Mazda 323 F 1.5i GX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.5i GX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Goede auto, maar niet foutloos.
- 53.000 km
Omdat ik op zoek was naar meer ruimte en comfort, besloot ik mijn Mazda MX-3 1.6-16v in te ruilen op de 323F 1.5-16v.
Motorisch gezien een teruggang, van 110pk naar 88pk. Op andere fronten een vooruitgang.
De 323F is voor een sportief model best ruim, bied genoeg comfort, ligt strak op de weg en stuurt prima. Het dimlicht is erg goed, je hebt heel veel licht op de weg. De stoelen zitten goed en zijn veelvuldig verstelbaar. Na 12 jaar was er nog nergens roest te vinden aan de auto, ook niet aan de bodem.
Nadelen heeft de auto ook, zo is de kofferbak krap en lastig te beladen door de hoge tildrempel. De motor is nogal lawaaierig, zeker op de snelweg. De frameloze portierruiten staan mooi maar veroorzaken nogal wat windgeruis net als de spiegels. Die spiegels zijn nogal slap, het glas trilt flink op de snelweg. De zijruiten zijn krasgevoelig vanwege zand in het ruitrubber. Het benzineverbruik varieert tussen 1 op 11 en 1 op 12,5 zuiniger word het niet.
In 5 jaar tijd en 100.000km heb ik wel het een en ander versleuteld aan de auto, zoals:
remschijven + remblokken voor; remslangen voor; 2x accu; aircocompressor (kostte bij Mazda ± € 1000,- !! Identieke compressor via andere weg € 330,-); stangenstelsel v.d. ruitenwissers; achterste uitlaatdemper; mistlamp voor ivm steenslag. Verder normaal onderhoud. Leuke sportieve auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.