Mazda 323 F 1.6i GLX (1990)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323 F 1.6i GLX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit was mijn eerste auto. Een donker grijze Mazda 323F 1.6 GLX BG. Voor zijn leeftijd, de auto was 14 jaar, zag de lak er nog perfect uit. Deze auto had geen stuurbekrachtiging, gecombineerd met het plaatsen van dikkere velgen/banden ging het sturen voor sommigen wat zwaar. Ik was hier snel aangewend en vond het zelfs wel prettig, omdat je zo de auto beter aanvoelde. Het is een sportieve auto en zeer geschikt om langere afstanden mee af te leggen. Ik ben er een aantal keer met drie man en volledige kampeeruitrusting mee op vakantie geweest. De auto zat dan ook wel vol. Voordeel van deze auto is dat ze nog een redelijk grote kofferbak heeft. Wat ik wel heb ondervonden is dat wanneer de auto ook maar een beetje beladen was, bijvoorbeeld twee man achter in. Dat de banden bij hobbels in de weg in aanraking kwamen met de carrosorie, met als gevolg rookwolkjes op de snelweg bij elke hobbel en snelle slijtage van de banden. Ik heb overigens nooit de schokbrekers vervangen.
Op papier zijn over de auto de volgende belangerijke gegevens vermeld:
topsnelheid: 180 km/u
0 tot 100: 10.30 sec.
86 PK
gemiddeld verbruik: 7.80 L./100 KM.
Ik zet wel mijn vraagtekens bij de topsnelheid, op de Autobahn heb ik over de 180 gezetten. Ook op hoge snelheid rijdt de auto prettig, wel wat meer lawaai maar dan draai je de radio wat harder.
PROBLEMEN
Homokeneet rechtsvoor tikte in bochten naar rechts al vanaf de aankoop, hoeft geen probleem te zijn, heb er vier jaar mee rond gereden.
flexibele uitlaat stuk achter het spruitstuk, lek: 150 euro.
vier nieuwe banden a 60 euro per stuk (zonder stuurbekrachtiging slijten ze overigens minder snel)
Nieuwe radiator, in een zomervakantie naar Tjechie al snel de brui aan gegeven, we hebben de vakantie door kunnen zetten door de verwarming vol open op warm te zetten zo kon de auto toch haar hitte kwijt en waren wij bij aankomst goed doorbakken. Een Turkse sauna was er niets bij. Kosten tweedehands radiator 50 euro.
Lekke einddemper vervangen voor een Remus sport einddemper van de sloop voor slechts 35 euro!
Dit waren alle problemen in vier jaar, toch kwam er een moment van afscheid nemen, helaas. De auto had me nog nooit in de steek gelaten. Vlak voor een zomervakantie moest de auto voor de keuring. Ze werd af gekeurd, wegens door geroeste dorpels (onderkant wagen bij de portieren), gat rechts achter waar de schokbreker aan de auto is bevestigd (boven in het beschot). Dit alles was te lastig om nog te gaan lassen. Des al niet te min, wel nog met de ongekeurd Mazda op vakantie gegaan. Hierbij begon de bezine tank nog te lekken, bij elke stop een emmertje er onder en we konden de vakantie afmaken. Het was een mooi afscheid. Zodoende had ik niet veel tijd nodig om te bedenken wat voor auto ik ter vervanging zou gaan aanschaffen. Dit maal werd het een Mazda 323F 1.8 GLX BG.
Een advies, koop geen Mazda 323F BG voor meer dan 1200 euro. Ze zijn er te koop in een prijscatergorie vanaf 500 tm 2200 misschien nog wel duurder. Maar tot de prijs van 1200 euro heb je al een hele hoop goede 323Fjes te koop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren