Mazda 323 F 2.0i V6 GLX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 2.0i V6 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 207.000 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
Een prachtige Mazda 323f V6.
- 207.000 km
Mijn Mazda, het was de eerste auto die ik had.
Liefkozend werd hij 'V6' genoemd.
Sinds ik m'n rijbewijs had gehaald, zocht ik een auto. Na een geweldige Opel Corsa 2.0 (200 pk) op het oog te hebben gehad, zag ik deze staan. Hij stond bij 'n kringloopwinkel. Te koop voor 1000,- euro.
Het was een kleine liefde op het eerste gezicht. Wat wil je, je bent achttien, en geef toe; Het is een prachtige auto voor een beginnende bestuurder. De V6 zelf laten we dan even achterwege.
Een proefrit werd gauw gemaakt, ik snapte waarom deze goedkoop was. Géén van de elektrische snufjes werkte. Alles wat werkte, was de aandrijflijn.
Uiteindelijk heb ik 'm voor 900 euro mee kunnen nemen. Hij had over een maand APK, een vrij grote gok dus. De distributieriem was 15.000 kilometer geleden vervangen, dus grote vrees had ik niet. Alle vloeistoffen waren keurig op peil.
Bij mij zelf thuis de auto eens helemaal gewassen, van binnen en van buiten. En later, bij mijn schoonouders, alle technische details bekeken. Een setje zekeringen hier, een nieuw kabelboompje daar..
En daar was 'ie, twee weken na aankoop. Mijn Mazda 323f V6. Mét elektrische spiegels, ramen en werkende achterruitverwarming.
---------------------------------------------------------------
De APK vervolgens werd wat moeilijker. Hij werd afgekeurd op de handrem. Een kabel van de handrem naar de rem rechtsachter bleef haken. Na een onverwachte kostenpost van 250,- (remkabel + APK) was 'ie bijna als nieuw. Zelf heb ik een set remblokken rondom gekocht, en ze gemonteerd. Als je denkt, dit kan ik zelf niet, oefening baart kunst. Lees je goed in, bedenk goed wat je doet, en het lukt je prima. Scheelt je heel wat kosten. De remblokjes waren 56,- euro voor de set voor. Achter waren ze als nieuw.
De banden hadden nog 6-7 mm profiel, dus ik begon me steeds meer af te vragen waarom deze zo goedkoop weg gezet was.
Gaandeweg leerde ik mijn auto steeds beter kennen. Ik had samen met een kennis de achterste uitlaatdemper verwijderd, en zodoende had ik een práchtig geluid; http://wouterrtjee.hyves.nl/album/46230956/M_n_Mazda/WqYgomBb/video/796176494/0/4_C9/
of
http://www.youtube.com/watch?v=Mjaqb_9A4kM
---------------------------------------------------------------
De kosten van de auto waren prijstechnisch gezien niet heel hoog. Afgezien van het verbruik, wat schommelde van [1 op 8 t/m 1 op 12], was het niet duur. Onderdelen zijn gemakkelijk te krijgen, en je kunt makkelijk dingen zelf uitvoeren. Zo hoef je als beginnende bestuurder je niet helemaal blauw te betalen.
Het kostenplaatje voor mij zag er als volgt uit;
Benzine (1500 km / maand) : 225,-(1,50 als literprijs)
Wegenbelasting : 45,-(135 per kwartaal)
Verzekering : 30,-
Onderhoud : 50,-(gereserveerde kosten)
Totaal was ik dus per maand ongeveer 350,- euro kwijt.
De aanschaf inc. APK kostte me in totaal 1150,- euro.
Goedkoop rijden, ik denk absoluut. Het comfort geef ik 'n voldoende. Dit omdat de vorige eigenaar Monroe schokdempers had gemonteerd. Deze waren iets steviger, waardoor vooral op klinkers je 'n beetje gehusseld werd.
De stoelen waren goed. Diep, en klemden je goed om. De achterbank zeer bruikbaar.. Ik ben met z'n vieren naar Amsterdam gereden, zonder 'n vervelend ruimte-gebrek te hebben. Naar het buitenland weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat het niet verkeerd is, zolang je niet veel groter bent dan 1,75. Met z'n vijfen op de achterbank wordt krap.
--------------------------------------------------------------
Mijn persoonlijke mening is dat het een geweldige eerste auto was. In de wintermaanden was het starten en lopen. Het geluid van de auto was misschien wat luid, maar ik vond het prachtig. Evenals autogekke vrienden. Ik heb van deze auto erg veel plezier gehad, met name op de snelweg. Even 'n inhaalactie (je kunt 135 km/h in de derde versnelling!) is zo gepiept. Ook zonder te willen terugschakelen.
Volgens AutoWeek moet de auto in 9,4 seconden op de 100 km/h zitten. Ik heb het gepiept in 7,7 seconden.
Letterlijk met tranen heb ik de auto weg moeten doen. Vanwege een bedrijfsongeval raakte ik een poosje uit de roulering, en dan wordt zo'n auto toch ineens een grote kostenpost voor een achttien jarige.
Ik raad iedereen deze auto aan, jong of oud, want je voelt je 'n klein kind in een ballenbak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.