Mazda 323 F 1.5i GX (1998)

autoreview

Mazda 323 F

Signalement

Uitvoering323 F 1.5i GX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst53.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede auto, maar niet foutloos.

  • 53.000 km

Omdat ik op zoek was naar meer ruimte en comfort, besloot ik mijn Mazda MX-3 1.6-16v in te ruilen op de 323F 1.5-16v.
Motorisch gezien een teruggang, van 110pk naar 88pk. Op andere fronten een vooruitgang.
De 323F is voor een sportief model best ruim, bied genoeg comfort, ligt strak op de weg en stuurt prima. Het dimlicht is erg goed, je hebt heel veel licht op de weg. De stoelen zitten goed en zijn veelvuldig verstelbaar. Na 12 jaar was er nog nergens roest te vinden aan de auto, ook niet aan de bodem.
Nadelen heeft de auto ook, zo is de kofferbak krap en lastig te beladen door de hoge tildrempel. De motor is nogal lawaaierig, zeker op de snelweg. De frameloze portierruiten staan mooi maar veroorzaken nogal wat windgeruis net als de spiegels. Die spiegels zijn nogal slap, het glas trilt flink op de snelweg. De zijruiten zijn krasgevoelig vanwege zand in het ruitrubber. Het benzineverbruik varieert tussen 1 op 11 en 1 op 12,5 zuiniger word het niet.
In 5 jaar tijd en 100.000km heb ik wel het een en ander versleuteld aan de auto, zoals:
remschijven + remblokken voor; remslangen voor; 2x accu; aircocompressor (kostte bij Mazda ± € 1000,- !! Identieke compressor via andere weg € 330,-); stangenstelsel v.d. ruitenwissers; achterste uitlaatdemper; mistlamp voor ivm steenslag. Verder normaal onderhoud. Leuke sportieve auto!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.