreeg met 100.400 op de teller was 1250,-.
Geloof het of niet, maar nu ik dit schrijf krijg ik even een brok in mijn keel. Ik heb geen moment heimwee gehad naar mijn studentenwoning, maar ik heb spijt dit ik dit autootje heb weggedaan. Als er geen wegenbelasting bestond had ik hem misschien wel gehouden als tweede auto voor de korte ritjes.
Ik heb er dus gemiddeld 10.000 per jaar mee gereden. Korte en langere ritten. De auto heeft me nooit in de steek gelaten. Zelfs na een week stilstand in strenge vorst en sneeuw startte hij alsof er niets aan de hand was.
Ook aan onderhoud was er praktisch niets. De eerste apk (na aanschaf) verliep geheel probleemloos, en de tweede geloof ik ook. Twee keer 35,- voor een APK dus, bij Kwik-Fit. Bij de derde apk in 2012 moest er iets van de uitlaat vervangen worden en dat was ergens in de 400,-.
Verder had eerder de auto last van een rammel bij een bepaald toerental, en een Kwik-Fit medewerker in Amstelveen verhielp dit kostenloos (!) voor me door een metalen koel ding te verwijderen.
Rateltjes en rammeljes waren eigenlijk de enige ‘mankementen’ van deze auto. Zo rammelde de motorkap ook altijd als hij stationnair draaide. Als ik licht op de motorkap drukte was het weg.
Je gaat je langzaamaan wellicht afvragen waarom ik dan in godsnaam deze auto heb weggedaan? Dat zijn verschillende redenen. Luidruchtig op de snelweg is daarvan de belangrijkste. Rijden door landweggetjes is met dit autootje erg prettig. Maar vanaf een snelheid van 80km/u wordt de auto wel luidruchtig, laat staan als je 130 rijdt. Het toerental van de motor is dan ook bijzonder hoog. Ik heb er ook een keertje 160 mee gereden. Tsjonge dan heb je wel echt het idee dat je razendsnel gaat!
Een tweede reden is dat ik bang was dat het onderhoud in kosten zou gaan oplopen (door APK keuring), en dat ik daarom beter een nieuwe kon kopen voordat het zover zou zijn. Een derde reden is dat mijn uitvoering van de auto geen airco had wat op warme zomerdagen niet erg plezant is. En dan is er nog een zwakzinnige vijfde reden die stiekum wel zwaar meetelde en dat is uitstraling. Als ik als freelancer mijn 323tje tussen de dikke auto’s van collega’s of opdrachtgevers parkeer komt dat niet bijzonder representatief en ‘succesvol’ over. Vandaar dat ik nu in een mooie auto rijdt met nog meer km op de teller.... Niet helemaal wat mijn bedoeling was eigenlijk...
Maar wat ik nu nog niet echt heb geschreven is waarom ik heimwee heb naar mijn Mazda 323. (Tot mijn totale verbazing overigens!) Dit zal enerzijds te maken hebben met dat dit mijn eerste auto was, en dat ik hem na drie jaar van binnen en buiten kende. Ik wist precies hoe breed en lang hij was, hoe dicht ik langs de stoeprand kon, etc.
De andere reden van mijn heimwee is de ‘analoogheid’. Bij deze auto (uitvoering) werkt vrijwel alles mechanisch, zonder stroom. En dat betekend dat er ook veel minder stuk kan gaan. Veel van die gadgets van moderne auto’s zijn vaak ook overbodig voor mij. Ik wil zelf bepalen wanneer en hoe hard de ruitenwissers aan gaan, wanneer het licht aan gaat, wanneer de binnenspiegel dimt. Zelfs de temperatuur is prima te regelen met een schuifje. Wie weet koop ik over een half jaartje als de garantie van mijn huidige aankoop verlopen is weer een Mazdaatje.. Houd ik nog geld over ook.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.