Mazda 323 F 1.8i GLX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.8i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 112.900 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn huidige 323 heb ik gekocht nadat in februari 2003 mijn vorige bij een vrij zware crash op de snelweg helemaal total loss werd gereden. En ondanks dat mijn auto aan alle kanten flinke klappen (en bijbehorende deuken) had gekregen, stapte ik zonder een schrammetje uit de auto. Ik kon wel janken bij de aanblik van mijn ontzielde 323-tje, maar was tegelijkertijd verheugd over de veiligheid van een auto ontworpen in een periode dat airbags, sidebags en wat dies meer zij nog amper voorkwamen.
En omdat ik vrijwel geen kosten aan de auto had gehad in 2 jaar tijd, twijfelde ik ook niet lang over de volgende en greep ik daarbij meteen de kans aan om nu een 1.8 te kopen.
Met de 1.8 SOHC motor is de 323 een lekker snelle bak. Een auto die me tot vervelens toe blijft uitdagen tot stoplicht- en tussensprints. En tot gassen op de snelweg, waarop ik vrij veel tijd doorbreng ivm woon-werkverkeer.
Wat me daarbij wel redelijk begint te storen is de luidruchtigheid op hogere snelheden. Maar als ik het totaalpakket van wegligging, interieurruimte, zitcomfort en -positie, prestaties en verbruik (consequent 1 op 13,5 of beter) bij elkaar optel blijf ik voorlopig bij mijn keuze.
Het remvermogen, dat mijns inziens eigenlijk onder de maat is, beschouw ik als een van de grootste minpunten van deze auto. Om flink te vertragen moet je de rem vrij hard intrappen. Ik zou willen dat dat beter was.
Verder verlang ik langzamerhand naar iets meer luxe en ben ik daarom inmiddels aan het uitkijken naar een ... jawel, 323-F met elektrische ramen en spiegels, mede omdat ik me eigenlijk geen andere auto kan voorstellen die al die eigenschappen in zich combineert bij deze prijs.
Stuurbekrachtiging zou ik afraden, dat haalt het in snelle bochten o zo belangrijke gevoel in het stuur bijna volledig weg. Dan maar een zwaar sturende auto.
Een absolute aanrader zijn overigens de Toyo Proxes T1-S banden op deze auto. Dat geeft je mede vanwege het lage gewicht echt een beetje een sportauto sensatie.
PROBLEMEN
Terwijl ik met de vorige minder dan geen problemen had, werden bij deze bij de eerste beurt meteen gescheurde ashoezen en een loszittende remvoering in een van de trommels achter geconstateerd. Ook zullen binnenkort de remblokken en -schijven vervangen moeten worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren