Mazda 323 FastBreak 1.6 Touring (2001)

autoreview

Mazda 323 FastBreak
Mazda 323 FastBreakMazda 323 FastBreakMazda 323 FastBreakMazda 323 FastBreakMazda 323 FastBreak - interieur

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 1.6 Touring
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Indien je een automaat wenst in het model 323, ben je bij Mazda veroordeeld tot de luxe versie de "Touring". Helemaal niets mis mee, want deze is voorzien van allerlei features waarover je kunt opscheppen, zonder dat ik weet waarvoor ze nu precies zijn.

De Mazda is met zijn 1600 motor voldoende gemotoriseerd om in Nederland mee te komen. In de stad is hij comfortabel en kan goed meekomen met het verkeer. De eerste twee versnellingen is hij zelfs behoorlijk vlot. Echter bij de derde is hij al buiten adem en heeft niet veel puf meer om een sprintje af te maken.

Op de grote weg bij een snelheid van meer dan 100 km per uur doet de automatische versnellingbak mij denken aan het besturingsprogramma van Windows, bij de opdracht om meer trekkracht te leveren (kick-down) vraag hij kort ´are you sure?´. Daarna schakelt ie behoorlijk terug en gaat er gillend van door.

Buiten NL is het een heel ander verhaal, als we de auto even goed wakkerschudden op de Duitse Autobahn hou dhet plezier bij 150 toch echt op. Permanente gehoorbeschadiging is het gevolg van te lang en te had rijden, bij een dergelijke snelheid is de auto gewoon niet meer confortabel en voelt hij zweverig aan. In de bergen van Zwitserland komt deze auto veel te kort, de versnellingsbak heeft grote moeite met stijle bergweggetjes, de auto geeft dan ook als eerste aan dat hij terug wil naar Nederland.

Achteraf zou ik toch graag de 2.0 hebben aangeschaft, echter deze 1.6 was reeds in Nederland en de 2.0 stond nog in Japan.

Postief:
- rijcomfort in de stad
- veiligheidspakket
- wegligging

Negatief:
- een serieus dank probleem
- rumoerig boven 110 km/uur
- heel rumoerig bij natwegdek

PROBLEMEN

Tot op heden hebben de volgende zaken zich voorgedaan:
- lekke velg
- een piepende/krakende voorstoel
- krakende vering aan de voorwielen

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.