Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat de onderkant van mijn 100 NX volledig doorgerot bleek te zijn, moest ik plotseling op zoek naar een andere auto. Na twee keer een barrel gereden te hebben werd het tijd voor iets betrouwbaarders. Natuurlijk mag het dan ook iets meer kosten. Bij garage Burgwal in Ruinerwold stond een mooie 323F uit 1997 op LPG met weinig kilometers. Het betrof de luxe GLX uitvoering. De auto viel wel wat boven het budget, maar zowel de auto als het garagebedrijf kwamen zo betrouwbaar over, dat we toch maar besloten hebben om het te doen. Daarnaast stond dit model 323F (BA) toch al een tijdje op mijn verlanglijstje als opvolger voor de Nissan.
Voor aflevering werd de distributieriem vervangen, de airco netjes afgevuld en kreeg de auto nog een grote beurt. Ook was er één knopje van de vier (!) elektrische ramen kapot. Toen ik de auto ophaalde was dit echter nog steeds zo. Navraag leerde dat een nieuwe unit bestaande uit vijf knopjes en een chipje nieuw rond de 500 euro kost. Of ik het heel erg vond dat hij een gebruikt exemplaar opzocht. Hier ben ik later nog eens voor terug geweest. Helaas werkte van dit exemplaar ook één knopje niet. Pas een derde unit verhielp het probleem.
Ook over de auto zelf ben ik zeer te spreken. Net als mijn voorgaande auto’s heb ik de basismotorisering, een 1.5i met 88 pk. Hier kom ik direct bij het grootste nadeel van deze auto: hij is ontzettend traag! Zeker boven de 100 km/h heeft de motor nauwelijks nog iets in te brengen. Daarnaast zijn de versnellingen vrij lang. Een open luchtfilter en een Remus sportuitlaat verbetert dit wel iets (in ieder geval voor het gevoel), maar het blijft behelpen.
Je merkt aan alles dat de rest van deze auto op veel meer berekend is, er was immers zelfs een V6 leverbaar! De wegligging is namelijk werkelijk fenomenaal, zeker met de Good Year Excellence R banden die mij werden aangeraden door mijn bandenleverancier. De bandjes zijn niet helemaal de originele maat. Er hoort namelijk 195/55R15 onder, een bijzondere en dus dure maat. 195/50R15 is veel beter beschikbaar en goedkoper. Daarnaast wordt door de iets lagere wanghoogte de wegligging nog iets strakker. De tellerafwijking blijft met deze aanpassing binnen de perken.
Het comfort van de auto is ook prima te noemen. Bij wat hogere snelheden is wel wat windgeruis bij de (stijlloze) zijruiten te horen. De rest van het geluid komt voornamelijk bij de banden vandaan. Het loont dus om hier rustig lopende banden op te monteren. Er zitten uitermate goede stoelen in de 323F, met enorm veel zijdelingse steun. Daarnaast is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. Langere bestuurders zullen wel iets meer moeite hebben om hun benen goed kwijt te raken. Ik zit zelf eigenlijk altijd met mijn knie tegen de middenconsole aan. Achterin is de beperking vooral de hoofdruimte, vanwege de coupé-achtige lijnen. Je kan er echter prima zitten, mits je niet te lang bent.
De bagageruimte is normaal gesproken prima. Echter, door de inbouw van een gastank is deze in mijn geval behoorlijk beperkt. Met vakantie dus een beetje behelpen! De tildrempel is vrij hoog. De toegankelijkheid van de auto is zowiezo matig te noemen. Omdat de auto vrij laag is, wordt in- en uitstappen zowel voor- als achterin behoorlijk bemoeilijkt. Ikzelf heb hier met mijn leeftijd niet over te klagen.
De standaarduitrusting van de GLX is zeker voor zijn leeftijd zeer uitgebreid. Mijn auto is voorzien van stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, vier elektrische ramen, elektrisch verstelbare spiegels, airco, lichtmetalen wielen, een enkele airbag, kofferbakspoiler, een hoogte verstelbare bestuurdersstoel en meer. Zelf heb ik hier nog mistlampen voor, een uitgebreid audiosysteem met bluetooth en MP3-USB (de vier originele speakers zijn prut!) en originele GT-minisideskirts aan toegevoegd. Ik kon ook nog voordelig aan RVS tellerringen (niet origineel, wel heel mooi!) en RVS instaplijsten (normaal ontzettend duur, maar ook heel mooi!) komen, dus dat zit er inmiddels ook in. Lederen bekleding is ook leverbaar geweest op deze auto, dus dat heeft ook een poosje op mijn verlanglijstje gestaan. Ook tweedehands wordt hier nog een klein vermogen voor gevraagd, dus dat laat ik maar even aan mij voorbij gaan.
De onderhoudskosten zijn een lachertje. Dit is mijn eerste LPG-auto, dus ik verwachtte niet veel goeds voor wat betreft de extra onderhoudskosten die het rijden op LPG met zich mee zou brengen. De 1.5i van Mazda blijkt echter uitermate goed op LPG te rijden, de 1.8i schijnt wat gevoeliger te zijn. In het eerste half jaar na aflevering is het gassysteem éénmaal nagesteld door de ’gasboer’, maar sindsdien loopt hij prima.
Roest kent deze auto in principe niet. Helaas is de vuldop van het gassysteem bij mijn exemplaar niet zo netjes gemonteerd, waardoor hieronder de lak een beetje bobbelig begint te worden. Hetzelfde geldt voor de motorkap boven de linkerkoplamp. Door een waarschijnlijk matig herstelde kleine schade beginnen hier ook kleine bobbeltjes te ontstaan. Ik heb niet meer de intentie om deze punten aan te pakken.
PROBLEMEN
De schakelaars van de elektrische ruiten zijn onder garantie vervangen. Let hier op bij aanschaf, want dat is een kostbare zaak!
De auto liep in het begin op drie poten. Eén van de bougiekabels bleek slecht. Helaas was ik vrij ver van mijn eigen garage af, dus heeft een Mazda dealer het opgelost. Mijn eigen garage was schappelijk en heeft de helft van de kosten betaald.
De laatste tijd (sinds 200.000 km ofzo) begon de auto steeds slechter te lopen. Hij sloeg af bij het terugvallen naar het stationaire toerental en het optrekken ging ook steeds minder soepel. Toen ik het aankaartte bij een beurt werd aangeraden om de auto even langs de gasspecialist te sturen. Toen mijn vriendin laatst thuis kwam en vijf keer opnieuw moest starten om achteruit de oprit op te draaien, heb ik toch de motorkap nog maar eens open getrokken. Toen was het in één keer duidelijk wat het probleem was. Het door mijzelf gemonteerde open luchtfilter zit aan de originele aanzuigbuis vast. Door het schokken van de motor wil deze echter nog wel eens van de steun afvallen en op een iets lager punt blijven hangen. Op zich niet zo erg, deze positie is misschien nog wel beter qua luchtstroom. Echter, de aanzuigbuis is hier niet berekend en deze is na verloop van tijd steeds verder uit gaan scheuren. De motor zoog dus heel veel valse (ongefilterde) lucht aan. Het terugzetten van het originele luchtfilterhuis loste in één klap alle problemen op, de motor loopt weer als nieuw.
Verder is er buiten het gebruikelijke onderhoud (olie, filters, remblokken en schijven) nog nooit iets stuk gegaan aan de auto. Een kleine beurt kost me 50-60 euro! Grote beurten zijn iets duurder, vooral door onderdelen.
UPDATE JULI 2008
Op de warmste dag van het jaar tot nu toe is de airco stuk gegaan. Ik hoopte eerst op een doorgeslagen zekering, maar het is toch echt de pomp zelf die overleden is. Geschatte kosten: zo’n 700 euro. Ik heb besloten om maar even zonder airco door te rijden, de garage heeft de pomp losgekoppeld zodat er niet meer zekeringen doorslaan. Nu maakt de auto zeker vlak na de start wel een akelig geluid, waarschijnlijk de lagers van de pomp. Bij langer stilstaan met draaiende motor ruik je hem ook. Zodra het mij financieel wat beter uitkomt, wil ik de airco zeker nog wel laten repareren! Als er iemand nog een goedkope oplossing weet, dan hoor ik dat graag.
UPDATE AUGUSTUS 2008
De airco is inmiddels gerepareerd. Dit moest onderhand ook wel, omdat de vrijloop van de pomp niet meer zo vrij liep. Op een maandagochtend draaide de poelie helemaal niet meer en ging de aandrijfriem er aan. Helaas zit de stuurbekrachtigingspomp op dezelfde riem. Toen heb ik maar besloten om een nieuwe pomp te laten plaatsen.
CONCLUSIE
Al met al is deze auto een absolute aanrader, zeker op LPG. Het is, ook na 11 jaar, nog steeds een mooi, vlot model om te zien. Grote problemen hoef je niet te verwachten. Ook de rijeigenschappen zijn uitstekend. Ga wel voor een 1.8i of een 2.0i V6 als je een beetje op wilt schieten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren